Nawierzchnie dróg w DDR
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Przepraszam, źle się wyraziłem patyki od lodów to materiał wyjściowy. Z uwagi na swoją szerokość i grubość prawie idealnie pasują się po między szynami. Są łatwe w obróbce. Można je ciąć, szpachlować, malować itp.
Tak na marginesie to w tamtym okresie częściej spotykało się na przejazdach drewniane bele po miedzy szynami niż płyty betonowe. Natomiast asfalt to nie był taki jak dziś z spod rozściełacza, tylko jak mieszanina żwiru i smoły (nierównomiernie zmieszana) tylko rozjeżdżona przez koła samochodów.
Tak na marginesie to w tamtym okresie częściej spotykało się na przejazdach drewniane bele po miedzy szynami niż płyty betonowe. Natomiast asfalt to nie był taki jak dziś z spod rozściełacza, tylko jak mieszanina żwiru i smoły (nierównomiernie zmieszana) tylko rozjeżdżona przez koła samochodów.
-
- Posty: 1440
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
W kwestii asfaltu, to kiedyś na próbę zrobiłem asfalt z: talku + węgiel drzewny + vicol. Węgiel tłukłem w moździerzu (z powodu braku młynka) do osiągnięcia pyłu. Następnie zmieszałem z talkiem do uzyskania odpowiedniego koloru. Niestety jak się później okazało, popełniłem błąd polegający na nie przesianiu pyłu z węgla. Jak do tej mieszaniny dodałem vicolu pojawiły się grudki. Drugi błąd to rozprowadzenie masy. trzeba to jednak robić metalową szpachelką, a ja rozprowadzałem drewnianą listewką. Po wyschnięciu można z lekka przeszlifować asfalt papierem ściernym.
Ps.
Do wypełnienia przestrzeni między szynami, kiedyś użyłem płaskich patyczków po lodach. Daje ciekawy efekt.
Ps.
Do wypełnienia przestrzeni między szynami, kiedyś użyłem płaskich patyczków po lodach. Daje ciekawy efekt.
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 21:40 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Witam
Uwaga dotycząca płyt słuszna. Może niepotrzebnie zrobiłem za wąską pomiedzy szynami, ale to zakret.
Asfalt chciałem zrobić z "filtra", ale nie udało mi się pozyskać młynka. Po drugie trochę przerażała mnie myśl o nanoszeniu papki. Wymyśliłem więc asfalt z kartonu, który bardzo często wykorzystuję. Jest to karton do produkcji między innymi podkładek pod piwo.
Asfalt jest pomalowany farbami akrylowymi od "plastyków". Kolor powstał ze zmieszania farb.
Uwaga dotycząca płyt słuszna. Może niepotrzebnie zrobiłem za wąską pomiedzy szynami, ale to zakret.
Asfalt chciałem zrobić z "filtra", ale nie udało mi się pozyskać młynka. Po drugie trochę przerażała mnie myśl o nanoszeniu papki. Wymyśliłem więc asfalt z kartonu, który bardzo często wykorzystuję. Jest to karton do produkcji między innymi podkładek pod piwo.
Asfalt jest pomalowany farbami akrylowymi od "plastyków". Kolor powstał ze zmieszania farb.
- PiotrT
- Posty: 387
- Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Podoba mi się asfalt
Jaka materiały wykorzystałeś? Malowane Fallerem do asfaltu?
Jaka materiały wykorzystałeś? Malowane Fallerem do asfaltu?
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 08:04 przez PiotrT, łącznie zmieniany 2 razy.
- Scio
- Posty: 696
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Witam
Ponieważ w końcu udało mi się zbudować drogi ( bez dotacji unijnych ), postanowiłem załączyć kilka zdjęć. Proszę o opinie przydadzą się w dalszych pracach.
Oczywiście wziąłem pod uwagę podpowiedzi Kolegów, za które dziękuję.
Ponieważ w końcu udało mi się zbudować drogi ( bez dotacji unijnych ), postanowiłem załączyć kilka zdjęć. Proszę o opinie przydadzą się w dalszych pracach.
Oczywiście wziąłem pod uwagę podpowiedzi Kolegów, za które dziękuję.
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 21:38 przez kolejkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10298
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Jest jeszcze metoda na gips i końcówkę od długopisu.
Gips przyrządzamy tak jak asfalt (trzeba tylko dobrać kolor), a z pustego wkładu od długopisu (starego typu) usuwamy kulkę do pisania, okrągłą końcówkę kształtujemy na obrys kostki bruku (kwadrat) i w mokrym gipsie naciskając raz przy razie układamy kostki prosto czy w łuk jak sobie życzymy, kostka przy kostce, rządek przy rządku ...
10 cm bruku na tydzień ....
Gips przyrządzamy tak jak asfalt (trzeba tylko dobrać kolor), a z pustego wkładu od długopisu (starego typu) usuwamy kulkę do pisania, okrągłą końcówkę kształtujemy na obrys kostki bruku (kwadrat) i w mokrym gipsie naciskając raz przy razie układamy kostki prosto czy w łuk jak sobie życzymy, kostka przy kostce, rządek przy rządku ...
10 cm bruku na tydzień ....
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Nie jestem drobiazgowy. Z kostki samoprzylepnej Fallera ( skala N ) korzystałem przy pierwszym module. Niestety zraziłem się przede wszystkim różnicą w kolorze poszczególnych opakowań .
Droga wygląda mało estetycznie. Dodatkowo kłopoty z lączeniem równołegłym poszczególnych pasm kostki. Ostre zakręty z wycinką. Myślę raczej o skorzystaniu z drukowanej kostki Firmy EMA200. Co o tym myślicie?
Droga wygląda mało estetycznie. Dodatkowo kłopoty z lączeniem równołegłym poszczególnych pasm kostki. Ostre zakręty z wycinką. Myślę raczej o skorzystaniu z drukowanej kostki Firmy EMA200. Co o tym myślicie?
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Faller ma w swojej ofercie drogi z kostki bazaltowej (granitowej) w skali N, są chyba także łuki. Idealnie. Pasuje do TT - chyba, że jesteś purystą i będziesz sprawdzał wymiar pojedynczej kostki :-)
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Wybieram się na Targi Poznańskie w sobotę 22-10-11, a czytając temat Targów wiem, że część kolegów też tam będzie.
Jeśli będzie możliwość to wtedy chętnie przedyskutuję jeszcze parę tematów.
A więc do zobaczenia.
Serdecznie Pozdrawiam
Jeśli będzie możliwość to wtedy chętnie przedyskutuję jeszcze parę tematów.
A więc do zobaczenia.
Serdecznie Pozdrawiam
-
- Posty: 745
- Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Prosty sposób na bruk(kocie łby) to przesiać przez sito grubszy piasek przez trzy sitka o różnych oczkach.Pierwszy odsiew to odpady,drugi to ten co będzie potrzebny ale ma jeszcze grube ziarna,więc po trzecim odsianiu je wyłapiemy i mamy to o co się nam rozchodziło czyli mamy ziarna o podobnej frakcji.Teraz wikol,rozsiewamy, układamy by ziarna były jak najbliżej jedno drugiego,przyklepujemy delikatnie i po wyschnięciu kleju robimy korektę czy wszystko jest ok! i mamy to o co się nam rozchodziło.Miłej pracy
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Ja bym nie rozdrabniał się już na tym etapie na struktury kamiennych nawierzchni - "bruk łukowo układny Auhagena i schluz"
(PS zaraz wrócimy do drzew w TT z liśćmi na poszczególnych gałązkach )
(PS zaraz wrócimy do drzew w TT z liśćmi na poszczególnych gałązkach )
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Jeśli chodzi o bruk to chyba nie ma znaczenia sposób ułożenia. Ja natomiast myślałem o kostce układanej równolegle, a nie wachlarzowo.
Wymyśliłem trzy rodzaje nawierzchni, ponieważ przeczytałem w internecie, że przed wojną układano kostkę na wsiach , ale nie pomiędzy nimi. Drogi od wsi do wsi były nierzadko gruntowe. Po wojnie położono na nich niechlujnie asfalt.
Problem z kostką to te ostre zakręty.
Wymyśliłem trzy rodzaje nawierzchni, ponieważ przeczytałem w internecie, że przed wojną układano kostkę na wsiach , ale nie pomiędzy nimi. Drogi od wsi do wsi były nierzadko gruntowe. Po wojnie położono na nich niechlujnie asfalt.
Problem z kostką to te ostre zakręty.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2011, 22:26 przez kolejkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Wachlarzowo i niekoniecznie układano kostkę granitową, bazaltową, ta ostatnia bardzo śliska.
-
- Posty: 745
- Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nawierzchnie dróg w DDR
Bruk to tzw.kocie łby
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości