Drewniany most kolejowy

Budynki, perony, lampy, oświetlenie, mosty i wszystko dookoła

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: Mariusz »

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Drewniane mostownice na stalowej konstrukcji mostów.
Mają ponad 60 lat. Niestety przez tyle lat nie widziały pociągów.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: T_Domagalski »

hugwa pisze:Nie jest prawdą, jakoby drewno było "grafitowo-czarne" a potem tylko szarzało. Z czasem jednak brązowieje.
Mam trochę inne spostrzeżenia.
Większość podkładów i mostownic, które widziałem, a które były impregnowane "tradycyjnymi" metodami była prawie czarna. Nawet po długim czasie wyglądają jak na poniższym zdjęciu. Brązu tam za bardzo to nie widać. Przeważają jednak czernie i szarości:

Obrazek
źródło: http://marian.gabrowski.eu/kolej4.html

Przyznaję, że współczesne metody impregnacji dają nieco inne kolory drewna, rzeczywiście bardziej brązowe ( zobacz: www.nasycalnia.pl/tech.htm ), ale to raczej nie powinno dotyczyć starego mostu kolejowego...

No i zupełnie inną sprawą jest brud na podkładach, zabarwiający je na rdzawy brąz. Tego typu brud powinno się nanosić jako patynę na tor a nie poprzez farbowanie samych podkładów.
Ostatnio zmieniony 22 sty 2008, 23:57 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
hugwa
Posty: 160
Rejestracja: 26 kwie 2007, 15:38
Lokalizacja: mentalne zadupie
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: hugwa »

:mrgreen:

nie no, raczej modelarskie.....
U N-as najczęściej to jest Artitec, ale i inne firmy je robią.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

chodzi o pudry kosmetyczne czy są specjalne modelarskie?
Awatar użytkownika
hugwa
Posty: 160
Rejestracja: 26 kwie 2007, 15:38
Lokalizacja: mentalne zadupie
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: hugwa »

Bejca w kolorze ciemnego orzecha jest bardzo dobrym wyborem. Ja tak wybarwiam drewniane podkłady, potem pudruję.
Nie jest prawdą, jakoby drewno było "grafitowo-czarne" a potem tylko szarzało. Z czasem jednak brązowieje. Szarości są raczej wynikiem zabrudzenia, bo stare słupy są jednak bardziej brunatne niż szare.
Kup sobie przyzwoity zestaw pudrów i papraj sobie radośnie na tym orzechu.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

Co do koloru, to pozwolę sobie zacytować fragment artykułu Zbigniewa Molendy opisującego wykonanie słupów telegraficznych, którym się sugerowałem:
"jest to trudny do określenia, zbliżony do ciemnobrunatnego odcień pochodzący od impregnatu karbolowego, którym w celach konserwacyjnych nasyca się maszty, podobnie jak podkłady kolejowe. Z własnego doświadczenia polecam bejce o odcieniach noszących handlowe nazwy "orzech średni" lub "orzech ciemny", ten ostatni jednak trudno zdobyć"
artykuł dostępny pod adresem:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/sw_ko.asp?g=SwKo&k=swko
Na drewnie znam się dosyć dobrze, jednak nie wiem jakim środkiem były impregnowane mosty. Ja użyłem zgodnie ze wskazówkami autora bejcy "orzech ciemny" ale mogę poszukać czegoś w odcieniu hebanu. Obawiam się jednak, że czarny most straci na swej atrakcyjności na makiecie. Kolor brunatny jednak wydaje mi się bardziej odpowiedni. Kolor zależy też od długości moczenia elementów w bejcy i stopnia nasiąknięcia drewna. Może wymieszać dwa kolory i szukać czegoś pośredniego między brązem a czernią? Surowe drewno odpada, choćby z tego względu, że słupy są z bambusa a tarcica z osiki. Fornir natomiast mam szwedzki ale gatunku nie znam...
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: T_Domagalski »

sebano79 pisze:Most natomiast będzie w kolorze ciemny orzech. Chcę uniknąć ostrych kontrastów na granicy most-grunt. Może lepiej będzie, jak kolor nawierzchni kolejowej na moście dopasuję do reszty torowiska, wykorzystując np.barwę "czerń słoniowa"?
Żadna konstrukcja drewniana nie jest brązowa! Chyba że specjalnie była machnięta "olejną", ale to na pewno nie dotyczyło mostów...
Musisz dobrze przemyśleć kolorystykę swojego mostu. Czy w oryginale był on z drewna "surowego" (wątpię...), czy impregnowanego? Czy ma wyglądać na bardzo stary czy nowszy? Drewno surowe jest jaśniutkie i z czasem ciemnieje. Impregnowane jest niemal czarne (grafitowe) i z czasem wietrzeje, nabierając szarych przebarwień. Mostownice są z reguły impregnowane, tak samo jak podkłady, więc "za młodu" są też grafitowo-czarne.
Nie bedzie niczym złym, jeśli podkłady i mostownice będą miały w modelu inny kolor, nawet jesli w oryginale były wykonane z takiego samego impregnowanego drewna. Wręcz powinny mieć inny kolor, gdyż mostownice są narażone na szybsze wietrzenie i większe zmiany temperatur niż podkłady leżące na wilgotnym gruncie.
Ostatnio zmieniony 18 sty 2008, 21:02 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

Co do patynowania przy szutrowaniu, to u mnie robi się to "samo". Szuter mam własnej produkcji w kolorze ciemno szarym do grafitowego. Trudno określić. Gdy zasypuję tor, to pył z szutru osiada na podkładach powodując ich zmatowienie. Dzięki temu plastik ładnie zlewa się z kolorem szutru. A pył na podkładach trzyma się dobrze i nie tak łatwo go usunąć. Most natomiast będzie w kolorze ciemny orzech. Chcę uniknąć ostrych kontrastów na granicy most-grunt. Może lepiej będzie, jak kolor nawierzchni kolejowej na moście dopasuję do reszty torowiska, wykorzystując np.barwę "czerń słoniowa"?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: T_Domagalski »

sebano79 pisze:... lśniące plastikowe podkłady nie bardzo mi się zgrywają z drewnianą konstrukcją, której mają być częścią. Pozostaje tylko malowanie podkładów na kolor zbliżony do reszty konstrukcji?
Oczywiście - pomalować. Właściwie, to malowanie lub przynajmniej patynowanie błyszczących plastikowych podkładów powinno się przeprowadzić bez wyjątku, czy to na moście, czy pod szutrowanie.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2008, 14:37 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

most super! Ale gdybyś miał zbliżenie nawierzchni kolejowej, to by było jeszcze lepiej.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: Mariusz »

Może te trzy zdjęcia Ci pomogą
Obrazek Obrazek Obrazek
Jeśli chcesz duże foty to pisz na pw.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

Sugeruję się planem mostu ze świata kolei 8/2001
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/sw_ko.asp?g=SwKo&k=swko
Mostownice spoczywają w tym przypadku na okrągłych belkach. problem mam tego typu, że lśniące plastikowe podkłady nie bardzo mi się zgrywają z drewnianą konstrukcją, której mają być częścią. Pozostaje tylko malowanie podkładów na kolor zbliżony do reszty konstrukcji? pytam, bo jestem wzrokowcem (jak większość mężczyzn ;) ) i jak czegoś nie widzę to czasami trudno mi to sobie wyobrazić...
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Drewniany most kolejowy

Post autor: T_Domagalski »

sebano79 pisze:... nurtuje mnie jedna sprawa. Czy tory na takim moście powinienem zaszutrować , czy leżą one na gołych dechach?
Oczywiście, ze nie szutrować, bo niby jaki to miałoby cel! I co znaczy dla Ciebie określenie "na gołych dechach"?
mosty drewniane to najczęściej konstrukcje z jazdą górą, gdzie mostownice są przymocowane bezpośrednio do belek mniej lub bardziej ażurowego szkieletu mostu.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2008, 21:07 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Drewniany most kolejowy

Post autor: sebano79 »

Witam! Zabrałem się za budowę mostu drewnianego, ale nurtuje mnie jedna sprawa. Czy tory na takim moście powinienem zaszutrować , czy leżą one na gołych dechach? W wyszukiwarce grafiki nie znalazłem satysfakcjonujących mnie zdjęć obrazujących to zagadnienie. Wszystko stare i z daleka. Jeżeli ktoś ma fotki lub informacje na ten temat to był bym bardzo wdzięczny...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Budynki, perony, lampy, mosty, tunele itd”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości