TATRA 813

Pojazdy (nieszynowe), które możemy umieścić na makiecie

Moderator: mod-Makieta

Awatar użytkownika
womo
Posty: 2383
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: womo »

Ja jednego spotkałem 8x8, nie wiem z jakiej jednostki pochodził ale był. To było w latach 90. Może był na testach ale blachy miał ULcoś tam. Pamiętam, że potem wszyscy mieli nadzieję, że dostaniemy takie zamiast krazów :mrgreen: Wojsko to jednak cyrk w którym nic nie wiadomo.
Sam do dziś dnia szukam trupo-wozów na ziłach. Były takie dwa na zetenach, z końca lat 50, i co? I nic, do dzisiaj nie udało mi się znaleźć zdjęć ani info, że takie pojazdy istniały. Pewnie do dziś dnia gdzieś je trzymają :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 19:40 przez womo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: Maciej »

W LWP i WP nie było skrzyniaków.
FASLER
Posty: 323
Rejestracja: 09 sie 2009, 21:38
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: FASLER »

Dziękuję za odpowiedź. Pytanie rzeczywiście może wydawać się dziwne, nie jestem specjalistą od technologii wojskowej, ba nawet nie byłem w wojsku. Może nie do końca sprecyzowałem pytanie dlatego wyjaśniam. Pytałem ponieważ w ofercie HADL-a dostępne są Tatry 813 w wersji http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=11912 oraz http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=11903, a że staram się stworzyć skład wojskowy z końca lat 70-tych toteż zastanawiałem się czy któryś z tych pojazdów po odpowiednim przystosowaniu może być umieszczony na platformie obok SKOT-ów i BRDM-ów należących do LWP.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 16:41 przez FASLER, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: Maciej »

FASLER pisze:Mam pytanie do kolegów, czy Tatra kiedykolwiek wykorzystywana była w wojsku polskim, jeśli tak może ktoś posiada jakieś zdjęcia.
Dziwne pytanie ?? No cóż kolego - nasz armia od lat wykorzystywała ciągniki balastowe o których mowa była nieco wyżej, transportery SKOT
http://pl.wikipedia.org/wiki/SKOT
Kilkanaście sztuk podlegało przebudowie na wersje sanitarne i EW - projekt modernizacji zarzucano na rzecz zakupu ROSOMAK'a,
wykorzystuje wyrzutnie wieloprowadnicowe RM 70
http://pl.wikipedia.org/wiki/RM-70
wykorzystuje armatohaubicę DANA
http://pl.wikipedia.org/wiki/Armatohaub ... _1977_Dana
A tu masz fotki Stacji Rozpoznania Systemów Radiolokacyjnych BREŃ 2 - najnowszy produkt na Tatrze ;)
Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 18:56 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
FASLER
Posty: 323
Rejestracja: 09 sie 2009, 21:38
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: FASLER »

Witam

Mam pytanie do kolegów, czy Tatra kiedykolwiek wykorzystywana była w wojsku polskim, jeśli tak może ktoś posiada jakieś zdjęcia.

Pozdrawiam
Piotrek
Awatar użytkownika
dudek120
Posty: 130
Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: dudek120 »

Pragnę odpowiedzieć na pytanie o wymiary, jednakże nie zdążyłem modelu zwymiarować, a na chwilę obecną nie mam takiej możliwości. Jeśli tylko będę mógł, to zadośćuczynię temu pytaniu :). Model Haedla jest w każdym razie na oko dłuższy od tego dedeerowego, który ma długość 60,6mm, a ponad to ten z DDR jest jakby ciut węższy. Co do realu, nie trafiłem na zdjęcie ciągnika balastowego z podwójnymi reflektorami, to pewnie błąd. (Swoją drogą świetny model a jadę po nim jak po łysej kobyle - winna temu jego cena.. i ta szarża w niebieski!!). Dodam jeszcze, że ów model ma odwzorowane wnętrze. Oszklenie trochę matowe, być może jest to folia, być może żywica, danych technologicznych nie mam w tym przypadku.
A haki, no cóż, poza balastem to "główna broń" ciągnika balastowego, ciut dużawe, ale w oryginale również małe nie są. Nie to mnie w tym modelu boli.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2013, 01:05 przez dudek120, łącznie zmieniany 2 razy.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: JarUs »

Nie wiem jak wymiarowo ?? , ale wizualnie OK :shock: . Jedynie te "haki" z przodu i z tyłu szpecą :P . Ale to kwestia gustu, a z gustami się nie dyskutuje. :D
Awatar użytkownika
dudek120
Posty: 130
Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: dudek120 »

O, Jarek trochę mnie ubiegł :).

Ciągnik balastowy TATRA 813

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Ciągnik balastowy turbo Tatra 813 TP (Tahač Přívěsů

:arrow: Liczba osi
2+1

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
Hädl Manufaktur

:arrow: Numer katalogowy modelu
121004

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne/Blachy fototrawione

:arrow: Charakter produkcji
Model seryjny

:arrow: Kraj
Modele przedstawiają pojazdy bloku wschodniego oraz eksploatowane do dziś

:arrow: Epoka
IV-V-VI

:arrow: Uwagi

Model produkowany przez firmę Hädl Manufaktur (producent oferuje różne wersje Tatry 813). Cena ze strony producenta to 27,95 €. Absurdalna jak za, bądź co bądź, mały plastikowy samochodzik! Bierze się ona zapewne z technologii wykonania - kabina i podwozie wykonano z tworzywa sztucznego, oszklenie to tworzywo przezroczyste, natomiast skrzynia ładunkowa, wsporniki balastu, błotniki i schowki są wykonane z blaszek - czyli ręczna robota. Pomalowano reflektory, kierunkowskazy i światła tylne, koła wykonano jako ruchome. I tu ciekawostka - przednie osie osadzono tak, że są wahliwe na krzyż, jako para (należy przypuszczać, że wersja 8x8 i tylną parę ma tak osadzoną). W efekcie dość realistycznie model pokonuje nierówności terenu! :) Całkiem dobrze też wygląda imitacja betonowego balastu, również z tworzywa sztucznego. Odwzorowano także rurową ramę. Model, moim zdaniem, jest rewelacyjnie wykonany, jednak przy jego wysokiej cenie brakuje mi charakterystycznego żurawika i koguta.

W Polsce do kupienia w sklepach Makieciarz i Modelmania w cenie ok.120 zł. I jak JarTTek pokazał, na Alle... .

Uwaga! Poniższe zdjęcia przeznaczone są wyłącznie dla ludzi o mocnych nerwach!

Oglądacie na własną odpowiedzialność :).

Obrazek Obrazek ObrazekObrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



:arrow: Oryginał
Tatra 813 była produkowana w Czechosłowacji w latach 1967 - 1982 na podwoziach w układzie 4x4, 6x6 i 8x8. Charakteryzowała się oryginalną ramą rurową, wewnątrz której działały mechanizmy przeniesienia napędu. Producent oferował modele:
T813 KOLOS - ciężki ciągnik 8x8 na potrzeby wojska
T813 TP - ciągnik balastowy 6x6
T813 NT/NTH - ciągnik siodłowy/ podwozie specjalne (często jako nośnik żurawia) 4x4
T813 S1 - ciężka wywrotka 8x8
T813 chassis - jako podwozie pod zabudowy specjalne 8x8 (m.in. ciężki żuraw samochodowy).
Tu do Maćkowych wersji dorzuciłbym wieloprowadnicową wyrzutnię rakietowych pocisków niekierowanych RM-70 czy wersje mostowe AM-50 i PM-55. Jednak na SKOTa nie mogę się zgodzić, żadne znane mi źródło takiej informacji nie podaje, na dodatek SKOT produkowany od 1961 roku nie mógł mieć podwozia Tatry 813 produkowanej od 1967 roku (układ napędowy jest całkiem inny). Aczkolwiek SKOT był napędzany silnikiem Tatra T -928-14.
Trochę zdjęć różnych wersji można znaleźć tu i tu .

Znany z polskich dróg ciągnik balastowy, w kolorze zawsze pomarańczowym, ciągał na przyczepie głównie maszyny budowlane i elementy domów z wielkiej płyty. Był u nas w latach 70/80 częstym widokiem. Udźwig na haku do stu ton. Samochód w tej wersji można zobaczyć w polskim filmie z 1987 roku "Co to konia obchodzi", gdzie jeździ pilotowany przez GAZa 69.
Tomek
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 21:21 przez dudek120, łącznie zmieniany 3 razy.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: JarUs »

Na allegro znalazłem ładniejszy model TATRY 813 w wersji ciągnika balastowego.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: JarUs »

krzysztof pisze:tak - tam w modelu popełniono błąd i kabina powinna być umieszczona jakby z drugiej strony - ponoć to niewielka przeróbka (jak usłyszałem od jednego Kolegi z CZ)
TATRA 813, TATRA 813 ciągnik siodłowy, TATRA 813 skrzyniowy
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:34 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: TATRA 813

Post autor: krzysztof »

maciej_kolej pisze: /.../czyli to co w modelu jest fikcją? /.../
tak - tam w modelu popełniono błąd i kabina powinna być umieszczona jakby z drugiej strony - ponoć to niewielka przeróbka (jak usłyszałem od jednego Kolegi z CZ)
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:34 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

TATRA 813

Post autor: Maciej »

Ciągnik siodłowy TATRA 813

:arrow: Dokładna nazwa modelu
TATRA Tankwagen

:arrow: Liczba osi
3+2

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
MK MODELLE

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model seryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
brak danych

:arrow: Kraj
Modele przedstawiają pojazdy NRD

:arrow: Epoka
III-IV


:arrow: Elementy specyficzne
Naczepa wypinana

:arrow: Uwagi

Seria modeli TATRA była dostępna z naczepami do transportu samochodów, oleju opałowego, produktów naftowych, mleka, caprolactamu, produktów naftopochodnych, kontenerów, w wersji z dźwigiem. Jakość przy dzisiejszych trendach modelarskich znacznie odbiega od oczekiwań. Modele posiadają dużą gamę kolorów kabin, a jakość tworzywa użytego do produkcji tych modeli powoduje dodatkową paletę barw. A jednak na makietach cieszą się popularnością i są dostępne na aukcjach internetowych. Kontynuacją tych pojazdów zajął się Hadl.

:arrow: Oryginał
Czechosłowackie samochody ciężarowe TATRA 813 powstały na bazie Tatry serii T138 w 1960 roku. Wtedy pojawiło się zapotrzebowanie na ciężką rodzinę samochodów specjalnych o lepszych parametrach technicznych, zgodnych z trendem światowym. Zaprojektowano platformę pojazdu z ramą 2 osiową (tylko w fazie prototypów), 4 osiową i 6 osiową, z wykorzystaniem kilku jednostek napędowych, oraz z obszerną i nowoczesną kabiną montowaną w różnych konfiguracjach pojazdu. TATRA 813 w wersji ciągnika siodłowego cieszyła się dużym uznaniem wśród kierowców obsługujących przede wszystkim trasy w ramach systemu tzw. Transport International Routie (Międzynarodowy Transport Drogowy).
TittyTwister pisze: Tatry 813 w wersji ciągnika siodłowego - jaki prezentuje model nie istniały w rzeczywistości. Układ osi 6x6 istniał, lecz dwie osie były pod kabiną z przodu pojazdu. Nie pamiętam, żebym kiedyś widział takie ciągniki i myślę, a zatem nie było mowy o eksporcie trzyosiowych ciągników do NRD. Jako ciągniki (jak TIR) były wszystkie 4x4. Tę 6x6 były takie:
[url=http://imageshack.us/a/img255/9456/tatra8136x601.th.jpg]Obrazek[/URL]
Powstało tez klika prototypów wersji dwuosiowej jako skrzyniaki, pod zabudowę specjalną oraz wywrotki. Obok ciągników siodłowych, które szybko zastąpiono nowszą rodziną pojazdów ciężarowych Tatra, pojawiła się duża rodzina czteroosiowych TATRA 813 - w wersji jako ciągniki balastowe, nośniki uzbrojenia (SKOT, DANA, ciężarówki ogólnego przeznaczenia). TATRA 813 stanowiła również atrakcyjny produkt eksportowy. Niestety nie natrafiłem na zdjęcia ciągników w wersji trzy osiowej. O wadze ciężkiej jaką jest TATRA 813 powstał nawet wierszyk :D
TittyTwister pisze:Na přechodu pro chodce,
drtí tatra důchodce,
drtí, drtí, drtí,
důchodce se vrtí.

:mrgreen: :lol: :mrgreen:
:arrow: Przydatne linki
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4733
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=152
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=novinky

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
I kilka fotek ze strony która podana jest w linku
Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:33 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości