Górka
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- Niejeden+
- Posty: 305
- Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Górka
Posiadanie górki rozrządowej była kiedyś moim największym marzeniem.
Podjąłem podobnie jak Ty próbę jej budowy.
Największym problemem okazało się to co napisał Misiek
"Zanim zaprojektujesz górkę rozrządową, sprawdź jak bardzo się toczą wagoniki TT, zarówno nowe i stare - bo się może okazać, że wagonik dojedzie do połowy torów rozrządczych albo zatrzyma się zaraz za rozjazdami".
Zderzenia wagonów tych toczących się z dużymi oporami z wagonami na które prawie nie działała siła tarcia powodowały wyszczerbianie się buforów i wyginanie sprzęgów. Całość testowana była na długości 7x90 cm. Skracanie górki do 4 segmentów będzie w/g mnie tylko serią Crash testów nowego i starego taboru, na który właściciele taboru nie będą się godzić. Czyli przydatność zlotowa niewielka.
Natomiast od kiedy kolega winner_xp zbudował ((http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=10959)
sensowny wydaje się pomysł na,
stację rozrządową równiową bez górki - stacja, na której rozrządzanie składów może odbywać się metodą odstawiania i odrzutów wagonów, bez wykorzystania górki rozrządowej.
Wtedy 4 skrzynki po 90 cm w zupełności wystarczą a stacja na zlotach będzie miała bardzo duże powodzenie.
Podjąłem podobnie jak Ty próbę jej budowy.
Największym problemem okazało się to co napisał Misiek
"Zanim zaprojektujesz górkę rozrządową, sprawdź jak bardzo się toczą wagoniki TT, zarówno nowe i stare - bo się może okazać, że wagonik dojedzie do połowy torów rozrządczych albo zatrzyma się zaraz za rozjazdami".
Zderzenia wagonów tych toczących się z dużymi oporami z wagonami na które prawie nie działała siła tarcia powodowały wyszczerbianie się buforów i wyginanie sprzęgów. Całość testowana była na długości 7x90 cm. Skracanie górki do 4 segmentów będzie w/g mnie tylko serią Crash testów nowego i starego taboru, na który właściciele taboru nie będą się godzić. Czyli przydatność zlotowa niewielka.
Natomiast od kiedy kolega winner_xp zbudował ((http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=10959)
sensowny wydaje się pomysł na,
stację rozrządową równiową bez górki - stacja, na której rozrządzanie składów może odbywać się metodą odstawiania i odrzutów wagonów, bez wykorzystania górki rozrządowej.
Wtedy 4 skrzynki po 90 cm w zupełności wystarczą a stacja na zlotach będzie miała bardzo duże powodzenie.
- wicy
- Posty: 1706
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Uwzględniając porady zmodyfikowałem nieco projekt. Część lewa ma dodany tor dla lokomotywy manewrowej.
Strona prawa to górka właściwa z torami dojazdowymi i wylotowymi na szlak.
Górka posiada wzniesienie od 10 do 45mm w maks punkcie na długości 100cm i spadek od 45 do 0 na długości 45cm. Są to założenia wstępne bo oczywiście musiałbym sprawdzić te wielkości na żywo (czekam na moją manewrówkę).
Segmenty A i G oczywiście powinny mieć dorobione skosy dopasowujące je do segmentów B i F.
Całość (bez przejściówek) na 5 segmetach 40x90cm, co jak dla mnie jest zdecydowanie za długie i chciałbym to skrócić do 4 segmentów.
Czy taki układ można uznać za funkcjonalny?
Strona prawa to górka właściwa z torami dojazdowymi i wylotowymi na szlak.
Górka posiada wzniesienie od 10 do 45mm w maks punkcie na długości 100cm i spadek od 45 do 0 na długości 45cm. Są to założenia wstępne bo oczywiście musiałbym sprawdzić te wielkości na żywo (czekam na moją manewrówkę).
Segmenty A i G oczywiście powinny mieć dorobione skosy dopasowujące je do segmentów B i F.
Całość (bez przejściówek) na 5 segmetach 40x90cm, co jak dla mnie jest zdecydowanie za długie i chciałbym to skrócić do 4 segmentów.
Czy taki układ można uznać za funkcjonalny?
- wicy
- Posty: 1706
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Bardzo dziękuję za cierpliwe wyjaśnienia. Zaczyna to wszystko do mnie docierać.
Górkę chciałem zaprojektować tak, żeby zmieściła się na jak najmniejszej przestrzeni i mogła służyć 1) do zabawy manewrowej w domu 2) by w razie potrzeby spełniała wymogi sttandardu.
Dzięki za zobrazowanie równoległoboków. Dostawiane mogą posłużyć i 1) i 2)
Biorę się za rysowanie.
Górkę chciałem zaprojektować tak, żeby zmieściła się na jak najmniejszej przestrzeni i mogła służyć 1) do zabawy manewrowej w domu 2) by w razie potrzeby spełniała wymogi sttandardu.
Dzięki za zobrazowanie równoległoboków. Dostawiane mogą posłużyć i 1) i 2)
Biorę się za rysowanie.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Górka
Tory szlakowe mogą omijać bokiem stację towarową i jej grupy torów. Jedyna rzecz wymagająca zmodyfikowania jest to, aby jazda po szlaku nie była jazdą w bok. Taka sytuacja na stacjach jest raczej wyjątkiem wynikającym z zaszłości historycznych (np. Kutno i wyjazd w stronę Poznania). Jazda w bok ogranicza prędkość pociągu. Nie przeszkadza to przy wjeździe na tory stacyjne, zdecydowanie spowalnia jazdę na szlaku.
Druga rzecz w tym przypadku: nie wiem jaki jest kierunek pracy tej stacji. Która grupa torów jest przybyciem, a która grupą gdzie są zestawiane składy. Brak mi też żeberka, pozwalającego na pracę lokomotywy manewrowej bez wyjeżdżania na szlak.
Spróbowałbym poszukać też schematów lub choćby zdjęć lotniczych mniejszych stacji z górką rozrządową, niż wielkie stacje w rodzaju Łodzi Olechowa, lub Warszawy Pragi. Trudno jest dopasować taką stację do rozmiaru na makiecie. Nie wiem, czy wspomniane już Kutno nie jest tu już lepszym wzorem, albo Warszawa Odolany.
Druga rzecz w tym przypadku: nie wiem jaki jest kierunek pracy tej stacji. Która grupa torów jest przybyciem, a która grupą gdzie są zestawiane składy. Brak mi też żeberka, pozwalającego na pracę lokomotywy manewrowej bez wyjeżdżania na szlak.
Spróbowałbym poszukać też schematów lub choćby zdjęć lotniczych mniejszych stacji z górką rozrządową, niż wielkie stacje w rodzaju Łodzi Olechowa, lub Warszawy Pragi. Trudno jest dopasować taką stację do rozmiaru na makiecie. Nie wiem, czy wspomniane już Kutno nie jest tu już lepszym wzorem, albo Warszawa Odolany.
- Misiek
- Posty: 1648
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Górka
Masz szkic w załączeniu do propozycji gemola.
Zauważ, że np Łódź Olechów ma mniej więcej 5km długości (wg google) więc ten tor omijający część towarową może mieć łagodniejsze łuki niż na Twoich obrazkach.
Zanim zaprojektujesz górkę rozrządową, sprawdź jak bardzo się toczą wagoniki TT, zarówno nowe i stare - bo się może okazać, że wagonik dojedzie do połowy torów rozrządczych albo zatrzyma się zaraz za rozjazdami.
Warto tez sprawdzić jak się sprawuje wybrana lokomotywa w wpychaniu pod górkę kilku wagonów.
Oczywiście pomijam kwestię rozsprzęgacza na górce i szybkiego przestawiania rozjazdów ;-) ale to jak rozumiem jest w parze z Twoim drugim wątkiem dotyczącym sterowania ;-)
No i oczywiście jak strome mają być te górki? Skoro stacja będzie pewnie skrócona to i podjazdy pewnie też?
Gdzieś w sieci był link do budowy górki rozrządowej H0 (makieta PMM bodajże) - ale podejrzewam, że to było na forum Martela
kilka przykładów z "mojego" podwórka
https://www.youtube.com/watch?v=xIU9-vSS91U
https://www.youtube.com/watch?v=B8YfSXjH7FA
https://www.youtube.com/watch?v=xBQudMMcjAI -> takie "psssttt" to hamulce ciśnieniowe, tzn dmuchawki, zwalniające wagoniki
Zauważ, że np Łódź Olechów ma mniej więcej 5km długości (wg google) więc ten tor omijający część towarową może mieć łagodniejsze łuki niż na Twoich obrazkach.
Zanim zaprojektujesz górkę rozrządową, sprawdź jak bardzo się toczą wagoniki TT, zarówno nowe i stare - bo się może okazać, że wagonik dojedzie do połowy torów rozrządczych albo zatrzyma się zaraz za rozjazdami.
Warto tez sprawdzić jak się sprawuje wybrana lokomotywa w wpychaniu pod górkę kilku wagonów.
Oczywiście pomijam kwestię rozsprzęgacza na górce i szybkiego przestawiania rozjazdów ;-) ale to jak rozumiem jest w parze z Twoim drugim wątkiem dotyczącym sterowania ;-)
No i oczywiście jak strome mają być te górki? Skoro stacja będzie pewnie skrócona to i podjazdy pewnie też?
Gdzieś w sieci był link do budowy górki rozrządowej H0 (makieta PMM bodajże) - ale podejrzewam, że to było na forum Martela
kilka przykładów z "mojego" podwórka
https://www.youtube.com/watch?v=xIU9-vSS91U
https://www.youtube.com/watch?v=B8YfSXjH7FA
https://www.youtube.com/watch?v=xBQudMMcjAI -> takie "psssttt" to hamulce ciśnieniowe, tzn dmuchawki, zwalniające wagoniki
Ostatnio zmieniony 08 mar 2015, 16:11 przez Misiek, łącznie zmieniany 2 razy.
- wicy
- Posty: 1706
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Mówisz, że układ jest niezgodny z realiami? Tzn. przelotowe tory szlaku głównego powinny być w osi modułu?gemol pisze:To można zrobić prościej i zgodnie z realiami.
Oglądam np. Łódź-Olechów, stacja rozrządowa (bez górki co prawda) i tory główne oblatują tory towarowe dokładnie tak jak na moim układzie. W osi całej stacji są tylko tory towarowe.
Kombinując z wyjazdem łukowym wychodzi coś takiego, gdzie co prawda odległość głównego toru od dolnego brzegu modułu się zmniejszy, ale czy to nie wydłuży nadmiernie modułu?
W starym układzie na tym samym module mieściło się więcej torów niż w nowym układzie.
Pogłówkuję jeszcze nad tym prostym torem przelotowym, choć osobiście zdecydowanie mniej mi się podoba
Ostatnio zmieniony 08 mar 2015, 15:20 przez wicy, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Górka
To można zrobić prościej i zgodnie z realiami. Wystarczy skrajne skrzynki wykonać jako równoległobok, wtedy tor główny przesunie się ze środka modułu bliżej jednej krawędzi, nadal pozostając prostym, albo wjazdy zrobić na łukach. Takie rozwiązanie na linii dwutorowej kiedyś rozrysowałem.
- wicy
- Posty: 1706
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Najlepiej by było, gdyby górka była z boku linii głównej, ale to zabiera zbyt wiele miejsca po jednej stronie osi modułów, drugą pozostawiając prawie pustą.
Dlatego kombinując jak to pogodzić, sugerowałem się tym schematem, gdzie linia tranzytowa "oblatuje" sieć torów manewrowych.
Dla wyłagodzenia zjazdu można wlotowe zwrotnice zamienić z EW2 na EW3.
Dlatego kombinując jak to pogodzić, sugerowałem się tym schematem, gdzie linia tranzytowa "oblatuje" sieć torów manewrowych.
Dla wyłagodzenia zjazdu można wlotowe zwrotnice zamienić z EW2 na EW3.
Ostatnio zmieniony 07 mar 2015, 21:20 przez wicy, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 423
- Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: Górka
Górka się przyda jeszcze nie ma.
Ja bym tylko przeniósł zwrotnicę po prawej stronie na tor niżej tak aby był prosty ciąg dla toru w środku, dzięki temu można przesunąć zwrotnicę do górnego toru w prawo.
Powodzenia
Ja bym tylko przeniósł zwrotnicę po prawej stronie na tor niżej tak aby był prosty ciąg dla toru w środku, dzięki temu można przesunąć zwrotnicę do górnego toru w prawo.
Powodzenia
- wicy
- Posty: 1706
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości