TATRA 813
Moderator: mod-Makieta
- womo
- Posty: 2383
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Ja jednego spotkałem 8x8, nie wiem z jakiej jednostki pochodził ale był. To było w latach 90. Może był na testach ale blachy miał ULcoś tam. Pamiętam, że potem wszyscy mieli nadzieję, że dostaniemy takie zamiast krazów Wojsko to jednak cyrk w którym nic nie wiadomo.
Sam do dziś dnia szukam trupo-wozów na ziłach. Były takie dwa na zetenach, z końca lat 50, i co? I nic, do dzisiaj nie udało mi się znaleźć zdjęć ani info, że takie pojazdy istniały. Pewnie do dziś dnia gdzieś je trzymają
Sam do dziś dnia szukam trupo-wozów na ziłach. Były takie dwa na zetenach, z końca lat 50, i co? I nic, do dzisiaj nie udało mi się znaleźć zdjęć ani info, że takie pojazdy istniały. Pewnie do dziś dnia gdzieś je trzymają
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 19:40 przez womo, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: TATRA 813
W LWP i WP nie było skrzyniaków.
-
- Posty: 323
- Rejestracja: 09 sie 2009, 21:38
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Dziękuję za odpowiedź. Pytanie rzeczywiście może wydawać się dziwne, nie jestem specjalistą od technologii wojskowej, ba nawet nie byłem w wojsku. Może nie do końca sprecyzowałem pytanie dlatego wyjaśniam. Pytałem ponieważ w ofercie HADL-a dostępne są Tatry 813 w wersji http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=11912 oraz http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=11903, a że staram się stworzyć skład wojskowy z końca lat 70-tych toteż zastanawiałem się czy któryś z tych pojazdów po odpowiednim przystosowaniu może być umieszczony na platformie obok SKOT-ów i BRDM-ów należących do LWP.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 16:41 przez FASLER, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Dziwne pytanie No cóż kolego - nasz armia od lat wykorzystywała ciągniki balastowe o których mowa była nieco wyżej, transportery SKOTFASLER pisze:Mam pytanie do kolegów, czy Tatra kiedykolwiek wykorzystywana była w wojsku polskim, jeśli tak może ktoś posiada jakieś zdjęcia.
http://pl.wikipedia.org/wiki/SKOT
Kilkanaście sztuk podlegało przebudowie na wersje sanitarne i EW - projekt modernizacji zarzucano na rzecz zakupu ROSOMAK'a,
wykorzystuje wyrzutnie wieloprowadnicowe RM 70
http://pl.wikipedia.org/wiki/RM-70
wykorzystuje armatohaubicę DANA
http://pl.wikipedia.org/wiki/Armatohaub ... _1977_Dana
A tu masz fotki Stacji Rozpoznania Systemów Radiolokacyjnych BREŃ 2 - najnowszy produkt na Tatrze
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 18:56 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 323
- Rejestracja: 09 sie 2009, 21:38
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Witam
Mam pytanie do kolegów, czy Tatra kiedykolwiek wykorzystywana była w wojsku polskim, jeśli tak może ktoś posiada jakieś zdjęcia.
Pozdrawiam
Piotrek
Mam pytanie do kolegów, czy Tatra kiedykolwiek wykorzystywana była w wojsku polskim, jeśli tak może ktoś posiada jakieś zdjęcia.
Pozdrawiam
Piotrek
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Pragnę odpowiedzieć na pytanie o wymiary, jednakże nie zdążyłem modelu zwymiarować, a na chwilę obecną nie mam takiej możliwości. Jeśli tylko będę mógł, to zadośćuczynię temu pytaniu . Model Haedla jest w każdym razie na oko dłuższy od tego dedeerowego, który ma długość 60,6mm, a ponad to ten z DDR jest jakby ciut węższy. Co do realu, nie trafiłem na zdjęcie ciągnika balastowego z podwójnymi reflektorami, to pewnie błąd. (Swoją drogą świetny model a jadę po nim jak po łysej kobyle - winna temu jego cena.. i ta szarża w niebieski!!). Dodam jeszcze, że ów model ma odwzorowane wnętrze. Oszklenie trochę matowe, być może jest to folia, być może żywica, danych technologicznych nie mam w tym przypadku.
A haki, no cóż, poza balastem to "główna broń" ciągnika balastowego, ciut dużawe, ale w oryginale również małe nie są. Nie to mnie w tym modelu boli.
A haki, no cóż, poza balastem to "główna broń" ciągnika balastowego, ciut dużawe, ale w oryginale również małe nie są. Nie to mnie w tym modelu boli.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2013, 01:05 przez dudek120, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Nie wiem jak wymiarowo , ale wizualnie OK . Jedynie te "haki" z przodu i z tyłu szpecą . Ale to kwestia gustu, a z gustami się nie dyskutuje.
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: TATRA 813
O, Jarek trochę mnie ubiegł .
Ciągnik balastowy TATRA 813
Dokładna nazwa modelu
Ciągnik balastowy turbo Tatra 813 TP (Tahač Přívěsů
Liczba osi
2+1
Dokładna nazwa producenta modelu
Hädl Manufaktur
Numer katalogowy modelu
121004
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne/Blachy fototrawione
Charakter produkcji
Model seryjny
Kraj
Modele przedstawiają pojazdy bloku wschodniego oraz eksploatowane do dziś
Epoka
IV-V-VI
Uwagi
Model produkowany przez firmę Hädl Manufaktur (producent oferuje różne wersje Tatry 813). Cena ze strony producenta to 27,95 €. Absurdalna jak za, bądź co bądź, mały plastikowy samochodzik! Bierze się ona zapewne z technologii wykonania - kabina i podwozie wykonano z tworzywa sztucznego, oszklenie to tworzywo przezroczyste, natomiast skrzynia ładunkowa, wsporniki balastu, błotniki i schowki są wykonane z blaszek - czyli ręczna robota. Pomalowano reflektory, kierunkowskazy i światła tylne, koła wykonano jako ruchome. I tu ciekawostka - przednie osie osadzono tak, że są wahliwe na krzyż, jako para (należy przypuszczać, że wersja 8x8 i tylną parę ma tak osadzoną). W efekcie dość realistycznie model pokonuje nierówności terenu! Całkiem dobrze też wygląda imitacja betonowego balastu, również z tworzywa sztucznego. Odwzorowano także rurową ramę. Model, moim zdaniem, jest rewelacyjnie wykonany, jednak przy jego wysokiej cenie brakuje mi charakterystycznego żurawika i koguta.
W Polsce do kupienia w sklepach Makieciarz i Modelmania w cenie ok.120 zł. I jak JarTTek pokazał, na Alle... .
Uwaga! Poniższe zdjęcia przeznaczone są wyłącznie dla ludzi o mocnych nerwach!
Oglądacie na własną odpowiedzialność .
Oryginał
Tatra 813 była produkowana w Czechosłowacji w latach 1967 - 1982 na podwoziach w układzie 4x4, 6x6 i 8x8. Charakteryzowała się oryginalną ramą rurową, wewnątrz której działały mechanizmy przeniesienia napędu. Producent oferował modele:
T813 KOLOS - ciężki ciągnik 8x8 na potrzeby wojska
T813 TP - ciągnik balastowy 6x6
T813 NT/NTH - ciągnik siodłowy/ podwozie specjalne (często jako nośnik żurawia) 4x4
T813 S1 - ciężka wywrotka 8x8
T813 chassis - jako podwozie pod zabudowy specjalne 8x8 (m.in. ciężki żuraw samochodowy).
Tu do Maćkowych wersji dorzuciłbym wieloprowadnicową wyrzutnię rakietowych pocisków niekierowanych RM-70 czy wersje mostowe AM-50 i PM-55. Jednak na SKOTa nie mogę się zgodzić, żadne znane mi źródło takiej informacji nie podaje, na dodatek SKOT produkowany od 1961 roku nie mógł mieć podwozia Tatry 813 produkowanej od 1967 roku (układ napędowy jest całkiem inny). Aczkolwiek SKOT był napędzany silnikiem Tatra T -928-14.
Trochę zdjęć różnych wersji można znaleźć tu i tu .
Znany z polskich dróg ciągnik balastowy, w kolorze zawsze pomarańczowym, ciągał na przyczepie głównie maszyny budowlane i elementy domów z wielkiej płyty. Był u nas w latach 70/80 częstym widokiem. Udźwig na haku do stu ton. Samochód w tej wersji można zobaczyć w polskim filmie z 1987 roku "Co to konia obchodzi", gdzie jeździ pilotowany przez GAZa 69.
Tomek
Ciągnik balastowy TATRA 813
Dokładna nazwa modelu
Ciągnik balastowy turbo Tatra 813 TP (Tahač Přívěsů
Liczba osi
2+1
Dokładna nazwa producenta modelu
Hädl Manufaktur
Numer katalogowy modelu
121004
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne/Blachy fototrawione
Charakter produkcji
Model seryjny
Kraj
Modele przedstawiają pojazdy bloku wschodniego oraz eksploatowane do dziś
Epoka
IV-V-VI
Uwagi
Model produkowany przez firmę Hädl Manufaktur (producent oferuje różne wersje Tatry 813). Cena ze strony producenta to 27,95 €. Absurdalna jak za, bądź co bądź, mały plastikowy samochodzik! Bierze się ona zapewne z technologii wykonania - kabina i podwozie wykonano z tworzywa sztucznego, oszklenie to tworzywo przezroczyste, natomiast skrzynia ładunkowa, wsporniki balastu, błotniki i schowki są wykonane z blaszek - czyli ręczna robota. Pomalowano reflektory, kierunkowskazy i światła tylne, koła wykonano jako ruchome. I tu ciekawostka - przednie osie osadzono tak, że są wahliwe na krzyż, jako para (należy przypuszczać, że wersja 8x8 i tylną parę ma tak osadzoną). W efekcie dość realistycznie model pokonuje nierówności terenu! Całkiem dobrze też wygląda imitacja betonowego balastu, również z tworzywa sztucznego. Odwzorowano także rurową ramę. Model, moim zdaniem, jest rewelacyjnie wykonany, jednak przy jego wysokiej cenie brakuje mi charakterystycznego żurawika i koguta.
W Polsce do kupienia w sklepach Makieciarz i Modelmania w cenie ok.120 zł. I jak JarTTek pokazał, na Alle... .
Uwaga! Poniższe zdjęcia przeznaczone są wyłącznie dla ludzi o mocnych nerwach!
Oglądacie na własną odpowiedzialność .
Oryginał
Tatra 813 była produkowana w Czechosłowacji w latach 1967 - 1982 na podwoziach w układzie 4x4, 6x6 i 8x8. Charakteryzowała się oryginalną ramą rurową, wewnątrz której działały mechanizmy przeniesienia napędu. Producent oferował modele:
T813 KOLOS - ciężki ciągnik 8x8 na potrzeby wojska
T813 TP - ciągnik balastowy 6x6
T813 NT/NTH - ciągnik siodłowy/ podwozie specjalne (często jako nośnik żurawia) 4x4
T813 S1 - ciężka wywrotka 8x8
T813 chassis - jako podwozie pod zabudowy specjalne 8x8 (m.in. ciężki żuraw samochodowy).
Tu do Maćkowych wersji dorzuciłbym wieloprowadnicową wyrzutnię rakietowych pocisków niekierowanych RM-70 czy wersje mostowe AM-50 i PM-55. Jednak na SKOTa nie mogę się zgodzić, żadne znane mi źródło takiej informacji nie podaje, na dodatek SKOT produkowany od 1961 roku nie mógł mieć podwozia Tatry 813 produkowanej od 1967 roku (układ napędowy jest całkiem inny). Aczkolwiek SKOT był napędzany silnikiem Tatra T -928-14.
Trochę zdjęć różnych wersji można znaleźć tu i tu .
Znany z polskich dróg ciągnik balastowy, w kolorze zawsze pomarańczowym, ciągał na przyczepie głównie maszyny budowlane i elementy domów z wielkiej płyty. Był u nas w latach 70/80 częstym widokiem. Udźwig na haku do stu ton. Samochód w tej wersji można zobaczyć w polskim filmie z 1987 roku "Co to konia obchodzi", gdzie jeździ pilotowany przez GAZa 69.
Tomek
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2013, 21:21 przez dudek120, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: TATRA 813
Na allegro znalazłem ładniejszy model TATRY 813 w wersji ciągnika balastowego.
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: TATRA 813
TATRA 813, TATRA 813 ciągnik siodłowy, TATRA 813 skrzyniowykrzysztof pisze:tak - tam w modelu popełniono błąd i kabina powinna być umieszczona jakby z drugiej strony - ponoć to niewielka przeróbka (jak usłyszałem od jednego Kolegi z CZ)
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:34 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: TATRA 813
tak - tam w modelu popełniono błąd i kabina powinna być umieszczona jakby z drugiej strony - ponoć to niewielka przeróbka (jak usłyszałem od jednego Kolegi z CZ)maciej_kolej pisze: /.../czyli to co w modelu jest fikcją? /.../
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:34 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
TATRA 813
Ciągnik siodłowy TATRA 813
Dokładna nazwa modelu
TATRA Tankwagen
Liczba osi
3+2
Dokładna nazwa producenta modelu
MK MODELLE
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model seryjny
Numer katalogowy modelu
brak danych
Kraj
Modele przedstawiają pojazdy NRD
Epoka
III-IV
Elementy specyficzne
Naczepa wypinana
Uwagi
Seria modeli TATRA była dostępna z naczepami do transportu samochodów, oleju opałowego, produktów naftowych, mleka, caprolactamu, produktów naftopochodnych, kontenerów, w wersji z dźwigiem. Jakość przy dzisiejszych trendach modelarskich znacznie odbiega od oczekiwań. Modele posiadają dużą gamę kolorów kabin, a jakość tworzywa użytego do produkcji tych modeli powoduje dodatkową paletę barw. A jednak na makietach cieszą się popularnością i są dostępne na aukcjach internetowych. Kontynuacją tych pojazdów zajął się Hadl.
Oryginał
Czechosłowackie samochody ciężarowe TATRA 813 powstały na bazie Tatry serii T138 w 1960 roku. Wtedy pojawiło się zapotrzebowanie na ciężką rodzinę samochodów specjalnych o lepszych parametrach technicznych, zgodnych z trendem światowym. Zaprojektowano platformę pojazdu z ramą 2 osiową (tylko w fazie prototypów), 4 osiową i 6 osiową, z wykorzystaniem kilku jednostek napędowych, oraz z obszerną i nowoczesną kabiną montowaną w różnych konfiguracjach pojazdu. TATRA 813 w wersji ciągnika siodłowego cieszyła się dużym uznaniem wśród kierowców obsługujących przede wszystkim trasy w ramach systemu tzw. Transport International Routie (Międzynarodowy Transport Drogowy).
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4733
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=152
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=novinky
I kilka fotek ze strony która podana jest w linku
Dokładna nazwa modelu
TATRA Tankwagen
Liczba osi
3+2
Dokładna nazwa producenta modelu
MK MODELLE
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model seryjny
Numer katalogowy modelu
brak danych
Kraj
Modele przedstawiają pojazdy NRD
Epoka
III-IV
Elementy specyficzne
Naczepa wypinana
Uwagi
Seria modeli TATRA była dostępna z naczepami do transportu samochodów, oleju opałowego, produktów naftowych, mleka, caprolactamu, produktów naftopochodnych, kontenerów, w wersji z dźwigiem. Jakość przy dzisiejszych trendach modelarskich znacznie odbiega od oczekiwań. Modele posiadają dużą gamę kolorów kabin, a jakość tworzywa użytego do produkcji tych modeli powoduje dodatkową paletę barw. A jednak na makietach cieszą się popularnością i są dostępne na aukcjach internetowych. Kontynuacją tych pojazdów zajął się Hadl.
Oryginał
Czechosłowackie samochody ciężarowe TATRA 813 powstały na bazie Tatry serii T138 w 1960 roku. Wtedy pojawiło się zapotrzebowanie na ciężką rodzinę samochodów specjalnych o lepszych parametrach technicznych, zgodnych z trendem światowym. Zaprojektowano platformę pojazdu z ramą 2 osiową (tylko w fazie prototypów), 4 osiową i 6 osiową, z wykorzystaniem kilku jednostek napędowych, oraz z obszerną i nowoczesną kabiną montowaną w różnych konfiguracjach pojazdu. TATRA 813 w wersji ciągnika siodłowego cieszyła się dużym uznaniem wśród kierowców obsługujących przede wszystkim trasy w ramach systemu tzw. Transport International Routie (Międzynarodowy Transport Drogowy).
Powstało tez klika prototypów wersji dwuosiowej jako skrzyniaki, pod zabudowę specjalną oraz wywrotki. Obok ciągników siodłowych, które szybko zastąpiono nowszą rodziną pojazdów ciężarowych Tatra, pojawiła się duża rodzina czteroosiowych TATRA 813 - w wersji jako ciągniki balastowe, nośniki uzbrojenia (SKOT, DANA, ciężarówki ogólnego przeznaczenia). TATRA 813 stanowiła również atrakcyjny produkt eksportowy. Niestety nie natrafiłem na zdjęcia ciągników w wersji trzy osiowej. O wadze ciężkiej jaką jest TATRA 813 powstał nawet wierszykTittyTwister pisze: Tatry 813 w wersji ciągnika siodłowego - jaki prezentuje model nie istniały w rzeczywistości. Układ osi 6x6 istniał, lecz dwie osie były pod kabiną z przodu pojazdu. Nie pamiętam, żebym kiedyś widział takie ciągniki i myślę, a zatem nie było mowy o eksporcie trzyosiowych ciągników do NRD. Jako ciągniki (jak TIR) były wszystkie 4x4. Tę 6x6 były takie:
[url=http://imageshack.us/a/img255/9456/tatra8136x601.th.jpg]Obrazek[/URL]
Przydatne linkiTittyTwister pisze:Na přechodu pro chodce,
drtí tatra důchodce,
drtí, drtí, drtí,
důchodce se vrtí.
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4733
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=152
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=novinky
I kilka fotek ze strony która podana jest w linku
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:33 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości