Na torach dodatkowych (bocznice, tory ładunowe) - tak, ale na torach głównych wymagane jest 12 stopni, więc tam tylko EW3.kacper.szczecin pisze:Czy rozjazdy 15 stopniowe EW2 łapią się w normie, czy konieczne będzie zastosowanie rozjazdów EW3 12 stopniowych?
Moduły Kacpra
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
-
- Posty: 106
- Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
To się zgadza i pisałem już o tym na początku. Na wielu imprezach jeszcze mnie nie byłogemol pisze:Trochę za mało jeździsz po imprezach.
Added in 9 minutes 41 seconds:
Mam również tabor z podoklejanymi detalami i nie raz wypadł, nie raz coś po imprezie trzeba było dokleić, także rozumiem o co chodzi
Czy rozjazdy 15 stopniowe EW2 łapią się w normie, czy konieczne będzie zastosowanie rozjazdów EW3 12 stopniowych?
Ceny różnią się troszkę, więc wymieniając zwrotnice z pewnością stacja mi się troszkę pomniejszy...
Spróbuję pozamieniać jakoś te rozjazdy na coś szerszego, bo faktycznie trochę sprowadziliście mnie na ziemię w temacie EW1.
Zależy mi na dwutorowej stacji, z 2 stanowiskową szopą na lokomotywy i wyjazdem na jednotor (którego troszkę mam).
W wolnej chwili spróbuję rozplanować ją na nowo i może faktycznie odpuszczę sobie tyle torów odstawczych na rzecz peronów.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Nie chciałbym, abyś odbierał nasze komentarze jako atak lub krytykę. Po prostu staramy się ciebie ustrzec przed błędami, które sami kiedyś popełniliśmy i wyciągnęliśmy już z nich wnioski. Większość z tych wniosków ma swoje przełożenie na zapisy sTTandardu, nie są więc one wyssane z palca.kacper.szczecin pisze:Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.
Akurat nam już zdarzyło się zwracać za stopioną lokomotywę. I to słono, bo w euro... Twój tabor przejeżdża przez EW1, bo widocznie masz tylko tabor sklepowy, bez doklejonych części dodatkowych. Ale w zlotach uczestniczy też tabor własnoręcznie robiony albo z podoklejanymi wszystkimi dodatkowymi częściami typu stopnie, węże powietrzne, osłony tłoczyska, itd. Dla takiego taboru wjazd na łuk R=310mm oznacza wykolejenie (i zwarcie) a w szczególnych wypadkach może doprowadzić do połamania detali. Ponadto długie i ciężkie składy, złożone z wagonów różnych producentów, potrafią się zakleszczać i wykolejać na ciasnych łukach z powodu dużych sił działających na KKS-y.
A ponieważ spotkanie modułowe ma być przyjemnością, a nie użeraniem się z wykolejającymi się wagonami, dlatego sTTandard zabrania stosowania EW1.
Z opisu czynności ruchowych, które zamierzasz wykonywać na swojej stacji wynika, że nie będzie ona "stacją" w formalnym tego słowa znaczeniu, lecz bocznicą szlakową na szlaku dwutorowym.Lokomotywa manewrowa będzie miała swoje miejsce na fioletowych torach w szopie na lokomotywy.
Skład miał wjeżdżać na tor obok głównego, lecz faktycznie muszę przemyśleć jeszcze tę koncepcję i chyba coś pozmieniać...
JarUs podrzucił ci kilka postów wcześniej link do serwisu, gdzie znajdziesz przykłady prawdziwych układów torowych. Na tej stronie (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/ind ... w_Skalnych) jest właśnie przykładowa bocznica szlakowa na szlaku dwutorowym z miejscem postojowym na własną lokomotywę manewrową.
Przemyśl dokładnie, co zamierzasz zrealizować. Chętnie ci pomożemy przy dopracowaniu koncepcji, żeby była zgodna z realiami PKP.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Trochę za mało jeździsz po imprezach. Takie sprawy załatwiają organizatorzy i często uczestnicy nie mają o tym pojęcia. Pamiętaj, że jest to wspólna zabawa wielu osób. Ktoś udostępnia wszystkim swoje moduły, ktoś inny tabor, a wszystko opiera się na zaufaniu, że wszystko spełnia przyjęte normy. Ty musisz się dostosować do ogółu, a nie ogół do ciebie.Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.
-
- Posty: 106
- Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.gemol pisze:...uszkodzi się cudza lokomotywa, to zapłacisz jej właścicielowi za szkody?
Added in 2 minutes 59 seconds:
Lokomotywa manewrowa będzie miała swoje miejsce na fioletowych torach w szopie na lokomotywy.drlukasz pisze:Patrząc na te opisy, będzie to najmniejszy z możliwych przystanek na dwutorze mający własną lokomotywownię (chociaż 2 tory które mają spełniać jej rolę kwalifikują się co najwyżej do miana "garażu dla lokomotyw") i stałą lokomotywę manewrową.
Tor "czerwony" nie pełni żadnej funkcji. Chyba, że "mamy w poważaniu" wszelkie przepisy.
Jak sobie to wyobrażasz? Skład towarowy wjeżdża w tor główny, lokomotywa się wyczepia i co się z nią dzieje? Skądś wyjeżdża manewrówka i zaczyna rozrządzać wagony, a czas płynie, tor główny zajęty, posterunek nieprzejezdny itd. itp. ...
Skład miał wjeżdżać na tor obok głównego, lecz faktycznie muszę przemyśleć jeszcze tę koncepcję i chyba coś pozmieniać...
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Nie będzie spełniała oczekiwań WIELU osób. Chociażby, z powodu braku możliwości prowadzenia manewrów dowolnym z "długich" parowozów (Ty2/Ty5 np.) będących podstawą dla wszelkich zdawek (składów podlegających rozrządzaniu), które nie zjadą na tor "czerwony" przez EW1.JarUs pisze:... i nie będzie spełniała Twoich oczekiwańkacper.szczecin pisze:Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry
Patrząc na te opisy, będzie to najmniejszy z możliwych przystanek na dwutorze mający własną lokomotywownię (chociaż 2 tory które mają spełniać jej rolę kwalifikują się co najwyżej do miana "garażu dla lokomotyw") i stałą lokomotywę manewrową.kacper.szczecin pisze:Tory fioletowe - lokomotywownia
Tory zielone - plac przeładunkowy
Tory niebieskie - bocznica w krzakach i odejście na jednotor (nie uwzględnione w rysunku)
Tor "czerwony" nie pełni żadnej funkcji. Chyba, że "mamy w poważaniu" wszelkie przepisy.kacper.szczecin pisze:Tor [czerwony] będzie służył do odstawienia na nim wagonów, a następnie stoczenia ich lokomotywą manewrową na tory zielone bądź niebieskie.
Jak sobie to wyobrażasz? Skład towarowy wjeżdża w tor główny, lokomotywa się wyczepia i co się z nią dzieje? Skądś wyjeżdża manewrówka i zaczyna rozrządzać wagony, a czas płynie, tor główny zajęty, posterunek nieprzejezdny itd. itp. ...
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
... i nie będzie spełniała Twoich oczekiwań
kacper.szczecin pisze: Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Jeśli tak, to w torach głównych nie mogą się znajdować rozjazdy EW1. Minimalny dopuszczony przez sTTandard promień łuku takich rozjazdów to 600mm, a kąt 12 stopni. Przeczytaj normę: http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... ard302.pdf. Tak, jak napisał przed chwilą gemol same profile czołowe to za mało, żeby uznać moduł za "sttandardowy".kacper.szczecin pisze:Moduły powstają na spotkania i wspólną jazdę.
W sTTandardzie łapią się fronty, tak aby stacja mogła się połączyć z innymi modułami.
.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
To błędne rozumowanie - na teraz, ale nie na przyszłość. Za np. 5 lat będziesz chciał wziąć udział ze stacją w imprezie, na której dziś ci nie zależy i niestety stacja nie zostanie dopuszczona. Lepiej zrobić coś zgodnie z przyjętą normą, tym bardziej że koszty są porównywalne. Profil czołowy nie świadczy o "sttandardowości" modułu, jakość torowiska i elektryki jest zdecydowanie ważniejsza, bo wpływa na bezpieczeństwo poruszającego się po module taboru. Jeśli na twoim module nie spełniającym normy uszkodzi się cudza lokomotywa, to zapłacisz jej właścicielowi za szkody? Warto o tym pomyśleć przed rozpoczęciem budowy.kacper.szczecin pisze:Ok, usłyszałem już, że na niektóre imprezy nie zostanę z taką stacją wpuszczony, ale nie zależy mi na nich aż tak bardzo.
Na ten moment i tak najdalszą imprezą jaką odwiedziłem była Rumia
-
- Posty: 106
- Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Właśnie o to chodziło, żeby składy dojeżdżały, lokomotywa odjeżdżała, a manewrowa spychała wagony na bocznice towarowetydzial pisze:za dużo torów oporowych zrezygnuj z kilki w miejsce przelotowych .
Nie opisałem tutaj tego zbyt dobrze.
Tory fioletowe - lokomotywownia
Tory zielone - plac przeładunkowy
Tory niebieskie - bocznica w krzakach i odejście na jednotor (nie uwzględnione w rysunku)
Added in 4 minutes 47 seconds:
Moduły powstają na spotkania i wspólną jazdę.T_Domagalski pisze:Trudno cokolwiek doradzić, skoro nie napisałeś nawet, co to ma być za makieta? Domowa, czy na spotkania? Zbudowana zgodnie ze sTTandardem, czy może wg jakiejś innej normy?
W sTTandardzie łapią się fronty, tak aby stacja mogła się połączyć z innymi modułami.
Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry
Ok, usłyszałem już, że na niektóre imprezy nie zostanę z taką stacją wpuszczony, ale nie zależy mi na nich aż tak bardzo.
Na ten moment i tak najdalszą imprezą jaką odwiedziłem była Rumia
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Trudno cokolwiek doradzić, skoro nie napisałeś nawet, co to ma być za makieta? Domowa, czy na spotkania? Zbudowana zgodnie ze sTTandardem, czy może wg jakiejś innej normy?
- tydzial
- Posty: 903
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
za dużo torów oporowych zrezygnuj z kilki w miejsce przelotowych .
-
- Posty: 106
- Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Czy takkacper.szczecin pisze:Odchodzące od niego zwrotnice przesunę w prawo.
-
- Posty: 106
- Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Moduły Kacpra
Odchodzące od niego zwrotnice przesunę w prawo. Na tym planie tego nie ma, jest już na późniejszym "odręcznym"JarUs pisze:Jak wjedziesz składem na 3 tor (kolor czerwony) to chyba jest "szach" to tory "na dole są odcięte".
Tor będzie służył do odstawienia na nim wagonów, a następnie stoczenia ich lokomotywą manewrową na tory zielone bądź niebieskie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości