Bipa

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Niestety opcja wykorzystania okien oryginalnych udała się tylko w przypadku płaskich. Kątowe wypolerować się nie dały więc musiały zostać zrobione od nowa. Po wycięciu na wycinarce (podrasowanej jak widać)
Obrazek
i wygięciu na wyginarce (docisk gumkami do mazania)
Obrazek
wyszły tak
Obrazek
Naroże to ręczna robota wg odliczonej liczby przesunięć pilnika (15 na kant i po 7 na kanty co wyszły + 3 przejścia dookólne)
Plexi jest dość gruba (0,3mm) żeby nie prześwitywały bardziej niż pozostałe - do wagonów osobowych będą 0,15.
Pasek na zagięciu będzie z patyczka EVERGREENa. 0,25x0,5
Cięcie ręczne niestety było konieczne bo laser okazał się niezbyt dokładny.
Części wyposażenia powoli się malują
Obrazek
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Ten RAL nadawałby się na "świeżo malowany" ale na "w eksploatacji" nie specjalnie.
Tutaj
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 17,5896991
za Ok1-181 widać 120A w typowym odcieniu z okresu PRL. Z zielenią to on za dużo wspólnego nie ma.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: Wojtek_Kraków »

Szybki mnie rozwaliły! Super przejrzystość.
Jeśli chodzi o kolor to chyba RAL 6008 byl stosowany na budę. Pamiętam jak robiłem swoją lata temu to znalazłem na modelarstwo.info
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

W trakcie prac okazało się że niestety okna trzeba wyciąć z ramek. Ramki są za grube i nie dałoby się wcisnąć wnętrza. Po obcięciu, przeszlifowaniu i polerowaniu wyglądają tak.
Obrazek (https://www.fotosik.pl/zdjecie/1bfedf24b0956b5e )
Polerka dla płaskich jak na zdjęciu (z tym że tylko tył bo przód nie był ruszany) to papier ścierny 1500 i "szorowanie" po kartce papieru. Niestety dla tych górnych z załamaniem to będzie klasyk czyli filc, dremel i pasta do zębów.
Pozostałe części już się wytrawiły i wydrukowały (przykład poniżej) czyli koniec zabawy i czas zabrać się do modelarskiej roboty.
Obrazek (https://www.fotosik.pl/zdjecie/7879a95bd136a11d )
Najpierw malowanie detali poniżej sekcja schodowa po wstępnym pokryciu.
Obrazek (https://www.fotosik.pl/zdjecie/3a92c84f3df1b01e )
W temacie malowania.
Wnętrze zostanie potraktowane VALLEJO ze względu na zbyt małą paletę TAMIYA (którą standardowo stosuję), a ze względu na dużą ilość planowanych wagonów mieszanie, poza szczególnymi przypadkami, nie wchodziło w grę.
Kolory wnętrza zostały dobrane jak następuje (podałem nr "stojakowy")
Sufit 005, ściany 007, podłoga 43+35 w proporcji 50/50 - niestety gotowca na to linoleum się nie dało znaleźć, futryny drzwi 139, elementy malowane ścian i osłony grzejników 158, elementy aluminiowe 178, poręcze 137/178 (pręt/mocowanie), fotele 073. Co do foteli to wybrana została taka wersja z kilku rodzajów dermy (były co najmniej dwa zielone, brązowy i czerwony).
Przy okazji futryn i ram klap inspekcyjnych to została zastosowana specjalna metoda polegająca na malowaniu najpierw kolorem ramy a potem ściany. Po wyschnięciu rama jest skrobana z farby (na wydruku 3D wystaje jak w oryginale) i wychodzi jej kolor. W najgorszym przypadku potrzebne są drobne poprawki.
Kolory zewnętrzne (TAMIYA)
Model ma być w wersji po rewizji czyli cały jednolity (bok i dach) plus czarne podwozie. Największy problem był z zielonym. Formalnie wagony za PRL były malowane w khaki ciemny, ten sam co do sprzętu wojskowego, ale w eksploatacji nabierały specyficznego szaro-buro-zielonego koloru. Można zobaczyć na zdjęciach w necie. Po wielu próbach stanęło na XF51. W świetle dziennym jest prawie idealny natomiast w sztucznym jest ciut gorzej bo ciemniej.
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Buda zostanie potraktowana tak jak każda czyli
1.Montaż części (tu akurat fabryka mnie wyręczyła :mrgreen: )
2.Szpachlowanie zgrubne szpachlówką (tu tez ARNOLD był szybszy)
3.Malowanie wstępne (kolor i farba jak ostateczny)
4.Szpachlowanie dokładne (podeschniętą farbą) razem z polerką papierem ściernym 800
5.Powtórka 3 i 4 o ile model jest kłopotliwy co się zdarzyło kilka razy
6.Malowanie ostateczne.
Ujmując w skrócie: jak coś będzie wystawać to załatwi to punkt 4, a farba jest na tyle ciemna (olive drab) że wszystko pokryje :mrgreen:
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: golab »

AK pisze:Lakieru nie zmywam - brak uzasadnienia. TAMIYA nic nie rozpuszcza a trzymanie powierzchni jest ok.
Raczej chodziło mi o grubość finalnej powłoki - nie ma efektu "plasteliny" przy detalach ? czy to po prostu ładnie wygląda, czy małe detale nie stają się grubaśne przez kolejne warstwy lakieru. Nie przebija stara czcionka napisów ?
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: Wojtek_Kraków »

Kurcze to spory jednak koszt.
Ale jakbyś miał wywietrzniki w jakiś sensownych pieniądzach to pewnie "kilka" bym odkupił
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Lakieru nie zmywam - brak uzasadnienia. TAMIYA nic nie rozpuszcza a trzymanie powierzchni jest ok.
Co do ramek to zapomniałem napisać że okna zostają oryginalne. Przejrzystość jest ok.
Przy okazji zapominania: zeszlifowane zostały także nadlewy na narożnikach ścian przy przedziale służbowym/WC.
Co do kosztów
- blacha ok. 70 PLN (produkcja własna z blach BUNGARD)
- wydruk ok 500 PLN (dokładnie trudno określić bo to idzie dużymi grupami nie tylko dla tego projektu ale dla nstępnych osobowych także (np. 150 wywietrzników :mrgreen: )
Sporo do zbicia kosztów dałoby lanie foteli (250-300 PLN) ale nie mam dobrej taniej odlewni a po spieprzeniu 3 podejść lania 401Ka (Łotwa, Czechy, Polska) z dalszymi testami dałem sobie spokój. Jedyne co wyszło tą technologią to 202Lc z tym że koszt był niewiele mniejszy niż wydruk a jakość nie powalała (z 24 które odlali 15 do produkcji z trudem dało się zakwalifikować - długość im się rozeszła o 0,5-0,8 mm)
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ramki do okien też drukujesz?
Jaki przewidujesz koszt dodatków drukowanych i trawionych?
Pozdrawiam
WF
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: golab »

starego lakieru nie zmywasz ??
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Obrazek
Wagony zostały rozmontowane do pojedynczego elementu. Budy zostały oskrobane z wywietrzników, rynienek nad drzwiami i obwódek wokół świateł końca pociągu. Z oryginalnych części zostaną prądnice na wózkach, uchwyty pod zderzakami dla manewrowego i zderzaki. Dorobione w 3D zostaną poręcze przy drzwiach i sprzęgi zasilania pociągu. Te ostatnie w importowanych do nas zespołach były odmiany ASa standardowej do lat 80-ych (potem zastąpiła ją odmiana ZW-1) więc ten z modelu za bardzo nie pasuje. Do dorobienia będzie także gniazdo zasilania zewnętrznego na końcu członu A (oznaczeń będę się trzymał producenta czyli od końca A człony A,C,D,B).
Co do wnętrza to się trawi i drukuje.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: Wojtek_Kraków »

Chciałbym tak umieć:)
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: AK »

Wnętrze w prawidłowej wersji po rozrysowaniu
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Added in 1 minute 18 seconds:
Za dokładnie nie wyszło (+/-0,5mm przy standardzie +/-0,05mm) ale niestety za dokładnie ta buda nie jest zrobiona w środku :mrgreen:

Added in 1 minute 22 seconds:
Największy problem to podłoga z jej podniesieniem o 2 mm ale zakładam że przez te małe okienka za bardzo nie będzie widać (oświetlenie nie jest planowane)
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bipa

Post autor: Wojtek_Kraków »

Trzymam kciuki za powodzenie projektu;)
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Bipa

Post autor: AK »

W założeniu ma to być relacja z waloryzacji modelu ARNOLD HN9500 do wykonania 123 (dostawa 1971/1972) czteroczłonowej jednostki piętrowej importowanej z NRD i eksploatowanej na PKP, więc:
Po porównaniu z oryginałem wyszły następujące różnice:
- układ wywietrzników
- układ wnętrza (brak WC w członach środkowych, inna konfiguracja przedziałów służbowych, inny układ ławek, podłoga wyżej o 2mm niż powinna być)
- układ poręczy przy drzwiach
ponadto oczywiście malowanie i oznakowanie.
Wózki i pudło są ok więc zostają. Co do KKS to się okaże bo na przejściu łuk lewy na prawy R310 się wykoleja :roll: .
Cdn
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości