Makieta - Toras Zduny

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

Awatar użytkownika
Mac
Posty: 40
Rejestracja: 29 wrz 2011, 16:41
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Mac »

...
2.1.6 Norma zaleca, aby długości modułów prostych oraz promienie modułów łukowych były wielokrotnością 300 mm. Kąty modułów łukowych powinny być wielokrotnością 15°.
....
2.1.8 Zaleca się, aby większe moduły były dzielone na mniejsze segmenty w celu ułatwienia ich przechowywania i transportu.
...
Jeśli interpretować by to tak jak interpretuje się np Polskie Normy (a z wypowiedzi drlukasza można wywnioskować że tak właśnie jest) to modułem jest stacja w całości i można ją sobie dzielić na dowolne odcinki. Z "logistycznego" punktu widzenia dobrze aby te części, po zapakowaniu miały wspólne przynajmniej dwa wymiary.
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Niejeden+ »

Z własnej praktyki, zalecam jednak jeden wymiar ze względu na łatwiejszy transport
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Mariusz »

Czyli mamy linie magistralne i tak trzymać. Ja dziękuję Łukaszowi a Toras przydziel punkt pomógł.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: drlukasz »

Nie obowiązuje konkretna długość modułów/segmentów. Zaleca się by była wielokrotnością 300mm ale nie ma takiego wymogu. Równie dobrze moduł/segment może mieć 83,2cm ;)

Jeśli chodzi o rozjazdy, to dla torów zasadniczych dopuszcza się kąt nie większy niż 12°, na torach dodatkowych nie większy niż 15°. Wykluczenie EW1 występuje z powodu ograniczenia minimalnego promienia łuku zwrotnego do 600mm. Czyli tory główne EW3, tory dodatkowe, bocznice - EW3 lub EW2. Angliki (szczególnie w torach zasadniczych) tylko jeśli są koniecznie niezbędne.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Mariusz »

Nie jestem specjalistą w sTTandardzie ale wydaje mi się, że 90cm obowiązkowe chyba nie jest. Ważne jaki masz bagażnik. Na pewno nam odpowiedzą Koledzy od "kawałków" makietowych, a ja jeszcze zapytam czy EW3 muszą być też w torach dodatkowych, czy mogą być EW2, a EW3 obowiązkowo w torze głównym zasadniczym?
Ładny projekt. Jak coś zmieścisz na szerokości to dobuduj. W praktyce każdy tor się przydaje.
toras
Posty: 25
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:13
Lokalizacja: Zduny k.Krotoszyna i Wro
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: toras »

Heja

No to mam poprawiony projekt.
Zdecydowalem się usunąć północną bocznicę i zostawić 5 torów.
Zmieniony jest układ rozjazdow, ale jakby nie robić, to na segmencie 90cm nie chce to się zmieścić. O ile zachodnia część wychodzi jako tako, bo na łączeniu segmentow łuki wyjdą, o tyle we wschodniej części na łączeniu wychodzi zwrotnica.

Teraz pytanie czy:
a) poszerzyć segmenty skrajne, aby się zmieściło
b) po lewej ciąć tory po łuku, a prawą dolną zwrotnicę przesunąć na drugi segment, tylko wtedy słabo będzie wyglądał powrot składu na główny tor.
?

Mam jeszcze wersje szerszą o 90cm, ale sądze ze 3.6 metra powinno starczyć na moduł stacyjny. Szerokość jeszcze będzie dopasowana, tzn całość torowiska przesunięta będzie 5cm do góry.

Obrazek

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 23:26 przez toras, łącznie zmieniany 1 raz.
adrian pander
Posty: 424
Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: adrian pander »

Co do zestawu to proponuję ten pierwszy z Gagarinem który ma zabudowany generator dźwięku, kupiłem go sobie i jestem bardzo zadowolony.
Paweł Basiński
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Paweł Basiński »

No cóż - pisałem Ci o pewnych niuansach :) i właśnie wyłażą...
Musiałbyś pomyśleć nad przedłużeniem głowicy do 150cm z każdej strony - inaczej nie wyjdzie bez krojenia rozjazdów. Albo pomyśl nad zgrupowaniem np 3 rozjazdów na module 90cm przesuwając pozostałe na drugi moduł. Ale tak czy inaczej bez przeprojektowania głowic to się nie obędzie.

Paweł
toras
Posty: 25
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:13
Lokalizacja: Zduny k.Krotoszyna i Wro
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: toras »

To, że bedzie długa to mialem tego świadomość. Rozjazdy ew3 to nie kwestia chęci tylko wymogow sttandardu. W bocznych mogę dać ewentualnie ew2. Na razie problemem jest upchać rozjazdy na jedenym segmencie. Wydłużenie o dodatkowy segment z prostymi nie stanowi już problemu. Pokój mam 6x6 metra więc rozłoże spokojnie;)

Trzeba będzie wschodni rozjazd rozsunąć i podzielić na dwa moduły, czyli najpierw rozjazd do części południowej, a na kolejnym module do części północnej. Z kolei we zachodniej części, albo zrobić moduł 120cm, albo również poprzesuwać tak rozjazdy. Do tego wszystkiego trzeba będzie dołożyć ponad półtorej metra prostej i powinno być ok;-)
Ostatnio zmieniony 04 lis 2011, 11:30 przez toras, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Mariusz »

Wszyscy próbowali Ci wytłumaczyć, że stacja będzie długa, bardzo długa, bo kolej ma to do siebie że jest dłuższa niż szersza ;) w dodatku jak chcesz mieć rozjazdy ew3 to nie dziw się jak wyszło. Układ torowy ładnie zrobiony. Sam musisz to teraz pokroić, albo zbudować nie do końca realną stację, by na segmentach się mieściła. Ci co ją budowali nie przewidzieli, że kiedyś jakiś modelarz będzie miał taki problem. Moja wymarzona stacja musi mieć 7m długości przy ew1. No i jak na razie wymiękłem. Zadowalam się torttem. Natomiast od czasu do czasu zbuduję jakiś fajny modulik :mrgreen: i jestem zadowolony.
toras
Posty: 25
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:13
Lokalizacja: Zduny k.Krotoszyna i Wro
Kontakt:

jak podzielić na segmenty

Post autor: toras »

Pomocy!
Kolega mac, dysponujący w przeciwieństwie do mnie pecetem, zrobił mi projekt w scramie. Doszedlem do nastepujacych wnioskow:
- nie da sie zrobic 6 torowej stacji na 3.6 metra
- rozjazdy zachodnie zajmuja 120cm
- rozjazdy wschodnie jeszcze wiecej
- odstep miedzy torami 1,2 i 3 powinien chyba byc jeszcze wiekszy na perony? Robie wlasna interpretacje swojej stacji i na peronach pojawia sie jeszcze drewniane wiaty peronowe.
- szerokoscia na razie sie nie przejmuje, bo dostosuje ja po dopracowaniu ukladu torow (bedzie wezsza o 10cm na pewno).

Macie jakies rady i sugestie w jaki sposob zrobic rozjazdy, aby mialo to sens? Kompletnie nie wiem, jak podzielic to na segmenty. Wyglada na to, ze bede musial calosc wydluzyc jeszcze o conajmniej metr. Możecie podpowiedzieć co poprawić, jak przesunąć zwrotnice, ewentualnie jak podzielić, aby jakimś cudem pomieściło się na sensownej wielkości segmentach?

Projekt:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 04 lis 2011, 11:13 przez toras, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mac
Posty: 40
Rejestracja: 29 wrz 2011, 16:41
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

O mapach słów kilka

Post autor: Mac »

toras pisze:Kluczowym elementem będą pomiary realnej stacji. Postaram się dotrzeć do mapek geodezyjnych w Urzędzie Miasta. Nie wiem również jak z szerokością modułu. Na 60cm wątpie, aby się zmieściło, a 90 cm szerokości to już całkiem sporo i ciekawiej będzie można oddać okolicę, ale gorzej z transportem.
Urząd Miasta nie jest dobrym miejscem do szukania aktualnych map.
Dysponentami wszelkiej dokumentacji geodezyjnej są powiatowe i wojewódzkie ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, w Twoim przypadku:

http://www.pkt.pl/s/krotoszyn/2139614/p ... cznej.html - tu możesz pozyskać mapy zasadnicze w skali 1:500 lub 1:1 000 (powinny być "pięćsetki", ale rożnie z tym w terenie "bywa"); mapy takie dostępne są najczęściej w formie papierowych kopii, ale coraz więcej obszarów ma już założone mapy cyfrowe (głównie większe miasta), dostępne w formie krzywych (formaty programów geodezyjnych, np Microstation, lub CAD); koszt to około 50 zł za formatkę A3 (wersja "papierowa")

http://www.wzgik.pl/go.live.php - tu mają mapy w skali 1:10 000, w różnej formie ( http://www.wzgik.pl/go.live.php/PL-H4/rodzaje-map.html ), dostępne jako kopie papierowe, skany lub bitmapy wypuszczane bezpośrednio z programów do tworzenia map); część tych ośrodków, np Wrocław, ma już wdrożone całkowicie zinformatyzowane systemy dystrybucji (rejestrujesz się na stronie, korzystając z formularza robisz zamówienie, płacisz, wysyłasz pdf-a z potwierdzeniem i dostajesz mapkę na maila lub też do ściągnięcia z ftp); aktualność tych map jest różna, czasami to lata 80-te, czasami to rzeczy nowe i aktualne, koszt takiej mapy kształtuje się w okolicach 20 - 30 zł (wersja cyfrowa)

Urząd Miasta, w myśl obowiązujących przepisów, dysponuje za pośrednictwem ośrodka powiatowego, jedynie mapami ewidencji gruntów (skala 1:5 000, zaznaczone granice działek, czasami również budynki) ale może ich używać wyłącznie do własnych celów (co wynika z ustawie o ochronie danych osobowych) więc wydruk takiej mapki możesz tam dostać jedynie nieoficjalnie i "po znajomości" (pytanie tylko po co, bo do celów modelarskich taka mapa jest, w zasadzie, nieprzydatna)

W urzędach miast i gmin "leżakują" oczywiście różne mapy, stare i nowe, ale że nie stanowią żadnych oficjalnych zasobów, więc porozrzucane są po różnych wydziałach i zazwyczaj mocno przypadkowe. Wyjątek stanowią miasta na prawach powiatu, gdzie ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej umocowany jest przy urzędzie miejskim, pełniącym również funkcję starostwa powiatowego.

Chcąc ustalić układ torowiska można też korzystać ze strony geoportal.gov.pl
[url=http://]http://geoportal.gov.pl/[/url] (czyli to co zrobiłeś po moim wczorajszym telefonie ;-) ). Dostępne tam są dokładne zdjęcia satelitarne (dużo dokładniejsze niż na Googlu, tyle że bez terenów zamkniętych, np czynnych jednostek wojskowych) oraz podkłady map topograficznych 1:25 000 i 1:10 000 (przełączaj się w trakcie zoomowania) w dwóch wersjach; zdjęcia są zazwyczaj świeże, z mapami różnie bywa (tak samo jak w ośrodkach wojewódzkich), kolorowe 1:10 000, dostępne pod przyciskiem "topo" są zazwyczaj nowsze od czarno-białych 1:10 000, wyświetlających się jako "raster", ale nie zawierają informacji o rzeźbie ternu i punktach wysokościowych.

Dla dokładnego odwzorowania układu torowego i usytuowania oraz wielkości budynków najlepiej korzystać z map zasadniczych w skali 1:500 lub 1:1 000 bo na mapie 1:10 000 1 mm to 10 m w terenie więc dokładność jest tu bardo mała (zwłaszcza w przypadku tych czarno-białych starych map, które kreślone były ręcznie).
Ostatnio zmieniony 03 lis 2011, 17:02 przez Mac, łącznie zmieniany 4 razy.
toras
Posty: 25
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:13
Lokalizacja: Zduny k.Krotoszyna i Wro
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: toras »

Mam już mapkę. No i niestety. Nie da się tego zrobić, aby było realną skalą.
Trzeba to wszystko uprościć i skrócić. Teren który chcialem zrobić ma długość ma 1000 metrow, a szerokość około 70 metrów. O ile z szerokością, po odcięciu terenu z budynkami dodatkowymi, które chcialem mieć, jakoś się zmieszczę, o tyle szerokość należałoby z dwa razy skrócić.

Na niebiesko zostawiłem trochę obszaru, który znajduje się poza tym co chcialem wstępnie zrobić.
Obrazek

Reasumując pozostaje tylko zrobić coś podobnego, ale mniejszego.
toras
Posty: 25
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:13
Lokalizacja: Zduny k.Krotoszyna i Wro
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: toras »

Jak wzmacniać, aby było stabilne to wiem, nie ma problemu;-) Co do modułu szlakowego to również będę robił. Na szlakowym przetestuję układanie torów i wszelkie technologie używane później. Nie ma się co czarować moduł stacji będzie powstawal trochę czasu. Wszystko małymi krokami.
Paweł Basiński
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Makieta - Toras Zduny

Post autor: Paweł Basiński »

No tak - ja jednak proponuję zejść na ziemię i zrobić prosty jednotorowy moduł szlakowy, jak wyjdzie to hura - można robić dalej - jak nie wyjdzie to spoko mamy w plecy tylko kilkaset złotych :) a nie kilka tysięcy - może lekko przesadzam :)

Moduł wystarczy, że ma 9cm wysokości - oczywiście te które tyle mieć mogą - stabilność uzyskujesz dzięki zastosowaniu poprzeczek pod spodem modułu. grubość sklejki tez robi swoje - powyżej 10mm sklejka jest już wystarczająco stabilna na takim obszarze (90cm moduł wzmocniony 2 poprzeczkami co 30cm)

Paweł
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości