makieciarnia daraska
Moderator: mod-Makieta
- miano
- Posty: 612
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Artur, akurat w przypadku budowy spiralnego podjazdu bardziej bym liczył na kogoś doświadczenia, ewentualnie własne testy niż na normy.
Średnica zewnętrzna 80, może na siłę max 90, wtedy promień torów 42, czyli około 250 cm na warstwę, zakładając 2,5% daja 6,25mm na wysokość - trochę mało, przy 3 % już 7,5mm - optymalnie. Na szczęście podjazd byłby jednotorowy. Wydaje mi się że bez testów się nie obędzie. Na szczęście duża część podjazdu byłaby prosta - wzdłuż ściany.
Średnica zewnętrzna 80, może na siłę max 90, wtedy promień torów 42, czyli około 250 cm na warstwę, zakładając 2,5% daja 6,25mm na wysokość - trochę mało, przy 3 % już 7,5mm - optymalnie. Na szczęście podjazd byłby jednotorowy. Wydaje mi się że bez testów się nie obędzie. Na szczęście duża część podjazdu byłaby prosta - wzdłuż ściany.
- womo
- Posty: 2390
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Niby Artur ma rację. Tylko nauka drogo wychodzi jak się niszczy kilka arkuszy sklejki
1. Sklejka liściasta. Iglasta porozwarstwiała się po pewnym czasie od drgań.
2. Łuki minimum 40. Poniżej albo wychodzi kolejka górska, albo loki się nie mieszczą. Scram pokazuje same tory bez podłoża ...
3. Jak wytniesz okręgi to wszystkie naraz poskręcaj i wierć dziury w jednym czasie od podstawy. Zaznacz które dziury w którym miejscu. Jak sruba 8 to dziura 10.
4. Przy rysowaniu okręgów rysuje odrazu zewnętrzne ułożenie toru. Potem problem z ułożeniem. A tak przykładasz do linii podkłady i gotowe.
5. U siebie przyjęłam podstawę 100x100 cm. Łuki 42 i 46,5 (chyba, jest w moim temacie ). Odległość na jednej śrubie pomiędzy torami 7,6 cm. Ale regulowałem według potrzeb.
Pochylenie 2 mm. Czyli jak na zewnętrznfej śrubie 10 cm to wewnątrz 9,8 cm. Jeżdżę na pełnym gazie bez problemu. Starałem się zachować te 25 promili pochylenia.
6. Zabezpiecz czymś śruby na koniec (u mnie użyłem taśmy) bo przy próbach porysowałem wagon przy wykolejeniu o gwint.
7. Wszystko jeździ bez problemu nawet długie składy. Tylko BTTB nie może wpychać wagonów bo się wykoleja. Ale to brak kks.
Jak masz jeszcze inne pytania to śmiało. Lepiej pytać niż jak ja 3 budować
1. Sklejka liściasta. Iglasta porozwarstwiała się po pewnym czasie od drgań.
2. Łuki minimum 40. Poniżej albo wychodzi kolejka górska, albo loki się nie mieszczą. Scram pokazuje same tory bez podłoża ...
3. Jak wytniesz okręgi to wszystkie naraz poskręcaj i wierć dziury w jednym czasie od podstawy. Zaznacz które dziury w którym miejscu. Jak sruba 8 to dziura 10.
4. Przy rysowaniu okręgów rysuje odrazu zewnętrzne ułożenie toru. Potem problem z ułożeniem. A tak przykładasz do linii podkłady i gotowe.
5. U siebie przyjęłam podstawę 100x100 cm. Łuki 42 i 46,5 (chyba, jest w moim temacie ). Odległość na jednej śrubie pomiędzy torami 7,6 cm. Ale regulowałem według potrzeb.
Pochylenie 2 mm. Czyli jak na zewnętrznfej śrubie 10 cm to wewnątrz 9,8 cm. Jeżdżę na pełnym gazie bez problemu. Starałem się zachować te 25 promili pochylenia.
6. Zabezpiecz czymś śruby na koniec (u mnie użyłem taśmy) bo przy próbach porysowałem wagon przy wykolejeniu o gwint.
7. Wszystko jeździ bez problemu nawet długie składy. Tylko BTTB nie może wpychać wagonów bo się wykoleja. Ale to brak kks.
Jak masz jeszcze inne pytania to śmiało. Lepiej pytać niż jak ja 3 budować
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10305
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Minimalny promień łuku oraz wielkość pochylenia podjazdu, były już wielokrotnie wałkowane.
Z jednej strony masz warunki lokalowe - wymiary, w których musisz się zmieścić, a z drugiej parametry taboru i jego możliwości. Całość zaleceń znajdziesz w normach NEM, które określają odstęp osi torów na łukach w zależności od promienia, skrajnię dla toru prostego i łuku, a pochylenie - wiadomo - nie powinno przekraczać 25 promili, oczywiście im stromiej tym mniej składów podjedzie.
Kalkulator i sobie wyliczysz co możesz zrobić.
Z jednej strony masz warunki lokalowe - wymiary, w których musisz się zmieścić, a z drugiej parametry taboru i jego możliwości. Całość zaleceń znajdziesz w normach NEM, które określają odstęp osi torów na łukach w zależności od promienia, skrajnię dla toru prostego i łuku, a pochylenie - wiadomo - nie powinno przekraczać 25 promili, oczywiście im stromiej tym mniej składów podjedzie.
Kalkulator i sobie wyliczysz co możesz zrobić.
- daraśekp
- Posty: 982
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Też mam taką koncepcję...interesuje mnie promień tego ustrojstwa, wysokość między poziomami (a raczej skosami ) oraz jak składy radzą sobie pod górkę...
- womo
- Posty: 2390
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
- daraśekp
- Posty: 982
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Będzie śmigać w koło i w...góręwomo pisze:Układać mi się nie chciało. Rysunek jest poglądowy
Jak stacjonarna to po co tyle skrzynek. Potem tylko problem ze zwrotnicami ...
To dorabiaj zjazdy jak u mnie i będziesz śmigać w koło
Odwiedził mnie dziś kolega miano. Powstała nowa, lepsza koncepcja odnośnie umiejscowienia skorupek, oraz podjazdu do tej stacji. Dzięki
Dodatkowo muszę zrobić testowy podjazd w kształcie spirali. Ma może ktoś doświadczenie z czymś takim?
- Scio
- Posty: 696
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Proponuję pooglądać układy stacyjne, choćby tutaj http://www.bazakolejowa.pl//index.php a napewno znajdziesz coś co będziesz mógł wykorzystać na swojej makiecie.daraśekp pisze: Added in 3 minutes 3 seconds:Czekam na pomysłScio pisze:Przed głowicą wjazdową (ta górna) przydałby się trapez, który poprawi funkcjonalność stacji i uczyni ją bardziej realistyczną.
- womo
- Posty: 2390
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Układać mi się nie chciało. Rysunek jest poglądowy
Jak stacjonarna to po co tyle skrzynek. Potem tylko problem ze zwrotnicami ...
To dorabiaj zjazdy jak u mnie i będziesz śmigać w koło
Jak stacjonarna to po co tyle skrzynek. Potem tylko problem ze zwrotnicami ...
To dorabiaj zjazdy jak u mnie i będziesz śmigać w koło
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10305
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Podoba mi się pomysł womo.daraśekp pisze:... przy takim układzie, przez łuki wewnętrzne przejedzie co najwyżej wagon dwuosiowy...
Problem z ciasnymi łukami można rozwiązać tak, że najbardziej wewnętrzny będzie miał np 310/353 mm, natomiast wystający róg trójkąta (ten z prostym kątem) można ściąć i będzie zamiast trójkąta - wielokąt:
- daraśekp
- Posty: 982
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Jest to jakieś wyjście, jednak przy takim układzie, przez łuki wewnętrzne przejedzie co najwyżej wagon dwuosiowy...no i tracę miejsce na bocznicę...womo pisze:na jednej ścianie początek a na drugiej środek i koniec. W tym trójkącie łuki które możesz wywalić i spiąć stacje razem.
Planuję, że będzie to raczej makieta stacjonarna, nie mobilna...
- womo
- Posty: 2390
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10305
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Pomyśl o tym by trapez schować do środka stacji, a nie przed.daraśekp pisze:Się robiScio pisze:Przed głowicą wjazdową (ta górna) przydałby się trapez, który poprawi funkcjonalność stacji i uczyni ją bardziej realistyczną.
Znaczy się chciałbym zrobić...tylko gdzie, przed łukiem?
Jeśli po środku dwutoru dodasz trzeci, pomiędzy tymi dwoma, używasz 3 rozjazdów (zamiast 4) i możesz manewrując przedostać się z lewej części przez środek, na prawą.
Jest to dobre do manewrowania lokomotywą (lub składem), jednak nie pozwala na to, by skład, wjeżdżając z zewnątrz na stację, mógł dowolnie wybrać peron (na przeciwnej stronie).
Oczywiście taki dodatkowy, środkowy tor, służy jako manewrowy/przelotowy i nie może być odstawczym.
- womo
- Posty: 2390
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Chyba powinieneś podejść inaczej do projektowania tego.daraśekp pisze:Czekam na pomysł
Jeśli chcesz robić skrzynki w standardzie to musisz wziąć pod uwagę, że wszystkie łuki wylecą z projektu ponieważ nie spełniają norm. Po odjęciu skrzynek z łuków tak trzeba by było zaprojektować torowisko aby skrzynki proste dało się ułożyć w jakąś sensowną całość. Lub dorobić jakieś przejściowe skrzynki które to sensownie połączą. Co nadal wymaga zaprojektowania tego jak jednej wielkiej całości bez łuków.
Zazdroszczę ludziom którzy mają prosty kawał ściany i nie muszą tak kombinować
- tydzial
- Posty: 903
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
A na Marcina rogala pojadłeś
- daraśekp
- Posty: 982
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: makieciarnia daraska
Dzięki.womo pisze:Szopy i budynki wchodzisz w figures i tam sam tworzysz.
Musisz tylko pamiętać o wpisywania wysokości jaka ma być. Potem odbierasz dachy ...
Dziś już trochę przesiedziałem. Pozmieniałem tory, aby zrobić więcej miejsca dla szopy z obrotnicą.
Jutro ciąg dalszy zabawy. Za pomoc oczywiście będę się odwdzięczał
Efekty dzisiejszej robótki: Added in 3 minutes 3 seconds:
Czekam na pomysłScio pisze:Przed głowicą wjazdową (ta górna) przydałby się trapez, który poprawi funkcjonalność stacji i uczyni ją bardziej realistyczną.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 10 gości