BR50, Ty5, Tillig

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: jafrap »

cichonęk pisze:Przepraszam, że koryguję Twój post ale...
...i bardzo dobrze. To się nazywa fachowa korekta ;)
Scio pisze:Proponuję zajrzeć do środka :P
Trzeba koniecznie wsadzić głośnik. Nie będzie żalu, że coś zakrywa ;)
Ostatnio zmieniony 25 cze 2012, 13:32 przez jafrap, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 696
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: Scio »

Proponuję zajrzeć do środka :P
Załączniki
100_4156.JPG
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: Furia »

Może być. Początkowo nie przywiązywano za bardzo wagi do oznaczeń tendra, parowóz był istotniejszy. Dopiero później, pod koniec lat 50-tych zaczęto montować tabliczki na tendrach.
Awatar użytkownika
Jerzyr
Posty: 340
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:02
Lokalizacja: Łapy
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: Jerzyr »

Pytanie laika: Czy oznakowanie tendra samym orzełkiem jest prawidłowe?
cichonęk
Posty: 485
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: cichonęk »

Lokomotywy w tym czasie nie miały jeszcze zdjętego przegrzewacza pary
Przepraszam, że koryguję Twój post ale to o czym piszesz nazywa się podgrzewaczem, a dokładnie podgrzewaczem powierzchniowym Knorra i służy do podgrzewania wody, która zostaje wtłoczona do kotła za pomocą pompy tłokowej (to ten detal na lewym pomoście parowozu), która na parowozach konstrukcji niemieckiej była używana jako drugi (obok inżektora) przyrząd zasilający kocioł w wodę. Woda wtłaczana za pomocą inżektora ulegała podgrzaniu już w inżektorze, pompa natomiast tłoczyła wodę o temperaturze nieznacznie wyższej od tej jaka panowała w tendrze parowozu i wymagała podgrzania jej do temperatury co najmniej 100 stopni C ze względu na uniknięcie znacznych różnic temperaturowych w samym kotle i poprawienia jego bilansu cieplnego.
Ostatnio zmieniony 17 cze 2012, 17:29 przez cichonęk, łącznie zmieniany 1 raz.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: jafrap »

Ta trupia czaszka z napisem WODA ZATRUTA na tendrze jest charakterystyczna dla okresu powojennego. Malowanie jest więc całkiem poprawne (w tym brak żółtych tabliczek z ostrzeżeniem o sieci trakcyjnej których wówczas po prostu nie było, a które Tillig nadrukował niepotrzebnie np. na Tkt3-28). Lokomotywy w tym czasie nie miały jeszcze zdjętego przegrzewacza pary i modernizowanego osprzętu charakterystycznego dla parowozów DRG. Tak więc szczerze mówiąc malowanie i wygląd jest do przyjęcia. Naprawa główna 1952 rok to też jest dobra informacja dla tego malowania i wyglądu parowozu. Widać chyba ingerencję z Polski w to malowanie. Jedyne co mnie razi to ta tabliczka na drzwiach dymnicy. Ale zawsze można to usunąć ;) Szkoda też, że chcąc wsadzić dźwięk, wciąż trzeba kombinować, bo nie ma miejsca przewidzianego specjalnie na głośnik poza tym w kabinie (dobre i to). Generalnie 4 na 5 moim zdaniem. Warto zakupić.
Ostatnio zmieniony 16 cze 2012, 16:25 przez jafrap, łącznie zmieniany 5 razy.
cichonęk
Posty: 485
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: cichonęk »

Widać gołym okiem uproszczenia przy przystosowywaniu wyglądu BR50 do Ty5, tu koledzy zapewne wyliczą różnice.
Biorąc pod uwagę, że model reprezentuje epokę IIIb, trudno znaleźć tutaj jakieś niezgodności z hipotetycznym oryginałem. Pewną ambiwalencję budzi tabliczka na drzwiach dymnicy. Na Forum była już mowa o występowaniu tabliczek na polskich parowozach w okresie powojennym, ale mnie nie udało się potwierdzić tej informacji. Trudno również wyrokować o prawidłowości umieszczenia oznaczeń serii na skrzyni narzędziowej tendra (zazwyczaj umieszczano je centralnie, na środku ale rzeczywiście malowano je również na drzwiach skrzyni). Moim zdaniem, Tillig przy minimalnym nakładzie środków dokonał najbardziej (jak na razie) prawidłowego spolszczenia (wielkoseryjnego) modelu parowozu, bijąc pod względem zgodności z oryginałem nie tylko swoje poprzednie produkty ale również model Ok1. Wynika to w głównej mierze z prawidłowego historycznie pozycjonowania posiadanej formy z polskimi realiami kolejowymi - pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 16 cze 2012, 11:45 przez cichonęk, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Ty5-12, Tillig (02095)

Post autor: ArturSchŁ »

Ty5 - 12

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Dampflok Reihe Ty5, PKP, Ep. III/Parowóz towarowy Ty5, PKP, Ep. III

:arrow: Liczba osi
1 + 5

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model wielkoseryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
02095

:arrow: Zarząd kolejowy
PKP

:arrow: Epoka
III

:arrow: Oznaczenie modelu
Ty5 - 12

:arrow: Stacjonowanie/Data
Par. Jarocin DOKP Poznań / 18.10.1952

:arrow: Elementy specyficzne
Brak

:arrow: Wersje modelu
02090 - BR 50 1812-2 Altbau, DR, Ep. IV,
02094 - BR 50 008, DRG, Ep. II,
02095 - Ty5-12, PKP, Ep. III,
02296 - BR 50 1608, DR, Ep. III,
02298 - BR 50 791, DB, Ep. III,
02299 - BR 555.1, ČSD, Ep. III

:arrow: Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358

:arrow: Napęd
Silnik Mashima z jedna masą kinetyczną, 4 gumki przyczepnościowe na 2 ostatnich osiach tendra

:arrow: Oświetlenie
2 białe (ciepłe) LED zgodne z kierunkiem jazdy

:arrow: DCC:
Gniazdo NEM651 w tendrze, istnieje możliwość udźwiękowienia lokomotywy, do tendra wchodzi bez większych problemów mały dekoder dźwiękowy, natomiast w kabinie maszynisty można zainstalować głośnik "kostka cukru".

:arrow: Uwagi
Nowe większe pudełko (36 cm dł.), w którym znajdujemy także poprawioną wytłoczkę styropianową, przekładka z gąbki i nasuwana pokrywa - model wyjmuje się o wiele wygodniej niż dotychczas, ale pudło jest wielkie - ciekawe jak wielkie będzie takie pudło dla Desiro ?? :)

:arrow: Podsumowanie:
Trzeci już, po Tkt3 i Ty2, parowóz ze stajni Tilliga w malowaniu PKP. Widać gołym okiem uproszczenia przy przystosowywaniu wyglądu BR50 do Ty5, tu koledzy zapewne wyliczą różnice. :)
Dla tych, którym te rozbieżności nie przeszkadzają jest to kolejna "pozycja obowiązkowa" miłośników pary w III Epoce,

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 15 cze 2012, 21:12 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 655
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: aviaTTor »

Dziękuję tak myślałem ale bałem się uszkodzić :)
Ostatnio zmieniony 03 paź 2011, 13:10 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 1 raz.
devonn
Posty: 85
Rejestracja: 08 cze 2008, 16:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: devonn »

Troche odwrotnie, też najlepiej na torach. Płytkę drukowaną dwustronnie w kształcie Y należy wsunać pomiędzy dwie pary styków w tendrze , tak aby ich nie pogiąć, i z lekką siłą wcisnąć.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 655
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: aviaTTor »

Dzięki ale chodzi mi pierwszy raz jak spiąc loka z tendrem? ;)
devonn
Posty: 85
Rejestracja: 08 cze 2008, 16:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: devonn »

Lokomotywa stoi na torach, jedną ręką mocno łapiesz za kocioł, drugą za tender i zdecydowanie rozciągasz, ewentualnie z lekkim szarpnięciem.
Ostatnio zmieniony 03 paź 2011, 13:09 przez devonn, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 655
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: aviaTTor »

Panowie pomóżcie, mój pierwszy parowóz tilliga z tendrem, na jakiej zasadzie jest połączenie tendra z parowozem? Nie chciał bym czegoś zepsuć :/
Ostatnio zmieniony 03 paź 2011, 13:09 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 1 raz.
kestrel
Posty: 34
Rejestracja: 23 gru 2007, 22:41
Lokalizacja: Chisinau (Moldova)
Kontakt:

Re: BR50, Ty5, Tillig

Post autor: kestrel »

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Marek TT
Posty: 234
Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

BR50 Reko

Post autor: Marek TT »

Nie - potrzebuję rysunku z częściami parowozu i tendra. Takie jak były zamieszczane przy wszystkich parowazach.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Parowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości