BR86/TKt3 28, Tillig
Moderator: mod-Tabor
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
no a jeszcze czasami możesz trafić na hybrydę: podwozie BTTB nadwozie Tillig. te Tilligowskie (ale zaznaczam że nie jestem na 100% pewien) miały pomalowany na czerwono ten element pod kotłem w pobliżu tłoków co trzyma wiązary:
https://www.ebay.de/itm/Tillig-02241-Da ... Swt2dfuBId
a tą techniczną różnicę zauważysz dopiero po zdjęciu obudowy i zerknięciu w tą szparę gdzie widzisz zębatki. zębatka wałka w starej ma większą średnicę, w nowszej mniejszą i -co logiczne- jest posadowiona niżej, w konsekwencji rama loki jest też inna (otwór w który wchodzi wał z silnika jest niżej).
https://www.ebay.de/itm/Tillig-02241-Da ... Swt2dfuBId
a tą techniczną różnicę zauważysz dopiero po zdjęciu obudowy i zerknięciu w tą szparę gdzie widzisz zębatki. zębatka wałka w starej ma większą średnicę, w nowszej mniejszą i -co logiczne- jest posadowiona niżej, w konsekwencji rama loki jest też inna (otwór w który wchodzi wał z silnika jest niżej).
- piotrmichal62
- Posty: 16
- Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
To faktycznie istotne zmiany. Mam jeszcze BR 86 606 i faktycznie jeżdżą płynniej i wolniej niż moje starsze 86.460 i 86.1615-3. Dźwięk jest może cichszy ale na niskich prędkościach nie tak znacznie. Ciekawe jest jednak, że bardzo podobne z wyglądu modele mają aż takie różnice konstrukcyjne. Można się pogubić :-)
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
kanciasty silnik to nie jedyna zmiana w napędzie.et22 pisze:Na zdjęciu w katalogu z 1996 r. (str. 7) pojawia się twój model od razu z kanciastym silnikiem, sądzę że od razu taki w nim montowano. Podejrzewam, że zaczęto stosować te silniki po przejęciu BTTB przez Tilliga (widać je już w niektórych modelach w katalogu z 1994 r.), ale to już wyłącznie moje domysły.
ślimaczyca ma gęstszy nawój, zębatki na osiach inny kąt natarcia a i zmieniły się proporcje przekładni z wałka silnika na wał napędowy. przez to loka jeździ ciut wolniej ale płynniej. jest cichsza niż BTTB. to samo zrobiono z BR56 - bo to ten sam napęd.
ale pojawiła się też nowa wada materiałowa: bardzo często pęka zębatka na ślimaku - objawia się to blokowaniem jazdy w jednym kierunku i terkotem. zamiennie stosuję po niewielkim dopasowaniu zębatkę od T334 "zwischenrad z20" nr kat. 223950. innego wyjścia nie ma, ślimak od BTTB nie pasuje - zniszczy zęby na kołach.
- piotrmichal62
- Posty: 16
- Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Dzięki! Fajna lektura. Czyli mój egzemplarz to gdzieś pomiędzy '96-'04.
Ciągle ciekawa ze względu na malowanie.
Ciągle ciekawa ze względu na malowanie.
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Pod poniższym linkiem masz chyba najbardziej kompletny zestaw katalogów TT z podziałem na firmy i roczniki:
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi ... LOGI&firm=*
Na zdjęciu w katalogu z 1996 r. (str. 7) pojawia się twój model od razu z kanciastym silnikiem, sądzę że od razu taki w nim montowano. Podejrzewam, że zaczęto stosować te silniki po przejęciu BTTB przez Tilliga (widać je już w niektórych modelach w katalogu z 1994 r.), ale to już wyłącznie moje domysły.
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi ... LOGI&firm=*
Na zdjęciu w katalogu z 1996 r. (str. 7) pojawia się twój model od razu z kanciastym silnikiem, sądzę że od razu taki w nim montowano. Podejrzewam, że zaczęto stosować te silniki po przejęciu BTTB przez Tilliga (widać je już w niektórych modelach w katalogu z 1994 r.), ale to już wyłącznie moje domysły.
- piotrmichal62
- Posty: 16
- Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Dzięki et22,
Błąd nr katalogowego to moja literówka - na opakowaniu mam 02247.
Dzięki za linki do czeskiej strony - tam faktycznie nie spojrzałem, a na stronie polskiej nie było tych katalogów.
Wiesz może jakim okresie produkowali te lokomotywy z nowymi silnikami? Właśnie na przełomie 98/99 czy później, po 2004?
Błąd nr katalogowego to moja literówka - na opakowaniu mam 02247.
Dzięki za linki do czeskiej strony - tam faktycznie nie spojrzałem, a na stronie polskiej nie było tych katalogów.
Wiesz może jakim okresie produkowali te lokomotywy z nowymi silnikami? Właśnie na przełomie 98/99 czy później, po 2004?
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Masz błędny numer katalogowy, prawidłowy to 02247 i pod takim trzeba szukać.
Wg czeskiej strony jest w katalogu z 1998/99 oraz 2004 (i pewnie pomiędzy tymi rocznikami).
Nie bardzo wiem co więcej byś chciał wiedzieć, praktycznie to typowy model jeszcze z czasów NRD tylko z nowym silnikiem i w nowym malowaniu.
Na przywołanych powyżej stronach jest tu: https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02247
lub tu: http://www.vlacky.com/katalog/model-010 ... 2#00001222
Wg czeskiej strony jest w katalogu z 1998/99 oraz 2004 (i pewnie pomiędzy tymi rocznikami).
Nie bardzo wiem co więcej byś chciał wiedzieć, praktycznie to typowy model jeszcze z czasów NRD tylko z nowym silnikiem i w nowym malowaniu.
Na przywołanych powyżej stronach jest tu: https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02247
lub tu: http://www.vlacky.com/katalog/model-010 ... 2#00001222
- piotrmichal62
- Posty: 16
- Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Domiss
- Posty: 466
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02170
http://www.vlacky.com/katalog/model-010102-00001221
Na obu stronach są linki do pdf'a z katalogiem/katalogami zawierającymi ten model.
http://www.vlacky.com/katalog/model-010102-00001221
Na obu stronach są linki do pdf'a z katalogiem/katalogami zawierającymi ten model.
- piotrmichal62
- Posty: 16
- Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Witajcie,
To jest mój pierwszy post na Forum. Jestem na etapie bardziej posiadania "kolejki" niż "modelarskim" ale się wprawiam. Zamiast sprzedać wszystko co znalazłem rok temu przechowane w pudle z czasów mojego dzieciństwa, a zakupione samodzielnie w Składnicy Harcerskiej na Marszałkowskiej (BR35, BR81, BR221,T435 i parę wagonów) to zacząłem dokupować... no i mam za swoje
Teraz pytanie - stałem się właścicielem pięknej BR86 475 Tilliga 02242, OBB Ep. III. Szukam informacji na temat tego modelu (kiedy był produkowany, itp.) ale nie mogę nic znaleźć. Możecie mnie Koledzy doinformować albo pokierować?
Załączam zdjęcie i pozdrawiam do kolejnego post'u. Ale coś mi się zdjęcie nie chce załączyć...
Piotr
To jest mój pierwszy post na Forum. Jestem na etapie bardziej posiadania "kolejki" niż "modelarskim" ale się wprawiam. Zamiast sprzedać wszystko co znalazłem rok temu przechowane w pudle z czasów mojego dzieciństwa, a zakupione samodzielnie w Składnicy Harcerskiej na Marszałkowskiej (BR35, BR81, BR221,T435 i parę wagonów) to zacząłem dokupować... no i mam za swoje
Teraz pytanie - stałem się właścicielem pięknej BR86 475 Tilliga 02242, OBB Ep. III. Szukam informacji na temat tego modelu (kiedy był produkowany, itp.) ale nie mogę nic znaleźć. Możecie mnie Koledzy doinformować albo pokierować?
Załączam zdjęcie i pozdrawiam do kolejnego post'u. Ale coś mi się zdjęcie nie chce załączyć...
Piotr
- tydzial
- Posty: 903
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Serwis to podstawa na PKP przeglądy okresowe czy waliło się czy paliło miały o czasie stawać na warsztat aby dokonać przegląd.
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Zmierzyłem prąd motoru. Wyjęty z lokomotywy przy 11,5V miał ok 400 mA. Rozebrałem go na atomy i wyczyściłem porządnie wszystkie elementy. Po złożeniu i lekkim nasmarowaniu prąd przy wyjętym silniku przy 11,5V - ok 160 mA. Przedtem po 1,5 minuty był taki gorący, że nie dało się go utrzymać w palcach. Po czyszczeniu jest akceptowalnie ciepły po 10 minutach.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10305
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Typowy prąd silnika to max ok. 350 mA.
Jeśli dochodzi do 0,8 - 1 A lub więcej, to masz problem ze silnikiem.
Jeśli dochodzi do 0,8 - 1 A lub więcej, to masz problem ze silnikiem.
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Koledzy,
mam problem z Tkt3 Tilliga. Podczas jazdy bardzo mocno grzeje się motor. Rozebrałem lokomotywę na atomy, wyczyściłem wszystko, nasmarowałem. Po złożeniu w analogu jedzie ok, ale motor dalej mocno grzeje, w DCC szarpie mimo różnych ustawień dekodera (Kuehn N25 i Zimo MX 617n). Dekoder Kuehna w końcu wysiadł - prawdopodobnie z tej przyczyny...
Czy prąd silnika jest za duży? Tam jest motor Mashimy, prawdopodobnie 1020...
Miał ktoś podobne doświadczenia? Czego to może być kwestia?
Pozdrawiam,
J
mam problem z Tkt3 Tilliga. Podczas jazdy bardzo mocno grzeje się motor. Rozebrałem lokomotywę na atomy, wyczyściłem wszystko, nasmarowałem. Po złożeniu w analogu jedzie ok, ale motor dalej mocno grzeje, w DCC szarpie mimo różnych ustawień dekodera (Kuehn N25 i Zimo MX 617n). Dekoder Kuehna w końcu wysiadł - prawdopodobnie z tej przyczyny...
Czy prąd silnika jest za duży? Tam jest motor Mashimy, prawdopodobnie 1020...
Miał ktoś podobne doświadczenia? Czego to może być kwestia?
Pozdrawiam,
J
-
- Posty: 947
- Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Re: BR86/TKt3 28, Tillig
Zrob test na torach ,lub bez rolek podlaczajac same kable do kol i , sie okaze ,.Kiedyś te loki mialy 4 osie napedowe z zebatkami podobnie jak Tr6 ,teraz tylko 2 i 3 a 1 i 4 oś tak sie pajtala bo nie ma zebatek a wiazary ciagna .obym sie mylił. Mialem te loki na warsztacie dokladalem kola z zebatkami i przestaly wezykowac .
Added in 1 minute 26 seconds:
Tylko po wymianie trzeba zgrac z wiazarami .
Added in 1 minute 26 seconds:
Tylko po wymianie trzeba zgrac z wiazarami .
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości