Ty51 TT

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 09 lis 2013, 11:48

Bardzo dobrze, że nie trzymałeś się kurczowo instrukcji. Jesteś kreatywny wiec przerobiłeś loka wg. własnego widzimisię. Myślę, że możesz wrzucić fotki do tego tematu. Na pewno się przydadzą.


Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 370
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ty51 TT

Postautor: PiotrT » 09 lis 2013, 10:43

Mi też nie wszystko udało się od razu i sporo godzin nad tym lokiem spędziłem. I pewnie jeszcze parę spędzę. Z dobre dwa dni poświeciłem na prawidłowy odbiór prądu i układ kół, wiązarów aby nic nie haczyło. Dwa razy malowałem loka. Wprowadziłem też kilka modyfikacji. Jakby ktoś chciał to niech napisze na PW to wrzucę fotki. Pod węglem w tendrze mam śrubkę która trzyma go jako całość. Kocioł i budka są przykręcane oddzielnie. Drzwi dymnicy tak jak i węgiel mają wklejony magnes. Dzięki czemu można je łatwo demontować. W kocioł zamiast wkładać kawałek śruby wsypałem drobny śrut wędkarski.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 09 lis 2013, 00:50

Cóż, TY51 nie jest zestawem dla kogoś kto jeszcze nic nie składał. Ja bym sie nie porwał na niego jako swój pierwszy, drugi model. No może oprócz PiotraT który poradzi sobie chyba ze wszystkim ;P

A tak już na serio to napisz co Ci nie pasuje w instrukcji. Jak bardziej łopatologicznie ją napisać? Na forum jest kupa osób które rozwieją Twoje wątpliwości dot. wykonania tego czy innego elementu.
Ostatnio zmieniony 09 lis 2013, 00:57 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sudovia
Posty: 365
Rejestracja: 11 lip 2008, 21:28
Lokalizacja: Suwałki
Been thanked: 1 time

Re: Ty51 TT

Postautor: Sudovia » 08 lis 2013, 21:27

Moim zdaniem, Konrad robisz instrukcję montażu dla kogoś kto już kilka modeli złożył i wie co z czym i dlaczego :mrgreen:
Wedle mojego skromnego zdania, po zamontowaniu środkowej podpory kotła , dobrze by było zamontować koła i wiązary.
Zapewniam, że dla nikogo nie będą one w prawidłowy sposób działać, ale na tym etapie lutowania są możliwe wszelkie poprawki bez zdzierania sobie nerwów(jak w moim przypadku).
Jeszcze chwila i z mojego Ty51 byłaby sterta puzli do składania :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 08 lis 2013, 21:30 przez Sudovia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 14 paź 2013, 15:20

Zapraszam na stronę główną, oglądajcie filmik z Ty51 i komentujcie ;)
Film można też zobaczyć na naszym kanale na YT.
http://www.youtube.com/watch?v=Dt2x_gma_aU
Ostatnio zmieniony 14 paź 2013, 15:22 przez Ranger, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 30 wrz 2013, 15:44

Do wszystkich nabywców dzisiaj poszedł support.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 27 wrz 2013, 12:11

Na stronie pojawił się szablon do wycięcia szybek.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2013, 12:11 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 26 wrz 2013, 22:32

Montaż parowozu po malowaniu.
Montaż zaczynamy od tendra, najpierw odbieraki.
Obrazek Obrazek
Potem korpus napędowy, Nie zapomnijmy go posmarować.
Obrazek Obrazek
Musimy wykonać sprężyny z drutu pasujące do gniazd w korpusie.
Obrazek Obrazek Obrazek
Przykręcamy napęd ściętą częścią do KKS.
Obrazek
Uzbrajamy silnik w ślimaki, rozwiercamy otwory w nich wiertłem średnicy 1,5mm. Naciągamy na wałki, lutujemy też przewody do silnika.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Montujemy płytkę PCB.
Obrazek Obrazek
Silnik można przykleić do łoża, jeśli nie to między nim a płytką trzeba włożyć dystans blokujący go.
Obrazek
Przykręcamy płytkę, lutujemy przewody silnika i odbieraków, po prawej u góry i dołu silnik, po lewej u dołu i góry odbieraki. U góry przy gnieździe dekodera zaznaczamy pin 1.
Obrazek Obrazek Obrazek
Lutujemy druciki do diodek a następnie wklejamy je w garnki wciągając wiązki do środka.
Obrazek Obrazek Obrazek
Parujemy ze sobą + i -, następnie lutujemy do wtyczki oznaczając +.
Obrazek
Podłączamy wtyczkę do tylnego gniazdka, „-‘’ od rezystora. Stawiamy na tory i możemy przetestować działanie tendra. Przewody trzeba uporządkować w budzie tendra.
Obrazek Obrazek Obrazek
Wycinamy cztery przewody o długości ok. 10cm. Przygotowujemy wtyczki, lutujemy do dużej wtyczki przewody i malujemy luty na czarno aby się nie świeciły.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wciągamy przewody przez otwór budy między tendrem a parowozem zostawiając 2cm przewodów.
Obrazek
Przyklejamy przewody w środku układając je na środku i równolegle.
Obrazek
Lutujemy po wtyczce do prawych i lewych przewodów.
Obrazek
Wycinamy kanał w przednim ciężarku. Ma mieć szerokość i głębokość czterech przewodów + 1mm.
Obrazek
Przymierzamy ciężarek, zamykamy tender.
Obrazek Obrazek
Na razie odkładamy prawie do końca zmontowany tender.
Teraz montujemy parowóz.
Zaczynamy od wciągnięcia przewodów z diodkami.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Przewiercamy łożyska kół wiertłem średnicy 1,6mm.
Obrazek
Kopiujemy płytkę tendra z polistyrenu, posłuży jako izolator. Następnie wykonujemy dwie wtyczki i montujemy płytkę.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Bierzemy kawałek laminatu oraz odbieraki które wyginamy tak aby dotykały koła. Pomagamy sobie kołem aby wszystko wymierzyć.
Obrazek Obrazek
Wycinamy cztery przewody o długości 4cm i lutujemy je do płytki od spodu.
Obrazek Obrazek
Przyklejamy polistyren od spodu płytki. Następnie płytkę przyklejamy na środku łoża wciągając przewody pod podłogą budki maszynisty.
Obrazek Obrazek Obrazek
Teraz dość kluczowy moment, lutujemy gniazdo do przewodów. Od góry po kolei:
-prawy odbierak
-lewy odbierak
- „-‘’ świateł
- „+’’ świateł (tam gdzie rezystor)
Obrazek
Teraz łączymy wszystko na razie na próbę. Na małych wtyczkach zaznaczamy strony aby nie pomylić wtyczek od odbieraków i reflektorów. Żółte oznaczenia to wtyczka od świateł. Przy okazji żółty jest od strony „+’’. W [podobny sposób identyfikujemy odbieraki i oznaczamy prawą i lewą stronę.
Obrazek Obrazek
Możemy wkleić ciężarki i zamknąć tender.
Wciągamy wtyczkę pod podłogę tak aby nie wystawała.
Obrazek
Przednie odbieraki lutujemy do laminatu. Również przewody lutujemy do laminatu.
Obrazek Obrazek Obrazek
Wklejamy odbieraki. Wciągamy przewody w stojak.
Obrazek Obrazek
Parujemy + i – diodek.
Obrazek
Przygotowujemy wtyczkę, lutujemy po kolei od góry prawy, lewy odbierak, - i + diodek.
Obrazek
Oznaczamy kolorami prawy odbierak i + diodek. Potem wklejamy do środka tak aby wtyczka nie wystawała poza obrys śrubowanej podstawy kotła.
Obrazek Obrazek Obrazek
Malujemy przewody na czarno.
Obrazek
Podczas wysychania kleju od wtyczki możemy przykleić sprężarkę.
Obrazek Obrazek
Wycinamy cztery różnokolorowe przewody długości 10cm.
Obrazek
Przygotowujemy wtyczkę, pasujemy ją do kotła. Następnie lutujemy przewody i wciągamy do kotła przyklejając wtyczkę.
Obrazek Obrazek Obrazek
Kiedy klej wyschnie czas wykonać wtyczki pod paleniskiem. Malujemy farbą wtyczki, zakładamy kocioł. Ślad po farbie odbije się pod kotłem wyznaczając ślad do wycięcia.
Obrazek Obrazek Obrazek
UWAGA Otwór ma być lekko pod kątem bo wtyczki wejdą do środka pod kątem.
Możemy wykonać haczyk do wciągnięcia przewodów.
Obrazek Obrazek Obrazek
Lutujemy przewody, wtyczki bliżej czoła parowozu odpowiadają za odbieraki, dalej parowozu za światła. Dzięki oznaczeniu wtyczek kolorami nie powinniśmy pomylić wtyczek. Wklejamy wtyczki lekko poniżej podłogi paleniska.
Obrazek
Czas zamontować koła, przed ich rozebraniem zaznaczamy zaznaczamy jak trzeba je złożyć, z obu stron. Dodatkowo drugą oś trzeba rozebrać obustronnie więc na jedną stronę nanosimy dodatkowy znacznik. Aby nie pomylić stron.
Obrazek Obrazek
Zakładamy koła.
Obrazek
Montujemy blachę.
Obrazek Obrazek
Składamy wózek i przykręcamy.
Obrazek Obrazek
Czas zmontować wiązary. Przycinamy tłoczki.
Obrazek
Składamy wiązary jak na foto ustawiając koła otworem na dole. Tak łatwiej wszystko poskładać. UWAGA Wiązary główne są do przodu i tyłu parowozu. Te do przodu nie mają imitacji śrub które mogą blokować wiązary, są gładkie.
Obrazek Obrazek
Po wyschnięciu kleju możemy założyć kocioł. Powinien wchodzić pewnie ale nie z oporem.
Jeśli wszystko pasuje czas zamontować obciążenie kotła i go zamknąć. Wycinamy pręt o długości 85mm i średnicy 8mm. Zawijamy pręt w papier jako izolator. Wkładamy do kotła. Blokujemy ciężar klejem na gorąco albo gumą. Zakładamy drzwi dymnicy.
Obrazek Obrazek Obrazek
Przyklejamy prądnicę.
Obrazek Obrazek
Teraz czas na drążki momośrodowe. Skracamy je i przyklejamy mocowanie klejem. Rozwiązanie jest pewne i sprawdzone. Zakładamy je między korbą a kulisą.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Montujemy hamulce. Uwaga, ostatni ma nie dotykać koła z gumką bo wiązary będą się blokować. Ostatnie szczęki trzeba przykleić.
Obrazek Obrazek
Możemy zamontować osłony tłoków jeśli nie będziemy jeździć na ciasnych łukach.
Obrazek
Wklejamy szybki do budki, szablon na stronie do pobrania.
Obrazek
Przyklejamy tabliczki.
Obrazek
Jeśli po połączeniu tendra i parowozu światła działają i parowóz działa bez problemu możemy zamontować szybki i ramki reflektorów.
Obrazek Obrazek Obrazek
Uwaga, gotowy parowóz trzeba nasmarować – zakroplić trochę oliwy w łożyska.
Gotowy produkt łączymy ze sobą i docieramy standardowo.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Przy okazji gotowy produkt oferowany jest w pudełku z wypraską gąbkową.
Obrazek Obrazek Obrazek
To koniec relacji. Nabywcy zestawów dostaną dodatkowo zestaw odbieraków, ramki reflektorów, kawałek laminatu. Proszę tylko o kontakt na PW i podanie adresów do wysyłki.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 17 wrz 2013, 00:06

Zawór bezp. Pozostałość po Ty51 full metal. Obecnie jest odlewany. Jednakże jakby ktoś chciał sobie zrobić metalowy to można, inaczej należy pominąć.
Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 370
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ty51 TT

Postautor: PiotrT » 16 wrz 2013, 20:09

Robcio1910 pisze:Ja blachy myję w IZOPROPANOLU, CLEANSER IPA Art.102, ...

Zamówione. Proponuje punkcik dla kolegi.

Mam jeszcze jedno pytanie. Wiem ze niektóre elementy są powielone więcej razy niż potrzeba (Przydały się podstawki pod reflektory bo powyginałem na opak i przy prostowaniu się posypała jedena :> ). Natomiast nie mogę znaleźć zastosowania dla 1 i 2. Coś pominąłem?
Załączniki
dsc01851g.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Ranger » 11 wrz 2013, 13:08

Potwierdzam, może być Izo. Rozpuszcza kalafonie itp.
Awatar użytkownika
Robcio1910
Posty: 696
Rejestracja: 20 kwie 2007, 12:49
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Ty51 TT

Postautor: Robcio1910 » 11 wrz 2013, 12:48

Ja blachy myję w IZOPROPANOLU, CLEANSER IPA Art.102, uniwersalny preparat do czyszczenia optyki, mechaniki precyzyjnej i sprzętu elektronicznego.
Kupiłem to na Alledrogo, jak znajdę linka to podeślę ... :D
Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 370
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ty51 TT

Postautor: PiotrT » 11 wrz 2013, 11:46

Jakim rozpuszczalnikiem umyć blachy po lutowaniu?
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

ETAP SZÓSTY

Postautor: Ranger » 10 wrz 2013, 16:00

Rama tendra
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pasujemy ją do budy tendra.
Obrazek
Dyszel łączący tender i parowóz ma swój KKS.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Następnie bierzemy odcinek drutu 0,2mm i zaginamy mu koniec. Wkładamy do KKS i zaginamy drugi koniec.
Obrazek Obrazek
Możemy też zmodyfikować KKS jak na zdjęciu, zajmuje mniej miejsca.
Obrazek
Następnie wlutowujemy do środka, możemy podpiłować rogi KKS.
Obrazek
Mocowanie korpusu napędowego.
Wiercimy otwory i gwintujemy na śrubę M2.
Obrazek
Lutujemy pod podłogą.
Obrazek
Bierzemy korpus napędowy i obcinamy zbiorniki i cylinder.
Obrazek Obrazek
Do przykręcenia wykorzystamy dwie śruby M2 od Roco.
Obrazek Obrazek
Podpory wózków. Obcinamy nadlewki i przygotowujemy wąs montażowy.
Obrazek Obrazek
Maskownice wózków.
Obrazek
Również mają wąs montażowy który wchodzi w dołek na podporze.
Obrazek Obrazek
Pasujemy i lutujemy zachowując kąty.
Obrazek
Lutujemy całość pod podłoga w miejscach wskazanych na foto.
Obrazek Obrazek Obrazek
Dopiero teraz możemy dopasować i przyciąć przewody od instalacji wózków.
Obrazek
Zaginamy śrubowane blaszki i pasujemy ramę z budą.
Obrazek Obrazek
Bufory i skrzynka sprzęgowa.
Obrazek Obrazek Obrazek
Gniazdo tylnego KKS.
Obrazek Obrazek Obrazek
Gniazda odbieraków prądu.
Obrazek Obrazek
Łoże silnika.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Tylny KKS składamy analogicznie jak przedni.
Obrazek Obrazek
Dyszel składamy tak.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Następnie bierzemy odcinek drutu 0,2mm i zaginamy mu koniec. Wkładamy do KKS i zaginamy drugi koniec.
Obrazek Obrazek
Lutujemy na swoje miejsce.
Obrazek Obrazek
Podpory płytki PCB. Obcinamy nadlewki uważając aby nie obciąż wąsów montażowych. Następnie wiercimy wiertłem średnicy 1,6mm otwory na głębokość 8mm. Potem gwintujemy pod śrubę M2.
Obrazek Obrazek Obrazek
Lutujemy w wyznaczone miejsce we wszystkich miejscach wąsem do przodu tendra.
Obrazek Obrazek
Pasujemy płytkę, jeśli otwory nie wypadają idealnie sprawdzamy poprawność wlutowania podpór. Możemy tez trochę powiększyć otwory w płytce.
Obrazek
W tym momencie mamy zlutowane prawie wszystko.
Montujemy kontrolnie korpus napędowy wyszlifowując w nim wcięcie – kolizja z KKS.
Obrazek Obrazek Obrazek
Podpiłowujemy jeden z ciężarków.
Obrazek
Zakładamy ciężarki na próbę.
Obrazek
Potem budę.
Obrazek
Jeśli wszystko pasuje ściągamy budę i lutujemy drabinki. Te dłuższe można na końcach podlutować dla wzmocnienia.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Na koniec mamy gotowy tender.
Obrazek Obrazek
Cały parowóz prezentuje się tak.
Obrazek
Wszystko rozkładamy na części, myjemy i malujemy. Najpierw podkładem samochodowym a potem kolorami.
Obrazek
Ten etap zajął ok. 4h 10min.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3081
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

ETAP PIĄTY

Postautor: Ranger » 09 wrz 2013, 23:28

TENDER
Budowę zaczynamy od budy tendra.
Obrazek
Pudło zaginamy jak na fotkach i dokładnie lutujemy. Zagięcia na dole formujemy poprzez owijanie na walcu albo przeciąganie walcem po miejscu łuku aż sam zacznie się zawijać.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Zamknięcie skrzyni węglowej wlutowujemy od środka, rogi można oszlifować gdyż będą kolidować ze spoinami budy tendra.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Drzwiczki skrzyni bocznej.
Obrazek Obrazek Obrazek
Listwy na dole tendra lutujemy od spodu tendra a nie od środka ciągłym i ładnym lutem trzymając je szczelnie.
Obrazek Obrazek Obrazek
Drzwiczki skrzyni narzędziowej lutujemy tak.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Klapy wodne lutujemy przez otwory od środka tendra. Najpierw łapiemy jednym lutem, sprawdzamy czy SA prosto ustawione a dopiero potem lutujemy na stałe.
Obrazek Obrazek Obrazek
Reflektory I podstawki.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Podajnik węgla.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Rączki do otwierania drzwiczek. Między rączką a ścianę wsuwamy dystans grubości 0,2mm.
Obrazek Obrazek Obrazek
Mocowanie fartucha.
Obrazek Obrazek Obrazek
Stopień pod podajnikiem węgla.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Jeśli parowóz ma jeździć po wszystkich łukach ten etap pomijamy I zaślepiamy otwory cyną.
Stopnie.
Obrazek Obrazek Obrazek
Instalacje wózków.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na razie nie przycinamy przewodów ani ich nie formujemy. Całość zajęła ok. 2h. 16min.

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość