Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
-
- Posty: 810
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Pytaj, a ci pomogą (choć mało takich ) Nie jestem może specjalistą i zapewne wkradły się tam jakieś błędy, ale może Ci to pomoże: (dodam, że oznaczenia w prawym dolnym rogu na bocznej ścianie są moją fantazją i nie były dołączone do kalek)
Ostatnio zmieniony 27 lut 2010, 19:19 przez BarTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
- golab
- Posty: 1365
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Że tak zapytam - odświeżając temat - i nie wiem czy nie zostanę zaraz zbesztany...
W ramach "ćwiczeń" nabyłem drogą kupna na alle... kalki do chłodni Slm i chciałbym w miarę prawidłowo je rozmieścić na wagonie. Znalazłem kilka fotek w internecie (w tym w/w modeli H0), ale nie wszystkie elementy z kalki tam występują.
Mógłby któryś z Was nakierować mnie na prawidłowe tory ? Z koleją niestety nie mam nic poza TTką wspólnego i po prostu na oznaczaniu wagonów się nie znam.
W ramach "ćwiczeń" nabyłem drogą kupna na alle... kalki do chłodni Slm i chciałbym w miarę prawidłowo je rozmieścić na wagonie. Znalazłem kilka fotek w internecie (w tym w/w modeli H0), ale nie wszystkie elementy z kalki tam występują.
Mógłby któryś z Was nakierować mnie na prawidłowe tory ? Z koleją niestety nie mam nic poza TTką wspólnego i po prostu na oznaczaniu wagonów się nie znam.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2010, 09:09 przez golab, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Poniżej foty rysunków
Ołówkiem dopisałem wymiary nie stosowanych obecnie symboli (w mm w skali 1:1) wymiary reszty można znaleźć w literaturze np "Wagony Towarowe Poradnik Techniczny"
Ołówkiem dopisałem wymiary nie stosowanych obecnie symboli (w mm w skali 1:1) wymiary reszty można znaleźć w literaturze np "Wagony Towarowe Poradnik Techniczny"
Ostatnio zmieniony 28 lut 2010, 13:10 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Każda informacja na ten (ubogi) temat zawsze pożądana. Gdyby to nie był kłopot z przyjemnością skorzystam z propozycji.AK pisze:Gdzieś w czeluściach swojego archiwum (a jest spore ) mam ksero z rysunku tzw grupy 20 czyli malowanie i napisy chłodni 4L (konfiguracja na lata 60-e). Jak zdecydujesz sie na ten typ i będziesz zainteresowany mogę Ci podesłać foto (jak znajdę rysunek ) z tym że tam nie ma dat ani numeru inwentarzowego.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Gdzieś w czeluściach swojego archiwum (a jest spore ) mam ksero z rysunku tzw grupy 20 czyli malowanie i napisy chłodni 4L (konfiguracja na lata 60-e). Jak zdecydujesz sie na ten typ i będziesz zainteresowany mogę Ci podesłać foto (jak znajdę rysunek ) z tym że tam nie ma dat ani numeru inwentarzowego.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2009, 18:42 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Do budowy to może za dużo powiedziane Raczej będzie to adaptacja modeli Tilliga/BTTB. Wybór najprawdopodobniej padnie na 4L choć i ryfle nie są wykluczone.AK pisze:Tak z ciekawości zeno, potrzebne Ci te dane do budowy modelu czy tak sobie ?
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Tak z ciekawości zeno, potrzebne Ci te dane do budowy modelu czy tak sobie ?
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Ryfle to nie kwestia potwierdzenia tylko interpretacji .
Dla mnie 202L to wagon wyprodukowany na bazie dokumentacji konstrukcyjnej 202L a ta nie przewiduje gładkich ścian.
Fakt że wykonawca spłodził grupę wagonów bez ryfli i nazwał je 202L to nie znaczy że tym one były. Co to było to nie wiem, mogła to być seria przed produkcyjna złożona z części z magazynu albo prototyp który nie wypalił i podciągnięto go pod 202L bo nie było co z nim zrobić (trzeba by spytać kogoś kto tam wtedy pracował w dziale technologicznym).
Dla mnie 202L to wagon wyprodukowany na bazie dokumentacji konstrukcyjnej 202L a ta nie przewiduje gładkich ścian.
Fakt że wykonawca spłodził grupę wagonów bez ryfli i nazwał je 202L to nie znaczy że tym one były. Co to było to nie wiem, mogła to być seria przed produkcyjna złożona z części z magazynu albo prototyp który nie wypalił i podciągnięto go pod 202L bo nie było co z nim zrobić (trzeba by spytać kogoś kto tam wtedy pracował w dziale technologicznym).
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
K. Koj na Martelu pisał, że pierwsza partia (być może seria informacyjna? - mój dopisek) posiadała gładkie ściany. Później pojawiły sie ryflowane - 6 i następnie 14 ryfli. I to jest moje źródło informacji. Zresztą na podstawie danych z PMR Koja, Dracula wykonał model wagonu, którego zdjęcia są również na Martelu. A ów wątek był przytaczany w tej dyskusji.zeno pisze:Gdzie te informacje można potwierdzić?
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 18 lut 2009, 18:57 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
oelka pisze:[...]polskie wagony 4L, 201L i 202L - z pierwszej serii są niemal identyczne: 6600 rozstaw osi, 11740mm długości całkowitej i gładkie ściany. Dopiero późniejsze wersje chłodni 202L posiadały ściany ryflowane - najpierw 6, a potem 14 ryfli. [...]
Gdzie te informacje można potwierdzić?AK pisze:202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbe do 14[...]
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Biorąc pod uwagę artykuł ze ŚWIATA KOLEI 2006/10 - KATALOG MODELI – pt. "Wagon chłodnia typu 4L" autorstwa Krzysztof Koj, Arkadiusz Lubka, oznaczenie numerowe wagonu jest OK. W takim razie numery poniżej numeru 705 284 (te bliższe) mogą odpowiadać wagonowi 4L?
- brovarek
- Posty: 863
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Dokładnie tak !4L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms
201L - oznaczenie przed przenumerowaniem Sls. Tu mała uwaga to nie jest chłodnia tylko wagon izotermiczny do przewozu "chłodziwa" czyli suchego lodu. W efekcie bardzo różni się od typowego np 4L bo nie ma komór na lód w związku z czym nie ma drzwiczek i drabinek na czołach.
W obu przypadkach orły zlikwidowano decyzja z 1959 czyli z wagonów powinny zniknąć najpóźniej do 1962 (pierwsza rewizja po decyzji)
202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbę do 14 z tym że nie wiązało się to (o ile wiem) ze zmiana typu. Prawdopodobnie dotyczyło tylko będącego w owym okresie w produkcji 202Lc/1.
Co do podobieństwa konstrukcji to największy problem to dach. U nas jest to jeden łuk (dla 4L to R1079,5 mm po zewnętrznej powierzchni blachy) a model ma dwa, więc wygląda nieco inaczej.
Zakres numeracji to 705000-709999
Z numerami dla poszczególnych serii niestety jest problem. Moze kolega AK ma jakieś dane? Jesli nie, to albo uda ci sie "zerżnąć" cos z innych skal, albo pozostaje Ci Krzysztof Koj.
Data rewizji to taki sam problem jak numer wagonu, reszta oznaczeń to pikuś, zalezy tylko który miałby to być.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 18:02 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Przez "przenumerowanie" należy rozumieć zmianę oznaczenia użytkownika (PKP) z np Wddo na Es plus zmian numeru z sześcio cyfrowego na siedmio z cyfrą samokontroli.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Oznaczenia przemysłowe to typ wagonu, którego nie powinno sie mylić z seria litrowa i cyfrowa.Witek M. pisze:Żadne "przenumerowanie". 4L, 202L to oznaczenia przemysłowe, a "slims" - kolejowe. Tak jak np. 406R i "zans" w przypadku cystern.
4L to typ wagonu nadany zgodnie ze starymi zasadami (tak samo jak 43A, 7A itp). Natomiast 201L, 202L (101A, 120A) są typami nadanymi po reformie oznaczeń producentów.
Natomiast Slms, Sls to serie literowe przewoźnika nie mająca nic wspólnego z typem. A zmieniane były na przełomie lat 60. i 70. (np. Sls -> Iqrs)
W innych krajach np. w Niemczech seria literowa bywa również i typem wagonu. U nas jednak cały czas starannie rozdziela sie te sprawy.
Temat typu wagonu jest wałkowany ostatnio w ŚK 1 i 2/2009.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 16:59 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- Witek M.
- Posty: 973
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Żadne "przenumerowanie". 4L, 202L to oznaczenia przemysłowe, a "slims" - kolejowe. Tak jak np. 406R i "zans" w przypadku cystern.AK pisze:[...] oznaczenie przed przenumerowaniem Slms [...]
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 16:59 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości