TATRA 148

Pojazdy (nieszynowe), które możemy umieścić na makiecie

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: TATRA 148

Post autor: DBv »

Poniżej dawno zapowiadane zdjęcia. Przyszła wiosno to i okazja do pleneru się pojawiła... Zaznaczyć jedynie jeszcze należy, że model sklejono "z pudełka" tzn oprócz przewidzianych instrukcją montażu czynności, nie dokonywano jakichkolwiek dodatkowych poprawek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

TATRA 148

Post autor: DBv »

TATRA:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Samochód ciężarowy TATRA T148 S3

:arrow: ILOŚĆ OSI
3

:arrow: DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
HekTTor, Havirov - Republika Czeska

:arrow: FORMA
Zestaw do samodzielnego montażu

:arrow: TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Zestaw zawiera elementy wykonane różnymi technikami. Część wykonana została jako odlewy z żywicy, w tym z materiału przezroczystego (kabina). Część elementów wykonano natomiast metodą fototrawienia z blaszki mosiężnej.

:arrow: CHARAKTER PRODUKCJI
Model krótkoseryjny

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
12 046

:arrow: EPOKA
III - V

:arrow: ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak

:arrow: DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU
Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu pojazdu. Załączone do zestawu części alternatywne ułatwiają wykonanie wersji pojazdu o wyglądzie (wyposażeniu) odmiennym niż to sugerowane przez producenta.

:arrow: WNĘTRZE
Model nie posiada odwzorowania wnętrza. Ze względu na specyficzną metodę produkcji samodzielne wykonanie jego elementów jest niemożliwe.

:arrow: ELEMENTY RUCHOME
Istnieje możliwość wykonania zestawów kołowych jako ruchomych. Producent jako ruchome przewidział wykonanie skrzyni ładunkowej oraz tylnej klapy zabezpieczającej przed usypywaniem się materiału

:arrow: UWAGI

ORYGINAŁ
W 1961 roku do produkcji wszedł nowy model ciężarówki Tatra, przeznaczony do przewozu ciężkich ładunków, również w trudnych warunkach terenowych. Typ T138, bo o nim mowa posiadał imponująca jak na owe czasy ładowność do 12 ton oraz ciekawie rozwiązane zawieszenie. Napędzany był silnikiem o pojemności 11.800cm3, który osiągał prawie 178KM przy 2000obr/min, a moc przekazywana była na wszystkie trzy osie. Od 1970 roku do produkcji trafił model T148, który różnił się od poprzednika mocniejszym silnikiem. Tatra T148 napędzana była motorem T 2-928, który osiągał moc 209 KM przy 2000obr/min. Model T148 produkowany był do 1982 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy osiągnęła wartość 11.3647 sztuk.
Ciężarówki Tatra T148 oferowane były w różnych wersjach zabudowy. Najpopularniejsze to chyba wersje T148 S1 i T148 S3 (S jak sklepać – wywrotka; 1 - jednostronna, 3 - trójstronna). Występowały także różne wersje skrzyniowe (także z dźwigiem załadunkowym), czy też przeznaczone do wywozu drewna. Nieco mniej popularne poza granicami samej Czechosłowacji były pojazdy przeznaczone do przewozu paliw płynnych, chemikaliów czy też strażackie.


MODEL
Oferowany model jest kolejną na rynku miniaturą odzwierciedlającą ciężarówkę Tatara T148 w wielkości TT. W handlu nabyć bowiem można również zestaw produkcji AP-Modely (więcej na jego temat można przeczytać TU ) czy też gotowy model produkcji RK-Modelle. O ile jednak model RK-Modelle dedykować można kolekcjonerom nie posiadającym skłonności do samodzielnej budowy modeli, a zestaw montażowy Tatry T148 S1 oferowany przez Alesa Pavlasa kierować można nawet do mniej zaawansowanych modelarzy, o tyle produkt HekTTora - biorąc pod uwagę przyjęty poziom odzwierciedlenia detali - jest przeznaczony raczej dla średnio zaawansowanych.

Elementy modelu zapakowane zostały w niewielki foliowy woreczek. Do zestawu dołączona jest krótka instrukcja zawierająca opis oryginału jak również wskazówki montażowe oraz - przede wszystkim - rysunki montażowe. W tym miejscu zaznaczyć należy, że zamieszczone rysunki przeanalizować należy wyjątkowo dokładnie. Mnogość części powoduje bowiem, że nie wszystko na przysłowiowy pierwszy rzut oka jest dostatecznie czytelne. Nie da się ukryć również, że w przypadku tego modelu wyjątkowo pomocne okazać mogą się zdjęcia konkretnych egzemplarzy - pozwolą bowiem ustalić jednoznacznie jakie elementy nalezy umieścić na modelu odzwierciedlającym konkretny oryginał. Wbrew bowiem pozorom wśród Tatr T148 S3 występują pewne różnice w zakresie wyposażenia.

Budowa modelu rozpoczyna się od ukształtowania konstrukcji podwozia. Ponieważ oryginał cechował się de facto brakiem typowej sztywnej ramy (konstrukcja oparta na ramie rurowej), podobna sytuacja ma miejsce również w przypadku omawianego modelu. Po zmontowaniu wszystkich elementów tej części pojazdu wygląda ona bardzo efektownie, jednak sam montaż jest przez to stosunkowo skomplikowany.
Kabina wykonana został z materiału przezroczystego, podobnie z reszta jak to ma miejsce w modelu firmy AP-Modely. Niestety odnośnie tego elementu zabrakło troszkę ostatecznego "szlifu". Powierzchnie tej części nie są bowiem idealnie dopracowane, cechują się nie do końca gładką powierzchnią. Nie jest to oczywiście dużym problemem w odniesieniu do elementów karoserii kabiny, wszak można ten mankament stosunkowo łatwo usunąć przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego. Trochę gorzej, że cecha ta pojawia się również na częściach oszklenia przedniego, w przypadku którego jakakolwiek modyfikacja jest znacznie utrudniona. Być może jednak jest to jedynie cecha posiadanego egzemplarza.

Do modelu dołączono mnóstwo drobnych elementów wyposażenia, takie jak wycieraczki, lusterka, skrajniki. Oczywiście modelarz sam decyduje na ile wiernie chce odwzorować oryginał i sam podejmuje decyzję, czy montaż tych elementów jest zasadny. Na plus zaliczyć jednak należy, że większość tych najdrobniejszych elementów pojawia się na ramce w ilości większej niż faktycznie potrzeba, co nie da się ukryć daje pewien komfort pracy. Jak już wspomniano wcześniej zestaw zawiera szereg elementów dodatkowych, przewidzianych zapewne do zabudowy w kolejnych planowanych wariantach modelu.

Po zmontowaniu całości, model na miniaturowych drogach w wielkości TT może budzić respekt. W stosunku do omawianego wcześniej modelu AP-Modely, widać tu "ogrom", "powagę" i "moc" prawdziwej Tatry T148. Miniatura dobrze bowiem odzwierciedla oryginał tak pod względem proporcji i ogólnych wymiarów. Wrażenie robią zwłaszcza imitacje kół o odpowiednim rozmiarze, dodatkowo wyposażone w imitację faktury bieżnika opony. Wykonana z metalu skrzynia ładunkowa, delikatnie fototrawiona maska chłodnicy oraz szczegóły ramy ciężarówki widoczne zwłaszcza nad tylnymi zestawami kołowymi sprawiają nad wyraz pozytywne wrażenie.

Na zakończenie życzyć jedynie należy, aby model ten uzupełniony został o kolejne warianty - tak jeśli chodzi o zabudowę jak i wersję pojazdu. Warto byłoby bowiem wykorzystać zalety poszczególnych technik (odlew żywiczny i fototrawienie) w nieco bardziej efektownych wariantach zabudowy (np z zabudową betoniarki, żurawia czy koparki), bądź też przy budowie - dotychczas niedostępnej w skali 1:120 - Tatry T138.



Foto modelu znajdziesz tu:

W PRZYGOTOWANIU

oraz na stronie producenta:
www.hekttor.biz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości