Prosta dioramka

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: jafrap »

et22 pisze:jafrap: zwróć uwagę, że krzyże zwrócone są przeciwnie do namalowanych na jezdni pasów, a po prawej stronie jest znak "przejazd kolejowy bez zapór" wraz ze słupkiem wskaźnikowym. Moim zdaniem było to tymczasowe oznakowanie, kiedy przejazd był jeszcze nieczynny, zwłaszcza że prawa jezdnia jest jeszcze rozkopana.
Też tak pomyślałem jak fotki oglądałem.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: JarUs »

Szanowny kolego!
wydaje mi się, że prawo sobie, a życie sobie.....

Przykład:
Obrazek
ze strony:
http://www.oskduet.pl/nauka-jazdy/znak-stop-b20

Proszę spojrzeć na Rozporządzenie Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 10 lipca 1959 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Dziennik Ustaw Nr 43 pozycja 271 z 10 sierpnia 1959 dział II, rozdział 1, §5, ust. 4 i 5

Wydaje mi się, że w tej sytuacji najlepiej zapytać dróżnika jak naprawdę było. 8)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: wicy »

JarTTek pisze: W 1955 r. znaki G-3 i G-4 zostały wprowadzone do znaków ostrzegawczych i ustawiane były przed przejazdami kolejowymi z zaporami i bez zapór. Od roku 2002 znaki G-3 i G-4 znalazły się w grupie dodatkowych znaków pionowych i wyznaczają miejsce zatrzymania w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór; znaki te odpowiednio informują o ilości torów.
Z tego wynika, że do 2002 r znaki G-3 i G-4 pełniły funkcję znaków ostrzegawczych, a od 2002 r wyznaczają tylko miejsce zatrzymania pojazdu. Zaś znak B-20 mówi co kierowca ma zrobić.
Nie od 2002 roku. Już trochę wcześniej pełniły taką rolę i były stawiane tylko na przejazdach bez zapór. Rozporządzenie z 1983:
"W bezpośrednim sąsiedztwie przejazdów kolejowych bez zapór lub półzapór umieszczone są znaki "krzyż św. Andrzeja". Znak według rysunku G-3 oznacza linię kolejową jednotorową, znak według rysunku G-4 - linię o dwóch lub więcej torach. Znaki te wskazują także miejsca zatrzymania pojazdu w związku z ruchem pociągu."
Wcześniej, co najmniej od 1974 r., zasady określone w rozporządzeniach powoływały się na instrukcję o znakach i sygnałach na drogach, wydaną w formie książkowej przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Do wydawnictwa tego nie dotarłem.
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: Alteo »

Koledzy kliknijcie na poszcególne kategorie i właściwe oznakowanie macie gotowe.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: JarUs »

gemol pisze:
Krzyży Św. Andrzeja nie stawia się wraz ze szlabanami.
To akurat ciekawe. Uczono mnie, ze krzyże stawia się przed każdym przejazdem bez względu na to, czy są szlabany, czy ich nie ma. Aż sprawdzę.
Ja tylko chcę potwierdzić:
W 1955 r. znaki G-3 i G-4 zostały wprowadzone do znaków ostrzegawczych i ustawiane były przed przejazdami kolejowymi z zaporami i bez zapór. Od roku 2002 (ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 31 lipca 2002 r.) znaki G-3 i G-4 znalazły się w grupie dodatkowych znaków pionowych i wyznaczają miejsce zatrzymania w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór; znaki te odpowiednio informują o ilości torów.

Z tego wynika, że do 2002 r znaki G-3 i G-4 pełniły funkcję znaków ostrzegawczych, a od 2002 r wyznaczają tylko miejsce zatrzymania pojazdu. Zaś znak B-20 mówi co kierowca ma zrobić.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2014, 08:03 przez JarUs, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2385
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: womo »

Ja się kłócić nie będę. Ale mnie uczono, że znak ten informuje o przejeździe i o ile w zasięgu wzroku nie ma lokomotywy to traktuje się go jako znak ostrzegawczy i jedzie się dalej :mrgreen: Natomiast jak jest lokomotywa to się staje i czeka tak samo jak pod ustąp pierwszeństwa gdy zbliża się inny pojazd na drodze z pierwszeństwem. Skoro to jest dla Ciebie stop to dlaczego jest znakiem ostrzegawczym? Mi kiedyś za 200 zł wyłożył to prosto policjant "jest stop to się staje, jest trójkącik to się można rozejrzeć i nie stawiając jechać" :mrgreen: Ale jak mówię prawnikiem nie jestem więc niech Ci będzie :P
Ostatnio zmieniony 12 maja 2014, 17:32 przez womo, łącznie zmieniany 2 razy.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: et22 »

A właśnie że jako stop! :mrgreen: :mrgreen:

Cytując dalej "Dla użytkownika drogi wskaźnik przejazdowy (chodzi o krzyż oczywiście) oznacza w zasadzie miejsce zatrzymania się przy oczekiwaniu na nadjeżdżający pociąg, jeżeli miejsce to nie jest oznaczone linią na jezdni lub znakiem zatrzymania się "stop"" - pogrubienie oryginalne, treść nawiasu moja.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2385
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: womo »

Krzyże były znakami ostrzegawczymi czyli działały jak ustąp pierwszeństwa przejazdu, a nie stop :mrgreen:
Polecam tę stronkę o historii znaków drogowych warto popatrzeć jak się zmieniały. Na dole jest fajna etykieta "znak drogowy twój przyjaciel" :)
http://www.znaki-drogowe.pl/index.php?o ... Itemid=114
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: et22 »

jafrap: zwróć uwagę, że krzyże zwrócone są przeciwnie do namalowanych na jezdni pasów, a po prawej stronie jest znak "przejazd kolejowy bez zapór" wraz ze słupkiem wskaźnikowym. Moim zdaniem było to tymczasowe oznakowanie, kiedy przejazd był jeszcze nieczynny, zwłaszcza że prawa jezdnia jest jeszcze rozkopana.

Cytując książkę "Znaki i sygnały drogowe" Włodzimierza Krukowskiego i Zbigniewa Drexlera z 1961 r (WKŁ) krzyże umieszcza się przed przejazdami bez zapór - "Przed przejazdami kolejowymi bez zapór w odległości 8 - 12 m od szyny kolejowej umieszcza się ostrzegawczy wskaźnik przejazdowy w postaci krzyża ze skośnymi ramionami (tzw. krzyż św. Andrzeja). Przy liniach jednotorowych ramiona krzyża są pojedyncze." Dla linii wielotorowych ramiona dolne są podwójne, odległość od szyny taka sama.
Na zamieszczonych w książce przykładach oznaczeń przejazdów bez zapór nie ma jednak znaków stop, ich funkcję pełniły chyba właśnie krzyże.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2014, 16:25 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: wicy »

Wklepałem w wójka G "przejazd kolejowy" i w przypadku przejazdów z zaporami nie ma przejazdów z krzyżem. Ale, zdjęcia są raczej współczesne, a o znakach mówią przepisy z roku 2002 bodajże.
Jak to było 20-25 lat temu - nie wiem.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: jafrap »

gemol pisze:
Krzyży Św. Andrzeja nie stawia się wraz ze szlabanami.
To akurat ciekawe. Uczono mnie, ze krzyże stawia się przed każdym przejazdem bez względu na to, czy są szlabany, czy ich nie ma. Aż sprawdzę.
Nowy przejazd w Jaworznie http://img26.imageshack.us/img26/2696/007znw.jpg
Jedyna fotka jaką znalazłem gdzie krzyże są przy zaporach. Fotka jest z tematu http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 6&page=164

W zdecydowanej większości przypadków, gdy są zapory, to jest tak: http://www.emapa.pl/media/repository/nowosci/A_2.png
Ostatnio zmieniony 12 maja 2014, 20:19 przez jafrap, łącznie zmieniany 3 razy.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: gemol »

Krzyży Św. Andrzeja nie stawia się wraz ze szlabanami.
To akurat ciekawe. Uczono mnie, ze krzyże stawia się przed każdym przejazdem bez względu na to, czy są szlabany, czy ich nie ma. Aż sprawdzę.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2014, 20:18 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: Alteo »

Zgodnie z obietnicą rozmawiałem z sąsiadem na temat grubości szlabanów. Z jego doświadczenia wynika, że maksymalna grubość /w miejscu mocowania/ to 18 cm. Jako poparcie tej tezy dał mi przykład z Rawicza. Przy dworcu Rawicz Wschód jest przejazd kolejowy na ulicy stanowiącej wylot drogi powiatowej /szerokość drogi ok. 9-10 m + 1m chodnik/. Rura w mocowaniu ma 18 cm a długość całego szlabanu 12m. Wg jego opinii jest to najgrubszy szlaban z jakim się spotkał w swojej pracy. Na drogach polnych kiedyś były szlabany o grubości 10-12 cm.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: Kilkujadek »

wicy pisze:
Mariusz pisze:Zmierzyłem, na początku 18cm, na końcu 10cm, rura długa na 7m spawana z kilku kawałków różnej średnicy ma się rozumieć.
Czyli można jednak z powodzeniem stosować drut 1,5 mm.
Pod warunkiem że się robi szlaban 7m.
Ogólnie dobra robota i obiecujący warsztat.
Rób makietę lub moduł ;)
Ostatnio zmieniony 12 maja 2014, 20:18 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1706
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Prosta dioramka

Post autor: wicy »

Ale wtedy pamiętałbym dziwnie za wysoki goły słupek :)
Dioramka po wierzchu zakończona. Pozostało pomalować boki i dorobić skrzynkę z pleksy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 12 gości