Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: oelka »

Odpowiedź znajduje się w Signalbuch (SB) DV 301 der Deutschen Reichsbahn Gesellschaft obowiązującej od 1 kwietnia 1935 roku:

"Signal Zg3

Nachtzeichen
Am lezten Fahrzeug in gleicher Höhe entweder zwei nach vorn weiß, nach hinten rotleuchtende Laternen (Oberwagenlaternen)"


To miało nawet całkiem rozsądne uzasadnienie. II epoka to cały czas jeszcze czas, gdy występowały wagony pozbawione hamulców, lub tylko z hamulcem ręcznym. Wówczas konduktor znajdujący się w najbliższym wagonie wyposażonym w hamulec ręczny i budkę mógł obserwować czy pociąg nie uległ rozerwaniu. Teoretycznie w takich sytuacjach linka rozciągnięta od ostatniego wagonu do lokomotywy powinna uruchomić gwizdawkę parowozu, ale każde dodatkowe zabezpieczenie na kolei jest uznawane za przydatne.

W miarę wprowadzenia hamulców zespolonych i oświetlenia elektrycznego zniknęła potrzeba takiego umieszczania końcówek.

W Niemczech trzeba jeszcze pamiętać, że tak jak w Polsce trzeba było ujednolicić przepisy i zasady ruchu rosyjskie, pruskie i austriackie, tak Niemcy musieli sobie poradzić z odrębnością kolei związkowych, szczególnie bawarskich, co można zaobserwować i w tych przepisach sygnalizacji.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: mradwan »

Ze strony, którą cytowałem wynika, że niemieckie lampy nie miały światła białego "do przodu". W książkach znalazłem tez przykłady umieszczenia ich nisko na wagonach towarowych.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: ArturSchŁ »

oelka pisze:Dwie latarnie, lub dwie tarcze (...), widoczne z przodu i z tyłu pociągu
(...)
Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, a naprzód światło białe, ...
Hmmm.
Rozumiem, że te tarcze/latarnie musiały znajdować się PONAD dachem wagonu albo po jego BOKACH, by były widoczne nie tylko z tyłu !!

Czyli np. tak
:arrow: z boku:
Obrazek Obrazek Obrazek

:arrow: ponad dachem:
Obrazek Obrazek Obrazek

A umieszczenie w ten sposób:
Obrazek
nie do końca jest poprawne ??
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: oelka »

Nasze przepisy z 1925 roku posiadały sygnał 14b "Oznaczenie końca innych pociągów":

"We dnie:
Dwie latarnie, lub dwie tarcze w górnej części ostatniego wagonu, widoczne z przodu i z tyłu pociągu i jedna latarnia, lub tarcza na środku tylnej ściany lub na prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego w końcu pociągu.

Gdy jest ciemno:
Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, a naprzód światło białe, w górnej części ostatniego wagonu i jedna latarnia, rzucająca w tył światło czerwone, na środku tylnej ściany, lub prawym zderzaku ostatniego wagonu, lub parowozu, idącego na końcu pociągu."


Podobny zapis znajduje się w przepisach sygnalizacji z 1946 i 1958 roku.
Z tym, że sygnał Pc5 nie wymagał tarczy lub latarni na dole.

Natomiast wydanie przepisów z 1964 roku, już nie wspomina o umieszczaniu latarń w górnej części wagonu.

Trzeba jeszcze dodać, że nasze przepisy opracowywane w latach 20. XX podczas ich ujednolicania po okresie zaborów były w dużej mierze wzorowane na pruskich i niemieckich.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: mradwan »

Obstawiałbym górną pozycję. Jeszcze w Ep. III znajduje się zdjęcia z wysokim umocowaniem lamp końca pociągu. Tu np. o DB:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm ... #sig_fahrz.

Ja w Eilzugwagenach umieściłem je pod dachem. Podobnie w Donnerach i boczniakach 4-os.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: ArturSchŁ »

Czy w PKP II Ep. tak samo ?
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: tydzial »

Artur jak na II epokę to pod dachem . W tedy funkcjonowała stara sygnalizacja (E1) bo III i dalej to już nowe E1 i latarnie tarczki już na dole.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Lampy końca składu Eilzugwagen / DRG - Gdzie ?

Post autor: ArturSchŁ »

Cześć !

W którym miejscu, ostatniego wagonu składu Eilzugów z II epoki, umieścić lampy końca składu ?
Przeglądając obrazki w sieci lokalizuję dwa miejsca:

:arrow: pod dachem, np:
Obrazek Obrazek

:arrow: poniżej linii okien, nad zderzakami:
Obrazek Obrazek

To samo z pocztowym.

Przy okazji: ładne lampy: mbz-weber.de (już było na FTT o tej stronie).

Niższe mocowania występują chyba w późniejszym czasie.
Ostatnio zmieniony 07 kwie 2015, 12:26 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości