DCC w praktyce

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: DCC w praktyce

Post autor: ArturSchŁ »

Roco multiMAUS (10810):

:arrow: instrukcja PL Roco, Fleischmann.
PS: instrukcje do LokMaus 1 / 2 TU.
Aktualny DOWNLOAD Roco.

:arrow: KOMUNIKATY BŁĘDÓW

ERR 1: Programowanie nie jest obsługiwane.
ERR 2: Podczas programowania / odczytywania nie otrzymano od dekodera żadnego potwierdzenia.
Sprawdzić, czy połączenie z dekoderem nie jest zakłócone przez zabrudzone tory lub kontakt z torami. W razie potrzeby ponownie postawić lokomotywę na torze.
Sprawdzić, czy w systemie torów nie jest gdzieś zamontowany kondensator.
ERR 3: Nastąpiło zwarcie podczas programowania / odczytywania.
Sprawdzić, czy lokomotywa jest właściwie ustawiona na torze lub czy nie ma błędów w połączeniach przewodowych.
W razie potrzeby ustawić lokomotywę na spolaryzowanej krzyżownicy (położenie zwrotnicy nie odpowiada jednak drodze jazdy lokomotywy).
Ponownie przezbrojona lokomotywa może nie być właściwie połączona z dekoderem.
ERR 4: Nie jest możliwe w trybie „POM“.
Błąd występuje wtedy, gdy urządzenie multiMAUS zostało przełączone w tryb „POM“ (strona 20) i należy zaprogramować CV1 (adres lokomotywy). Zaprogramować CV1 na specjalnym torze programowania w „trybie CV“ (patrz strona 20).
ERR 5: Tryb programowania jest aktywny.
ERR 6: Nie jest możliwe, gdyż napięcie toru jest wyłączone (występuje w trybie „POM“)
ERR 7: Biblioteka jest pusta (menu „LOK“ – „KASOWANIE“).
ERR 8: Biblioteka jest pełna (np. podczas wprowadzania nowej lokomotywy).
W bibliotece można przechowywać maksymalnie 64 lokomotywy. Sterować lokomotywę w trybie adresów lokomotyw lub użyć następnego urządzenia multiMAUS.
ERR 9: Nie znaleziono lokomotywy (menu „LOK“ – „WYSZUKIWANIE“).
Adres lokomotywy nie jest jeszcze zapisany w bibliotece.
ERR 10: Lokomotywa z tym samym adresem jest już dostępna (przy wprowadzaniu nowej lokomotywy do biblioteki).
ERR 11: Adres lokomotywy wykracza poza dozwolony zakres wartości.
Używa się np. Lokmaus 2 jako urządzenia głównego (Master), które obsługuje tylko 99 adresów lokomotyw.
ERR 12: X-BUS nie obsługuje wersji X-PressNet. multiMAUS obsługuje tylko X-PressNet od wersji 3.0.
ERR 13: Nie znaleziono urządzenia głównego X-PressNet.
Tutaj jest problem z urządzeniem podłączonym do wyjścia urządzenia głównego (Master).
Odłączyć urządzenie i ponownie podłączyć. Jeśli uszkodzenia nie można usunąć, sprawdzić adres X-Bus.
ERR 14: Wartości kalibracji są niedozwolone.
Regulator jazdy należy ponownie kalibrować. Patrz również strona 23, 3.5.6.
od ERR 90: Urządzenie multiMAUS wymaga obsługi technicznej i remontu generalnego w serwisie ROCO.


:arrow: Szybkie wprowadzenie adresu lokomotywy (bez przewijania góra/dół):
bezpośrednio wprowadzając numer przy pomocy „przycisków funkcyjnych“, po czym należy jednocześnie nacisnąć przycisk „Shift“ praz przycisk „Licht / OK“.

:arrow: Przełączenie tryb biblioteki <-> tryb adresów
? ?

:arrow: Wejście w MENU:
– nacisnąć tylko przycisk „MENU“ przez około 5 sekund,
– jednocześnie nacisnąć przyciski „Shift“ i „MENU“.

:arrow: Podłączenie
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 lut 2014, 17:42 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 12 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: DCC w praktyce

Post autor: ArturSchŁ »

XpressNet
rozpiska kabelków:
Obrazek
za XpressNet Specification.

BOX:
Obrazek
Obrazek
Źródło: Paco's DCC
Ostatnio zmieniony 06 lut 2014, 12:34 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: DCC w praktyce

Post autor: ArturSchŁ »

TESTER polaryzacji DCC.

Gdy mamy do czynienia z dwoma segmentami makiety zasilanej DCC, na przerwie pomiędzy szynami, zasilanymi z dwóch boosterów, polaryzacja sygnału może być zgodna (dobrze) lub przeciwna (błąd).
Zależy nam na tym by polaryzacja była zgodna, oraz by napięcia w obu sekcjach były równe. Unikniemy wtedy zwarć oraz zmiany prędkości lokomotywy przy przejściu ze segmentu na segment.
Oczywiście pomiaru można dokonać miernikiem uniwersalnym, wystarczy jednak wpięcie w przerwę żaróweczki lub diody LED (z opornikiem), które światłem zasygnalizują błąd.

Można także zmajstrować "przyrząd" jak poniżej.

Schemat:
Obrazek

Rysunek montażowy:
Obrazek

Sygnalizacja stanów:
Obrazek

Materiały:
Kawałek płytki uniwersalnej linie,
D1-4 - 4 szt. - dwukolorowa dioda LED (red/green),
R1-4 - 4 szt. - rezystory ok. 2K ohm /0,5 W,
2 przewody czerwone z czerwonym krokodylkiem,
2 przewody czarne z czarnym krokodylkiem.
Oczywiście kolory mogą być inne, byleby parami różne.

Źródło: http://members.iinet.net.au/~backway/OzDcc/phasechk.htm
Ostatnio zmieniony 06 lut 2014, 09:05 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 10 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

DCC w praktyce

Post autor: ArturSchŁ »

Natknąłem się na materiał pomagający w praktycznym podejściu do DCC [EN], jednak uważam, że nawet nie znając języka można zrozumieć wiele z rysunków.

DCC Wiring [PDF, 2,2 MB]

Opisane w nim są problemy/rozwiązania, o które wielokrotnie pytacie.
Ostatnio zmieniony 06 lut 2014, 12:39 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości