moduł pętli w obrotnicy

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wicy »

Jest jeszcze coś, na co zwróciła mi uwagę Alana. Są moduły rozpoznające zwarcie na jednej szynie.
Jeśli przerwy izolacyjne są przesunięte (łuk, różne rozstępy), przed rozpoznaniem zwarcia przez moduł może nastąpić rozpoznanie zwarcia przez centralę.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: Misiek »

Testowałem trakcję wielokrotną na module pętli z pętlą. Moduł pętli od Martinezo.

No i z tym jest rożnie, raz działa a raz nie i nie wiem co jest regułą, czy dwie lokomotywy jedna za drugą czy druga na popychu.
I czy dzisiaj jest OK, a jutro nie jest OK (może nie z dnia na dzień, ale między dwoma różnymi imprezami coś się rozregulowało od samego leżenia w "magazynie")
Zakładam, że jeśli w danej jednostce czasu tylko JEDNA lokomotywa manewruje na obrotnicy, a druga se stoi, to raczej nic nie powinno się zdarzyć?
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: womo »

Odpowiedz wpisałem u Macieja przez pomyłkę.

Sprawdziłem wjazd na dwie lokomotywy na dwie pętle. U mnie robi się error na centralce chyba wykrywa to jako zwarcie :D

Ale w analogu w takim razie powinno coś się usmażyć ?
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: darg »

cze
sugerowałem się instrukcją dla modułu pętli Lenz 12200 i tu w instrukcji na 8 stronie jest układ "psia kość"
http://www.modelmania.com.pl/images/len ... _lk200.pdf
i tłumaczenie z google:
Psia kość Rysunek 8 przedstawia rozmieszczenie obszarów pętli zwrotnej, jeśli ścieżka jest w kształcie „psiej kości”. Zauważ, że istnieją dwa obszary pętli zwrotnej: jeden na każdy koniec „psiej kości”.

Ścieżki inscenizacji w pętli odwrotnej

Tylko jeden pociąg powinien znajdować się w obszarze pętli zwrotnej. Jeśli chcesz
montować tory przemieszczania w obszarze pętli zwrotnej, w obszarze pętli odwrotnej
należy przenieść przed lub po tej sekcji.

Wynika z tego że 2 pętle i obrotnica powinny osobno działać z jednego modułu pętli.
Myślę zrobić dodatkowe przewody( włączane z pulpitu stacji) doprowadzające prąd na odcinki izolowane tych pętli, na których ma pojawić się pociąg - takie dodatkowe zabezpieczenie- ułatwi to też zamontowanie nowych modułów -1 na 1 pętlę - jak dostanę trzynastkę renty!!!
dzięki za dyskusję
darg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze:...co się będzie działo gdy jedna będzie na odcinku izolowanym, a druga na styku z resztą makiety, lub gdy obie będą w tym samym czasie przejeżdżać przez granicę. Przewiduję zwarcia, tudzież chaotyczne zachowanie modułu, co może skończyć się uszkodzeniem modułu, lub dekodera.
Krytyczny jest ostatni przypadek, gdy obie naraz będą przejeżdżać przez granice sekcji. Wtedy może powstać permanentne zwarcie, którego moduł pętli nie będzie w stanie usunąć (w zależności od konstrukcji może zacząć zachowywać się nieobliczalnie). Wtedy pozostaje nadzieja w zabezpieczeniu boostera, inaczej coś może się spalić...
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 969
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wlodar »

No właśnie pisząc o jednej lokomotywie miałem na myśli nie tyle przeciążenie modułu (bo to oczywiste), a raczej co się będzie działo gdy jedna będzie na odcinku izolowanym, a druga na styku z resztą makiety, lub gdy obie będą w tym samym czasie przejeżdżać przez granicę. Przewiduję zwarcia, tudzież chaotyczne zachowanie modułu, co może skończyć się uszkodzeniem modułu, lub dekodera.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: womo »

Z ciekawości sprawdziłem. Jeden moduł dwie pętle.
Przełącza normalnie gdy jeździ jeden skład. Postawiłem na jednej pętli lokomotywę a na drugą wjeżdżałem. Bez problemu gdy lokomotywa stoi.
Da się, obrotnicy nie podłączałem. Moduł Martineza.
Przy małej makiecie to jakiś pomysł.
Nie próbowałem wjeżdżać na dwie pętle w jednym czasie, nie chcę ryzykować modułu albo loka :mrgreen:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: T_Domagalski »

ArturSchŁ pisze:Ciekawe jak będzie ...
Z elektrycznego punktu widzenia nie ma znaczenia ile lokomotyw znajduje się na odcinku izolowanym, o ile oczywiście nie przeciążają prądowo modułu pętli. Istotne jest tylko, aby w jednym momencie przez granicę izolowanej sekcji przejeżdżał tylko jeden skład. Nie ma znaczenia, czy sama lokomotywa, czy z wagonami - te też mają metalowe koła i zwierają sekcję. Trakcja ukrotniona to tylko szczególny przypadek składu.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

wlodar pisze:Artur, masz na myśli trakcję wielokrotną, czy lokomotywy poruszające się niezależnie od siebie?
Różne składy.
Trakcji wielokrotnej nie testowałem. Ciekawe jak będzie ...
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 969
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wlodar »

Artur, masz na myśli trakcję wielokrotną, czy lokomotywy poruszające się niezależnie od siebie?

Tydzial: gdyby Polak zarabiał tak jak Niemiec, nie musiałby kombinować jak koń pod górę, tylko zakupił tyle elektroniki ile mu potrzeba.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Problemy pojawiają się gdy na jednym odcinku izolowanym, zasilanym przez moduł pętli, znajduje się więcej niż jedna lokomotywa.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: tydzial »

Jedna pętla jeden moduł kropka nie kombinuj Artur wkleił schematy niema tam,że można do jednego modułu podłączyć kilka pętli .Twoje myślenie typowe polakom jak by tu zaoszczędzić.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 969
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wlodar »

darg pisze:Witam kolegów.
2.Czy mogę mieć na jednej makiecie dwie pętle (przed i za stacją) i obrotnicę sterowane z jednego modułu pętli - założenie, że jednocześnie jeździ 1 pociąg - reszta stoi na stacji lub przed semaforem.
Mogę później dokupić kolejne moduły.
Dariusz G
ArturSchŁ pisze: 2. tak, każdy do innego odcinka izolowanego
Mam wrażenie, że się nie zrozumieliście (albo to ja nie zrozumiałem). :)
Darg chyba pyta, czy (w ramach oszczędności) może kilka pętli (i obrotnicę) sterować z jednego modułu. Nie testowałem tego, ale gdyby z jednego modułu pociągnąć kable do kilku pętli i pilnować żeby w danym czasie lokomotywa znajdowała się TYLKO NA JEDNYM odcinku izolowanym (czyli w danej chwili TYLKO JEDNA lokomotywa korzysta z modułu), to chyba powinno to działać prawidłowo (mamy np. dwie pętle i jedną obrotnicę, wszystko podłączone do jednego modułu, ale na wszystkich trzech odcinkach izolowanych jest tylko jedna lokomotywa, na pozostałych nie ma w tym czasie nic). Nie sprawdzałem tego, ale wydaje się że ma to sens.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

:arrow: Moduł pętli, czyli przeciw zwarciowy, może być w dowolnym miejscu i ilości na makiecie, wszędzie tam gdzie występuje sytuacja odwrócenia szyny lewej do prawej, szczególnie na pętli lub trójkącie.
:arrow: Odcinek izolowany, którego polaryzacja jest przepinana modułem pętli, musi być tak długi jak najdłuższy skład, który jeździ po tym odcinku.
:arrow: Zaobserwowano problemy z użyciem m. pętli na makietach zasilanych bezpośrednio z z21, wstawienie dodatkowego boostera niweluje problem.

...czyli odpowiadając na Twoje pytania:
1. proponuję moduł od Martinezo (czy są jeszcze dostępne ?), może Rubikusa, choć tu słyszałem "różne" opinie, inny w zależności od ceny;
2. tak, każdy do innego odcinka izolowanego
3. nie, taka regulacja znajduje się w module, fabrycznie ustawiona powinna działać OK. Pamiętamy by moduł pętli DOBRZE zasilać, tzn za pośrednictwem magistrali zasilającej tory (linka 2,5 mm2), a nie z szyn, po cienkich przewodach.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: darg »

Witam kolegów.

Proszę o odpowiedzi na 3 pytania.

1. Który moduł pętli najlepiej pasuje do mojej makiety. Pociągi sterowane cyfrowo -Roco Multimaus start, zwrotnice i akcesoria sterowane analogowo.
W modelmanii są:
1- Moduł pętli zwrotnej LK200 dla digital (Lenz 12200)
2- Moduł pętli zwrotnej Z21 Roco 10797
3- Uhlenbrock Przekaźnik pętli ruchu (Tillig 66120)

2.Czy mogę mieć na jednej makiecie dwie pętle (przed i za stacją) i obrotnicę sterowane z jednego modułu pętli - założenie, że jednocześnie jeździ 1 pociąg - reszta stoi na stacji lub przed semaforem.
Mogę później dokupić kolejne moduły.

3. Czy w lokomotywach trzeba coś ustawiać by płynnie jechały przez pętle.

SERDECZNIE DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZI
Dariusz G
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości