stacja rokkora

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: T_Domagalski »

rokkor pisze:...pokazany układ głowicy wjazdowej dość mocno ogranicza funkcjonalność stacji. Zgoda. Ale mimo to z 6 torów stacji jest wyjazd na linię 2-torową, zaś z 2 torów na linię jednotorową. Dzieje się tak przy minimalnej dla tego celu ilości rozjazdów. A więcej rozjazdów to jednak: 1.zwiększenie długości głowicy (a większa nie zmieści się już na pewnej półce w mojej szafie), 2.zwiększenie kosztów (jeszcze jeden "baeseler" to +250zł)...
Gdyby ta makieta miała być wyłącznie domowym "półkownikiem", to bym się nie odzywał...
Ale skora zaraz na wstępie piszesz o zloTTcie w Żylinie, to wymagania, jakie powinna spełniać ta stacja, muszą być znacznie ostrzejsze. W takiej sytuacji żaden koszt lub fakt przyklejenia już czegoś nie powinien być wytłumaczeniem dla braku podstawowych funkcjonalności. Inaczej przez cały czas będzie się to odbijało dużą czkawką. :/

Jeśli stacja ta miałaby pełnić na zloTTach rolę czegoś więcej niż tylko stacji technicznej z opcją ręcznego przestawiania taboru, to bezwzględnie musisz przeprojektować głowicę, optymalizując możliwe przebiegi. To, że stacja jest końcowa, nie ułatwia sprawy - powoduje, ze pociągi muszą być przyjmowane i odprawiane ze wszystkich torów, a nie tylko głównych. Ponadto wszystkie manewry będa dokonywane tylko przez tą jedną głowicę. Będzie to więc "wąskie gardło".

Oprócz tego na stacji brakuje miejsca, gdzie można by dokonać oblotu składu! Wszak większość pociągów na zloTTach to pociągi tradycyjne, z lokomotywą przystosowana jedynie do ciągnięcia składu... Wg mnie, na segmencie A powinny być dodatkowe półtrapezy, obejmujące każdą z trzech par torów.
Awatar użytkownika
winner_xp
Posty: 394
Rejestracja: 06 sty 2009, 20:46
Lokalizacja: Miastko/Dzika północ
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: winner_xp »

Może rozważ zrobienie w 4 EW3 przejścia krzyżowego, był by to wiele krótsze a i bardzie funkcjonalne, koszt nie był by zbyt wielki, masz 2 rozjazdy dokupujesz jeszcze dwa i skrzyżowanie 12 st. a tak to bym widział w podglądzie:
Skrzyżowanie

Coś takiego wykonałem dawno temu, około 9 stopni rozstaw torów 36 mm.
Ostatnio zmieniony 21 cze 2011, 22:31 przez winner_xp, łącznie zmieniany 1 raz.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Piotrze !
Na segmencie C półtrapezu nie będę obracał, bo to oznacza praktycznie demontaż całej głowicy. Po prostu zdubluję go na segmencie D robiąc tam cały pełny trapez.
Janusz
PiotrZ
Posty: 678
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: PiotrZ »

Niejeden+ pisze: wydawało mi się, że stacja jest 5 torowa co wynika z segmentu C, piszesz o 6?
Na segmencie C nie ma jeszcze baeselera, który połączy tor "1"
rokkor pisze:Piszesz, że pokazany układ głowicy wjazdowej dość mocno ogranicza funkcjonalność stacji. Zgoda. Ale mimo to z 6 torów stacji jest wyjazd na linię 2-torową, zaś z 2 torów na linię jednotorową
W zasadzie tak, ale z linii 2-torowej możesz przyjąć pociąg tylko na tor "3", jeśli po zmianie kierunku ma on wracać linią 2-torową po torze właściwym. Pozostaje Ci wtedy albo natychmiastowy wyjazd z powrotem na szlak, albo przestawienie składu na tory 4-6. Podobnie w przypadku "kleinbahnu". Pociąg lokalny po wjeździe na stację (tor 1 lub 2) musi zrobić podwójne manewry (znów koniecznie po torze "3"!), aby jechać dalej linia 2-torową.

Proponuję modyfikację minimum (koszt 2 rozjazdów). Na module D wstaw półtrapez, a ten na module C obróć. Załączam schematyczny obrazek
Obrazek
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Witam Andrzeju !
Wpierw podziękuję za wyśmienite szablony od Ciebie. Na segmentach A i B widać 6 torów; na ostatnim stoją m-wageny - dla zobrazowania długości tych segmentów. Natomiast segment C ma jeszcze tylko 5 torów, bo segment ten czeka na montaż "baeselera" i wtedy dopiero przymocuję odchodzący od tego rozjazdu 6 tor.
Janusz
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Niejeden+ »

Witaj Rokkor
Do ostatatniego Twojego postu wydawało mi się, że stacja jest 5 torowa co wynika z segmentu C, piszesz o 6?

Pozdrawiam
Andrzej Zajkowski
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Dziękuję za pierwsze (i mam nadzieję, że nie ostatnie) uwagi.
Piotrze!
Piszesz, że pokazany układ głowicy wjazdowej dość mocno ogranicza funkcjonalność stacji. Zgoda. Ale mimo to z 6 torów stacji jest wyjazd na linię 2-torową, zaś z 2 torów na linię jednotorową. Dzieje się tak przy minimalnej dla tego celu ilości rozjazdów. A więcej rozjazdów to jednak: 1.zwiększenie długości głowicy (a większa nie zmieści się już na pewnej półce w mojej szafie), 2.zwiększenie kosztów (jeszcze jeden "baeseler" to +250zł).
Łukaszu!
Dziękuję za "klimat typowego "kleinbahnu". Twoje słowa to miód.
Efektywna długość torów 3 i 4 liczy się od kozłów oporowych na segmencie A do szeregu dziur fi13 na początku segmentu C - to tam będzie stał szereg semaforów i na ich linii ta efektywna długość torów się kończy. Zatem za semaforami rozjazdy mogą być dalej lub bliżej - wybrałem jak najbliżej, umieściłem, podkleiłem, podłączyłem napędy. Szkoda roboty.
Na segmencie D pełny trapez z EW3 się już nie zmieści. Z EW2 owszem, ale te z kolei mi się nie podobają.
Rozważałem dwa "zakończenia" stacji; realizowana stacja czołowa ma jednak tą zaletę, że nie trzeba drugiej głowicy z podwojeniem ilości rozjazdów i semaforów na stacji (kasa).
Przekonaliście mnie całkowicie, że za głowicą musi być pełny trapez. Zrobię go z EW3, bo to najpiękniejsze rozjazdy. Skoro segment D jest za krótki, i na dodatek wykonany w fazie bardzo wstępnej, to idzie "pod siekierkę"; będzie albo dłuższy, albo będzie ich dwa.
Dziękuję za uwagi.
Janusz
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: drlukasz »

Zapowiada się bardzo dobrze.
Kilka uwag.
1. Tak jak Piotr pisze - na segmencie C zrezygnowałbym z połączenia pomiędzy torami 3 i 4 i przeniósł je na segment D jednocześnie rozbudowując je o kolejne 2 rozjazdy, tak, żeby uzyskać pełny trapez. Połączenie to teraz niewiele daje, jednocześnie ograniczając efektywną długość torów 3 i 4 - powinno się znaleźć przed rozjazdami z torów głównych kierującymi na tory dodatkowe. Na segmencie D jest na tyle miejsca, że spokojnie można tam wstawić pełny trapez, albo 4 EW3 w formie przejścia krzyżowego. Zaletą takiego rozwiązania byłaby możliwość wjechania/wyjechania z dowolnego toru stacji na dowolny tor szlaku dwutorowego.
2. Odgałęzienie na jednotor zostawiłbym tak jak jest - ma klimat typowego "kleinbahnu"... Jeśli trapez będzie na segmencie D, z toru 5 będzie też można pojechać w kierunku dwutoru.
3. Na upartego - można by było rozważyć dwa "zakończenia" stacji - jedno w formie drugiej głowicy, sprowadzającej tory do dwutoru, drugie w formie charakterystycznej dla stacji czołowej - czyli perony zakończone kozłami ;) Myślę, że mógłbyś Januszu coś takiego rozważyć

Na tą chwilę - podoba mi się :)
PiotrZ
Posty: 678
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: PiotrZ »

Zapowiada się ciekawa stacja z ważnym dla mnie :D odgałęzieniem.

Co do głowicy wjazdowej, to pokazany układ niestety dość mocno ogranicza funkcjonalność stacji. Trzeba by ten półtrapez między torami 3-4 przestawić w prawo na kolejny moduł i dać jeszcze jednego "baeselera" w torze 4.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Zgadzam się, że za głowicą powinien być pełny trapez i odgałęzienie na linię jednotorową. Docelowo tak właśnie będzie....najprawdopodobniej na zloTT w Sosnowcu. Konstruując tę stację i jej odgałęzienie jednotorowe myślałem o realizacji pomysłu PiotraZ z sąsiedniego wątku wiaduktu kolejowego:
Obrazek
Ponieważ pomysł ten nie zostanie jeszcze zrealizowany w tym roku, moją stację na wrzesień br. zdążę wykończyć jedynie jako stację czołową linii dwutorowej. Po wrześniu br. dokupię 3 szt. EW3 i postaram się wdrożyć dobrą radę.
Ostatnio zmieniony 20 cze 2011, 18:45 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
winner_xp
Posty: 394
Rejestracja: 06 sty 2009, 20:46
Lokalizacja: Miastko/Dzika północ
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: winner_xp »

o ile oczywiście będzie to Kolegów interesowało.
Interesuje ;), i czekam na dalszą relacje z prac.
I tu pytanie nie widzę trapezu i możliwości przejazdu z toru prawego na lewy i na odgałęzienie na linię jedno torową :roll: .
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Witam !
Po zaprezentowaniu na zloTTcie w Sosnowcu pora na przedstawienie stanu prac nad następnym projektem stacji czołowej. Jej pomysł zrodził się w Sosnowcu. Planuję zakończenie I etapu prac (przejezdność) na zloTT w Żilinie. Składa się ona z 4 segmentów:

1. Segment A, początkowy, już przejezdny, z podpiętymi kablami, wygląda tak:
Obrazek
zaś od spodu tak:
Obrazek

2.Segment B, środkowy, też przejezdny, wygląda następująco :
Obrazek

Na obu segmentach łącznie przewiduję przyjmowanie składów wagonów osobowych zestawionych z 7 m-wagenów i lokomotywy.

3.Segment C głowicy, kilka EW3, tylko jedna, z konieczności, EW2 i prawdopodobnie jeden baeseler. Nic jeszcze nie podpięte, ale napędy zwrotnic już zamontowane. Aktualnie nad tym segmentem pracuję i mam nadzieję skończyć go w połowie lipca.
Obrazek

4.Segment D wyjazdowy, z półtrapezem. Wyjazdy 1.na wprost na moduły dwutorowe, 2.na lewo na moduły jednotorowe, na razie w fazie zwykłej skrzynki jak na zdjęciu:
Obrazek

W miarę dalszego postępu prac co tydzień, dwa tygodnie będę przedstawiał stan zaawansowania, o ile oczywiście będzie to Kolegów interesowało.
Janusz
Ostatnio zmieniony 20 cze 2011, 11:12 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 2 gości