SM42, SP42 informacje i galeria

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

I wreszcie po wielu tygodniach frustrującej i ciężkiej pracy mam przyjemność zaprezentować gotowe części do odlewania. Aby wszystko się udało trzeba było pójść na pewne kompromisy - pogrubienie pomostów, daszków itp ale myślę, że nie psuje to ogólnego wyglądu lokomotywy. Lokomotywa będzie odlewana po długim weekendzie majowym i pierwsze odlewu spodziewam się mieć na początku czerwca być może wcześniej.
Zapisów nie przyjmuję do czasu ustalenia ostatecznej ceny lokomotywy.

Pierwsza seria będzie wykonywana ze standardową obudową tłumika z dwoma rzędami kratek. Planowana jest również wersja z aerodynamiczną obudową tłumika, wersja PKP Cargo (niebiesko-zielona).

Zapraszam do zadawania pytań i komentowania.
Załączniki
image18 - Kopia.JPG
image17 - Kopia.JPG
image16 - Kopia.JPG
image15 - Kopia.JPG
image12 - Kopia.JPG
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:Być może lokomotywa będzie modyfikowana podczas produkcji na poczet odlania większej ilości egzemplarzy tak aby układy żaluzji były różne. Podobnie powstanie kilka różnych wersji obudowy tłumika.
Na samym początku skupmy się jednak na SM42. Na SP42 przyjdzie czas, jeśli będzie zainteresowanie to na SU42 też.
OK. Dzięki Ranger za wyjaśnienia :) Ta zajawka informacyjna o szansie na różne układy żaluzji to fajna informacja.
Ranger pisze:I na koniec, nie planuję dzielenia formy, to jest odlew żywiczny a nie wysokociśnieniowy. Chętnie zrobiłbym wtryskową lokomotywę ale gdzieś mi się posiało 400000zł na formy i projektowanie 3D :roll:
Jasna sprawa. Nie znam się aż tak na tej technologii, dlatego spytałem. Te koszty o których wspomniałeś co do wysokociśnieniówki są bardzo realne z tego co pamiętam ze śledzenia dyskusji o stonce PIKO na sąsiednim forum. A tak a propos to nie przypuszczałem, że to taki koszt jest... masakra. Tym bardziej doceniam twoje dążenie do ścięcia kosztu produkcji stonki w TT tak aby więcej osób mogło sobie na nią pozwolić. Szacun. Fajnie, że jest taka firma jak UMF skąd wychodzą modele polskiego taboru "z duszą".
Ostatnio zmieniony 18 mar 2014, 22:44 przez jafrap, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Kolor mojej SP42 jest odpowiedni dla IVep. Ta na zdjęciu jest z 2005r. w malowaniu V epokowym i ponadto wyblakniętym.
Obudowy tłumików były różne, w czasie napraw rewizyjnych czasami je zamieniano więc dana część nie jeździła na lokomotywie przez cały okres jej użytkowania. Przypominam, że te lokomotywy były budowane w latach 1967-1978 więc już nie jedno przeszły, przebudowy i zamiany szafek bocznych również.
Egzemplarz z fotki jak widać pracuje ze składem towarowym więc przypuszczam że kocioł parowy albo jest niesprawny, albo nieużywany albo już dawno wymontowany więc stąd inny układ żaluzji. Mój model przedstawia wersję taka jaka wychodziła z Fabloku, przynajmniej tak wynika z dokumentacji.

Czy w modelu z żywicy będzie można zamówić konkretny układ żaluzji? Pewnie nie gdyż wiąże się to ze szlifowaniem, naklejaniem blach itd a zatem dodatkową i czasochłonną pracą. A właśnie czas montażu tych lokomotyw z blach był nie do przyjęcia.
Być może lokomotywa będzie modyfikowana podczas produkcji na poczet odlania większej ilości egzemplarzy tak aby układy żaluzji były różne. Podobnie powstanie kilka różnych wersji obudowy tłumika.
Na samym początku skupmy się jednak na SM42. Na SP42 przyjdzie czas, jeśli będzie zainteresowanie to na SU42 też.

I na koniec, nie planuję dzielenia formy, to jest odlew żywiczny a nie wysokociśnieniowy. Chętnie zrobiłbym wtryskową lokomotywę ale gdzieś mi się posiało 400000zł na formy i projektowanie 3D :roll:
Ostatnio zmieniony 14 mar 2014, 14:43 przez Ranger, łącznie zmieniany 3 razy.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:Tutaj mała zajawka a galeria dostępna na stronie UMF
Być może zaraz dostanę 'zjebkę' z forum, że się czepiam ale ja mam tylko pytanie.

Konradzie, nie potraktuj tego posta jako krytyki bo twoje modele są naprawdę świetne i chwała ci za nie. Mam tylko pytanie o żaluzje boczne, które w zależności od numeru były w różnym układzie. Np. 071 z twojej galerii ma inny układ żaluzji niż w rzeczywistości. Kolor też jakby nie ten. Czy to tylko tak na próbę? Z tego co słyszałem to do innego niż standardowy układu żaluzji coś tam ma się dopłacać, ale że da radę. Pytanie jaki jest standardowy układ żaluzji i czy jest szansa na wykonanie modelu z odpowiednią ilością wywietrzników na pokrywie przy budce. Zdarzały się bowiem egzemplarze z dwoma na boku (jak 071), ale i z większą ilością w jednym bądź dwóch rzędach (jak w twoim modelu). Nie chciało mi się już zdjęć wklejać ale na drugim boku też jest zupełnie inaczej niż w prawdziwej 071.
W skali H0 i w modelach PIKO-expert przewidzieli formy z wymiennymi sekcjami aby ten układ żaluzji odpowiadał danym numerom. Czy ty też w swoich planach przewidujesz takie "rewelacje"? :) Spytać nie zaszkodzi.

Zdjęcie prawdziwej i modelu PIKO (H0) pochodzi z http://wrphoto.eu/details.php?image_id=14124 i z http://www.dcc24.eu/node/874/575
Załączniki
SP42-071.jpg
Ostatnio zmieniony 15 mar 2014, 10:53 przez jafrap, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Moje obecne przydziały sa na rok 2005 ale 1997 to też Vep. więc przyda mi się bardzo taka pomoc.
Proszę o kontakt mailowy w celu omówienia współpracy.
Pozdrawiam
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Lech Makowiecki »

Konradzie, przy ustalaniu numeracji lokomotyw SM42 i ich lokalizacji, mogą być przydatne ubiegłoroczne numery „Świata kolei” gdzie zamieszczono w numerach 5-9 cykl artykułów o historii „stonek”. Tam też znajdują się dane odnośnie pierwszych przydziałów lokomotyw opuszczających fabrykę, od nr 002 do 1156. Natomiast w numerze 11/2013 zamieszczono podsumowanie tego cyklu, w którym znajduje się tabela Przydziałów lokomotyw serii SM42 do DOKP i lokomotywowni/zakładów taboru wg stanu na dzień 1 stycznia 1997 roku. Moje zainteresowanie skupiło się na Północnej DOKP i lokomotywach stacjonujących w Gdyni Grabówku czy Zajączkowie Tczewskim. W razie potrzeby służę skanem tej strony.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Dzięki za wyjaśnienia Ranger.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Stosowano je do numeru 521 jednak już w 521 nie. Tak się składa, Że mam fotki SM42-521 wykonane przez Jacka. Co ciekawe zastosowano w niej jeszcze stare schodki z pierwszej wersji SM42.
Można napisać, że wózki 1Ln stosowano do numeru 520 włącznie.
Obie konstrukcje różnią się dość znaczenie, myślę że uproszczone schematy wyjaśnią na czym ona polega. Czy wózek 1Ln nie posiadał belki bujakowej? Nie wydaje mi się, była inaczej skonstruowana. Wiki to nie jest dobre źródło informacji.

O Być może przydział lokomotyw zostanie zwiększony do 16 lokomotywowni ale jeszcze nie mam opracowanych pozostałych 6. Z Lublinem jest najmniejszy problem, mam co najmniej 5 lokomotyw.
Załączniki
w2.jpg
wózek.jpg
P1410309.jpg
Ostatnio zmieniony 11 mar 2014, 12:45 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:Odpowiedzi na kolejne pytania:
W drugiej kolejności powstanie SM42 w wersji do numery 520, tj. ze starą ramą i wózkami 1Ln oraz starą "garbatą" obudową tłumika.
Jeśli można spytać przy okazji -a i z ciekawości- co do tych wózków bo mnie jedna rzecz zastanawia... z tymi wózkami to jak to jest jeśli można wiedzieć? Na Wiki piszą, że od numeru 521 stosowano wózki 1Ln bez belki bujakowej (modyfikacja od w 1972 roku) wraz ze zmodyfikowaniem ostoi. Czy tych wózków 1Ln były dwa rodzaje (skoro piszesz o numerach do 520, a nie od 521 jak w Wikipedii wspominają)?
Ostatnio zmieniony 11 mar 2014, 07:57 przez jafrap, łącznie zmieniany 3 razy.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ranger pisze: W drugiej kolejności powstanie SM42 w wersji do numery 520, tj. ze starą ramą i wózkami 1Ln oraz starą "garbatą" obudową tłumika. Jednak termin oddania tej wersji do produkcji jest nieznany.
To lepiej jak w H0. Tam stonka jest tylko w jednej wersji wózków i ramy.
Co do ZT...
...nie widzę na liście ZT Lublin. Nie będzie takiej opcji przydziału? ...np...:
Załączniki
2006_10_manewry.jpg
Ostatnio zmieniony 11 mar 2014, 07:26 przez jafrap, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Odpowiedzi na kolejne pytania:
Napęd to sprawdzony model V100 Tilliga.
Mógłbym zamówić wykonanie napędy w SB-Modellbau u kolegów z Niemiec ale jego cena bez silnika to 120EUR. Jeśli cena gotowego modelu DCC am pozostać w granicach 1100zł trzeba wybierać sprawdzone rozwiązania.

Pierwsza seria będzie V epokowa (również niebieskie PKP Cargo). IV ep. wykonamy później gdyż trzeba do niej opracować realne oznaczenia, przydziały itp.

W drugiej kolejności powstanie SM42 w wersji do numery 520, tj. ze starą ramą i wózkami 1Ln oraz starą "garbatą" obudową tłumika. Jednak termin oddania tej wersji do produkcji jest nieznany.

Lokomotywa będzie co prawda z żywicy ale nie cała. Łoże motoru będzie odlewane z mosiądzu i ma służyć jednocześnie jako ciężar. Masa ma się utrzymać w granicach 140 gramów czyli tyle ile v100.
Również reflektory będą odlewane z mosiądzu aby nie dopuszczać do przeświecania.

Stonki będą wykonywane w seriach ale będzie można sobie wybrać numer z dostępnej puli, 10 numerów z całej Polski:
709 ZT Szczecin
700 ZT Kraków
689 ZT Czechowice
682 ZT Łódź
947 ZT Białystok
615 ZT Poznań
618 ZT Wrocław
758 ZT Kraków
703 ZT Gorzów Wlkp.
627 ZT Warszawa
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Pierwszy wypust czyli 20szt. w połowie wiosny. Baaaardzo usilnie pracuję teraz nad matkami.
Zapisów nie trzeba robić, dla nikogo nie zabraknie.
Awatar użytkownika
euzeb
Posty: 275
Rejestracja: 23 wrz 2007, 09:42
Lokalizacja: chorzów
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: euzeb »

Poproszę jedną sztukę. :D
Ostatnio zmieniony 10 mar 2014, 19:19 przez euzeb, łącznie zmieniany 1 raz.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:To teraz film pokazujący działanie światełek: KLIP
Świetne. Bardzo realistyczne. Smakowite. Sekwencje zapalania się poszczególnych lamp wspaniale oddają włączanie świateł w rzeczywistej lokomotywie bo z tego co wiem poszczególne lampy maszynista włącza oddzielnymi włącznikami.
Ostatnio zmieniony 11 mar 2014, 13:35 przez jafrap, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jerzyr
Posty: 340
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:02
Lokalizacja: Łapy
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Jerzyr »

To jeszcze ja zadam zapewne nurtujące wielu kolegów pytanie: Jaki przewidywany termin wypustu serii ??
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości