SPRZĘGI

Nie rozumiesz o czym piszemy - szukaj tu wyjaśnienia.

Moderator: Moderatorzy

Zablokowany
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

SPRZĘGI

Post autor: ArturSchŁ »

Sprzęgi - są to elementy taboru pozwalające na łączenie (i rozpinanie) poszczególnych wagonów i lokomotyw w składy. Najpowszechniej używane typy sprzęgów to:

:arrow: skrzynkowe (Zeuke, BTTB)
skrzynkowe.jpg

Pierwszy system mocowania sprzęgów skrzynkowych w wagonach ZEUKE to mocowanie na strunę biegnącą przez całą długość wagonu. Później pojawiły się mocowania na sprężynkę (ZEUKE i BTTB). Były one normalnej długości, ale także i dłuższe. Sprzęgi skrzynkowe były także mocowane bez możliwości wymiany (np w wagonach fartuchowych lub Y), jakie widać też na drugiej fotce.
skrz_strun.jpg
skrz_rozne.jpg
skrz_dlugie.jpg


:arrow: oczkowe czyli standardowe, stosowane przez większość producentów,
oczkowe_1.jpg

W głównej mierze są mocowane na sprężynkę. Mocowane są także na stałe lub na różne inne specyficzne sposoby zależne od konkretnej lokomotywy lub wagonu. Są krótkie (pierwszy obrazek) jak i długie (drugi). Zostały także wprowadzone sprzęgi oczkowe zgodne z gniazdem NEM 358.
08823.jpg
08824.jpg
08872.jpg
210190.jpg
oczk_v100.jpg


:arrow: krótkie „Kurzkupplung” (Tillig 08828),
08828.jpg

ZTCMW: ten typ sprzęgów występuje tylko w wersji do gniazd NEM


:arrow: sztywne „Steifkupplung” (Tillig 08827, BTTB),
sztywny_stal.jpg
czeskie.jpg
08827.jpg
08826.jpg

Pierwsze, na sprężynkę, pojawiły się chyba w BTTB pomiędzy wagonami LVT. Obecnie można dostać także czeskie wypraski z plastikowymi posiadającymi imitacje węży. Na 4-tym obrazku sprzęg przeznaczony do Eilzugwagenów z okresu BTTB Zeuke.
Tillig oferuje sprzęgi sztywne do gniazd NEM - przydatne na imprezach by nie następowało gubienie wagonów, ale oczywiście nie tam gdzie składy są dzielone.


:arrow: nowy inaczej „Neue Kupplung” (Tillig i inni).
08847.jpg
08841.jpg
08843.jpg
08849.jpg
kuehn-74900.jpg
74900_1.jpg
74900-2.jpg

Tillig oferuje swoje Nowe Sprzęgi praktycznie do wszystkich systemów mocowania, a dzięki temu jest to obecnie najpopularniejszy system sprzęgów w TT. Ma swoje wady, tzn na nierównościach potrafią się rozpiąć, dlatego inni producenci oferują swoją wersję, np Kuehn 74900 (ostatnie 3 obrazki).


:arrow: Roco (Roco: 30390).
30390.jpg

Stosowane były w taborze Roco w ostatnim okresie, przed zaprzestaniem produkcji.
Zablokowany

Wróć do „Słownik”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości