Moskwicz 408

Pojazdy (nieszynowe), które możemy umieścić na makiecie

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
dudek120
Posty: 130
Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Moskwicz 408

Post autor: dudek120 »

Pamiętam jak w dzieciństwie, nie znając się specjalnie na oznaczeniach poszczególnych modeli samochodów (no może poza fiatami i syrenami), niektóre z nich, te, które kontynuowały nazwę marki, nazywałem starymi (te zaokrąglone) albo nowymi (te bardziej kanciaste). I tak, były stare trabanty i nowe trabanty, stare wartburgi i nowe wartburgi, stare wołgi i nowe wołgi, stare moskwicze i nowe moskwicze... . Ech, łezka w oku. Ale co to ja chciałem? A, nowe moskwicze... .

Moskwicz 408

Moskwicz 408 – samochód osobowy produkcji radzieckiej wytwarzany przez Moskiewską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych - MZMA (przemianowaną później na AZLK) w latach 1964 - 1975. Bezpośredni następca opisanego wcześniej Moskwicza 403. Model ten zapoczątkował trzecią generację samochodów marki Moskwicz, o bardziej nowoczesnej konstrukcji. W roku 1966 rozpoczęto też produkcję Moskwiczy w Iżewskich Zakładach Maszynowych (Iżewskij Maszynostroitielnyj Zawod) - Iżmasz w Iżewsku. Tam produkowano także furgon IŻ-2715 oraz pięciodrzwiowy hatchback IŻ-2125. Produkcja trwała aż do lat dziewięćdziesiątych.
Moskwicz 408 był także montowany z części (jako Moskwicz Rila) przez bułgarską fabrykę Balkan w Łoweczu w latach 1966 - 1990 (od 1976 roku montowano tam Moskwicza 2138/2140, a następnie nowy model - Moskwicz 2141 (Moskwicz Aleko). Jako Moskvitch Scaldia był również montowany w Belgii.
Z czasem wygląd serii ulegał modernizacji, zamieniono okrągłe reflektory na prostokątne, zmieniono tylne lampy, poszczególne modele miały różne atrapy chłodnicy. W kolejnych odsłonach pojawiły się też klamki kasetowe. Wersja eksportowa modelu 408 o oznaczeniu 408E miała cztery okrągłe reflektory, standardowo były tylko dwa. Wygląda na to, że tym razem nasza miniaturka odzwierciedla standardowy model z wczesnej produkcji. Ciekawe tylko, czemu, wobec tego, nazwa Moskwicz na klapie bagażnika jest w wersji eksportowej (Moskvitch, a nie Москвич)?
Inne modele z tej serii: 412 - z nowszym silnikiem (o pojemności 1,5l i mocy 75KM; model 408 dysponował mocą 50 KM), 426/427 i 2136/2137 - kombi, 433/434 i 2733/2734 - furgon, 2138/2140 - modele po modernizacji. W fazie projektów pozostała dwudrzwiowa wersja 408 Tourist - kabriolet / coupé.
Eksportowany głównie do krajów bloku socjalistycznego, ale też na Zachód (Moskwicz 408P miał kierownicę po prawej stronie).

Nasza skala:

Produkt firmy Herpa (nowość roku 2011). Model seryjny, formowany ciśnieniowo z tworzywa sztucznego, szyby z tworzywa przezroczystego, z odwzorowanym wnętrzem. Chromowana atrapa chłodnicy, chromowane zderzaki i kołpaki kół (w obecnym wydaniu kołpaki są białe), dwubarwne znaczki firmowe, srebrne ramki wokół okien, klamki, pomalowane reflektory, tylne światła i światła pozycyjne na tylnych słupkach. Koła wykonane jako ruchome. Opakowanie zawiera tradycyjnie dwie sztuki - wcześniej białą i niebieską, obecnie granatową i czerwoną.

Numer katalogowy producenta:

065733 - cremeweiß / blau (2011)
065733 - granatowy / ciemnoczerwony / białe kołpaki (2012) (Herpa Cars & Trucks 2012 / 05-06)

Modele zakupione dopiero co u Makieciarza, wraz z modelami Skody 1000 MB. Cena 64,07 zł (równowartość 14,90 €).

Poniżej ich zdjęcia:

ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Tutaj w towarzystwie poprzednika:

ObrazekObrazek

Tomek Dudarewicz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość