Moduły Kacpra

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: T_Domagalski »

kacper.szczecin pisze:Czy rozjazdy 15 stopniowe EW2 łapią się w normie, czy konieczne będzie zastosowanie rozjazdów EW3 12 stopniowych?
Na torach dodatkowych (bocznice, tory ładunowe) - tak, ale na torach głównych wymagane jest 12 stopni, więc tam tylko EW3.
kacper.szczecin
Posty: 106
Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: kacper.szczecin »

gemol pisze:Trochę za mało jeździsz po imprezach. :D
To się zgadza i pisałem już o tym na początku. Na wielu imprezach jeszcze mnie nie było :)

Added in 9 minutes 41 seconds:
Mam również tabor z podoklejanymi detalami i nie raz wypadł, nie raz coś po imprezie trzeba było dokleić, także rozumiem o co chodzi :)
Czy rozjazdy 15 stopniowe EW2 łapią się w normie, czy konieczne będzie zastosowanie rozjazdów EW3 12 stopniowych?
Ceny różnią się troszkę, więc wymieniając zwrotnice z pewnością stacja mi się troszkę pomniejszy...
Spróbuję pozamieniać jakoś te rozjazdy na coś szerszego, bo faktycznie trochę sprowadziliście mnie na ziemię w temacie EW1.
Zależy mi na dwutorowej stacji, z 2 stanowiskową szopą na lokomotywy i wyjazdem na jednotor (którego troszkę mam).
W wolnej chwili spróbuję rozplanować ją na nowo i może faktycznie odpuszczę sobie tyle torów odstawczych na rzecz peronów.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: T_Domagalski »

kacper.szczecin pisze:Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.
Nie chciałbym, abyś odbierał nasze komentarze jako atak lub krytykę. Po prostu staramy się ciebie ustrzec przed błędami, które sami kiedyś popełniliśmy i wyciągnęliśmy już z nich wnioski. Większość z tych wniosków ma swoje przełożenie na zapisy sTTandardu, nie są więc one wyssane z palca.
Akurat nam już zdarzyło się zwracać za stopioną lokomotywę. I to słono, bo w euro... :/ Twój tabor przejeżdża przez EW1, bo widocznie masz tylko tabor sklepowy, bez doklejonych części dodatkowych. Ale w zlotach uczestniczy też tabor własnoręcznie robiony albo z podoklejanymi wszystkimi dodatkowymi częściami typu stopnie, węże powietrzne, osłony tłoczyska, itd. Dla takiego taboru wjazd na łuk R=310mm oznacza wykolejenie (i zwarcie) a w szczególnych wypadkach może doprowadzić do połamania detali. Ponadto długie i ciężkie składy, złożone z wagonów różnych producentów, potrafią się zakleszczać i wykolejać na ciasnych łukach z powodu dużych sił działających na KKS-y.
A ponieważ spotkanie modułowe ma być przyjemnością, a nie użeraniem się z wykolejającymi się wagonami, dlatego sTTandard zabrania stosowania EW1.
Lokomotywa manewrowa będzie miała swoje miejsce na fioletowych torach w szopie na lokomotywy.
Skład miał wjeżdżać na tor obok głównego, lecz faktycznie muszę przemyśleć jeszcze tę koncepcję i chyba coś pozmieniać...
Z opisu czynności ruchowych, które zamierzasz wykonywać na swojej stacji wynika, że nie będzie ona "stacją" w formalnym tego słowa znaczeniu, lecz bocznicą szlakową na szlaku dwutorowym.
JarUs podrzucił ci kilka postów wcześniej link do serwisu, gdzie znajdziesz przykłady prawdziwych układów torowych. Na tej stronie (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/ind ... w_Skalnych) jest właśnie przykładowa bocznica szlakowa na szlaku dwutorowym z miejscem postojowym na własną lokomotywę manewrową.
Przemyśl dokładnie, co zamierzasz zrealizować. Chętnie ci pomożemy przy dopracowaniu koncepcji, żeby była zgodna z realiami PKP.
gemol
Posty: 1046
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: gemol »

Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.
Trochę za mało jeździsz po imprezach. :D Takie sprawy załatwiają organizatorzy i często uczestnicy nie mają o tym pojęcia. Pamiętaj, że jest to wspólna zabawa wielu osób. Ktoś udostępnia wszystkim swoje moduły, ktoś inny tabor, a wszystko opiera się na zaufaniu, że wszystko spełnia przyjęte normy. Ty musisz się dostosować do ogółu, a nie ogół do ciebie. :)
kacper.szczecin
Posty: 106
Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: kacper.szczecin »

gemol pisze:...uszkodzi się cudza lokomotywa, to zapłacisz jej właścicielowi za szkody?
Nie raz jeździłem na makiecie modułowej po EW1 i nigdy nic się nie stało. Lokomotywy wypadają też z innych rozjazdów, na imprezach tracą dekodery itd. i jakoś nigdy nie spotkałem się z sytuacją, by właściciel lokomotywy domagał się odszkodowania od właściciela modułu, na którym coś się stało.

Added in 2 minutes 59 seconds:
drlukasz pisze:Patrząc na te opisy, będzie to najmniejszy z możliwych przystanek na dwutorze mający własną lokomotywownię (chociaż 2 tory które mają spełniać jej rolę kwalifikują się co najwyżej do miana "garażu dla lokomotyw") i stałą lokomotywę manewrową.
Tor "czerwony" nie pełni żadnej funkcji. Chyba, że "mamy w poważaniu" wszelkie przepisy.
Jak sobie to wyobrażasz? Skład towarowy wjeżdża w tor główny, lokomotywa się wyczepia i co się z nią dzieje? Skądś wyjeżdża manewrówka i zaczyna rozrządzać wagony, a czas płynie, tor główny zajęty, posterunek nieprzejezdny itd. itp. ...
Lokomotywa manewrowa będzie miała swoje miejsce na fioletowych torach w szopie na lokomotywy.
Skład miał wjeżdżać na tor obok głównego, lecz faktycznie muszę przemyśleć jeszcze tę koncepcję i chyba coś pozmieniać...
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: drlukasz »

JarUs pisze:... i nie będzie spełniała Twoich oczekiwań :/
kacper.szczecin pisze:Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry :)
Nie będzie spełniała oczekiwań WIELU osób. Chociażby, z powodu braku możliwości prowadzenia manewrów dowolnym z "długich" parowozów (Ty2/Ty5 np.) będących podstawą dla wszelkich zdawek (składów podlegających rozrządzaniu), które nie zjadą na tor "czerwony" przez EW1.
kacper.szczecin pisze:Tory fioletowe - lokomotywownia
Tory zielone - plac przeładunkowy
Tory niebieskie - bocznica w krzakach i odejście na jednotor (nie uwzględnione w rysunku)
Patrząc na te opisy, będzie to najmniejszy z możliwych przystanek na dwutorze mający własną lokomotywownię (chociaż 2 tory które mają spełniać jej rolę kwalifikują się co najwyżej do miana "garażu dla lokomotyw") i stałą lokomotywę manewrową.
kacper.szczecin pisze:Tor [czerwony] będzie służył do odstawienia na nim wagonów, a następnie stoczenia ich lokomotywą manewrową na tory zielone bądź niebieskie.
Tor "czerwony" nie pełni żadnej funkcji. Chyba, że "mamy w poważaniu" wszelkie przepisy.
Jak sobie to wyobrażasz? Skład towarowy wjeżdża w tor główny, lokomotywa się wyczepia i co się z nią dzieje? Skądś wyjeżdża manewrówka i zaczyna rozrządzać wagony, a czas płynie, tor główny zajęty, posterunek nieprzejezdny itd. itp. ...
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: JarUs »

... i nie będzie spełniała Twoich oczekiwań :/
kacper.szczecin pisze: Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry :)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: T_Domagalski »

kacper.szczecin pisze:Moduły powstają na spotkania i wspólną jazdę.
W sTTandardzie łapią się fronty, tak aby stacja mogła się połączyć z innymi modułami.
Jeśli tak, to w torach głównych nie mogą się znajdować rozjazdy EW1. Minimalny dopuszczony przez sTTandard promień łuku takich rozjazdów to 600mm, a kąt 12 stopni. Przeczytaj normę: http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... ard302.pdf. Tak, jak napisał przed chwilą gemol same profile czołowe to za mało, żeby uznać moduł za "sttandardowy".
.
gemol
Posty: 1046
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: gemol »

kacper.szczecin pisze:Ok, usłyszałem już, że na niektóre imprezy nie zostanę z taką stacją wpuszczony, ale nie zależy mi na nich aż tak bardzo.
Na ten moment i tak najdalszą imprezą jaką odwiedziłem była Rumia :)
To błędne rozumowanie - na teraz, ale nie na przyszłość. Za np. 5 lat będziesz chciał wziąć udział ze stacją w imprezie, na której dziś ci nie zależy i niestety stacja nie zostanie dopuszczona. Lepiej zrobić coś zgodnie z przyjętą normą, tym bardziej że koszty są porównywalne. Profil czołowy nie świadczy o "sttandardowości" modułu, jakość torowiska i elektryki jest zdecydowanie ważniejsza, bo wpływa na bezpieczeństwo poruszającego się po module taboru. Jeśli na twoim module nie spełniającym normy uszkodzi się cudza lokomotywa, to zapłacisz jej właścicielowi za szkody? Warto o tym pomyśleć przed rozpoczęciem budowy.
kacper.szczecin
Posty: 106
Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: kacper.szczecin »

tydzial pisze:za dużo torów oporowych zrezygnuj z kilki w miejsce przelotowych .
Właśnie o to chodziło, żeby składy dojeżdżały, lokomotywa odjeżdżała, a manewrowa spychała wagony na bocznice towarowe ;)
Nie opisałem tutaj tego zbyt dobrze.
Tory fioletowe - lokomotywownia
Tory zielone - plac przeładunkowy
Tory niebieskie - bocznica w krzakach i odejście na jednotor (nie uwzględnione w rysunku)

Added in 4 minutes 47 seconds:
T_Domagalski pisze:Trudno cokolwiek doradzić, skoro nie napisałeś nawet, co to ma być za makieta? Domowa, czy na spotkania? Zbudowana zgodnie ze sTTandardem, czy może wg jakiejś innej normy?
Moduły powstają na spotkania i wspólną jazdę.
W sTTandardzie łapią się fronty, tak aby stacja mogła się połączyć z innymi modułami.
Przez środek będzie swobodny przejazd dla wszystkich modeli, a ja ze swoim taborem nie mającym problemu z przejazdem po zastosowanych rozjazdach zamierzam bawić się w manewry :)
Ok, usłyszałem już, że na niektóre imprezy nie zostanę z taką stacją wpuszczony, ale nie zależy mi na nich aż tak bardzo.
Na ten moment i tak najdalszą imprezą jaką odwiedziłem była Rumia :)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: T_Domagalski »

Trudno cokolwiek doradzić, skoro nie napisałeś nawet, co to ma być za makieta? Domowa, czy na spotkania? Zbudowana zgodnie ze sTTandardem, czy może wg jakiejś innej normy?
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: tydzial »

za dużo torów oporowych zrezygnuj z kilki w miejsce przelotowych .
kacper.szczecin
Posty: 106
Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: kacper.szczecin »

Czyli tak :)
Obrazek
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: JarUs »

kacper.szczecin pisze:Odchodzące od niego zwrotnice przesunę w prawo.
Czy tak ??
kacper.szczecin
Posty: 106
Rejestracja: 30 paź 2014, 09:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Moduły Kacpra

Post autor: kacper.szczecin »

JarUs pisze:Jak wjedziesz składem na 3 tor (kolor czerwony) to chyba jest "szach" ;) to tory "na dole są odcięte".
Odchodzące od niego zwrotnice przesunę w prawo. Na tym planie tego nie ma, jest już na późniejszym "odręcznym" ;)
Tor będzie służył do odstawienia na nim wagonów, a następnie stoczenia ich lokomotywą manewrową na tory zielone bądź niebieskie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 8 gości