Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
BarTTek
Posty: 810
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: BarTTek »

Pytaj, a ci pomogą (choć mało takich :P ) Nie jestem może specjalistą i zapewne wkradły się tam jakieś błędy, ale może Ci to pomoże: (dodam, że oznaczenia w prawym dolnym rogu na bocznej ścianie są moją fantazją i nie były dołączone do kalek)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 lut 2010, 19:19 przez BarTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: golab »

Że tak zapytam - odświeżając temat - i nie wiem czy nie zostanę zaraz zbesztany...

W ramach "ćwiczeń" nabyłem drogą kupna na alle... kalki do chłodni Slm i chciałbym w miarę prawidłowo je rozmieścić na wagonie. Znalazłem kilka fotek w internecie (w tym w/w modeli H0), ale nie wszystkie elementy z kalki tam występują.

Mógłby któryś z Was nakierować mnie na prawidłowe tory ? Z koleją niestety nie mam nic poza TTką wspólnego i po prostu na oznaczaniu wagonów się nie znam.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2010, 09:09 przez golab, łącznie zmieniany 1 raz.
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: AK »

Poniżej foty rysunków
Obrazek Obrazek
Ołówkiem dopisałem wymiary nie stosowanych obecnie symboli (w mm w skali 1:1) wymiary reszty można znaleźć w literaturze np "Wagony Towarowe Poradnik Techniczny"
Ostatnio zmieniony 28 lut 2010, 13:10 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: zeno »

AK pisze:Gdzieś w czeluściach swojego archiwum (a jest spore :mrgreen: ) mam ksero z rysunku tzw grupy 20 czyli malowanie i napisy chłodni 4L (konfiguracja na lata 60-e). Jak zdecydujesz sie na ten typ i będziesz zainteresowany mogę Ci podesłać foto (jak znajdę rysunek :roll: ) z tym że tam nie ma dat ani numeru inwentarzowego.
Każda informacja na ten (ubogi) temat zawsze pożądana. Gdyby to nie był kłopot z przyjemnością skorzystam z propozycji.
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: AK »

Gdzieś w czeluściach swojego archiwum (a jest spore :mrgreen: ) mam ksero z rysunku tzw grupy 20 czyli malowanie i napisy chłodni 4L (konfiguracja na lata 60-e). Jak zdecydujesz sie na ten typ i będziesz zainteresowany mogę Ci podesłać foto (jak znajdę rysunek :roll: ) z tym że tam nie ma dat ani numeru inwentarzowego.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2009, 18:42 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: zeno »

AK pisze:Tak z ciekawości zeno, potrzebne Ci te dane do budowy modelu czy tak sobie :D ?
Do budowy to może za dużo powiedziane :) Raczej będzie to adaptacja modeli Tilliga/BTTB. Wybór najprawdopodobniej padnie na 4L choć i ryfle nie są wykluczone.
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: AK »

Tak z ciekawości zeno, potrzebne Ci te dane do budowy modelu czy tak sobie :D ?
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: AK »

Ryfle to nie kwestia potwierdzenia tylko interpretacji :mrgreen: .
Dla mnie 202L to wagon wyprodukowany na bazie dokumentacji konstrukcyjnej 202L a ta nie przewiduje gładkich ścian.
Fakt że wykonawca spłodził grupę wagonów bez ryfli i nazwał je 202L to nie znaczy że tym one były. Co to było to nie wiem, mogła to być seria przed produkcyjna złożona z części z magazynu albo prototyp który nie wypalił i podciągnięto go pod 202L bo nie było co z nim zrobić :lol: (trzeba by spytać kogoś kto tam wtedy pracował w dziale technologicznym).
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: oelka »

zeno pisze:Gdzie te informacje można potwierdzić? :>
K. Koj na Martelu pisał, że pierwsza partia (być może seria informacyjna? - mój dopisek) posiadała gładkie ściany. Później pojawiły sie ryflowane - 6 i następnie 14 ryfli. I to jest moje źródło informacji. Zresztą na podstawie danych z PMR Koja, Dracula wykonał model wagonu, którego zdjęcia są również na Martelu. A ów wątek był przytaczany w tej dyskusji.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 18 lut 2009, 18:57 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: zeno »

oelka pisze:[...]polskie wagony 4L, 201L i 202L - z pierwszej serii są niemal identyczne: 6600 rozstaw osi, 11740mm długości całkowitej i gładkie ściany. Dopiero późniejsze wersje chłodni 202L posiadały ściany ryflowane - najpierw 6, a potem 14 ryfli. [...]
AK pisze:202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbe do 14[...]
Gdzie te informacje można potwierdzić? :>
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: zeno »

Biorąc pod uwagę artykuł ze ŚWIATA KOLEI 2006/10 - KATALOG MODELI – pt. "Wagon chłodnia typu 4L" autorstwa Krzysztof Koj, Arkadiusz Lubka, oznaczenie numerowe wagonu jest OK. W takim razie numery poniżej numeru 705 284 (te bliższe) mogą odpowiadać wagonowi 4L?
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 863
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: brovarek »

4L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms
201L - oznaczenie przed przenumerowaniem Sls. Tu mała uwaga to nie jest chłodnia tylko wagon izotermiczny do przewozu "chłodziwa" czyli suchego lodu. W efekcie bardzo różni się od typowego np 4L bo nie ma komór na lód w związku z czym nie ma drzwiczek i drabinek na czołach.
W obu przypadkach orły zlikwidowano decyzja z 1959 czyli z wagonów powinny zniknąć najpóźniej do 1962 (pierwsza rewizja po decyzji)
202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbę do 14 z tym że nie wiązało się to (o ile wiem) ze zmiana typu. Prawdopodobnie dotyczyło tylko będącego w owym okresie w produkcji 202Lc/1.
Co do podobieństwa konstrukcji to największy problem to dach. U nas jest to jeden łuk (dla 4L to R1079,5 mm po zewnętrznej powierzchni blachy) a model ma dwa, więc wygląda nieco inaczej.
Dokładnie tak !
Zakres numeracji to 705000-709999
Z numerami dla poszczególnych serii niestety jest problem. Moze kolega AK ma jakieś dane? Jesli nie, to albo uda ci sie "zerżnąć" cos z innych skal, albo pozostaje Ci Krzysztof Koj.
Data rewizji to taki sam problem jak numer wagonu, reszta oznaczeń to pikuś, zalezy tylko który miałby to być.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 18:02 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: AK »

Przez "przenumerowanie" należy rozumieć zmianę oznaczenia użytkownika (PKP) z np Wddo na Es plus zmian numeru z sześcio cyfrowego na siedmio z cyfrą samokontroli.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: oelka »

Witek M. pisze:Żadne "przenumerowanie". 4L, 202L to oznaczenia przemysłowe, a "slims" - kolejowe. Tak jak np. 406R i "zans" w przypadku cystern.
Oznaczenia przemysłowe to typ wagonu, którego nie powinno sie mylić z seria litrowa i cyfrowa.
4L to typ wagonu nadany zgodnie ze starymi zasadami (tak samo jak 43A, 7A itp). Natomiast 201L, 202L (101A, 120A) są typami nadanymi po reformie oznaczeń producentów.
Natomiast Slms, Sls to serie literowe przewoźnika nie mająca nic wspólnego z typem. A zmieniane były na przełomie lat 60. i 70. (np. Sls -> Iqrs)

W innych krajach np. w Niemczech seria literowa bywa również i typem wagonu. U nas jednak cały czas starannie rozdziela sie te sprawy.

Temat typu wagonu jest wałkowany ostatnio w ŚK 1 i 2/2009.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 16:59 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 973
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia

Post autor: Witek M. »

AK pisze:[...] oznaczenie przed przenumerowaniem Slms [...]
Żadne "przenumerowanie". 4L, 202L to oznaczenia przemysłowe, a "slims" - kolejowe. Tak jak np. 406R i "zans" w przypadku cystern.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 16:59 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości