Lokomotywa wąskotorowa

Nasze fotki z wypraw kolejowych i nie tylko... Pamiętaj tylko by podać źródło, jeśli to nie Twoje zdjęcia.

Moderator: mod-Galeria

Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: oelka » 07 lut 2016, 11:05

Dla równowagi numer fabryczny 810 (ZNTK Poznań 1958) Pokropiński w swoim dziele "Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej" przypisał do Wls50 z KWK "Brzeszcze"...
Ale twórczość Pokropińskiego od zawsze jest obarczona poważnymi wątpliwościami co do danych, ich źródeł oraz podejściu autora do tematu.

Z tymi lokomotywami jest problem, gdyż jakąś, nieokreśloną ilość wyprodukował początkowo późniejszy "Waryński" w Warszawie. ZNTK Poznań produkował od numeru fabrycznego 100.
Można się jeszcze pytać na 750mm. Może odezwie się autor wpisu na Enkolu.
Niemniej jednak temat jest trudny, gdyż oryginalnej listy fabrycznej pełnej może nie mieć nikt. Tak samo jak nie ma gwarancji na przebijanie numerów, czy podmianę tabliczek przy okazji remontów. Większość danych jest spisywana na gruncie z lokomotyw.


Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: JarUs » 07 lut 2016, 01:13

oelka pisze:Wls40 - podstawa funkcjonowania większości cegielni z torami 600mm.
Zaciekawił mnie numer fabryczny 810 (?) lub podobny. Nie występuje na liście zachowanych lokomotyw.
Sprawdziłem listę .... (wtedy, rzeczywiście takiego numeru nie było) ... a teraz

oelka pisze:Były konkretne modele produkowane dla kolei przemysłowych. Nikt w kolei leśnej nie brał lokomotywy na zamówienie, tylko typową z katalogu bo tak było taniej. W Niemczech przykładem może być Gemainder, a u nas Gls30 czy Wls40.
... na liście pojawiła się druga 810 ??
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: oelka » 12 maja 2015, 02:20

Wls40 jako lokomotywa z napędem wiązarowym ma tendencję do niszczenia toru.
Gls30 ma zupełnie inny układ przeniesienia napędu i dzięki temu znacznie spokojniejszy bieg. A to oznacza, że tor jest w znacznie lepszym stanie.
Awatar użytkownika
kaine
Posty: 497
Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: kaine » 10 maja 2015, 23:17

Znajomi mają kopalnie torfu w Zachodniopomorskim, z tego co mi wiadomo to kiedyś należały do Państwowego LASu.
W chwili obecnej używają małych lokomotyw GLs 30 i podobnych, mają parę sztuk a WLs 40-50 wyginają im szyny są za ciężkie i poszły w odstawkę ...
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: JarUs » 10 maja 2015, 22:31

Niestety, informacje które udało mi się uzyskać od byłych pracowników Państwowego Przedsiębiorstwa Produkcji Leśnej LAS Kopalnia Torfu są tylko wspomnieniami niemożliwymi do zweryfikowania, ponieważ cała dokumentacja posiadanego taboru wąskotorowego przez kopalnię "nie istnieje".
Pierwsze lokomotywy tego samego producenta i typu na kopalni pojawiły się 1953 roku. Docelowo kopalnia posiadała ich sześć sztuk i około 100 sztuk takiego rodzaju wagoników. W roku 1992 Przedsiębiorstwo LAS zostaje sprywatyzowane i nowy właściciel Spółka Akcyjna WOKAS przejmuje trzy lokomotywy i kilkadziesiąt wagoników. Część wagoników zastała sprzedana, a inne po prostu zezłomowano. Dwie lokomotywy zostały sprzedane (nie wiadomo dokąd pojechały), a trzecia jak mówią pracownicy - Prezes z tylko sobie znanych pobudek (może kocha kolej ;) ) pozostawił ją jako eksponat.
Lokomotywa o numerze fabrycznym 810 jest kompletna w 85-90%. Czy dałoby się ją uruchomić? Pewnie tak, tylko co na to pan Prezes ?? ;)
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: JarUs » 02 maja 2015, 21:06

Namiary na lokomotywę:
Współrzędne
52°59'55''N, 23°40'22''E'
52.998712N, 23.672960E

.... były trzy lokomotywy, dwie zostały sprzedane. Jak się czegoś jeszcze dowiem - napiszę.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2113
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: oelka » 01 maja 2015, 11:54

Wls40 - podstawa funkcjonowania większości cegielni z torami 600mm.

Zaciekawił mnie numer fabryczny 810 (?) lub podobny. Nie występuje na liście zachowanych lokomotyw.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1416
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Lokomotywa wąskotorowa

Postautor: JarUs » 30 kwie 2015, 22:29

Przypadkowo trafiłem na lokomotywę, którą widziałem z daleka podczas "pracy" jakieś 30 lat temu:

Obrazek Obrazek

Zdjęcia zrobiłem komórką na szybko, bo ochrona obiektu zwróciła mi uwagę, że niszczę trawę wokół lokomotywy.
Reszta zdjęć TU

Wróć do „Galeria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości