GAZ 69
Samochód osobowo - terenowy z napędem na cztery koła produkcji radzieckiej. W latach 1952 - 1955 produkowany w Gorki, w fabryce GAZ, a od 1954 do 1972 roku w fabryce UAZ w Uljanowsku (UAZ 69), (wersja zmodyfikowana, z mocniejszym silnikiem miała w nazwie dodatkową literkę M). Ponadto produkowany licencyjnie w Rumunii (w fabryce ARO, jako IMS-57, Muscel M-59, Muscel 461), Korei Północnej (68 NA Kaengsaeng) i Chinach (Bejing BJ 2112). Pojazd ten był użytkowany w wojskach, służbach i instytucjach państwowych krajów Układu Warszawskiego i innych będących pod wpływami ZSRR.
Wytwarzane były dwie wersje nadwoziowe - Gaz 69/ Gaz 69M - transportowa, dwudrzwiowa, ośmiomiejscowa i Gaz 69A/ Gaz 69AM - osobowa, czterodrzwiowa, pięciomiejscowa, zasadniczo obie jako otwarte, z otwieraną tylną burtą, z brezentowym, składanym dachem (różnym dla każdej z wersji) i składaną przednią szybą, co ułatwiało transport. Pojazd stanowił jednakże bazę pod rozmaite wersje wyposażeniowe, m.in. wóz łączności z radiostacją, samochód do radiopelengacji (Oрел-1), ze sztywnym dachem konstrukcji drewnianej, czy wyrzutnię rakiet 3M6 Trzmiel. (Więcej na temat różnych wersji "gazika" można wyczytać
tutaj ,
tutaj - po czesku, ciekawe zdjęcia, czy
tutaj - po rosyjsku).
Na podwoziu tego samochodu budowano również furgon UAZ 450 (z napędem 4x4), UAZ 451 (z napędem 4x2), sanitarkę UAZ 450A i małą ciężarówkę UAZ 450D z dwumiejscową kabiną i skrzynią ładunkową o ładowności 800 kg.
Nasza skala:
Produkt firmy Herpa (nowość roku 2012). Model seryjny, formowany ciśnieniowo z tworzywa sztucznego (pachnie jakby żywicą, może to ta farba?), z szybą z tworzywa przezroczystego, z odwzorowanym wnętrzem, zdejmowaną imitacją plandeki i ruchomymi kołami. Chromów nie ma, wszak to model samochodu dla wojska, wydawać by się mogło, że będzie biednie ze zdobieniami. Ale nie, producent się postarał - pomalowano reflektory i ich oprawy, światła pozycyjne na błotnikach, światła tylne. Pomalowano na czarno imitacje uszczelek szyby, namalowano wycieraczki, klamki są srebrne a wlew paliwa czarny. Naprawdę ładny model, brakuje mu jeszcze tylko "kłów" na zderzaku.
Jedno co mnie razi, to zbyt duża grubość imitacji brezentowego dachu.
Opakowanie zawiera dwie sztuki - oliwkową i piaskową (i w innych kolorach "gazika" nie pamiętam).
Numer katalogowy producenta:
066037 - sandbeige, gelboliv / yellow-olive (2012) (Herpa Cars & Trucks 2012 / 05-06)
Zestaw kupiony dopiero co u Makieciarza kosztował 63,33 zł (równowartość 14,90 €).
Listonosz był trzy godziny temu, fotki jeszcze gorące:
Tu w zestawieniu z UAZ-em 469 z AP-Modely (wygląda na taki masywny, w wolnej chwili pomierzę je chyba):
Tomek