EP 05 MTB

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: oelka »

Ranger pisze:Mi tez sie to nie zgadza ze stanem faktycznym. Trzeba poprosić osobę ktora ma dostęp do oryginału. Moze pomierzy albo poda wymiary Krzysztof Oelka.
Wymiary, które podał AK są dla mnie zrozumiałe, gdyż reflektory w czeskich E499.0 i E499.1 i naszych EU/EP05 są umieszczone tych samych osiach co bufory.
Rożnicą jest większa średnica naszych zgodnie z wymogami mającymi 400mm. Sama obudowa jeśli jest ściętym stożkiem to różnica między ścianą lokomotywy a oprawą szkieł jest minimalna i trudna do odtworzenia w TT. To nie to co w ST44, gdzie różnica jest widoczna i kojarzy się z kształtem wiadra.
Z pomiarami z natury nie jest łatwo. EP05-23 jest aktualnie chyba w Remtraku i jest odbudowywana dla IC na potrzeby okazjonalnych jazd. EP05-16 stoi schowana w hali PKP Cargo na Odolanach. A z EP05-01 ostała się cześć przedniej ściany w "Muzeum" Komunikacji przy Pożarowej.
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: piotrek092 »

Proponuję nowy temat , JAK odbudować EP 05 Mtb na EP05 PKP :mrgreen:
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: Ranger »

Tylko do akceptowalnego poziomu nie prześwieca bo trzeba pomalować reflektory od środka. Ale jak to zrobić kiedy światłowody są wklejone?

Nie ma co robić tutorial. Trzeba ściągnąć budę, zdemontować elektronikę odlutowując przewody wózków. Potem odkręcić elektronikę. Następnie wyjąć odważając blokady wózków, wyjąć wózki, motor. Potem odkręcić lemiesze. Wyczyścić wszystko i złożyć w odwrotnej kolejności.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: wicy »

Też pomalowałem wnętrze budy, dokładnie tak samo i dokładnie tak samo ciągle pozostają "aureolki" u podstawy garnków. Trzeba by chyba wydłubać platikowe wnętrze reflektora i malować całość głębiej od środka, ale nie wiem czy ładnie wizualnie by to wyglądało.
Konrad, masz już trochę fotek - może jakiś krótki tutorial step by step jak rozebrać całkiem napęd, żeby go odoleić?
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: Ranger »

Nieszczęsne prężenie wózków, obok skrzynki z druku 3D i bardzo nieładny skurcz wtryskowy, pełno takich na tej lokomotywie:
WP_20161124_15_40_17_Pro.jpg
Całe to prężenie wózków spowodowane jest przez taśmę PCB naciskająca na korpus wózka od środka. Ten otworek do zapinania taśmy jest za wysoko. Powinien być niżej, na początku zdjąłem taśmę z mocowania i pomogło. Jednak taśma krzywo siedziała i reflektor źle świecił:
WP_20161124_15_40_30_Pro.jpg
WP_20161124_15_40_49_Pro.jpg
Po zmianie koncepcji wygiąłem taśmę w garb. Naciąłem ją tez tam gdzie rozchodzi się na dwie:
WP_20161124_15_40_49_Proa.jpg
Tan plastik MTB wywaliłem bo naciskał na taśmę z góry i tez prężyło wózek:
WP_20161124_15_44_00_Pro.jpg
Nieszczęsne oświetlenie, przeświecało przodem i dachem. Podmalowałem:
WP_20161124_15_57_12_Pro.jpg
WP_20161124_16_13_28_Pro.jpg
Po podmalowaniu udało się zniwelować efekt do poziomu akceptowalnego:
WP_20161124_15_57_12_Proa.jpg
Podsumowując, niewprawny modelarz który dostanie taką lokomotywę rozłoży ręce i nic z tym nie zrobi. Rozbierając lokomotywę na części pierwsze tracimy gwarancję. Jednak cóż nam po niej kiedy producent nie zmyje tego całego oleju. Ja umyłem koła, wózki, blaszki kontaktowe. Był wszędzie, PO CO? Przecież przekładnie z plastikowymi kołami zębatymi mają tendencje do cichej pracy z odrobina smaru lub wazeliny technicznej.

Nacinanie taśmy PCB jest ryzykowne, gięcie jej w inny sposób jeszcze bardziej. Robicie to ostrożnie jak ktoś chce.

Z patykami trzeba się nieco pobawić. Ślizgacz wytrawiony z blachy stalowej 0,1mm trawionej do połowy to porażka. Jest za wiotki. Trzeba go wymienić na stalowy z 0,2mm. Sprężynki w pantografie są za duże, mniejsze są w KKS. Po ich wymianie na własne patyk się zamyka ale trzeba to robić bardzo delikatnie.

Właściwości jezdne sprawdzane po poskładaniu po swojemu. Dźwięk nawet przyjemny jednak przypominający skrobanie szpilka po plastiku. Na uwagę zasługują koła z profilem obrzeża RP25. Ładnie to wygląda ale być może jest/było przyczyną złej jazdy po rozjazdach. Po usunięciu prężenia problem powinien zniknąć.

Po poprawkach lokomotywa wygląda całkiem nieźle, jeździ też nie najgorzej. WIELKIM PLUSEM JEST FAKT ŻE LOKOMOTYWA POWSTAŁA.
Niechlujny montaż, brzydkie malowanie, błędy merytoryczne mogą zepsuć humor.

Co dobrego można jeszcze powiedzieć, ładne pudełko ;)

Ja sobie poradzę z konwersją, nawet taką gdzie dojdzie do wymiany reflektorów, zmiany profilu dachu nad kabiną itd.
Dla kolekcjonera, znawcy tematu zakup może być rozczarowaniem.

Ja nie polecam ale i nie odradza.

Całe powyższe dwa posty są moja subiektywną oceną. Jeśli ktoś się z nią nie zgadza to ok, ja to szanują. Nie musimy się jednak wzajemnie obrażać.
Ostatnio zmieniony 24 lis 2016, 19:13 przez Ranger, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: Ranger »

Mam i ja swoją sztukę. Pierwsze wrażenie pozytywne. Do czasu otworzenia pantografu. Odpadł ślizgacz i siłownik pantografu.
Wiedząc czego może się spodziewać nawet się nie wkurzyłem ;)
Bardzo interesował mnie środek i to prężenie wózków. Problem usunąłem ale o tym później.
Na początek rozbiórka na części pierwsze. Wszędzie olej:
WP_20161124_14_41_46_Pro.jpg
WP_20161124_14_43_01_Pro.jpg
WP_20161124_14_44_08_Pro.jpg
Ciekawej konstrukcji KKS:
WP_20161124_14_49_48_Pro.jpg
WP_20161124_14_50_14_Pro.jpg
Myślałem że to ta blokada wózka powoduje prężenie ale nie:
WP_20161124_14_50_29_Pro.jpg
Złego kształtu lemiesz można łatwo przerobić naklejając na niego blaszkę i lekko piłując skos.:
WP_20161124_14_50_52_Pro.jpg
Skopiowany sprzęg Tilliga, nieco bezczelne:
WP_20161124_14_51_26_Pro.jpg
Uproszczona kabina:
WP_20161124_14_51_59_Pro.jpg
Całkiem fajne wózki, szkoda że szare. Podobnie jest ze zbiornikami i lemieszem. Nie wiem co komu przyszło do głowy:
WP_20161124_14_52_53_Pro.jpg
I tutaj mamy kaszankę, wszędzie prążki z druku 3D:
WP_20161124_15_02_26_Pro.jpg
WP_20161124_15_04_33_Pro.jpg
Nieszczęsne pantografy AKP-4E, nie domykają się bo podczas zamknięcia opierają się o sprężynkę. Do tego są bardzo krzywe i źle poskładane. Jedna ze sprężynek opiera się o siłownik pantografu i prawie nie pracuje:
WP_20161124_15_04_51_Pro.jpg
WP_20161124_15_05_14_Pro.jpg
Po zmianie konfiguracji drucików i zmianie sprężynek na swoje 1,6mm udało mi się zamknąć pantograf:
WP_20161124_15_05_14_Proa.jpg
Tak to wyglądało przed zmianą:
WP_20161124_15_05_14_Prob.jpg
Tak po, niestety tutaj jeszcze nie poprawiłem oporników otwierania pantografu a co za tym idzie krzywo się podnosił:
WP_20161124_15_05_14_Proc.jpg
Po pomalowaniu sprężynek od razu lepiej:
WP_20161124_15_05_14_Prod.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: Ranger »

Mi tez sie to nie zgadza ze stanem faktycznym. Trzeba poprosić osobę ktora ma dostęp do oryginału. Moze pomierzy albo poda wymiary Krzysztof Oelka.

Wymiary które podał AK pokazują ze w modelu MTB jest jeszcze większy blad niż myśleliśmy :\
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: piotrek092 »

Nawet w dokumentacji zdarzały się błędy,żle podane wymiary,ręka ludzka rysowała to ,inna poprawiała,zdarzało się to rzadko/widziałem kilka takich rysunków/nie podważam wartości dokumentacji w żadnym wypadku ,ale jednak wolę sam dokonać pomiarów na oryginale,cóz taki ortodoksa już jestem :oops: pozdr PW.
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: AK »

To są wartości z dokumentacji konstrukcyjnej lokomotywy 44E.
Należy przyjąć, że zwyczajowo są zgodne z oryginałem :mrgreen:
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: piotrek092 »

Czy pomiary były dokonane na oryginale ?? Każdemu wychodzi co innego !! Wiem są różne metody ,ale nie ma lepszych niż miarka i pomiary na żywca/przynajmniej ja tak robię :)
AK
Posty: 347
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: AK »

Co do reflektorów
- rozstaw między osiami dolnych powinien być 1750
- średnica zewnętrzna powinna być 400 z tym że o ile dobrze pamiętam to nie jest na całym odcinku rura (połączenie z pudłem to stożek który pozostał z oryginału)
IMHO źle nie wyglądają tym bardziej, że ze względu na technologię na całym odcinku lekkim stożkiem to zapewne będą musiały być.
Poprawy (w zakresie odwzorowania) niewątpliwie wymagałby odbierak i wyposażenie międzywózkowe.
markom
Posty: 731
Rejestracja: 12 sie 2008, 20:43
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: markom »

Właśnie właśnie Piotr
Co racja to racja :)
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: piotrek092 »

Tłumacz z wujka google :mrgreen: A wracając do tematu , to ON nie widzi co wyprodukował ??
markom
Posty: 731
Rejestracja: 12 sie 2008, 20:43
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: markom »

Tylko kto Jemu tłumaczy ?? :)
Bo polskiego ni w ząb nie kuma :)
Ranger pisze:Z tego co wiem Vitezlsav czyta to forum.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: EP 05 MTB

Post autor: Ranger »

Z tego co wiem Vitezlsav czyta to forum.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości