Dla równowagi numer fabryczny 810 (ZNTK Poznań 1958) Pokropiński w swoim dziele "Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej" przypisał do Wls50 z KWK "Brzeszcze"...
Ale twórczość Pokropińskiego od zawsze jest obarczona poważnymi wątpliwościami co do danych, ich źródeł oraz podejściu autora do tematu.
Z tymi lokomotywami jest problem, gdyż jakąś, nieokreśloną ilość wyprodukował początkowo późniejszy "Waryński" w Warszawie. ZNTK Poznań produkował od numeru fabrycznego 100.
Można się jeszcze pytać na 750mm. Może odezwie się autor wpisu na Enkolu.
Niemniej jednak temat jest trudny, gdyż oryginalnej listy fabrycznej pełnej może nie mieć nikt. Tak samo jak nie ma gwarancji na przebijanie numerów, czy podmianę tabliczek przy okazji remontów. Większość danych jest spisywana na gruncie z lokomotyw.
Lokomotywa wąskotorowa
Moderator: mod-Galeria
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Sprawdziłem listę .... (wtedy, rzeczywiście takiego numeru nie było) ... a terazoelka pisze:Wls40 - podstawa funkcjonowania większości cegielni z torami 600mm.
Zaciekawił mnie numer fabryczny 810 (?) lub podobny. Nie występuje na liście zachowanych lokomotyw.
... na liście pojawiła się druga 810
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Wls40 jako lokomotywa z napędem wiązarowym ma tendencję do niszczenia toru.
Gls30 ma zupełnie inny układ przeniesienia napędu i dzięki temu znacznie spokojniejszy bieg. A to oznacza, że tor jest w znacznie lepszym stanie.
Gls30 ma zupełnie inny układ przeniesienia napędu i dzięki temu znacznie spokojniejszy bieg. A to oznacza, że tor jest w znacznie lepszym stanie.
- kaine
- Posty: 445
- Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Znajomi mają kopalnie torfu w Zachodniopomorskim, z tego co mi wiadomo to kiedyś należały do Państwowego LASu.
W chwili obecnej używają małych lokomotyw GLs 30 i podobnych, mają parę sztuk a WLs 40-50 wyginają im szyny są za ciężkie i poszły w odstawkę ...
W chwili obecnej używają małych lokomotyw GLs 30 i podobnych, mają parę sztuk a WLs 40-50 wyginają im szyny są za ciężkie i poszły w odstawkę ...
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Niestety, informacje które udało mi się uzyskać od byłych pracowników Państwowego Przedsiębiorstwa Produkcji Leśnej LAS Kopalnia Torfu są tylko wspomnieniami niemożliwymi do zweryfikowania, ponieważ cała dokumentacja posiadanego taboru wąskotorowego przez kopalnię "nie istnieje".
Pierwsze lokomotywy tego samego producenta i typu na kopalni pojawiły się 1953 roku. Docelowo kopalnia posiadała ich sześć sztuk i około 100 sztuk takiego rodzaju wagoników. W roku 1992 Przedsiębiorstwo LAS zostaje sprywatyzowane i nowy właściciel Spółka Akcyjna WOKAS przejmuje trzy lokomotywy i kilkadziesiąt wagoników. Część wagoników zastała sprzedana, a inne po prostu zezłomowano. Dwie lokomotywy zostały sprzedane (nie wiadomo dokąd pojechały), a trzecia jak mówią pracownicy - Prezes z tylko sobie znanych pobudek (może kocha kolej ) pozostawił ją jako eksponat.
Lokomotywa o numerze fabrycznym 810 jest kompletna w 85-90%. Czy dałoby się ją uruchomić? Pewnie tak, tylko co na to pan Prezes
Pierwsze lokomotywy tego samego producenta i typu na kopalni pojawiły się 1953 roku. Docelowo kopalnia posiadała ich sześć sztuk i około 100 sztuk takiego rodzaju wagoników. W roku 1992 Przedsiębiorstwo LAS zostaje sprywatyzowane i nowy właściciel Spółka Akcyjna WOKAS przejmuje trzy lokomotywy i kilkadziesiąt wagoników. Część wagoników zastała sprzedana, a inne po prostu zezłomowano. Dwie lokomotywy zostały sprzedane (nie wiadomo dokąd pojechały), a trzecia jak mówią pracownicy - Prezes z tylko sobie znanych pobudek (może kocha kolej ) pozostawił ją jako eksponat.
Lokomotywa o numerze fabrycznym 810 jest kompletna w 85-90%. Czy dałoby się ją uruchomić? Pewnie tak, tylko co na to pan Prezes
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Namiary na lokomotywę:
Współrzędne
52°59'55''N, 23°40'22''E'
52.998712N, 23.672960E
.... były trzy lokomotywy, dwie zostały sprzedane. Jak się czegoś jeszcze dowiem - napiszę.
Współrzędne
52°59'55''N, 23°40'22''E'
52.998712N, 23.672960E
.... były trzy lokomotywy, dwie zostały sprzedane. Jak się czegoś jeszcze dowiem - napiszę.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Lokomotywa wąskotorowa
Wls40 - podstawa funkcjonowania większości cegielni z torami 600mm.
Zaciekawił mnie numer fabryczny 810 (?) lub podobny. Nie występuje na liście zachowanych lokomotyw.
Zaciekawił mnie numer fabryczny 810 (?) lub podobny. Nie występuje na liście zachowanych lokomotyw.
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Lokomotywa wąskotorowa
Przypadkowo trafiłem na lokomotywę, którą widziałem z daleka podczas "pracy" jakieś 30 lat temu:
Zdjęcia zrobiłem komórką na szybko, bo ochrona obiektu zwróciła mi uwagę, że niszczę trawę wokół lokomotywy.
Reszta zdjęć TU
Zdjęcia zrobiłem komórką na szybko, bo ochrona obiektu zwróciła mi uwagę, że niszczę trawę wokół lokomotywy.
Reszta zdjęć TU
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości