TATRA 148

Pojazdy (nieszynowe), które możemy umieścić na makiecie

Moderator: mod-Makieta

Zablokowany
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

TATRA 148

Post autor: DBv »

TATRA:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU

Samochód ciężarowy TATRA T148 S1

:arrow: ILOŚĆ OSI

3

:arrow: DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU

AP-Modely (Ales Pavlas), Havirov – Republika Czeska

:arrow: FORMA

Zestaw do samodzielnego montażu

:arrow: TECHNOLOGIA/MATERIAŁ

Odlew żywiczny, w tym jedna część odlana z materiału przezroczystego.

:arrow: CHARAKTER PRODUKCJI

Model krótkoseryjny

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU

32 00

:arrow: EPOKA

III

:arrow: ELEMENTY SPECYFICZNE

Brak

:arrow: DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU

Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu pojazdu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany w charakterystycznym pomarańczowym malowaniu.

Model oferowany jest ponadto w następującej wersji:
:arrow: wersja pożarnicza: Tatra 148 CAS (samochód pożarniczy z zabudową CAS32 na podwoziu Tatra148) - numer katalogowy 34 00
http://ap-modely.wz.cz/pictures/tatra_hasici1.jpg

:arrow: WNĘTRZE

Model nie posiada odwzorowania wnętrza. Ze względu na specyficzną metodę produkcji samodzielne wykonanie jego elementów jest niemożliwe.

:arrow: ELEMENTY RUCHOME

Producent nie przewiduje wykonania ruchomych elementów w modelu.

:arrow: UWAGI

ORYGINAŁ
W 1961 roku do produkcji wszedł nowy model ciężarówki Tatra, przeznaczony do przewozu ciężkich ładunków, również w trudnych warunkach terenowych. Typ T138, bo o nim mowa posiadał imponująca jak na owe czasy ładowność do 12 ton oraz ciekawie rozwiązane zawieszenie. Napędzany był silnikiem o pojemności 11.800cm3, który osiągał prawie 178KM przy 2000obr/min, a moc przekazywana była na wszystkie trzy osie. Od 1970 roku do produkcji trafił model T148, który różnił się od poprzednika mocniejszym silnikiem. Tatra T148 napędzana była motorem T 2-928, który osiągał moc 209 KM przy 2000obr/min. Model T148 produkowany był do 1982 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy osiągnęła wartość 11.3647 sztuk.
Ciężarówki Tatra T148 oferowane były w różnych wersjach zabudowy. Najpopularniejsze to chyba wersje T148 S1 i T148 S3 (S jak sklepać – wywrotka). Występowały także różne wersje skrzyniowe (także z dźwigiem załadunkowym), czy też przeznaczone do wywozu drewna. Nieco mniej popularne poza granicami samej Czechosłowacji były pojazdy przeznaczone do przewozu paliw płynnych, chemikaliów czy też strażackie.

MODEL
Elementy modelu zapakowano w niewielki foliowy woreczek. Do zestawu dołączona krótką instrukcję montażu poszczególnych części. Niestety w trakcie montażu instrukcja ta na niewiele się przydaje. Jest mało czytelna, nie wyjaśnia nic ponad to czego można domyśleć się samemu. Większość części przed sklejeniem należy dokładnie spasować i ustalić ich wzajemne położenie. W porównaniu do innych oferowanych przez tego producenta pojazdów, ten opracowany został chyba najlepiej. Kabina został wykonana dokładnie, nie zapomniano nawet o charakterystycznym napisie TATRA. Model składa się z niewielu części co sprzyja prawidłowemu montażowi. Po złożeniu model wiernie oddaje bryłę pojazdu. Nieco większe zastrzeżenia mieć można natomiast do zgodności modelu z wymiarami oryginału. Model jest za mały, co nie przeszkadza w przypadku eksponowania modelu pojedynczo, może natomiast być problemem przy próbie zestawienia z innymi pojazdami wielkości TT. Oczywiście zaznaczyć tu należy, że wiele zależy również od samego modelarza - od tego czy poszczególne części umieści w prawidłowych miejscach.
Biorąc pod uwagę, że omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić on może ciekawe uzupełnienie pojazdów na makiecie. Tym bardziej, że wybór modeli pojazdów drogowych jest w TT nadal dość ograniczony. Model jest oferowany od stosunkowo dawna, a do pierwotnej wersji dołączyły już kolejne - z różną zabudową (w tym ciągnik siodłowy).


Foto modelu znajdziesz tu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

oraz na stronie producenta:
www.ap-modely.wz.cz
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Zablokowany

Wróć do „Pojazdy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości