Odpowiedź znajduje się w Signalbuch (SB) DV 301 der Deutschen Reichsbahn Gesellschaft obowiązującej od 1 kwietnia 1935 roku:
"Signal Zg3
Nachtzeichen
Am lezten Fahrzeug in gleicher Höhe entweder zwei nach vorn weiß, nach hinten rotleuchtende Laternen (Oberwagenlaternen)"
To miało nawet całkiem rozsądne uzasadnienie. II epoka to cały czas jeszcze czas, gdy występowały wagony pozbawione hamulców, lub tylko z hamulcem ręcznym. Wówczas konduktor znajdujący się w najbliższym wagonie wyposażonym w hamulec ręczny i budkę mógł obserwować czy pociąg nie uległ rozerwaniu. Teoretycznie w takich sytuacjach linka rozciągnięta od ostatniego wagonu do lokomotywy powinna uruchomić gwizdawkę parowozu, ale każde dodatkowe zabezpieczenie na kolei jest uznawane za przydatne.
W miarę wprowadzenia hamulców zespolonych i oświetlenia elektrycznego zniknęła potrzeba takiego umieszczania końcówek.
W Niemczech trzeba jeszcze pamiętać, że tak jak w Polsce trzeba było ujednolicić przepisy i zasady ruchu rosyjskie, pruskie i austriackie, tak Niemcy musieli sobie poradzić z odrębnością kolei związkowych, szczególnie bawarskich, co można zaobserwować i w tych przepisach sygnalizacji.
Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- oelka
- Moderator
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Ze strony, którą cytowałem wynika, że niemieckie lampy nie miały światła białego "do przodu". W książkach znalazłem tez przykłady umieszczenia ich nisko na wagonach towarowych.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Hmmm.oelka pisze:Dwie latarnie, lub dwie tarcze (...), widoczne z przodu i z tyłu pociągu
(...)
Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, a naprzód światło białe, ...
Rozumiem, że te tarcze/latarnie musiały znajdować się PONAD dachem wagonu albo po jego BOKACH, by były widoczne nie tylko z tyłu
Czyli np. tak
z boku:
ponad dachem:
A umieszczenie w ten sposób:
nie do końca jest poprawne
- oelka
- Moderator
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Nasze przepisy z 1925 roku posiadały sygnał 14b "Oznaczenie końca innych pociągów":
"We dnie:
Dwie latarnie, lub dwie tarcze w górnej części ostatniego wagonu, widoczne z przodu i z tyłu pociągu i jedna latarnia, lub tarcza na środku tylnej ściany lub na prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego w końcu pociągu.
Gdy jest ciemno:
Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, a naprzód światło białe, w górnej części ostatniego wagonu i jedna latarnia, rzucająca w tył światło czerwone, na środku tylnej ściany, lub prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego na końcu pociągu."
Podobny zapis znajduje się w przepisach sygnalizacji z 1946 i 1958 roku.
Z tym, że sygnał Pc5 nie wymagał tarczy lub latarni na dole.
Natomiast wydanie przepisów z 1964 roku, już nie wspomina o umieszczaniu latarń w górnej części wagonu.
Trzeba jeszcze dodać, że nasze przepisy opracowywane w latach 20. XX podczas ich ujednolicania po okresie zaborów były w dużej mierze wzorowane na pruskich i niemieckich.
"We dnie:
Dwie latarnie, lub dwie tarcze w górnej części ostatniego wagonu, widoczne z przodu i z tyłu pociągu i jedna latarnia, lub tarcza na środku tylnej ściany lub na prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego w końcu pociągu.
Gdy jest ciemno:
Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, a naprzód światło białe, w górnej części ostatniego wagonu i jedna latarnia, rzucająca w tył światło czerwone, na środku tylnej ściany, lub prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego na końcu pociągu."
Podobny zapis znajduje się w przepisach sygnalizacji z 1946 i 1958 roku.
Z tym, że sygnał Pc5 nie wymagał tarczy lub latarni na dole.
Natomiast wydanie przepisów z 1964 roku, już nie wspomina o umieszczaniu latarń w górnej części wagonu.
Trzeba jeszcze dodać, że nasze przepisy opracowywane w latach 20. XX podczas ich ujednolicania po okresie zaborów były w dużej mierze wzorowane na pruskich i niemieckich.
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Obstawiałbym górną pozycję. Jeszcze w Ep. III znajduje się zdjęcia z wysokim umocowaniem lamp końca pociągu. Tu np. o DB:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm ... #sig_fahrz.
Ja w Eilzugwagenach umieściłem je pod dachem. Podobnie w Donnerach i boczniakach 4-os.
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm ... #sig_fahrz.
Ja w Eilzugwagenach umieściłem je pod dachem. Podobnie w Donnerach i boczniakach 4-os.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Czy w PKP II Ep. tak samo ?
- tydzial
- Posty: 903
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Artur jak na II epokę to pod dachem . W tedy funkcjonowała stara sygnalizacja (E1) bo III i dalej to już nowe E1 i latarnie tarczki już na dole.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?
Cześć !
W którym miejscu, ostatniego wagonu składu Eilzugów z II epoki, umieścić lampy końca składu ?
Przeglądając obrazki w sieci lokalizuję dwa miejsca:
pod dachem, np:
poniżej linii okien, nad zderzakami:
To samo z pocztowym.
Przy okazji: ładne lampy: mbz-weber.de (już było na FTT o tej stronie).
Niższe mocowania występują chyba w późniejszym czasie.
W którym miejscu, ostatniego wagonu składu Eilzugów z II epoki, umieścić lampy końca składu ?
Przeglądając obrazki w sieci lokalizuję dwa miejsca:
pod dachem, np:
poniżej linii okien, nad zderzakami:
To samo z pocztowym.
Przy okazji: ładne lampy: mbz-weber.de (już było na FTT o tej stronie).
Niższe mocowania występują chyba w późniejszym czasie.
Ostatnio zmieniony 07 kwie 2015, 12:26 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości