"Pilot" - wagon towarzyszący pociągom towarowym

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Filip
Posty: 343
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:48
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

"Pilot" - wagon towarzyszący pociągom towarowym

Post autor: Filip »

maciej_kolej pisze:Wagony tzw. piloty stosowane są do dziś przez zarządy kolejowe posiadające linię górskie. Wagony tego typu przeznaczone są do obserwacji całości składu towarowego ze świetlików różnej budowy, prezentowany model posiada taki świetlik w dachu w dachu, jednak większośc posiada dadatkowe świetliki w burtach wagonu. Celem stoswania takich wagonów jest utrzymanie bezpieczeństwa składu na trudnych liniach górskich (wyposażenie jak w wagonie hamującym), zabezpieczenie składu przed inwigilacją osób postronych podczas postojów, przewóz przesyłek kurierskich, nadzór nad ładunkiem w wagonach towarowych.
Prezentowany model powstał na bazie konstrukcji przedwojennej(1930) w 1960 roku i jest jej rozwinięciem - poszycie drewniane pokryte arkuszami blach, tolaeta, przedział bagażowy i służbowy, ogrzewanie. W byłej NRD dozór nad pociągami towarowymi był ściśle przestrzegany dlatego te wagony wyśmienicie spełniały swoja rolę. Bywały przypadki łączenia tego typu wagonów z pociągmi osobowymi na liniach drugorzędnych jednak większość pracowała ze składami towarowymi jednorodnymi i mieszanymi. Należy dodać że stosowano zastepczo również wagony bagażowe dwuosiowe serii Pw36. Wagony tego typu stosowano w NRD do 1990 roku, po zjednoczeniu Niemiec ich rolę przejęły wagony inego typu.
Obecnie najczęście "piloty" jak je przezywano najczęściej możemy spotkac w Szwajcarii, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, Czechach.
Prezentowany model to obowiązkowa pozycja w skłądach modelowych kolei DR - ja stosuję go często z "niemieckim krokodylem" ciągnącym sznur weglarek lub jednolitych cystern.
maciej_kolej pisze:Dzięki uprzejmości kolegów z tematu wagony REKO zowu coś wiemy więcej. Otóż wagony 2achs. Personenzug-Gepäckwagen Daa budowane były na bazie przedwojenych doświadczeń z wykorzystaniem podwozi przedwojennej budowy (Niemcy to jednak gospodarny naród - nic się nie zmarnuję). Budowano je podczas realizacji programu budowy wagonów REKO jako wagony towarzyszące w pociągach towarowych. Tak się jednak złożyło że stosowano je równiez z powodzeniem z wagonami REKO.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
No i fajnie, temat znowu się rozwinął a warto wiedziec co się ma w modelu.
DBv pisze:Ciekawe co na to autor zdjęcia :)

Ale jesli chodzi o wagony Daa, to na kolejach DR w latach 70 czy 80 tych (wcześniej przypuszam równiez, ale pewności nie mam bo mnie ten okres nie interesuje) były wykorzystywane głównie w składach obsługiwanych trakcją parową. Jeżeli więc mamy skład towarowy sprzęgnięty z parowozem, to najprawdopodobniej bedzie i Daa, jeżli będzie spalinowóż, to hmmm, ja takich zdjęć nie widziałem ,mogę więc sądzić, że były to przypadki sporadyczne. Oczywiście zupełnie inna historia to pociągi osobowe (lub też PmG czy GmP, które w owym okresie równiez często wystepowały). tam Daa mogło sie trafić zawsze.
Co ciekawe reliktem tamtych czasów jest wykorzystywanie takich wagonów (Daak) na kolejach Czeskich.
maciej_kolej pisze:http://img484.imageshack.us/img484/5026/1347012pv.jpg
http://img484.imageshack.us/img484/9551/1342013zp.jpg
Ciekawe czy podobieństwo konstrukcji jest przypadkowe? Zamysł był z pewnością taki sam.
WojTTek pisze:W skansenie w Chabówce też jest "pilot". Może nie taki o jakim moi przedmówcy pisali ale w końcu jest :D
DBv pisze:
maciej_kolej napisał pisze::
http://img484.imageshack.us/img484/5026/1347012pv.jpg
http://img484.imageshack.us/img484/9551/1342013zp.jpg
Ciekawe czy podobieństwo konstrukcji jest przypadkowe? Zamysł był z pewnością taki sam.
Podobieństwo nie jest tu oczywiście przypadkowe, tak jak przypadkowym nie jest podobieństwo np Fiata Cinquecento do Fiata Seicento.
Oba to wagony bagażowe. Pierwszy to Pwgs41, drugi to mozna by rzec, jego następca Pwgs56 (czy też Daa). Oba produkcji niemieckiej, pierwszy (jak wskazuje nazwa) z lat 40 - tyvh, drugi z 50-tych, juz z obszaru NRD. Nie wykluczone jednak, że i konstruktorzy ci sami byli... :)
maciej_kolej pisze: Zgadza się. I chyba dobrneliśmy do końca tematu, no może zdarzyć sie tak że ktos coś jeszcze uzupełni. Wszystkim uczestnikom w tej dyskusji dziękuję i pozdrawiam Maciej.
oelka pisze:
maciej_kolej napisał: pisze: Zgadza się. I chyba dobrneliśmy do końca tematu, no może zdarzyć sie tak że ktos coś jeszcze uzupełni. Wszystkim uczestnikom w tej dyskusji dziękuję i pozdrawiam Maciej.
Owszem. Ten "pilot' to po polsku brankard. Brankardy byly powszechnie kiedys uzywane w pociagach towarowych jako miejsce dla kierownika pociagu.

Krzysztof
maciej_kolej pisze: Ot ciekawostka w postaci wagonu towarzyszącego na kolei DR
Obrazek
DBv pisze:Szczerze mówiąc za duzo na tym zdjęciu nie rozpoznaję. Jak dla mnie to jednak nie jest ten wagon o którym mowa byla wyżej. To chyba 3osiowe bagażowe (lub pocztowe) Reko jest. Może to skład pociągu przesyłek ekspresowych, lub pocztowych?
maciej_kolej pisze:
DBv napisał: pisze: Szczerze mówiąc za duzo na tym zdjęciu nie rozpoznaję. Jak dla mnie to jednak nie jest ten wagon o którym mowa byla wyżej. To chyba 3osiowe bagażowe (lub pocztowe) Reko jest. Może to skład pociągu przesyłek ekspresowych, lub pocztowych?
Otóż to - to jest inny wagon serii Reko jak zauważyłeś, w ramach wagonu towarzyszącego.
Ostatnio zmieniony 26 lip 2006, 00:07 przez Filip, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość