Węglarki PKP do składania
Moderator: mod-Tabor
- brovarek
- Posty: 862
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Gdzieś w zasobach forum była chyba króciutka relacja z budowy tej węglarki. Masz jakieś konkretne pytanie?
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Zobacz na stronie u Tadeusza, bo jeśli ją poskładał to na pewno są zdjęcia gdzie co idzie.Erni2 pisze:Czy ktoś z kolegów wie coś na temat wspomnianej instrukcji montażu ww. wagonów? Nigdzie nie znalazłem linku do instrukcji i nie wiem czy w ogóle powstała, a producent milczy w tej sprawie. Będę wdzięczny za info.fred3rg pisze:W przygotowaniu jest instrukcja montażu. Za kilka dni będzie do pobrania
-
- Posty: 32
- Rejestracja: 23 cze 2018, 20:19
- Lokalizacja: Oborniki
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Czy ktoś z kolegów wie coś na temat wspomnianej instrukcji montażu ww. wagonów? Nigdzie nie znalazłem linku do instrukcji i nie wiem czy w ogóle powstała, a producent milczy w tej sprawie. Będę wdzięczny za info.fred3rg pisze:W przygotowaniu jest instrukcja montażu. Za kilka dni będzie do pobrania
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
To nie jest takie proste. Typ typem a w ramach typu są jeszcze wykonania konstrukcyjne.
401W
Co najmniej 2 wersje pudła w tym ścian czołowych z tym, że ta ściana na tym zdjęciu http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481 bardziej pasuje do 401Wa
401Wa
Co najmniej 2 wersje pudła.
401Wb
2 serie produkcyjne w tym druga w minimum w 3 wersjach pudła w tym ścian czołowych stałych plus wersja ze ścianą czołową otwieraną
Co do daty likwidacji profilowań to nie sądzę żeby było związane z typem. Raczej wprowadzone jako zmiana konstrukcyjna gdzieś pomiędzy 70 a 74 i może obejmować zarówno 401Wa jak i 401Wb pierwszej serii produkcyjnej.
Doprecyzowując to co jest tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 96&slide=0 to byłby 401Wb pierwszej serii produkcyjnej (na drugą byłoby za wcześnie bo ona powstała w 1974) w wersji z otwieraną ścianą czołową i ścianami nieprofilowanymi natomiast co do tego http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.123380/ to po dokładnym przyjrzeniu się zdjęciu bezpieczniej będzie jak napisze że nie wiem co to jest co by nie ściemniać. Foty 401Wa nie znalazłem w necie. Najłatwiej go odróżnić do 401Wb i późniejszych po stopniach i poręczach na ścianie czołowej układ byłby taki jak tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481 czyli jeden duży jeden mały i ukośna poręcz. Jak napisałem wyżej ta ściana wygląda jak zaadoptowana z 401Wa przy naprawie ale równie dobrze może być odmiana produkcyjną.
401W
Co najmniej 2 wersje pudła w tym ścian czołowych z tym, że ta ściana na tym zdjęciu http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481 bardziej pasuje do 401Wa
401Wa
Co najmniej 2 wersje pudła.
401Wb
2 serie produkcyjne w tym druga w minimum w 3 wersjach pudła w tym ścian czołowych stałych plus wersja ze ścianą czołową otwieraną
Co do daty likwidacji profilowań to nie sądzę żeby było związane z typem. Raczej wprowadzone jako zmiana konstrukcyjna gdzieś pomiędzy 70 a 74 i może obejmować zarówno 401Wa jak i 401Wb pierwszej serii produkcyjnej.
Doprecyzowując to co jest tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 96&slide=0 to byłby 401Wb pierwszej serii produkcyjnej (na drugą byłoby za wcześnie bo ona powstała w 1974) w wersji z otwieraną ścianą czołową i ścianami nieprofilowanymi natomiast co do tego http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.123380/ to po dokładnym przyjrzeniu się zdjęciu bezpieczniej będzie jak napisze że nie wiem co to jest co by nie ściemniać. Foty 401Wa nie znalazłem w necie. Najłatwiej go odróżnić do 401Wb i późniejszych po stopniach i poręczach na ścianie czołowej układ byłby taki jak tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481 czyli jeden duży jeden mały i ukośna poręcz. Jak napisałem wyżej ta ściana wygląda jak zaadoptowana z 401Wa przy naprawie ale równie dobrze może być odmiana produkcyjną.
- brovarek
- Posty: 862
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Tadziu, np. zdjęcie z katalogu z 1973 r.; kilka ujęć kawałków tych wagonów jest na zdjęciach które posiadam, maja gładkie ściany - co prawda głowy nie dam sobie uciąć , że to zdjęcia sprzed 1973 roku, ale jednak wszystkie nie mogą być źle opisane.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1892
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Też jestem tego zdania. Katalog nie był dokumentacją techniczną, chodziło tylko o przedstawienie ogólnych cech i wymiarów wagonu, które akurat są takie same dla 401Wa i Wb.brovarek pisze:401Wa- [...] Prawdopodobnie rysunek z Katalogu Wagonów z 1973 opisany jako 401Wb przedstawia właśnie ten typ.
Możesz podać jakieś źródła/linki tych zdjęć sprzed 1973r.? Bo na razie najwcześniejszym przywołanym w tym wątku zdjęciem "gładkościennego" 401W jest to zdjęcie Gunnera Christensena, ale ono jest już z 1974r.brovarek pisze:Trochę za dużo tych przypadkowych zdjęć z gładkimi ścianami zrobionymi przed 1973 r.
- brovarek
- Posty: 862
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Czyli:
401W - wersja ze ścianami z "przegięciem", drzwi czołowe z jednym słupkiem, podwyższone ponad ściany boczne, zdjęcia fabryczne z Katalogu Wagonów Towarowych Pana Terczyńskiego, opis w Przeglądzie Kolejowym 2/64
401Wa- wersja ze ścianami "kopertowymi"; ścianami czołowymi z jednym słupkiem, podwyższonymi ponad ściany boczne ? (edytowane: nie zgadza się to z opisem podanym przez kolegę AK, a cenię sobie Jego wiedzę) Prawdopodobnie rysunek z Katalogu Wagonów z 1973 opisany jako 401Wb przedstawia właśnie ten typ.
401 Wb- wersja ze ścianami "kopertowymi"; ściany czołowe na poziomie ścian bocznych z dwoma słupkami, kopertowane. Zdjęcia fabryczne z Ostrowa kolegi Krzysztofa Młodzikowskiego
Ściany proste jedynie po modernizacjach?
Trochę za dużo tych przypadkowych zdjęć z gładkimi ścianami zrobionymi przed 1973 r.
Co do Twojego pytania Tadziu, doczytałem to w katalogu Pana Terczyńskiego i dopowiedziałem sobie na podstawie zdjęć właśnie, z tym, że na moje potrzeby wagony mogą być po naprawach np. średnich co mi nie przeszkadza.
Ps. Niestety nie potrafię wkleić zdjęć, ale wersja eksportowa "Węgierska" wygląda bardzo podobnie jak 401Wb (kopertowana) nie wiem jednak, czy eksportowaliśmy tam różne wersje, czy jedną, a dostawy dzieliło do 8 lat nawet.
401W - wersja ze ścianami z "przegięciem", drzwi czołowe z jednym słupkiem, podwyższone ponad ściany boczne, zdjęcia fabryczne z Katalogu Wagonów Towarowych Pana Terczyńskiego, opis w Przeglądzie Kolejowym 2/64
401Wa- wersja ze ścianami "kopertowymi"; ścianami czołowymi z jednym słupkiem, podwyższonymi ponad ściany boczne ? (edytowane: nie zgadza się to z opisem podanym przez kolegę AK, a cenię sobie Jego wiedzę) Prawdopodobnie rysunek z Katalogu Wagonów z 1973 opisany jako 401Wb przedstawia właśnie ten typ.
401 Wb- wersja ze ścianami "kopertowymi"; ściany czołowe na poziomie ścian bocznych z dwoma słupkami, kopertowane. Zdjęcia fabryczne z Ostrowa kolegi Krzysztofa Młodzikowskiego
Ściany proste jedynie po modernizacjach?
Trochę za dużo tych przypadkowych zdjęć z gładkimi ścianami zrobionymi przed 1973 r.
Co do Twojego pytania Tadziu, doczytałem to w katalogu Pana Terczyńskiego i dopowiedziałem sobie na podstawie zdjęć właśnie, z tym, że na moje potrzeby wagony mogą być po naprawach np. średnich co mi nie przeszkadza.
Ps. Niestety nie potrafię wkleić zdjęć, ale wersja eksportowa "Węgierska" wygląda bardzo podobnie jak 401Wb (kopertowana) nie wiem jednak, czy eksportowaliśmy tam różne wersje, czy jedną, a dostawy dzieliło do 8 lat nawet.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Tu jest 401W jak by ktoś go chciał zobaczyć
http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481
http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-749481
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Jeden słupek na środku i otwierane ściany czołowe to miał 401W produkowany przed i częściowo równolegle do 401Wa
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1892
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
To pytanie było skierowane do Brovarka.przemcol pisze:Jak napisałem w "Atlasie wagonów (zapomniałem dopisać) towarowych".
Ale dzięki za dodanie do dat jeszcze liczebności serii. Wspomniany 401Wk był kolejnym uproszczeniem konstrukcji znanej z 401Wb i d. W wagonie tym m.in. już fabrycznie zrezygnowano ze środkowych drzwi oraz ruchomych ścian czołowych. No i na bank miał już gładkie burty zamiast kopertowanych.
Odnośnie rewelacji AK dotyczących 401Wa, to prędzej jestem skłonny uwierzyć p. Młodzikowskiemu, właścicielowi podlinkowanego zdjęcia. Wagon na zdjęciu ma stałą ścianę czołową z dwoma słupkami. A ze znanych mi rysunków wynika, że wczesne wersje 401W miały ruchomą ścianę i tylko jeden słupek na środku tej ściany.
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Jak napisałem w "Atlasie wagonów (zapomniałem dopisać) towarowych".T_Domagalski pisze:Zasadnicze pytanie - gdzie to doczytałeś? W tym katalogu 1973/74 czy gdzie indziej?
O typie 401Wd też napisano. Powstały w wyniku rekonstrukcji, różniły się metalową podłogą było ich 1202 sztuk z czego ostatnie 502 ze stałymi ścianami czołowymi.
Typu 401Wb wyprodukowano w Zielonej Górze 23908 sztuk (1966-75) i Ostrowie 3067 sztuk (1971-74).
Podtyp 401Wk ma osobny opis, to zupełnie inna bajka, chociaż powiązana typem b i d.
A brakujący Wc to pewnie eksport do Węgier (1967-67).
Pytanie tylko kiedy zaprzestano kopertowania?
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Z tym typem to tak niekoniecznie. Zależy jak komu w PRL pasowało. Taka np ET22 od 001 do 1025 to jest 201E a zmiany w konstrukcji były znaczące. Żeby było śmieszniej od 1025 to jest 201Eh.
Co do wagonów 401W to to co jest tutaj http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.123380/ to 401Wa produkowany do połowy lat 70-ych prawdopodobnie do rozpoczęcia produkcji 401Wb (1974) czyli tego http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 96&slide=0 .
Co do E w oznaczeniu to bym się tym nie przejmował. Związek z nr 31 czy 21 w tamtych latach był marginalny tj. formalnie nie powinno go być a był i to nawet na wagonach do ruchu krajowego.
Co do wagonów 401W to to co jest tutaj http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.123380/ to 401Wa produkowany do połowy lat 70-ych prawdopodobnie do rozpoczęcia produkcji 401Wb (1974) czyli tego http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 96&slide=0 .
Co do E w oznaczeniu to bym się tym nie przejmował. Związek z nr 31 czy 21 w tamtych latach był marginalny tj. formalnie nie powinno go być a był i to nawet na wagonach do ruchu krajowego.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1892
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Każda większa zmiana w konstrukcji lub wyposażeniu wagonu (rodzaju i grubości podłogi, typu hamulca, itp.) pociągała za sobą zmianę litery w typie (a, b, c, d...). Wynikało to z konieczności przygotowania nowej dokumentacji technicznej, innej dla każdego z podtypów. Usunięcie kopertowania stanowiłoby raczej jedną z takich istotnych zmian. A skoro wg oficjalnych danych wagony 401Wb były produkowane w latach 1966–1975 (Zastal) i 1971–1974 (Ostrów) to znaczy, że do roku 1975 (włącznie) z fabryk wychodziły jeszcze kopertowane 401Wb zgodnie z oryginalną dokumentacją.przemcol pisze:Późniejsze zmiany obejmowały wprowadzenie poszycia z blach gładkich....
Określenie "Późniejsze zmiany..." dotyczy raczej opracowania kolejnych odmian tej konstrukcji, np. 401Wk (1975 - 1977), przebudowy części 401Wb na 401Wk (ok. 1976r.), lub też modernizacji tych wagonów podczas kolejnych rewizji. Biorąc jednak pod uwagę długość cyklu naprawczego (12 lat pomiędzy NG) to nie wydarzyło się to jednego dnia...
Tu zapewne chodzi o krótką serię 401Wd z Ostrowa, która została wyprodukowana w 1974r. Ale te wersja miała jeszcze fabrycznie kopertowane burty - patrz zdjęcie, które podlinkowałem 6 grudnia.na żądanie PKP w 1974 roku zlikwidowano uchylne ściany czołowe..."
Zdjęcie Gunnera (datowane na maj 1974r.) jednoznacznie świadczy, że w tym roku istniał już wagon 401Wb z płaskimi burtami. Niemniej twierdzę, że był to wtedy bardzo rzadki "rodzynek", który tą swoją odmiennością przyciągnął uwagę fotografa...
Added in 48 minutes 44 seconds:
Zasadnicze pytanie - gdzie to doczytałeś? W tym katalogu 1973/74 czy gdzie indziej?brovarek pisze:..ale doczytałem , że w wyniku modernizacji wprowadzono do produkcji zmianę w postaci poszycia z gładkiej blachy, przy czym mogło się zdarzyć, że klapy czołowe wykorzystywano gotowe , czyli kopertowane.
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Dotarłem do "Atlasu wagonów" i tu czytamy "Późniejsze zmiany obejmowały wprowadzenie poszycia z blach gładkich .... na żądanie PKP w 1974 roku zlikwidowano uchylne ściany czołowe..."
Wagon produkowano w latach 1966-1975.
Czyli gładkie musiały powstawać przed 1974 rokiem.
Wagon produkowano w latach 1966-1975.
Czyli gładkie musiały powstawać przed 1974 rokiem.
-
- Posty: 947
- Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Re: Węglarki PKP do składania
Cienko to widzę ,próbowałem zrobić koperty w wapniarce 205s ,ale coś poszło nie tak i dałem płaskie ,ale można zrobić model matkę o odlewać z żywicy .
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 6 gości