Zapomniana trasa

Nasze fotki z wypraw kolejowych i nie tylko... Pamiętaj tylko by podać źródło, jeśli to nie Twoje zdjęcia.

Moderator: mod-Galeria

Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 22 cze 2014, 17:11

Zbigniew Tucholski: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny; Wyd. Instytut Historii Nauki PAN. Warszawa 2009
Niestety, książka jest już niedostępna w sprzedaży - szkoda. Chętnie bym skonfrontował "zawartość książki" z informacjami uzyskanymi od okolicznej ludności, a w szczególności od Pana Arkadiusza - zawiadowcy stacji Zubki B. w latach 1970 - 1990 r.
Ostatnio zmieniony 22 cze 2014, 17:21 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Zapomniana trasa

Postautor: oelka » 17 cze 2014, 08:49

JarTTek pisze:Jakie jest źródło tych informacji?
Zbigniew Tucholski: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny; Wyd. Instytut Historii Nauki PAN. Warszawa 2009

A tam jest odesłanie do:
Szefostwo Przewozów Wojskowych przy DOKP Warszawa: Ogólna Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna linii, obiektów i urządzeń sieci kolejowej CDOKP Warszawa zabezpieczających masowe przewozy wojskowe; Warszawa 1984.
Ostatnio zmieniony 17 cze 2014, 12:31 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 14 cze 2014, 23:50

Zubki zaliczane były do Stałych Rejonów Przeładunkowych (SRP), zbudowane zostały koło 1955 roku z punktami przeładunkowymi Grzybowiec oraz Straszewo. Przeładunek można było też prowadzić w samych Zubkach i przy post. odg. Wałiły Las.
W ten sposób można było w czterech miejscach przeładować 12 eszelonów na dobę. Był też punkt trakcyjny dla lokomotyw szerokotorowych z trójkątem do obracania lokomotyw. Do punktu trakcyjnego docierał też jeden tor normalny.

Jakie jest źródło tych informacji?
Ostatnio zmieniony 14 cze 2014, 23:52 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 14 cze 2014, 19:42

Obrazek
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 8559
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Has thanked: 41 times
Been thanked: 22 times
Kontaktowanie:

Re: Zapomniana trasa

Postautor: ArturSchŁ » 12 cze 2014, 13:45

oelka pisze:Posterunek odgałęźny Waliły Las znajdował się w kilometrze 45,250 linii.
Czy jest to gdzieś na np. maps.google widoczne ?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Zapomniana trasa

Postautor: oelka » 10 cze 2014, 23:36

Posterunek odgałęźny Waliły Las znajdował się w kilometrze 45,250 linii. Było to w miejscu gdzie odchodziły bocznice normalnotorowe do Grzybowca oraz Straszewa. Na schemacie kończy się tam szeroki tor, zbudowany jako wyciągowy z grupy torów szerokich.
Posterunek trakcyjny to zgodnie z nazwą punkt obsługi taboru trakcyjnego, czyli w tym przypadku głównie parowozów, dla których poza trójkątem znajdował się też tor z możliwością pełnej obsługi parowozu (nawęglanie, nawodnienie, szlakowanie).
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 20:20

Dwa pytania:
Co to jest "punkt trakcyjny" ?
Gdzie znajdował się " post. odg. Wałiły Las" ?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Zapomniana trasa

Postautor: oelka » 10 cze 2014, 17:48

JarTTek pisze:Co do przeznaczenia tej bocznicy są różne opinie. Moim zdaniem, najbliższa prawy to ta, która mówi o wojskowym przeznaczeniu, jako logistyczny obiekt wojskowy (LWP) do szybkiego przerzucenia sprzętu z/ na wagony o rożnym rozstawie kół.
Zubki zaliczane były do Stałych Rejonów Przeładunkowych (SRP), zbudowane zostały koło 1955 roku z punktami przeładunkowymi Grzybowiec oraz Straszewo. Przeładunek można było też prowadzić w samych Zubkach i przy post. odg. Wałiły Las.
W ten sposób można było w czterech miejscach przeładować 12 eszelonów na dobę. Był też punkt trakcyjny dla lokomotyw szerokotorowych z trójkątem do obracania lokomotyw. Do punktu trakcyjnego docierał też jeden tor normalny.
Ostatnio zmieniony 12 cze 2014, 13:43 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 14:34

To jest wskaźnik odległości linii kolejowej nr 58 - 942 km
Obrazek

Czy ktoś wie, gdzie miała początek linia kolejowa nr 58 ?
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 14:10

Obrazek
Obrazek Obrazek

Tyle pozostało - wystarczy zlikwidować połączenie kolejowe i autobusowe, a las sam wyrośnie ...

Więcej zdjęć tu i tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 13:22

ObrazekObrazek

Więcej zdjęć tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 11:44

Obrazek
Obrazek wieża z odległości około 3 km
Obrazek około 100 m od wieży

Więcej zdjęć tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 11:33

Obrazek
Obrazek nastawnia
Obrazek Obrazek

więcej zdjęć tu
Ostatnio zmieniony 10 cze 2014, 11:35 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 cze 2014, 11:28

Obrazek
Obrazek głowica wschodnia
Obrazek wejście do kasy biletowej i poczekalni
Obrazek peron

Więcej zdjęć tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 09 cze 2014, 23:06

Zachodnia głowica st. Zubki Białostockie
Obrazek
ObrazekObrazek
Obrazek
... a tu była zachodnia głowica linii kolejowej nr 58 ... i obrotnica
Więcej zdjęć tu

Wróć do „Galeria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość