BR86/TKt3 28, Tillig

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: krzysztof »

no a jeszcze czasami możesz trafić na hybrydę: podwozie BTTB nadwozie Tillig. te Tilligowskie (ale zaznaczam że nie jestem na 100% pewien) miały pomalowany na czerwono ten element pod kotłem w pobliżu tłoków co trzyma wiązary:
https://www.ebay.de/itm/Tillig-02241-Da ... Swt2dfuBId
a tą techniczną różnicę zauważysz dopiero po zdjęciu obudowy i zerknięciu w tą szparę gdzie widzisz zębatki. zębatka wałka w starej ma większą średnicę, w nowszej mniejszą i -co logiczne- jest posadowiona niżej, w konsekwencji rama loki jest też inna (otwór w który wchodzi wał z silnika jest niżej).
Awatar użytkownika
piotrmichal62
Posty: 16
Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrmichal62 »

To faktycznie istotne zmiany. Mam jeszcze BR 86 606 i faktycznie jeżdżą płynniej i wolniej niż moje starsze 86.460 i 86.1615-3. Dźwięk jest może cichszy ale na niskich prędkościach nie tak znacznie. Ciekawe jest jednak, że bardzo podobne z wyglądu modele mają aż takie różnice konstrukcyjne. Można się pogubić :-)
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: krzysztof »

et22 pisze:Na zdjęciu w katalogu z 1996 r. (str. 7) pojawia się twój model od razu z kanciastym silnikiem, sądzę że od razu taki w nim montowano. Podejrzewam, że zaczęto stosować te silniki po przejęciu BTTB przez Tilliga (widać je już w niektórych modelach w katalogu z 1994 r.), ale to już wyłącznie moje domysły.
kanciasty silnik to nie jedyna zmiana w napędzie.
ślimaczyca ma gęstszy nawój, zębatki na osiach inny kąt natarcia a i zmieniły się proporcje przekładni z wałka silnika na wał napędowy. przez to loka jeździ ciut wolniej ale płynniej. jest cichsza niż BTTB. to samo zrobiono z BR56 - bo to ten sam napęd.
ale pojawiła się też nowa wada materiałowa: bardzo często pęka zębatka na ślimaku - objawia się to blokowaniem jazdy w jednym kierunku i terkotem. zamiennie stosuję po niewielkim dopasowaniu zębatkę od T334 "zwischenrad z20" nr kat. 223950. innego wyjścia nie ma, ślimak od BTTB nie pasuje - zniszczy zęby na kołach.
Awatar użytkownika
piotrmichal62
Posty: 16
Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrmichal62 »

Dzięki! Fajna lektura. Czyli mój egzemplarz to gdzieś pomiędzy '96-'04.
Ciągle ciekawa ze względu na malowanie.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: et22 »

Pod poniższym linkiem masz chyba najbardziej kompletny zestaw katalogów TT z podziałem na firmy i roczniki:
:arrow: https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi ... LOGI&firm=*
Na zdjęciu w katalogu z 1996 r. (str. 7) pojawia się twój model od razu z kanciastym silnikiem, sądzę że od razu taki w nim montowano. Podejrzewam, że zaczęto stosować te silniki po przejęciu BTTB przez Tilliga (widać je już w niektórych modelach w katalogu z 1994 r.), ale to już wyłącznie moje domysły.
Awatar użytkownika
piotrmichal62
Posty: 16
Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrmichal62 »

Dzięki et22,
Błąd nr katalogowego to moja literówka - na opakowaniu mam 02247.
Dzięki za linki do czeskiej strony - tam faktycznie nie spojrzałem, a na stronie polskiej nie było tych katalogów.
Wiesz może jakim okresie produkowali te lokomotywy z nowymi silnikami? Właśnie na przełomie 98/99 czy później, po 2004?
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: et22 »

Masz błędny numer katalogowy, prawidłowy to 02247 i pod takim trzeba szukać.
Wg czeskiej strony jest w katalogu z 1998/99 oraz 2004 (i pewnie pomiędzy tymi rocznikami).
Nie bardzo wiem co więcej byś chciał wiedzieć, praktycznie to typowy model jeszcze z czasów NRD tylko z nowym silnikiem i w nowym malowaniu.

Na przywołanych powyżej stronach jest tu: :arrow: https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02247
lub tu: :arrow: http://www.vlacky.com/katalog/model-010 ... 2#00001222
Awatar użytkownika
piotrmichal62
Posty: 16
Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrmichal62 »

Dzięki Domiss,
Używałem tych stron już parę razy i katalogi też odkryłem, ale nie mogę znaleźć katalogu z opisem tego konkretnego egzemplarza
Parowóz ma kwadratowy silniczek - tyle widzę, sprzęgi oczkowe...

Umieściłem zdjęcia na fotosik.pl
ObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: Domiss »

https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02170
http://www.vlacky.com/katalog/model-010102-00001221
Na obu stronach są linki do pdf'a z katalogiem/katalogami zawierającymi ten model.
Awatar użytkownika
piotrmichal62
Posty: 16
Rejestracja: 03 wrz 2020, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrmichal62 »

Witajcie,
To jest mój pierwszy post na Forum. Jestem na etapie bardziej posiadania "kolejki" niż "modelarskim" ale się wprawiam. Zamiast sprzedać wszystko co znalazłem rok temu przechowane w pudle z czasów mojego dzieciństwa, a zakupione samodzielnie w Składnicy Harcerskiej na Marszałkowskiej (BR35, BR81, BR221,T435 i parę wagonów) to zacząłem dokupować... no i mam za swoje :)

Teraz pytanie - stałem się właścicielem pięknej BR86 475 Tilliga 02242, OBB Ep. III. Szukam informacji na temat tego modelu (kiedy był produkowany, itp.) ale nie mogę nic znaleźć. Możecie mnie Koledzy doinformować albo pokierować?

Załączam zdjęcie i pozdrawiam do kolejnego post'u. Ale coś mi się zdjęcie nie chce załączyć...
Piotr
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: tydzial »

Serwis to podstawa na PKP przeglądy okresowe czy waliło się czy paliło miały o czasie stawać na warsztat aby dokonać przegląd.
Awatar użytkownika
Jacula
Posty: 541
Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: Jacula »

Zmierzyłem prąd motoru. Wyjęty z lokomotywy przy 11,5V miał ok 400 mA. Rozebrałem go na atomy i wyczyściłem porządnie wszystkie elementy. Po złożeniu i lekkim nasmarowaniu prąd przy wyjętym silniku przy 11,5V - ok 160 mA. Przedtem po 1,5 minuty był taki gorący, że nie dało się go utrzymać w palcach. Po czyszczeniu jest akceptowalnie ciepły po 10 minutach.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: ArturSchŁ »

Typowy prąd silnika to max ok. 350 mA.
Jeśli dochodzi do 0,8 - 1 A lub więcej, to masz problem ze silnikiem.
:|
Awatar użytkownika
Jacula
Posty: 541
Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: Jacula »

Koledzy,
mam problem z Tkt3 Tilliga. Podczas jazdy bardzo mocno grzeje się motor. Rozebrałem lokomotywę na atomy, wyczyściłem wszystko, nasmarowałem. Po złożeniu w analogu jedzie ok, ale motor dalej mocno grzeje, w DCC szarpie mimo różnych ustawień dekodera (Kuehn N25 i Zimo MX 617n). Dekoder Kuehna w końcu wysiadł - prawdopodobnie z tej przyczyny...
Czy prąd silnika jest za duży? Tam jest motor Mashimy, prawdopodobnie 1020...
Miał ktoś podobne doświadczenia? Czego to może być kwestia?

Pozdrawiam,
J
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: BR86/TKt3 28, Tillig

Post autor: piotrek092 »

Zrob test na torach ,lub bez rolek podlaczajac same kable do kol i , sie okaze ,.Kiedyś te loki mialy 4 osie napedowe z zebatkami podobnie jak Tr6 ,teraz tylko 2 i 3 a 1 i 4 oś tak sie pajtala bo nie ma zebatek a wiazary ciagna .obym sie mylił. Mialem te loki na warsztacie dokladalem kola z zebatkami i przestaly wezykowac .

Added in 1 minute 26 seconds:
Tylko po wymianie trzeba zgrac z wiazarami .
ODPOWIEDZ

Wróć do „Parowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości