Moduły - Mario-Hetman
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1878
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły
Drlukasz opisał najlepszą i najpewniejszą metodę zrobienia elektryki na module.
Ja tylko dla formalności napiszę, że sTTandard dopuszcza także drugą, nieco uproszczoną wersję magistrali, zawierającą dyndające się na końcach wtyczki. Wariant tego rozwiązania opisał właśnie ArturSch. Jednak ta uproszczona wersja ma pewne wady.
Przykładowo, jeżeli budowniczy sąsiedniego modułu użył kiepskiej jakości (czyli najtańszych) gniazd/wtyczek, to istnieje ryzyko, że te gniazdka/wtyczki nie będą do siebie nawzajem pasować, powodując np. przerwy w zasilaniu. W takiej sytuacji wersja z wymiennymi przedłużkami jest lepsza, gdyż umożliwia dobranie w danym miejscu takiej przedłużki, która będzie akurat pasowała. A nawet jeśli nic nie będzie pasowało, to z reguły każde gniazdo ma taką nakrętkę, przy pomocy której można połączyć moduły zwykłym kabelkiem bez żadnych wtyczek.
Poza tym, dyndające się kabelki mogą przysparzać pewnych problemów w transporcie. Ja przykładowo jeżdżę ze swoimi modułami pociągami i autobusami (nie mam samochodu) i w ogóle nie dopuszczam takiego rozwiązania, w którym coś mi się dynda pod modułem. Dzięki temu, pomimo hardkorowych warunków, w jakich przewożone są moje moduły, jeszcze nic mi się nie pourywało lub uszkodziło.
Ja tylko dla formalności napiszę, że sTTandard dopuszcza także drugą, nieco uproszczoną wersję magistrali, zawierającą dyndające się na końcach wtyczki. Wariant tego rozwiązania opisał właśnie ArturSch. Jednak ta uproszczona wersja ma pewne wady.
Przykładowo, jeżeli budowniczy sąsiedniego modułu użył kiepskiej jakości (czyli najtańszych) gniazd/wtyczek, to istnieje ryzyko, że te gniazdka/wtyczki nie będą do siebie nawzajem pasować, powodując np. przerwy w zasilaniu. W takiej sytuacji wersja z wymiennymi przedłużkami jest lepsza, gdyż umożliwia dobranie w danym miejscu takiej przedłużki, która będzie akurat pasowała. A nawet jeśli nic nie będzie pasowało, to z reguły każde gniazdo ma taką nakrętkę, przy pomocy której można połączyć moduły zwykłym kabelkiem bez żadnych wtyczek.
Poza tym, dyndające się kabelki mogą przysparzać pewnych problemów w transporcie. Ja przykładowo jeżdżę ze swoimi modułami pociągami i autobusami (nie mam samochodu) i w ogóle nie dopuszczam takiego rozwiązania, w którym coś mi się dynda pod modułem. Dzięki temu, pomimo hardkorowych warunków, w jakich przewożone są moje moduły, jeszcze nic mi się nie pourywało lub uszkodziło.
-
- Posty: 32
- Rejestracja: 03 maja 2011, 16:28
- Lokalizacja: Oborniki
- Kontakt:
Re: Moduły
Ok. Dzięki za info. Sporo mi to rozjaśniło mój anty-elektryczny mózg :-) Jutro w pracy zakupie co trzeba i pewnie w weekend zacznę działać.
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Moduły
Okablowanie sTTandardu wzięte jest bezpośrednio z zaleceń FREMO.
Elektryka modułu składa się z dwóch żył o przekroju min. 1,5mm² łączących ze sobą gniazda bananowe (np. takie ) zamocowane na stałe pod modułem. Ponieważ taki kabel po jednokrotnym zamocowaniu nie będzie już ruszany, można na niego wykorzystać nie linkę, lecz drut (dużo tańszy w zakupie).
Do tego należy przygotować elastyczne przewody połączeniowe pomiędzy gniazdami modułu własnego i sąsiada. Czyli odcinek min. 50cm przewodu głośnikowego 1,5mm² zakończonego obustronnie wtykami bananowymi (najlepiej czymś porządnym, np. Hirschmannem a nie jakąś chińską tandetą po 50gr/szt)
Moduł ma elektrycznie połączone ze sobą gniazda, ponieważ nie dopuszczamy sytuacji, gdy prąd przepływa wyłącznie przez szyny - stąd zdublowanie szyn przewodami elektrycznymi - o ile rozumiem Twoje pytanie
Jeśli chodzi o połączenia pomiędzy magistralą a torami, to dla zasady suma przekrojów kabelków dochodzących do szyny powinna być równa lub większa przekrojowi kabla magistrali. O co chodzi? Ano o to, że np. 5A booster przy napięciu 16V jest w stanie na takim "kabelku" wydzielić moc 80W, co z kolei przy małym przekroju spowoduje zadziałanie przewodu jak bezpiecznika (przepalenie). Ponieważ kable łączące tor z magistralą należą do elementów które najtrudniej wymienić w razie awarii, więc powinniśmy o nie zadbać.
Praktycznie rzecz ujmując - na swoich modułach na 90cm do szyn lutuję przewody w trzech miejscach, używając do tego kabla głośnikowego 0,5mm² (magistrala 1,5mm²) Kable między magistralą a szynami bezwzględnie powinny być elastyczne, mieć trochę luzu (nie mocowane na sztywno) i najlepiej nie zostać zbyt mocno zalane klejem podczas szutrowania. Lutując je do szyn trzeba to robić na dobrze oczyszczonej powierzchni szyny (papier ścierny), nie żałując kwasu lub topnika, porządnie rozgrzaną lutownicą. Każdy lut sprawdzić kilka razy, spróbować oderwać kabel (oczywiście nie z całą siłą ) i dopiero kleić tor.
Każdy moduł powinien kończyć się elektrycznie zestawem dwóch gniazd na każdym końcu. Jeśli planujesz budowę czegoś co będzie składać się z kilku segmentów, które można będzie zestawić wyłącznie w całość stanowiącą jeden moduł to połączenia pomiędzy segmentami są dowolne (byleby zachować jednolitość magistrali), ale na końcu modułu muszą się znaleźć przyłącza zgodne ze sTTandardem.
Zapisy Artura potraktuj z przymrużeniem oka, lub jako opis "jak nie robić elektryki". Szczególnie fragment o taśmie HDD.
Elektryka modułu składa się z dwóch żył o przekroju min. 1,5mm² łączących ze sobą gniazda bananowe (np. takie ) zamocowane na stałe pod modułem. Ponieważ taki kabel po jednokrotnym zamocowaniu nie będzie już ruszany, można na niego wykorzystać nie linkę, lecz drut (dużo tańszy w zakupie).
Do tego należy przygotować elastyczne przewody połączeniowe pomiędzy gniazdami modułu własnego i sąsiada. Czyli odcinek min. 50cm przewodu głośnikowego 1,5mm² zakończonego obustronnie wtykami bananowymi (najlepiej czymś porządnym, np. Hirschmannem a nie jakąś chińską tandetą po 50gr/szt)
Moduł ma elektrycznie połączone ze sobą gniazda, ponieważ nie dopuszczamy sytuacji, gdy prąd przepływa wyłącznie przez szyny - stąd zdublowanie szyn przewodami elektrycznymi - o ile rozumiem Twoje pytanie
Do czegóż ma to służyć.
Jeśli chodzi o połączenia pomiędzy magistralą a torami, to dla zasady suma przekrojów kabelków dochodzących do szyny powinna być równa lub większa przekrojowi kabla magistrali. O co chodzi? Ano o to, że np. 5A booster przy napięciu 16V jest w stanie na takim "kabelku" wydzielić moc 80W, co z kolei przy małym przekroju spowoduje zadziałanie przewodu jak bezpiecznika (przepalenie). Ponieważ kable łączące tor z magistralą należą do elementów które najtrudniej wymienić w razie awarii, więc powinniśmy o nie zadbać.
Praktycznie rzecz ujmując - na swoich modułach na 90cm do szyn lutuję przewody w trzech miejscach, używając do tego kabla głośnikowego 0,5mm² (magistrala 1,5mm²) Kable między magistralą a szynami bezwzględnie powinny być elastyczne, mieć trochę luzu (nie mocowane na sztywno) i najlepiej nie zostać zbyt mocno zalane klejem podczas szutrowania. Lutując je do szyn trzeba to robić na dobrze oczyszczonej powierzchni szyny (papier ścierny), nie żałując kwasu lub topnika, porządnie rozgrzaną lutownicą. Każdy lut sprawdzić kilka razy, spróbować oderwać kabel (oczywiście nie z całą siłą ) i dopiero kleić tor.
Każdy moduł powinien kończyć się elektrycznie zestawem dwóch gniazd na każdym końcu. Jeśli planujesz budowę czegoś co będzie składać się z kilku segmentów, które można będzie zestawić wyłącznie w całość stanowiącą jeden moduł to połączenia pomiędzy segmentami są dowolne (byleby zachować jednolitość magistrali), ale na końcu modułu muszą się znaleźć przyłącza zgodne ze sTTandardem.
Zapisy Artura potraktuj z przymrużeniem oka, lub jako opis "jak nie robić elektryki". Szczególnie fragment o taśmie HDD.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły
Zacznę od tego, że do zapisów sTTandardu w ramach elektryki podchodzę 'lekko', ale adrem:
add 1:
mówisz gniazdo, a pokazujesz wtyk.
Osobiście nie stosuję GNIAZD w ogóle. Magistrala zasilająca zakończona jest obustronnie WTYKAMI, które posiadają dziurki do wetknięcia drugiego bananka: dokładnie takie.
Jest to więc odstępstwo od cytowanego przez Ciebie rysunku ale działa i nikt nie sygnalizował problemów z podłączeniami.
Gdy mamy do czynienia z połączeniami WEWNĘTRZNYMI (np w ramach ciągu kliku modułów, których nie można połączyć inaczej) można użyć po jednym wtyku i po jednym gnieździe na przewód parami na łączenie, tak dobranymi, że nie pomylimy zasilania (lewo/prawo).
Pomiędzy segmentami 'Technicznej' stosuję gniazda XLR oraz kable połączeniowe z wtykami: gniazdo, wtyk.
add 2 i 3:
nie DRUT, a zawsze LINKA.
Magistrala zasilająca przewodem 2,5 mm2 (lub ew. 1,5 mm2) natomiast przyłącza do szyn cieńszym 0,5 lub 0,75 mm2, w ostateczności 'czymkolwiek' choćby nawet przewodem z taśmy do HDD choć wg. mnie jest on zbyt cienki - lepiej użyć przewód 1 mm2.
add 1:
mówisz gniazdo, a pokazujesz wtyk.
Osobiście nie stosuję GNIAZD w ogóle. Magistrala zasilająca zakończona jest obustronnie WTYKAMI, które posiadają dziurki do wetknięcia drugiego bananka: dokładnie takie.
Jest to więc odstępstwo od cytowanego przez Ciebie rysunku ale działa i nikt nie sygnalizował problemów z podłączeniami.
Gdy mamy do czynienia z połączeniami WEWNĘTRZNYMI (np w ramach ciągu kliku modułów, których nie można połączyć inaczej) można użyć po jednym wtyku i po jednym gnieździe na przewód parami na łączenie, tak dobranymi, że nie pomylimy zasilania (lewo/prawo).
Pomiędzy segmentami 'Technicznej' stosuję gniazda XLR oraz kable połączeniowe z wtykami: gniazdo, wtyk.
add 2 i 3:
nie DRUT, a zawsze LINKA.
Magistrala zasilająca przewodem 2,5 mm2 (lub ew. 1,5 mm2) natomiast przyłącza do szyn cieńszym 0,5 lub 0,75 mm2, w ostateczności 'czymkolwiek' choćby nawet przewodem z taśmy do HDD choć wg. mnie jest on zbyt cienki - lepiej użyć przewód 1 mm2.
Ostatnio zmieniony 24 sty 2012, 20:44 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 5 razy.
-
- Posty: 32
- Rejestracja: 03 maja 2011, 16:28
- Lokalizacja: Oborniki
- Kontakt:
Re: Moduły
Temat moim zdaniem całkiem na miejscu. Od pewnego czasu noszę się z zamiarem kontynuowania prac nad moim modułem i zacząłem szukać informacji na temat elektryki na makiecie. No ale sami wiecie ile treści trzeba przekopać by natknąć się na coś konkretnego. Ten temat w szybki sposób pozwolił mi na znalezienie tego czego szukam. Mimo wszystko mam pewne pytania.
1. Czy jako gniazdo bananowe mogę użyć tego: http://allegro.pl/wtyk-banan-rozne-kolo ... 66872.html
2. Jako osoba o zerowej wiedzy z zakresu elektroniki nie do końca rozumiem też zapis w sTTandardzie mówiący: "Pomiędzy gniazdami na module wykonujemy połączenie przy użyciu np. “dytu” (drut w izolacji wykorzystywany przy wykonywaniu instalacji elektrycznych)." Do czegóż ma to służyć.
3. Jaką średnicę ma mieć przewód łączący magistralę z szyną? Czy ma to być 1/2 średnicy przewodu magistrali ?
1. Czy jako gniazdo bananowe mogę użyć tego: http://allegro.pl/wtyk-banan-rozne-kolo ... 66872.html
2. Jako osoba o zerowej wiedzy z zakresu elektroniki nie do końca rozumiem też zapis w sTTandardzie mówiący: "Pomiędzy gniazdami na module wykonujemy połączenie przy użyciu np. “dytu” (drut w izolacji wykorzystywany przy wykonywaniu instalacji elektrycznych)." Do czegóż ma to służyć.
3. Jaką średnicę ma mieć przewód łączący magistralę z szyną? Czy ma to być 1/2 średnicy przewodu magistrali ?
- Niejeden
- Posty: 465
- Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły
Ale czemu? Przecież po to jest forum, żeby dzielić się doświadczeniami, nie?Mario-Hetman pisze:Ale zamieszałem kijem w mrowisku. Aż mi normalnie głupio.
No Bracie, przecież stamtąd masz rzut beretem do Sosnowca, gdzie co roku odbywa się (prawdopodobnie) największy zloTT w Polsce, popatrz w dziale "imprezy", w tym roku jest to termin 16-18 marca. Wiesz, tak naprawdę tylko nieliczni mają w okolicy jakąś sekcję TT, większość rzeźbi we własnym zakresie w domu a okazją do spotkania i pojeżdżenia są właśnie zloTTyMario-Hetman pisze:Niestety u mnie w okolicy nie ma sekcji modelarskiej TT gdzie można by było coś podpatrzeć i wdrożyć się w społeczność TT. Niby mieszkam w pobliżu wielkich miast typu Rybnik Żory a pod tym kątem jest tam pustka.
PS. Ja jestem z Warszawy i też tu żadnej sekcji TT nie ma
Ostatnio zmieniony 24 sty 2012, 15:02 przez Niejeden, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:52
- Lokalizacja: Palowice
- Kontakt:
Re: Moduły
Ale zamieszałem kijem w mrowisku. Aż mi normalnie głupio.
Ja tylko chciałem zwrócić uwagę że może fajnie byłoby wszystkie te wiadomości zebrać w całość i opublikować w formie poradnika z konkretnymi przykładami. Jak wiadomo najlepiej człowiek przyswaja wiedzę gdy widzi jak coś powstaje od podstaw. Sam osobiście na razie tylko studiuję to co tutaj piszecie i jak już dojrzeję z moimi przemyśleniami to zacznę coś rzeźbić. Niestety u mnie w okolicy nie ma sekcji modelarskiej TT gdzie można by było coś podpatrzeć i wdrożyć się w społeczność TT. Niby mieszkam w pobliżu wielkich miast typu Rybnik Żory a pod tym kątem jest tam pustka. Przynajmniej ja nic nie wiem aby coś takiego tam działało.
Ja tylko chciałem zwrócić uwagę że może fajnie byłoby wszystkie te wiadomości zebrać w całość i opublikować w formie poradnika z konkretnymi przykładami. Jak wiadomo najlepiej człowiek przyswaja wiedzę gdy widzi jak coś powstaje od podstaw. Sam osobiście na razie tylko studiuję to co tutaj piszecie i jak już dojrzeję z moimi przemyśleniami to zacznę coś rzeźbić. Niestety u mnie w okolicy nie ma sekcji modelarskiej TT gdzie można by było coś podpatrzeć i wdrożyć się w społeczność TT. Niby mieszkam w pobliżu wielkich miast typu Rybnik Żory a pod tym kątem jest tam pustka. Przynajmniej ja nic nie wiem aby coś takiego tam działało.
-
- Posty: 308
- Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
- Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
- Kontakt:
Re: Moduły
Pozwolę sobie przypomnieć temat Podpatrzone w sieci , gdzie kolega WojciechB przedstawił internetowe znalezisko : Hurtowa budowa modułów. Jest tam dość obszerna fotogaleria, z wieloma ciekawymi pomysłami.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły
I jeszcze jedna uwaga: zaczynamy od modułu prostego w sensie pracochłonności, który z założenia jest poletkiem do nauki. Dopiero 2 -3 edycja pozwala cieszyć oczy.
-
- Posty: 226
- Rejestracja: 07 paź 2008, 20:28
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Moduły
Tutaj masz przykład skrzynki mojej konstrukcji.
Profile czołowe grubości bodaj 12mm, ścianki boczne sklejka 10mm, listwa podtorza z deski 70x20mm, wręgi oraz wzmocnienia rogów kantówka 40x30mm. Wszystkie łączenia wykonane za pomocą kleju i wkrętów do drewna. Konstrukcja jest bardzo solidna i odporna na przesunięcia i odkształcenia, niestety trochę waży.
Profile czołowe grubości bodaj 12mm, ścianki boczne sklejka 10mm, listwa podtorza z deski 70x20mm, wręgi oraz wzmocnienia rogów kantówka 40x30mm. Wszystkie łączenia wykonane za pomocą kleju i wkrętów do drewna. Konstrukcja jest bardzo solidna i odporna na przesunięcia i odkształcenia, niestety trochę waży.
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Moduły
http://www.sttandard.org.pl/artykuly/
Podstawy projektowania modułów autorstwa Grześka (Gemola)
Elektryka w zakresie podstawowym - mojego autorstwa.
Podstawy projektowania modułów autorstwa Grześka (Gemola)
Elektryka w zakresie podstawowym - mojego autorstwa.
- brovarek
- Posty: 861
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Moduły
Poczytaj w tematach kolegów np w jednym z nowszych kolegi piotrka5 masz w zasadzie dokładnie omówione szczegóły budowy skrzynki wraz z komentarzami.
STTandard podaje wytyczne w tym rzeczy wymagane w 100%, takie jak profile przejściowe i elektrykę po to żebyś mógł się przyłączyć, reszta jest po prostu wskazaniem.
Buduj zwracając uwagę na wagę modułów, łatwość ich montażu, możliwości transportowe i solidność , co na pewno zaprocentuje.
Jeżeli chodzi o babole to z doświadczeń wynika, że jest to skutek:
1. Pośpiechu
2. Niedokładności
3. Użycia niewłaściwych materiałów: stąd kolejna podpowiedź:
a. konstrukcja oparta na sklejce liściastej 10mm, profile czołowe mogą być np z 18mm
b. konstrukcja skrzynkowa z wręgami np 2, wkręty do drewna, wikol, wzmocnienia łączeń np dodatkowe klocki w narożnikach. Solidne mocowanie nóg - patent Wicia lub podobny.
4. Po tym etapie wypełniasz miejsca gdzie będzie zieleń lub inne rzeczy .
a. technologia dowolna , moim zdaniem sprawdza się: lita płyta jeśli ma tam być coś cięższego, jeśli nie (po co?)
b. styrodur/ styropian - co i jak w innych wątkach jest na pewno
c. siatka budowlana +pianka - j.w
5. Listwa podtorza :
a. sklejka 10mm, najlepiej wzmocniona wręgami (j.w) lub dokręcona listwa tak żeby powstał teownik.
b. na to korek , mikroguma, lub listwa z materiału z którego stolarze robią plecy do mebli, pianki do paneli nie polecam, ale skoro u niektórych kolegów działa można i tak.
c. wyciągasz szyny z fleksów , przed przyklejeniem malujesz całe, za wyjątkiem główki oczywiście, na czarno - patent Mikiego
d. kleisz wstępnie tory/flexy cyjanoglutem najlepiej za pomocą jakiegoś aluprofilu-prostego, chyba, że robisz łuk. Oczywiście wcześniej wypada przylutować kabelki np 0,5mm2 do każdego odcinka szyny w minimum 2 miejscach.
e. reszta elektryki jest w STTandardzie, szutrowanie i trawosadzenie również.
Oczywiście większość nowych kolegów buduje z materiałów, które już ma zgromadzone itd. Tu uważam, że najlepsza jest nauka na własnych błędach, nawet wśród osób jeżdżących na zloTTy są różnice zdań na temat materiałów, choć w "praniu" okazuje się , że jednak najlepsze to te sprawdzone
Ps. Grzesiu nasz kochany z Ciechanowa zrobi fotorelację jak rżnąć piłą
STTandard podaje wytyczne w tym rzeczy wymagane w 100%, takie jak profile przejściowe i elektrykę po to żebyś mógł się przyłączyć, reszta jest po prostu wskazaniem.
Buduj zwracając uwagę na wagę modułów, łatwość ich montażu, możliwości transportowe i solidność , co na pewno zaprocentuje.
Jeżeli chodzi o babole to z doświadczeń wynika, że jest to skutek:
1. Pośpiechu
2. Niedokładności
3. Użycia niewłaściwych materiałów: stąd kolejna podpowiedź:
a. konstrukcja oparta na sklejce liściastej 10mm, profile czołowe mogą być np z 18mm
b. konstrukcja skrzynkowa z wręgami np 2, wkręty do drewna, wikol, wzmocnienia łączeń np dodatkowe klocki w narożnikach. Solidne mocowanie nóg - patent Wicia lub podobny.
4. Po tym etapie wypełniasz miejsca gdzie będzie zieleń lub inne rzeczy .
a. technologia dowolna , moim zdaniem sprawdza się: lita płyta jeśli ma tam być coś cięższego, jeśli nie (po co?)
b. styrodur/ styropian - co i jak w innych wątkach jest na pewno
c. siatka budowlana +pianka - j.w
5. Listwa podtorza :
a. sklejka 10mm, najlepiej wzmocniona wręgami (j.w) lub dokręcona listwa tak żeby powstał teownik.
b. na to korek , mikroguma, lub listwa z materiału z którego stolarze robią plecy do mebli, pianki do paneli nie polecam, ale skoro u niektórych kolegów działa można i tak.
c. wyciągasz szyny z fleksów , przed przyklejeniem malujesz całe, za wyjątkiem główki oczywiście, na czarno - patent Mikiego
d. kleisz wstępnie tory/flexy cyjanoglutem najlepiej za pomocą jakiegoś aluprofilu-prostego, chyba, że robisz łuk. Oczywiście wcześniej wypada przylutować kabelki np 0,5mm2 do każdego odcinka szyny w minimum 2 miejscach.
e. reszta elektryki jest w STTandardzie, szutrowanie i trawosadzenie również.
Oczywiście większość nowych kolegów buduje z materiałów, które już ma zgromadzone itd. Tu uważam, że najlepsza jest nauka na własnych błędach, nawet wśród osób jeżdżących na zloTTy są różnice zdań na temat materiałów, choć w "praniu" okazuje się , że jednak najlepsze to te sprawdzone
Ps. Grzesiu nasz kochany z Ciechanowa zrobi fotorelację jak rżnąć piłą
Ostatnio zmieniony 23 sty 2012, 19:08 przez brovarek, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 1046
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Moduły
Cykl artykułów nt. budowy modułów H0 był zamieszczony w ŚK, a skany tychże na Martelu.
Jeśli zapoznałeś się z obowiązującą w TT normą i przejrzysz powyższe, nie powinno być dla ciebie problemu z wykonaniem modułu. Poza tym pytaj - zawsze ktoś ci udzieli porady. Możesz też zajrzeć na imprezy modułowe - najbliższe w Radomiu i Sosnowcu.
Jeśli zapoznałeś się z obowiązującą w TT normą i przejrzysz powyższe, nie powinno być dla ciebie problemu z wykonaniem modułu. Poza tym pytaj - zawsze ktoś ci udzieli porady. Możesz też zajrzeć na imprezy modułowe - najbliższe w Radomiu i Sosnowcu.
Zanim napiszesz głupotę, przeczytaj tekst ze zrozumieniem. Tadeusz napisał o metodach, sposobach itp., a nie o obowiązujących normach.To po co robiliście standard skoro każdy ma robić jak chce,
Ciekawe, dlaczego na tylu imprezach udało się zestawić makietę bez problemów i nawet dało się po niej intensywnie jeździć?Poza tym na każdym spotkaniu można zobaczyć jakie skuchy się robi przy podstawowych wymiarach.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2012, 19:06 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
- winner_xp
- Posty: 394
- Rejestracja: 06 sty 2009, 20:46
- Lokalizacja: Miastko/Dzika północ
- Kontakt:
Re: Moduły
Podstawowe wymiary są podane w Sttandardzie, wiec jak ktoś popełnia błąd na tym etapie to inna sprawa. Moim zdaniem Standardowe mają być profile które łączą sie z innymi, to jest cała filozofia. Ja sam w przyszłości będę robił skrzynki i już wiem, że inną techniką niż te co teraz posiadam.Poza tym na każdym spotkaniu można zobaczyć jakie skuchy się robi przy podstawowych wymiarach.
Zapewniam Cie że nawet jak coś takiego się na forum pokaże to zbudujesz różniący się od tego w "przepisie". Radzę oglądać skrzynki kolegów może wybrać się na zlott. Standardowe mają być połączenia i to co jest na wierzchu. Reszta może być z kawałka litego dębunie znalazłem do końca wyjaśnionej kwestii jak od podstaw wybudować prosty moduł jednotorowy
Ostatnio zmieniony 23 sty 2012, 19:05 przez winner_xp, łącznie zmieniany 2 razy.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Moduły
To po co robiliście sttandard skoro każdy ma robić jak chce, pamiętam jaka była burza na początku, gdy ktoś się Wam sprzeciwiał. Poza tym na każdym spotkaniu można zobaczyć jakie skuchy się robi przy podstawowych wymiarach.T_Domagalski pisze:Z jednej strony masz rację, pisząc o przydatności takiego poradnika, lecz z drugiej strony - każdy dysponuje innym poziomem umiejętności, innymi możliwościami technicznymi oraz dostępem do innych materiałów; napisanie uniwersalnego poradnika "dla wszystkich" byłoby więc niezwykle trudne...
Poza tym, narzucenie "jedynej słusznej" metody budowania modułów pozbawiłoby nas późniejszej przyjemności oglądania modułów wykonanych np. z przedwojennej szafy, styroduru, a nawet aluminium...
Ostatnio zmieniony 23 sty 2012, 19:04 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości