Górka

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Projekt górki nabiera powoli ostatecznego kształtu
Segment A-B
Segment C
Segment D
Segment E
Segment F-G

Dodawanie torów postojowych na segmencie B nie chodzi w grę z uwagi na geometrię zwrotnic Z2-Z6.
Na segmencie C zamieniłem małą DKW na większą DKW-B, ponoć dopuszczoną w sTT. Nie wiem tylko, czy może być ona montowana na pochyłości - poprawiłoby to trochę geometrię pionową górki.
Na segmentach D-F nie planuję dodawania torów między torem górki T12-T13 a torem T10. Z uwagi na podniesienie toru T12-T13 na całej jego długości wolę łagodną niwelację górki, niż jakieś gwałtowne spadki, czy mury oporowe.
Na torze szlakowym wstawiłem EW3, choć w kwestii standardu mam wątpliwości interpretacyjne dot. kąta toru zwrotnego na "torach dodatkowych". Czy tor zwrotny przy wjeździe na część rozrządową jest częścią szlaku, torem głównym, czy już częścią torów dodatkowych, rozrządowych? :)
adrian pander
Posty: 423
Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: adrian pander »

Wjazd możesz spokojnie przesunąć z F na krawędź E. Zawsze na zloty można wykonać wstawkę pomiędzy D i E (podobnie jak pomiędzy B i C) która przedłuży te tory. Na F będą wtedy tylko 2 tor szlakowe i żeberka z górki. Przy torze szlakowym można na A i G zamontować semafor wjazdowy.
Dodatkowo bez sekcji A i G masz w domu wręcz linię dwutorową (jeden tor przez stację).
Na E można też wstawić jakieś tory odtawcze lub małą 2 torową lokomotywownię.

Co do rozjazdów to klasyczny anglik jest kiepski pod względem wykonania, wagony 2 osiowe się na nim przyhamowywują.

Lepiej dać ten podwójny anglik lub z H0m:

http://www.bemo-modellbahn.de/produkte/ ... 63d63210f9

Taki jest na module stacji Gubin, ma tą zaletę iż ma 12 stopni.
Pamiętaj iż jak chcesz spełniać założenia sttandartu to zwrotnice w torze szlakowym muszą być EW3 o kącie 12 stopni co wyklucz podwójnego anglika tilliga który ma 15 stopni.
Możesz również u któregoś z kolegów zamówić wykonanie takiego anglika na 12 stopni.

Zwrotnicę podwójną można wykonać z połączenia 2 rozjazdów EW2 lub EW3 (taka jest zrobiona na stacji Wisła Głębce), możesz również zamówić w TT-filigran.

Życzę miłego projektowania.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

No to projekt zaczynamy od zera :( bo plan zawierał ten mniejszy DKW.
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden+ »

Dopuszcza się stosowanie rozjazdu "podwójny anglik typu Baeseler, TT, Tillig 83391"
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Dalej się tylko domyślam. Ze względu na promień łuków wynoszący 353<600?
Ale wtedy i DKW I z promieniem 310 się nie nadaje?
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden+ »

Zapis sttandardu
"2.4.2 Rozjazdy zabudowywane na modułach muszą spełniać następujące wymagania:

Maksymalny kąt zwrotu w torach głównych β = 12°
Maksymalny kąt zwrotu w torach dodatkowych β = 15°
Minimalny promień łuku w torze zwrotnym R = 600 mm
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

gemol pisze:Wstawienie fabrycznego rozjazdu potrójnego wykreśli tę makietę z udziału w imprezach sttandardowych
Masz na myśli taką zwrotnicę?
Dlaczego właściwie wykreśli?
Ostatnio zmieniony 10 mar 2015, 14:02 przez wicy, łącznie zmieniany 1 raz.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: gemol »

Wstawienie fabrycznego rozjazdu potrójnego wykreśli tę makietę z udziału w imprezach sttandardowych, jako niespełniającą wymogów. Poza tym układ po poprawkach wygląda fajnie. Jednak nawet w warunkach domowych tory kierunkowe wychodzą zdecydowanie za krótkie - 1-2 wagony plus loka bez semaforów.
Ostatnio zmieniony 10 mar 2015, 09:51 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Rozdzielenie sekcji B-C oczywiście ma służyć dostawieniu sekcji B2 jako przedłużki torów rozrządowych.
Tory odstawcze na sekcji B faktycznie mogłyby się przydać. Wykorzystują puste, niezagospodarowane miejsce.
Z przesuwaniem wjazdu z sekcji E na F sprawa wygląda gorzej. Moduły nie mają być czysto imprezowe a chciałbym móc z nich skorzystać w domu. Do zabaw mam miejsce tylko na 4 sekcje B, C, D, E. Można jeszcze odsunąć zwrotnicę wjazdową ku F i odrobinę pomanewrować zwrotnicą na torze dojazdowym do toru górki.
Segment F już mi się nie mieści, więc byłby tylko segmentem domykającym całość modułu, razem z A i G pod ew. wyjazdy zlotowe.

Dzięki za uwagi, przemyślę je sobie w oczekiwaniu na korek :)
adrian pander
Posty: 423
Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: adrian pander »

Ładny układ.
Jeżeli chcesz zachować swój układ to proponuje pewne poprawki w celu zminimalizowania ilości naprzemiennych łuków, możesz to wziąść pod uwagę.
Na imprezie pomiędzy sekcjami B i C powinna być wstawka lub nawet wstawki do wydłużenia torów postojowych.
Wjazd z lewej strony proponuję przesunąć na sekcję F, można wtedy przyjąć skład ze szlaku, lub przygotować do wyjazdu na szlak na sekcjach D, E, F.
Możesz również w sekcji B wstawić 2 stanowiskową lokomotywownie lub tory odstawcze dla lokomotyw (gdzieś muszą czekać na swój skład).
Załączniki
Szkic górki propozycja.pdf
(392.04 KiB) Pobrany 151 razy
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: gemol »

Zamieszczam poglądowy schemat.
4 skrzynki po 90 cm, czyli 3,6 m, to trochę za mało na stację rozrządową, która ma mieć jeszcze tor wyciągowy. Długość torów stacyjnych to min. 2 metry, zatem na głowice pozostaje po 80 cm. Semafory wyjazdowe też trzeba odsunąć od rozjazdów o min. 10 cm, żeby to jakoś wyglądało.
Załączniki
górka.pdf
(4.4 KiB) Pobrany 189 razy
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

oelka pisze:Jeżeli dobrze rozumiem ten schemat to pociąg przyjeżdża na grupę torów na segmentach D i E (nazwijmy ją "przybycie")...
Poprawiłem (?) nieco schemat.
Przyjazd pociągu na tor T9, odstawienie pociągowej np. na T7 lub dowolny T1-T3.
Oblot manewrówki od prawej strony możliwy przez T8-T11, przetoczenie w kierunku T1-T6 i wyciągnięcie przez T9 i T12 na górkę T19.
Rozrząd przez DKW na tory T1-T6. Podpięcie pociągowej z dowolnej strony przez żeberko na segmencie B (nie koliduje z magistralą), a prawej przez DKW lub T7.
Dojazd możliwy z każdej strony. Widzę, że zamiast DKW lepszy byłby układ 4xEW2, ale to jest miejscożerne rozwiązanie. Obmyślę je jeszcze.
Ostatnio zmieniony 10 mar 2015, 09:26 przez wicy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Hmm... zderzeń wagonów, silniejszych lub słabszych, nie da się uniknąć. Droga wagonu zależeć będzie głównie od jego masy (i właściwości jezdnych). W zasadzie trzeba by przetaczać wagony od najcięższego do najlżejszego, czyli najpierw je posortować, żeby potem rozrządzać.
Na makiecie H0 ( https://www.youtube.com/watch?v=vJLbxdKABoE ) zderzenia też są i są nawet bardzo mocne :(
Nie będę budował doplerowskich radarów i hamulców, ale nie powiecie przecież że bez tego górka jest niewykonalna?
Zawsze można rozrządzać mniejsze składy po 1-2 wagony na tor (zresztą na torze dojazdowym i tak więcej się nie zmieści :( )
Ostatnio zmieniony 10 mar 2015, 09:25 przez wicy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1648
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Misiek »

Jest jeszcze inna opcja, zamiast górki rozrządowej, normalna płaska stacja towarowa i zabawa w rozrząd lokomotywą (odmiennie niż palcami na stacjach technicznych).

testowałem to niedawno, w połączeniu ze składaniem pociągów wg kart wagonowych/listów przewozowych też daje to sporo zabawy dla siebie i publiczności.

przykład z reala:
https://www.youtube.com/watch?v=bbEztAwGFbM

i dwa razy w modelu
https://www.youtube.com/watch?v=7XnB7Z7l7Nc
https://www.youtube.com/watch?v=m6K8_4YFMKA
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: oelka »

Jeżeli dobrze rozumiem ten schemat to pociąg przyjeżdża na grupę torów na segmentach D i E (nazwijmy ją "przybycie"). Gdzieś (nie widzę gdzie) powinna odjechać lokomotywa pociągowa, aby czekać na swój kolejny pociąg. Teraz do wagonów doczepiamy lokomotywę manewrową i jedziemy na żeberko na segmentach E i F. Następnie wagony są rozrządzane z górki na grupę torów na segmentach B i C. Tam albo lokomotywa manewrowa, albo pociągowa zbiera wagony, które są łączone i można wyprawić skład.

Jeżeli jest tak jak napisałem, to na "przybycie" nie da się wjechać od strony segmetu A, bez zablokowania całej stacji. Zresztą wjazd na jeden tor "przybycia" od strony segmentu G, też nie ułatwia pracy na stacji.

Wąskim gardłem stacji jest rozjazd angielski za zjazdem z górki.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości