Kod wymiany i oznaczenia hamulca

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: T_Domagalski »

Dobra, rozwiążę sprawę inaczej - podmienię kod interoperacyjności z 20 na 27, co determinuje 2 paski (prostokąty) na narożach. Oznaczenia takie są widoczne na historycznym zdjęciu CIIa/Om21 (Konigsberg) z NAC.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: tydzial »

Nie ma pojęcia hamulec towarowy za to jest zespolony i nie widziałem trzech pasków za to są prostokąt i strzałka oznacza hamulec zespolony,a sam prostokąt że posiada przewód hamulcowy czyli nie ma hamulca zespolonego tyle fachowe wieści .Co do tablic przestawczych to są G-R ( góry równiny) P-Ł (próżny ładowny) i Z-O ( załączony wyłączony hamulec) . T-O (towarowy osobowy ) występuje na lodówkach z symbolem SS co oznacza że ma szybkość 100/h.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: T_Domagalski »

Skoro podałem oznaczenia .E(Wddo), to wydawało mi się oczywiste, że chodzi o ep. IVa. ;) Do przepisów z 1960r. odwołałem się tylko dla porównania.
To, że w epoce IVa i późniejszych stosowano te oznaczenia równolegle z kodami UIC, to wiem. Tak formalnie to oznaczenia te obowiązują do dziś, tyle że zostały ograniczone tylko do wagonów z samym przewodem powietrznym (jeden pasek). Ale mi chodzi o ten jeden szczególny przypadek, czy po 1968r. stosowano jeszcze trzy paski dla oznaczenia wagonów niedopuszczonych do ruchu międzynarodowego? Pytam, bo np. taka sama węglarka ROCO w H0 ma tylko 2 paski przy kodzie wymiany 20-.
Awatar użytkownika
przemcol
Posty: 434
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: przemcol »

T_Domagalski pisze:
przemcol pisze:...trzy hamulec z przestawczy T-O.
To akurat błąd. Wagon z hamulcem z nastawiaczem T-O (G-P) posiadał pasek + trapez (ewentualnie dwa paski + trapez). Wagony z hamulcem wyłącznie towarowym zgodnie z przepisami z 1960r. mogły mieć:..
Miałem na myśli oznaczenie epoki IVa i nie dopisałem że dolny to trapez. A tobie chodziło o wcześniejsze oznaczenia. I stąd małe nieporozumienie. ;)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: oelka »

Literatura z lat 70. np. "Wagony Towarowe" Marczewskiego (WKŁ1978) prezentuje te oznaczenia wraz z innymi jako stosowane równolegle z kodami UIC. Można próbować dotrzeć do normy branżowej - BN74/3500-08, która obowiązywała w Polsce w tym czasie. Podejrzewam co w pewnym stopniu pokrywa się ze zdjęciami, że w okresie przejściowym (ep. IVa może nawet IVb) były i oznaczenia hamulca na narożnikach wagonów i kod UIC.
Czy możliwa była sytuacja, w której hamulec był dopuszczony do ruchu międzynarodowego (2 paski), a cały wagon - nie (kod 20-)?
Nie spotkałem czegoś takiego, ale nie wykluczam takiej sytuacji. Skoro zdarzają się np. wagony ze złą seria literową czy błędnie podaną cyfrą samokontroli, to czemu nie?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: T_Domagalski »

przemcol pisze:...trzy hamulec z przestawczy T-O.
To akurat błąd. Wagon z hamulcem z nastawiaczem T-O (G-P) posiadał pasek + trapez (ewentualnie dwa paski + trapez). Wagony z hamulcem wyłącznie towarowym zgodnie z przepisami z 1960r. mogły mieć:
- 2 paski - wagon wyposażony w hamulec towarowy, dopuszczony do ruchu międzynarodowego,
- 3 paski - wagon wyposażony w hamulec towarowy, niedopuszczony do ruchu międzynarodowego.

Moje pytanie dotyczy tego, czy po 1968r. stosowano dalej te 3 paski, adekwatnie do kodu wymiany zawartego w numerze UIC, czy też już ich nie stosowano ze względu na obecność tej informacji w kodzie wymiany UIC?
Awatar użytkownika
przemcol
Posty: 434
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: przemcol »

Paski na narożnikach to tylko oznaczenie rodzaj hamulca. Dwa paski - hamulec pociągów towarowych, trzy hamulec z przestawczy T-O.
Myślę że takie oznaczenie jest możliwe.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Kod wymiany i oznaczenia hamulca

Post autor: T_Domagalski »

Wziąłem na warsztat węglarkę Konigsberg, żeby okalkować ją sobie na PKP .E(Wddo). Oznaczenia, którymi dysponuję, zawierają kod systemu wymiany 20-, właściwy dla wagonu przeznaczonego wyłącznie do ruchu wewnętrznego. Kod i numer są OK, ale naszły mnie wątpliwości, jakie oznaczenia hamulca powinny znaleźć się na narożach tej węglarki - 2 czy 3 paski? Czy możliwa była sytuacja, w której hamulec był dopuszczony do ruchu międzynarodowego (2 paski), a cały wagon - nie (kod 20-)?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości