E44/BR244, TILLIG

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: E44/BR244, TILLIG

Post autor: ArturSchŁ »

Marcin pisze:... czy (...) będą pasować sprzęgi sztywne...
Też o tym myślę, chciałem jednak kleić sprzęg skrzynkowy (tu zastosowany) z połówką sztywnego.
:)
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: E44/BR244, TILLIG

Post autor: Marcin »

Największą dla mnie tajemnicą jest czy do tego modelu będą pasować sprzęgi sztywne, on ma nieco inne mocowanie tak jak w ubotach. Zamówiłem sobie sprzęgi teoretycznie do ubota i zobaczę co będzie.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: E44/BR244, TILLIG

Post autor: ArturSchŁ »

E44 007/019:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Elektrolok E44, grau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szary
Elektrolok E44, blaugrau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szaro-niebieski

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
02422
02427

:arrow: ZARZĄD KOLEJOWY
DRG

:arrow: EPOKA
II

:arrow: Oznaczenie modelu
E 44 007
E 44 019

:arrow: STACJONOWANIE/DATA
Rdb München / 29.7.1933
Rdb Studgard / 19.5.1933

:arrow: OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.
Żółte, zależne od kierunku jazdy, LED.

02422 - E 44 007:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Jak widać, mój egzemplarz ma błędne oznaczenie (numer) na ścianach czołowych. :)

02427 - E 44 019:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

W uzupełnieniu informacji o napędzie, dodam, że napęd jest przekazywany na wszystkie 4 osie, z których na dwóch wewnętrznych jest po jednej opasce zwiększającej uciąg. Prąd jest zbierany ze wszystkich kół, ale jest bardzo dziwnym patentem przekazywany do silnika (trochę jak w Gagarinie - BR120) - więcej na ten temat przy okazji opisu dygitalizacji loka.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2011, 12:37 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 7 razy.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: E44/BR244, TILLIG

Post autor: et22 »

ModelarzeTT pisze::arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU

Czteroosiowy elektrowóz BR 144 kolei DB (blau/elfenbein)

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
02425

:arrow: ZARZĄD KOLEJOWY
DB

:arrow: EPOKA
IV

:arrow: STACJONOWANIE/DATA
BD Nurnberg pod spodem BW Wurzburg / MF 19.5.79

:arrow: UWAGI
Model jest faktycznie bardzo ładny. Ładnie się prezentuje z "eilzugwagenami" a jeszcze piękniej z "talbotami". Niestety model miał (tak przynajmniej było w naszym przypadku) fatalnie zrobione zasilanie. Zatrzymywał się na starych torach w miejscach, w których występowały nierówności. Musieliśmy przerobić zasilanie i teraz jest ok. Mamy trochę Tilligów i różne były z nimi historie. Być może nasze problemy z zasilaniem elektrowozu wynikały z tego, że jakiś Helmut źle go poskładał. Model ma dość specyficznie rozwiazaną sprawę zasilania. Mieliśmy już taką historię z Gagarinem a tutaj sytuacja jest jeszcze berdziej skomplikowana. W Gagarinie dwie pionowe blaszki wychodzące z wózków ślizgały się po padach na płytce drukowanej i były to oba potencjały czyli (+) na jednej blaszce (-) na drugiej. W przypadku E44 pionowa blaszka z wózków przekazuje na płytkę obwodu drukowanego tylko jeden potencjał. Drugi jest przenoszony na poprzeczną oś w wózku, która jest umieszczona w specjalnych wycięciach po obu stronach ramy lokomotywy. I przez tą oś na ramę jest przenoszony drugi potencjał i potem dalej do silnika. Wystarczy, że pionowa blaszka jest źle założona, odgięta za bardzo lub coś tam jeszcze w czasie montażu się z nią działo, albo ośka jest zpaćkana smarem albo coś tam jeszcze zaśniedziało i jak lokomotywą zakołysze to jeden potencjał idzie w maliny. I tak prawdopodobnie było w naszym przypadku, podkreślam w naszym przypadku. I polutowaliśmy na sztywno przewodem blaszki w wózkach z płytką drukowaną tak jak w Gagarinie i lokomotywa naprawdę jeździ teraz idealnie. Zarówno na torach modelowych jak i na starych BTTB (nawet na starych rozjazdach jeździ idealnie)

Porobiliśmy z bracikiem testy prędkości modelu E44. Pomiary prędkości były dokonane na prostym poziomym odcinku toru o długości odpowiadającej w oryginale 384 m (był to tor główny naszej stacji; od pierwszego do ostatniego rozjazdu jest to dokładnie 3.2 m)
Przy znamionowym napięciu zasilania 12 V elektrowóz ze składem 6-ciu Y-wagenów (na czeskich plastikowo-metalowych kołach) przejeżdżał odcinek testowy w czasie ok. 6.4s (robiliśmy kilka pomiarów). Daje to średnią prędkość ok. 216 km/h
Luzem przy napięciu zasilania 12 V w/w odcinek przejeżdżał w czasie 5.7s co daje średnią prędkość ok. 243 km/h.
Prędkość 90 km/h (odpowiadającą maksymalnej prędkości oryginału) lokomotywa osiągała przy napięciu zasilania ok. 6 V.
Minimalną prędkość, przy której model poruszał się w sposób płynny (a nie skokami) uzyskaliśmy przy napięciu 2.5 V. Odcinek testowy był wówczas przejeżdżany w czasie 79.3s co daje średnią prędkość ok. 17.4 km/h.
Wniosek: Przekładnia lokomotywy w ogóle nie została dopasowana do prędkości oryginału.

Lokomotywa ma swój specyficzny urok. Polecamy wszystkim miłośnikom "staroci" (oryginał lokomotywy pochodzi z lat 30-tych ubiegłego wieku).

A na "żywo" prezentuje się tak:
Obrazek

Pozdrawiamy. ModelarzeTT - Krzysiek
Ostatnio zmieniony 17 gru 2007, 10:22 przez et22, łącznie zmieniany 5 razy.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

E44/BR244, TILLIG

Post autor: et22 »

E44/BR244:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Czteroosiowy elektrowóz BR 244 kolei DR

:arrow: ILOŚĆ OSI
4

:arrow: DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: FORMA
Model gotowy

:arrow: TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego.

:arrow: CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny.

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
02423

:arrow: ZARZĄD KOLEJOWY
DR

:arrow: EPOKA
IV [V??]

:arrow: STACJONOWANIE/DATA
Halle P/

Letze Revision E6 Os 29 1 85
Letze Br Rew. 5 3 95
Letze Br Unit 5 6 95

(Co do tych dwóch dolnych dat to jestem prawie pewien że odczytałem je prawidłowo. Ep IV byłaby tu dość problematyczna w takim razie - to lok muzealny, może dlatego tak?)

:arrow: ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak

:arrow: WERSJE MODELU
02420 - E 44 044, DR, Ep. III, wózki czerwone, pudło zielone,
02421 - E 44 071, DB, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02422 - E 44 007, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,
02423 - BR 244 108-7, DB, Ep. IV, wózki czerwone, pudło zielone,
02424 - E 44 048, DR, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02425 - BR 144 021-3, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło granatowo-kremowe,
02426 - BR 144 091-6, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło zielone z białym pasem,
02427 - E 44 019, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,

:arrow: SPRZĘG
Model nie posiada Kulisy Krótkiego Sprzęgu.

:arrow: NAPĘD
Silnik 3 biegunowy; 2-ie masy kinetyczne, cicha, płynna jazda. Napęd na wszystkie zestawy kołowe.
UWAGA! Wg katalogu NIE MA możliwości założenia dekodera!!

:arrow: OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.

:arrow: UWAGI
Dane techniczne orginału (za Charakterkiem):

Länge über Puffer: 15920 mm
Gesamt-Radsatzstand: 9800 mm
Drehgestell-Radsatzstand: 3500 mm
Dauerleistung: 1860 kW bei 86 km/h
Stundenleistung: 2200 kW bei 76 km/h
Anfahrzugkraft: 83 kN
Dauerzugkraft: 79,5 kN
Höchstgeschwindigkeit: 90 km/h
Fahrmotoren: 2 Doppelmotoren
Treibrad-Durchmesser: 1250 mm
Dienstmasse: 84,8 t
Baujahre: 1933-55
Hersteller: Siemens-Schuckert-Werke (SSW)
Lackierung: Grau (Ursprungsfarbgebung), Grün, Ozeanblau/Beige
Ausmusterung: Die Baureihe 144 wurde 1984 bei der Deutschen Bundesbahn aus dem Betrieb genommen, bei der Deutschen Reichsbahn (DR) in der ehemaligen DDR im Jahr 1992.
Museumsfahrzeuge: E44 002, 046, 119 und 1170 (alle derzeit nicht betriebsfähig)

Długość orginału w przeliczeniu 1:120 wynosi 132.66 mm, dł. modelu wg katalogu 127 mm, różnica 5 mm czyli 60 cm w orginale jest do zaakceptowania.


Moim zdaniem bardzo udany model. Odbiór prądu z szyn lub pantografów. Ładnie oddane nitowanie nadwozia, w wyposażeniu dodatkowym są piasecznice na wózki. Przechodzi bez problemów przez łuki R286. Sprzęg mocowany jest do skrętnych wózków, co jest zgodne z orginałem.
Polecane wagony osobowe: Reko 4-osiowe, wagony modernizowane, Eilzug wagony.
Polecane wagony towarowe: wszystkie, oprócz platform 4-osiowych długich i ich pochodnych, obecnie produkowanych cystern 4-osiowych (moim zdaniem mają zbyt nowoczesny wygląd). Lokomotywa ma niestety przeskalowaną prędkość o czym niżej.

Kilka zdjęć:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02423


A tu są skany (miniaturki nie wyszły):

http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244a_2778a.jpg

http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244b_d68c4.jpg

http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244c_3d15a.jpg

http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244d_63aec.jpg
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 16:01 przez et22, łącznie zmieniany 8 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości