Nie przesadzajmy z tym zamknięciem NRD. To przecież cały czas był jednak kraj tranzytowy i nawet jeśli bezpośrednie kontakty były ograniczone to zachodnie pojazdy powszechnie występowały na wielu trasach w NRD. To nie były przecież drogi eksterytorialne... O szczegółach zasad funkcjonowania takiego ruchu można poczytać chociażby TUTAJ
Dodatkowo funkcjonowało coś takiego jak INTERSHOP czyli odpowiednik polskiego Pewexu - a przede wszystkim GENEX dający możliwość zakupu obywatelom RFN (za DM) określonych towarów dla obywateli NRD (np rodziny). W ofercie Genexu były dostępne również zachodnie samochody (w tym np VW Transporter) chociaż wątpię aby dotyczyć to mogło również Matadora (trochę to za wcześniej jedak...).
Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
Moderator: mod-Makieta
- DBv
- Administrator
- Posty: 1941
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
http://www.ddr-modelle.com
przy opisach mamy kilka informacji o występowaniu danego pojazdu w DDR, cenie....
przy opisach mamy kilka informacji o występowaniu danego pojazdu w DDR, cenie....
Ostatnio zmieniony 10 maja 2011, 20:07 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 575
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
Jeśli - jako już zgred - mógłbym coś podejrzewać, to też bardzo wątpię w "indywidualny" import takich pojazdów do DDR. To był kraj dokładnie wyprany z indywidualnej przedsiębiorczości (choć formalnie część nawet dużych zakładów była prywatna aż do lat 70!), więc sprowadzanie ich byłoby bezcelowe. A sądząc z ogólnej liczby prywatnych "zachodnich" aut na ulicach, granica z RFN była chyba dokładnie uszczelniona w tym zakresie.
Zachodnie pojazdy pojawiały się, i to wcale licznie na Wschodzie, ale z oficjalnego importu i dystrybucji, dla osób szczególnie zasłużonych dla państwa. W latach 80. były to np. małe mazdy. Teoretycznie kupić można było nawet ulubione przez władzę volvo, ale cena była tak absurdalna, że chyba nikt niepowołany by nie zdołał udowodnić dochodu pozwalającego na taki zakup. Swoją drogą, drugim pod względem ceny (po volvo) pojazdem w sprzedaży na terenie NRD był podobno fiat 125p
Zachodnie pojazdy pojawiały się, i to wcale licznie na Wschodzie, ale z oficjalnego importu i dystrybucji, dla osób szczególnie zasłużonych dla państwa. W latach 80. były to np. małe mazdy. Teoretycznie kupić można było nawet ulubione przez władzę volvo, ale cena była tak absurdalna, że chyba nikt niepowołany by nie zdołał udowodnić dochodu pozwalającego na taki zakup. Swoją drogą, drugim pod względem ceny (po volvo) pojazdem w sprzedaży na terenie NRD był podobno fiat 125p
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
najpierw też chciałem napisać coś podobnego lecz wydaje mi się, że DDR było bardzo szczelnym krajem! o to trzeba by zapytać tych, którzy żyli tam w owych czasachet22 pisze:Pewno jakieś pojedyńcze sztuki się w DDR znalazły, tak jak u nas pamiętam np. VW garbusy w tym okresie.
dzięki za link!
Ostatnio zmieniony 10 maja 2011, 20:06 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
Wyświetliło mi się w galerii - to chyba właśnie te które sprzedaje Tiliig:
http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... w=previous
Pewno jakieś pojedyńcze sztuki się w DDR znalazły, tak jak u nas pamiętam np. VW garbusy w tym okresie.
http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... w=previous
Pewno jakieś pojedyńcze sztuki się w DDR znalazły, tak jak u nas pamiętam np. VW garbusy w tym okresie.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
to autko było eksploatowane za Żelazną Kurtyną, było protoplastą MB1000, więc nie ujrzało Niemiec Wschodnich (no chyba że jako kopia pod postacią dostawczego UAZ`a).
zauważ tez proszę, że Tilliś dodaje je do zestawów DB.
kilka fotek:
http://www.google.pl/search?q=matador%2 ... 24&bih=519
p.s.: a ja jeszcze chciałbym "upolowac" tego z napisem RAMA (08617)...
zresztą pojazdy w skali TT zrobiły się moim drugim hobby
zauważ tez proszę, że Tilliś dodaje je do zestawów DB.
kilka fotek:
http://www.google.pl/search?q=matador%2 ... 24&bih=519
p.s.: a ja jeszcze chciałbym "upolowac" tego z napisem RAMA (08617)...
zresztą pojazdy w skali TT zrobiły się moim drugim hobby
Ostatnio zmieniony 10 maja 2011, 17:00 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
A ja dziękuję za Twoje uzupełnienie i gratuluję sporej gromadki Matadorów! "Radio" i karetkę widzę po raz pierwszy.
A przy okazji, może ktoś kojarzy na ile to auto było popularne w NRD? Mi w pamięci utkwiły jedynie Barkasy.
A przy okazji, może ktoś kojarzy na ile to auto było popularne w NRD? Mi w pamięci utkwiły jedynie Barkasy.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
dzięki za Twój interesujący opis.
w uzupełnieniu dodaję fotki moich Matadorów, napierw ogólną:
od lewej stoją (po numerach katalogowych):
08611, 08616, 08619, 08625, 08626, 08628, 08629 i 08630 w nowych barwach.
i poszczególne samochody w zbliżeniu:
pozdrawiam: krzysztof
w uzupełnieniu dodaję fotki moich Matadorów, napierw ogólną:
od lewej stoją (po numerach katalogowych):
08611, 08616, 08619, 08625, 08626, 08628, 08629 i 08630 w nowych barwach.
i poszczególne samochody w zbliżeniu:
pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 08 maja 2011, 13:33 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- dudek120
- Posty: 130
- Rejestracja: 02 gru 2007, 13:27
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Tempo Matador - furgonetka i mikrobus
Tempo Matador
Historia (w oparciu o znalezione w sieci artykuły niemiecko- i angielskojęzyczne):
Firma Tempo, znana również jako Vidal und Sohn Tempo-Werke GmbH, była niemiecką spółką produkującą pojazdy użytkowe, założoną w 1924 roku, z siedzibą w Hamburgu. Znana m.in. z produkcji kilku modeli Matadora i trójkołowego Hanseata. Podczas drugiej Wojny Światowej produkowała pojazdy wojskowe.
W 1958 roku hinduski producent pojazdów, Bajaj Ltd. (znany dziś jako Force Motors Ltd.), we współpracy z firmą Tempo, rozpoczął produkcję Hanseata, a póżniej również Matadora, które to pojazdy stały się w Indiach bardzo popularne.
Modele Matadora były produkowane od 1949 do 1967 roku, od 1966 we współpracy z Hanomag AG, a do 1970 pod nazwą Hanomag-Henschel. W 1971 roku Hanomag-Henschel, wraz z Tempo, zostały kupione przez Daimler-Benz AG. Później wszystkie pojazdy Tempo były sprzedawane jako Hanomag, Rheinstahl-Hanomag, Hanomag-Henschel albo Mercedes-Benz.
Modeli Tempo Matador było kilka. Wydaje mi się, że samochodzik w skali TT to Matador 1,
produkowany w latach 1955-1963, w wielu wersjach nadwoziowych. Z dostępnych w necie zdjęć widzę, że był to bardzo uniwersalny samochód - oprócz furgonetki, mikrobusu i paki istniały m.in. pojazdy do handlu obwoźnego, busy lotniskowe, pojazdy komunalne i meblowozy.
Przyznam szczerze, że ja w ogóle nie znałem tej firmy i jej produktów. O istnieniu samochodu Tempo Matador dowiedziałem się z katalogu Tilliga 97/98, a dzięki opracowaniu niniejszego artykułu wiem jeszcze więcej, Wy również !
Nasza skala:
Producentem modelu jest firma -epoche- Modelle Plattner z Mannheim, Niemcy.
Model gotowy, formowany ciśnieniowo z tworzywa sztucznego. Oszklenie kabiny wykonane z przezroczystego tworzywa. Model posiada odwzorowane wnętrze, jednakże w wersji furgon jest tyle samo siedzeń, co w mikrobusie. Zestawy kołowe, odlane wraz z osią z tworzywa sztucznego, wykonane jako ruchome. Specyficzne podwozie, umożliwiające wykonanie przednich kół, po przecięciu osi i wklejeniu, jako skręconych w lewo lub w prawo.
Dobrze odwzorowane detale, choć znaczek firmowy na masce jest tylko zaznaczony. Reflektory (i tylko reflektory) pomalowano srebrną farbą. Napisy wygladają na tampodruk. Model zapakowano w pudełko z przezroczystego tworzywa, z kartonową wkładką z imitacją bruku, skalą modelu, nazwą i adresem producenta i informacją, że produkt nie jest przeznaczony dla dzieci poniżej trzech lat. Egzemplarz kupiony w Polsce ma dodatkową naklejkę po polsku, z nazwą produktu, danymi importera i, co ciekawe, informacją, iż produkt jest przeznaczony dla dzieci... powyżej dziesięciu lat! Przy czym kategorycznie należy go trzymać z dala od dzieci poniżej lat sześciu!! . Widocznie u nas obowiazują inne kryteria.
Numer katalogowy producenta (modele, które udało mi się odnaleźć; nazwy kolorów celowo bez tłumaczenia):
08610 - weinrot
08611 - gruen
08616 - "ELBEO"
08617 - "RAMA"
08618 - "Blumen"
08619 - "ROKAL"
08621 - hellgrau
08622 - blau
08623 - rot/elfenbein
08625 - mikrobus, creme/blau
08626 - mikrobus, blutorange
08630 - "Fliesen"
Jeden z posiadanych modeli kupiłem kiedyś w Składnicy Harcerskiej (29 zł), drugi na giełdzie modelarskiej w Goerlitz (7 €).
Ogólnie, moim zdaniem, ładny i poprawnie wykonany model.
Nie jest to nowość, widnieje od lat w katalogach Tilliga, w wersjach furgonetka i mikrobus,
w wielu odmianach malowania.
Fotki moich Matadorów, samych... :
... i w przykładowym zestawieniu z Barkasem, dla porównania:
Tomek.
Historia (w oparciu o znalezione w sieci artykuły niemiecko- i angielskojęzyczne):
Firma Tempo, znana również jako Vidal und Sohn Tempo-Werke GmbH, była niemiecką spółką produkującą pojazdy użytkowe, założoną w 1924 roku, z siedzibą w Hamburgu. Znana m.in. z produkcji kilku modeli Matadora i trójkołowego Hanseata. Podczas drugiej Wojny Światowej produkowała pojazdy wojskowe.
W 1958 roku hinduski producent pojazdów, Bajaj Ltd. (znany dziś jako Force Motors Ltd.), we współpracy z firmą Tempo, rozpoczął produkcję Hanseata, a póżniej również Matadora, które to pojazdy stały się w Indiach bardzo popularne.
Modele Matadora były produkowane od 1949 do 1967 roku, od 1966 we współpracy z Hanomag AG, a do 1970 pod nazwą Hanomag-Henschel. W 1971 roku Hanomag-Henschel, wraz z Tempo, zostały kupione przez Daimler-Benz AG. Później wszystkie pojazdy Tempo były sprzedawane jako Hanomag, Rheinstahl-Hanomag, Hanomag-Henschel albo Mercedes-Benz.
Modeli Tempo Matador było kilka. Wydaje mi się, że samochodzik w skali TT to Matador 1,
produkowany w latach 1955-1963, w wielu wersjach nadwoziowych. Z dostępnych w necie zdjęć widzę, że był to bardzo uniwersalny samochód - oprócz furgonetki, mikrobusu i paki istniały m.in. pojazdy do handlu obwoźnego, busy lotniskowe, pojazdy komunalne i meblowozy.
Przyznam szczerze, że ja w ogóle nie znałem tej firmy i jej produktów. O istnieniu samochodu Tempo Matador dowiedziałem się z katalogu Tilliga 97/98, a dzięki opracowaniu niniejszego artykułu wiem jeszcze więcej, Wy również !
Nasza skala:
Producentem modelu jest firma -epoche- Modelle Plattner z Mannheim, Niemcy.
Model gotowy, formowany ciśnieniowo z tworzywa sztucznego. Oszklenie kabiny wykonane z przezroczystego tworzywa. Model posiada odwzorowane wnętrze, jednakże w wersji furgon jest tyle samo siedzeń, co w mikrobusie. Zestawy kołowe, odlane wraz z osią z tworzywa sztucznego, wykonane jako ruchome. Specyficzne podwozie, umożliwiające wykonanie przednich kół, po przecięciu osi i wklejeniu, jako skręconych w lewo lub w prawo.
Dobrze odwzorowane detale, choć znaczek firmowy na masce jest tylko zaznaczony. Reflektory (i tylko reflektory) pomalowano srebrną farbą. Napisy wygladają na tampodruk. Model zapakowano w pudełko z przezroczystego tworzywa, z kartonową wkładką z imitacją bruku, skalą modelu, nazwą i adresem producenta i informacją, że produkt nie jest przeznaczony dla dzieci poniżej trzech lat. Egzemplarz kupiony w Polsce ma dodatkową naklejkę po polsku, z nazwą produktu, danymi importera i, co ciekawe, informacją, iż produkt jest przeznaczony dla dzieci... powyżej dziesięciu lat! Przy czym kategorycznie należy go trzymać z dala od dzieci poniżej lat sześciu!! . Widocznie u nas obowiazują inne kryteria.
Numer katalogowy producenta (modele, które udało mi się odnaleźć; nazwy kolorów celowo bez tłumaczenia):
08610 - weinrot
08611 - gruen
08616 - "ELBEO"
08617 - "RAMA"
08618 - "Blumen"
08619 - "ROKAL"
08621 - hellgrau
08622 - blau
08623 - rot/elfenbein
08625 - mikrobus, creme/blau
08626 - mikrobus, blutorange
08630 - "Fliesen"
Jeden z posiadanych modeli kupiłem kiedyś w Składnicy Harcerskiej (29 zł), drugi na giełdzie modelarskiej w Goerlitz (7 €).
Ogólnie, moim zdaniem, ładny i poprawnie wykonany model.
Nie jest to nowość, widnieje od lat w katalogach Tilliga, w wersjach furgonetka i mikrobus,
w wielu odmianach malowania.
Fotki moich Matadorów, samych... :
... i w przykładowym zestawieniu z Barkasem, dla porównania:
Tomek.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2011, 01:18 przez dudek120, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości