Tunel

Budynki, perony, lampy, oświetlenie, mosty i wszystko dookoła

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: oelka »

STAMiNA pisze: czyli na ewentulaną sieć trakcyjną ile tunel powinien mieć wysokości 6,5cm?? - na takiej samej wysokości są mosty i wiadukty kolejowe??
Nie koniecznie. Siec trakcyjna (nie uzywamy w tym znaczeniu okreslenia trakcja elektryczna) a dokladnie spodnia czesc drutu jezdnego w TT, musi sie znajdowac na wysokosci miedzy: 44 a 52 mm nad glowka szyny.
Majac siec trakcyjna na minimalnej wyskosci 44-45 mm nad glowka szyny, strop budowli umiescilem na wysokosci 48mm.
Patrzac na zapisy norm: NEM105, NEM201, NEM102, okazalo sie, ze trafilem dokladnie w "10".

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Maciej »

Ok moja wina że nie dałem normy, już daję:
Obrazek
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

maciej_kolej pisze:No to już stary trzeba określić na wstępie - tunel dla trakcji spalinowej czy elektrycznej. Później w przypadku zastosowania skrajni dla trakcji spalinowej będzie za późno a lokomoywa elektryczna może się przytrafi i co.... ??
sam nie wiem
ale robienie trakcji na sporej makiecie - to na pewno ładny widok i drogi

poza tym łatwo ją uszkodzić

ale jak oszacuje ewentualny wydatek na trakcje - kto wie moze zrobie....

jak na razie to odległa perspektywa

czyli na ewentulaną sieć trakcyjną ile tunel powinien mieć wysokości 6,5cm?? - na takiej samej wysokości są mosty i wiadukty kolejowe??


Mam rozumieć, że chyba w tunelu w którym za bardzo nic nie będzie widac z faktu konstrukcji geometrycznej - nie zamierzasz budowac trakcji :roll:
STTM
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Maciej »

No to już stary trzeba określić na wstępie - tunel dla trakcji spalinowej czy elektrycznej. Później w przypadku zastosowania skrajni dla trakcji spalinowej będzie za późno a lokomoywa elektryczna może się przytrafi i co.... ??
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

ArturSch pisze:
STAMiNA pisze:Szerokość tunelu u podstawy mam 11cm wysokość w najwyższym punkcie 6cm.
Rozumiem, że to tunel bez trakcji elektrycznej...
:P
dokłądnie tak - po torach jak narazie śmiga BR 130, jaiś tam BR też diesel , będzie kolejny diesel no i na pewno w przyszłosci nówka gagarin zielony z kapturami na światłach :D
STTM
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10296
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: ArturSchŁ »

STAMiNA pisze:Szerokość tunelu u podstawy mam 11cm wysokość w najwyższym punkcie 6cm.
Rozumiem, że to tunel bez trakcji elektrycznej...
:P
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

ok

będe miał to na uwadze. Tunel wewnątrz moze pomaluje na czarno (środek tak jak powierzchnia PCV albo kartonu).

Stop będe miał dwa tunele jeden długi, o którym mowa będzie skłądał sie z w dwóch przciwległych łuków + między nimi odcinek prosty

coś takiego tylko dolna nóżka w przeciwną stronę " " i mniejszy kąt

i w tymże tunelu nie bedzie widać końca z żadnej strony.

Swoją drogą portal zasłoni większość wnętrza tunelu - a żeby zabezpieczyć te rozjechania, o których mówisz postawie w środku tej "pół-rurki" będącej tunelem może jakieś grodzie jak na U-BOTcie - w kązdym bądź razie jakieś kolumny - chociaż sam nie wiem czy to potrzebne zrobie takie otwory abym miał makisymalny dostęp do newralgicznych miejsc w tunelu


drugi to taki typowy tunelik przjazdowy pod nasypem - coś takiego jak mamy gdy się wjeżdza na wschodnim od strony Lublina - takie samo tylko troszkę dłuższe
STTM
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Maciej »

Chodzi o to żeby pociągi jeżdziły w prawdziwym tunelu. Nie ograniczaj się do budowy wlotu i wylotu "rury" tunelu. No chyba że przebiega z brzegu makiety i planujesz odkrytą zewnętrzną ścianę dl acelów techicznych. Jeżlei cały ma być zakryty zbuduj "rurę". Niektórzy buduja tylko wlot i wylot a reszta wewnątrz to pusta przestrzeń, czasami jest duża i w przypadku wykolejenia tabor "gubi" się .....otwierasz tunel a am wagony "pojechały " sobie w niedostępny kąt, lokomotywa w drugim końcu itd.
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

Pierwsze co powyślałem z tunelem to włąsnie to, że można tam dać podłączenie zasialania :mrgreen:

"Natomiast "rura" tunelu powinna być tak zabudowana by wykolejony tabor nie "pędził" w puste przestrzenie pod krajobrazem"

nie rozumiem tego??



porób zdjęcia - wiele rzeczy moze sie wyjaśnić wizualnie :)
STTM
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Maciej »

Cała sprawa tych otworów/otworu jest dość istotna. Właśnie chodzi o wykolejenia, a nie da się całkowicie założyć że pociąg własnie tam się nie wykolei bo sprawdzaliśmy ze 100 razy i nic się nie stało. Miejsce na otwór trzeba dobrać tak by nie zeszpecić krajobrazu.
Z drugiej strony dostęp musi być na tyle dobry by wyciągać tabor. A jeżeli mogę wtrącić słówko o konstrukcji tunelu, to ważne jest zachowanie kształtu za portalem wewnątrz do momentu widzenia wnętrza, należy również brać pod uwagę światła taboru które mogą nieopatrznie odkryć niedoróbki. Natomiast "rura" tunelu powinna być tak zabudowana by wykolejony tabor nie "pędził" w puste przestrzenie pod krajobrazem. Gładkie ściany z zachowaniem skrajni + otwory zabezpieczą wykolejony tabor. Warto również pomyśleć
o ukrytym podłaczeniu zasilania, jest to dobra okazja ;)
Ostatnio zmieniony 24 sie 2006, 21:34 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

maciej_kolej pisze:No i nie zapomnij o dostępie technicznym do wnetrza tunelu. Katastrofa może się zdarzyć i łatwo wyjąć tabor z długiego tunelu własnie przez takie otwory - z boku makiety bądź od góry, ukryte wśród drzew, domów czy lasu.
O właśnie - zawsze mnie zastanwaiało co robi się jak pociąg się wykolei w tunelu

Zrobie, że w tunelu będzie najłagodniejszy łuk z całej makiety a jak się wykolei to... odkurzacz i tyle :mrgreen:

Ale rzeczywiście zrobie po środku jeden otwór :lol:

maciej_kolej - mógłbyś umieścić fote jak to wygląda u Ciebie - zamaskowany otwór i odkryty na makiecie...
STTM
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Maciej »

No i nie zapomnij o dostępie technicznym do wnetrza tunelu. Katastrofa może się zdarzyć i łatwo wyjąć tabor z długiego tunelu własnie przez takie otwory - z boku makiety bądź od góry, ukryte wśród drzew, domów czy lasu.
Awatar użytkownika
STAMiNA
Posty: 45
Rejestracja: 02 lip 2006, 21:16
Lokalizacja: Dęblin, Warszawa
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: STAMiNA »

ArturSch pisze:
marjas pisze:Można poukładać kawałki styropianu i wszystko posklejać pianką montażową.
Albo ułożyć połówki rury PCV (o dużej średnicy) jako sufit, spasować do układu torów (skleić taśmą), poczym ten tunel zalać pianką montażową co da nam skalistą górę. Piankę należy nakładać warstwami bo w dużych bąblach, w środku jest nadal płynna.
właśnie robię podobnie tyle żą zamiast taśmy można użyć kleju PaTTex Fix (coś takiego w każdym razie jest w takim pistolecie jak silicon) - nałożyć na krawędzie i po prostu przykleić.

To tak sie ma z tunelem prostym.

Ja będe musiał zrobić tunel częściowo łukowy - można pociąć pod kątem - prosty kawałek przeciętej na pół rurki PCV (plastikowa rynna :mrgreen:) albo kartonowa tuba do przechowywanai rysunków (tylko z tym ostatnim nie wiem dokładnie bo nie mam pojęcia jak reaguje tektura na piankę montażową - czy przypadkiem nie spowoduje spęcznienia):

Obrazek

na kilka małych i dopasować je do torów. Łączenia zabezpieczyć też PaTTex'em i po sprawie

Szerokość tunelu u podstawy mam 11cm wysokość w najwyższym punkcie 6cm.

Tylko właśnie nie wiem czy wysokośc nie zmniejszyć do 5,5cm...

(Most jest na wysokości 6.5 cm więc powinno pasować!!?? 8) w sensie, że idzie jeszcze na tunel pianka monatażowa imitująca ziemie no i oczywiście trzeba zostawić 3mm na podkład pod tory jak ktoś planuje w drugim wymiarze torowisko :))

Obrazek
STTM
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Kilkujadek »

Charakterek pisze:Styropian - pociągnij gipsem ale takim zrobionym z wikolem a nie z wodą.
Trochę wody dodać jednak trzeba. Wikol jest dość gęstym klejem o konsystencji śmietany więc po dodaniu gipsu wyjdzie ser :mrgreen: Dodam jeszcze że wskazane jest nakładanie jak najcieńszej warstwy owej szpachli.
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Tunel

Post autor: Charakterek »

Styropian - pociągnij gipsem ale takim zrobionym z wikolem a nie z wodą. Po posmarowaniu tą masą styropianu przyklej naturalne łupki - nic nie zastąpi skały - tylko prawdziwa skała. Potem pomaluj siwą farbą zaschnięty gips, potem drobno znieloną gąbkę i gdzieniegdzie kamyczki maluteńkie możesz powkładać. No i oczywiście na górę obowiązkowe choinki. Ja właśnie tą metodą będę robił tunel...
Ostatnio zmieniony 29 lip 2006, 14:54 przez Charakterek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Budynki, perony, lampy, mosty, tunele itd”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość