Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Jeszcze jedno spojrzenie na problem, tym razem: Loco Revue 7/2009 (744, s. 30-33).
PS:
- zamiast drutu mosiężnego można użyć zwykły drut miedziany z kabla podtynkowego (nie linki), którego zawsze sporo zostaje po remontach budowlanych.
- klejone płytki laminatu miedzianego można zastąpić wkrętami lub gwoździkami, które dają się lutować.
PS:
- zamiast drutu mosiężnego można użyć zwykły drut miedziany z kabla podtynkowego (nie linki), którego zawsze sporo zostaje po remontach budowlanych.
- klejone płytki laminatu miedzianego można zastąpić wkrętami lub gwoździkami, które dają się lutować.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2014, 11:12 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
PS:
Na starym Forum: Trakcja w TT... jak i ile??
Na starym Forum: Trakcja w TT... jak i ile??
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Arturze, jeszcze raz dziękuję za pomoc.
Przyjąłem rozwiązanie połowiczne - część wykonam na prętach M3, część podwieszoną pod sufitem tunelu (nakładaną razem tunelem), jak w załączonym przez Ciebie linku.
Przyjąłem rozwiązanie połowiczne - część wykonam na prętach M3, część podwieszoną pod sufitem tunelu (nakładaną razem tunelem), jak w załączonym przez Ciebie linku.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Znalazłem : Sieć trakcyjna.Widziałem takie rozwiązanie (na makiecie, nie mogę znaleźć)
Ostatnio zmieniony 26 maja 2010, 08:41 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Moje skrzynki mają 90x120 cm. Przy każdym przejściu z segmentu na segment pierwsze podpory są 5 cm od krawędzi skrzynki. Pozostała część toru jest dzielona na równe odcinki tak by były one mniejsze od 30 cm (najdłuższe przęsło Viessmanna) co wychodzi max ok 27,5 cm lub podobnie. Od osi toru przyjąłem 3 cm.
Takie przyjąłem założenia, oczywiście w niektórych miejscach muszę odstąpić od w/w zasad bo np wypada z drugiej strony żebrowanie skrzynki.
Takie przyjąłem założenia, oczywiście w niektórych miejscach muszę odstąpić od w/w zasad bo np wypada z drugiej strony żebrowanie skrzynki.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Aha, jeszcze jedno pytanie do Artura. Patrząc na Twoje fotografię szacuję, że kolejne podpory z pręta masz co około 30 cm Czy tak jest faktycznie ?
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Koledzy, prace trwają Dziękuję Wam jeszcze raz za pomoc i zdjęcia. Postaram się również zamieścić tu swoją relację z budowy.
-
- Posty: 676
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Przedstawiam fotki zelektryfikowanego tunelu w Długopolu: widok od strony Kłodzka i po stronie stacji.
Widać, że lina nośna jest obniżana prawie do poziomu drutu jezdnego za pomocą ramienia o innej konstrukcji niż normalnie.
Nie interesuję się siecią trakcyjną, a zdjęcia robiłem, gdy budowałem swój moduł z tunelem. Trakcję widać „przypadkowo” ale może się Tobie przyda
Widać, że lina nośna jest obniżana prawie do poziomu drutu jezdnego za pomocą ramienia o innej konstrukcji niż normalnie.
Nie interesuję się siecią trakcyjną, a zdjęcia robiłem, gdy budowałem swój moduł z tunelem. Trakcję widać „przypadkowo” ale może się Tobie przyda
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 09:44 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 2 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Widziałem takie rozwiązanie (na makiecie), gdzie drut nośny (górny) był poprzez izolator zakotwiczony bezpośrednio w portalu (do ściany ponad otworem tunelu), natomiast drut jezdny (dolny) wchodził do tunelu. Myślę, że nie jest to nazbyt eleganckie rozwiązanie, ale spełni swoją funkcję. Warto poszukać fotek, jak w realu takie sytuacje zostały zrealizowane.BarTTman pisze:.. ten górny się już nie zmieści.
Patencik łączenia odwróconej szyny pomiędzy segmentami makiety.
Cały pomysł opiera się na założeniu, że żaden element sieci trakcyjnej nie może wystawać poza obrys segmentu makiety (w czasie składowania czy transportu), natomiast po rozłożeniu makiety połączenie musi być bez przerw, które by mogły powstać w przypadku różnego ustawienia segmentów (pochylenie segmentów względem siebie góra-dół, czy przesunięcie lewo-prawo). Takie sytuacje mogą powstać gdybyśmy odwzorowali sposób łączenia szyn jak w torach - tam wszelkie drobne przerwy są dopuszczalne dzięki współpracy z obręczą koła, natomiast takie same przerwy w "odwróconej szynie" są śmiertelne dla odbieraka prądu w pantografie.
Jak to jest zbudowane i jak działa:
Jak widać powyżej do belki nośnej (poprzecznej) przylutowane są wsówki, a nie sama szyna.
Jest możliwe wysunięcie jej z jednej z wsówek, tak by się całkowicie schowała w obrębie segmentu. Powyżej, na prawej fotce widać połączenie w pozycji "do transportu".
Zagięcie końcówek do góry z jednej strony jest duże (na fotkach z lewej strony) co całkowicie uniemożliwia wysunięcie się szyny z wsówki. Z drugiej strony zagięcie jest mniejsze, na tyle że szyna daje się wysunąć/wsunąć przy użyciu większej siły - ważne: nie ma prawa sama się wysunąć Dodam, że wsówka lewa jest ciaśniejsza niż prawa (można wybrać jedną nową, a drugą używaną wcześniej).
Kształt zakończenia (tu prawego) dobieramy eksperymentalnie. Ja wpierw zagiąłem szynę za bardzo (wsówka nie dawała się wysunąć), a potem oszlifowałem zagięcie, ale tylko na tyle by wreszcie wsówka zeszła.
Podczas profilowania szyny łączącej należy zwrócić szczególną uwagę na końcówkę wysuwaną, gdyż pantograf nie może zahaczyć o jej krawędź, a tylko łagodnie przejść przez połączenie.
Jeszcze jedna uwaga: odcinek "szyny odwróconej" jest do belki nośnej mocowany za pomocą wsówki, natomiast pozostałe (nierozbieralne szyny) są lutowane bezpośrednio do tej samej belki. Dzięki temu odcinek łączący jest o grubość wsówki niżej od sąsiednich. Ułatwia to wyprofilowanie przejść. W idealnych warunkach wystarczyłoby zaokrąglenie końcówek tylko na wysokość równą grubości blaszki wsówki. Należy jednak dodać większy margines tolerancji, gdyż segmenty będą w różnych warunkach montowane i trudno nam przewidzieć jakie będą rzeczywiste odchylenia od ideału.
Możliwe jest także zaadoptowanie "patentu" do sieci trakcyjnej realizowanej z drutu miedzianego.
Zapraszam na moją stronę z powyższym opisem.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 12:46 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
No, pręt M3 dziś kupiłem, w sobotę ruszą prace...
Zastanawiam się tylko, jak wprowadzić trakcję tzw. prawdziwą (Viessmann) do portalu. Trakcja idzie w dwóch poziomach (górny - nośny, dolny "zasilający"). Mi ten górny się już nie zmieści. Chyba, że jakiś producent ma specjalne maszty/zestawy, dzie drut nośny kończy się przed portalem...
Zastanawiam się tylko, jak wprowadzić trakcję tzw. prawdziwą (Viessmann) do portalu. Trakcja idzie w dwóch poziomach (górny - nośny, dolny "zasilający"). Mi ten górny się już nie zmieści. Chyba, że jakiś producent ma specjalne maszty/zestawy, dzie drut nośny kończy się przed portalem...
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
- Lokalizacja: Tarnów
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Za kilka tygodni stanę przed tym właśnie problemem, bo mój tunel z odwróconą szyną będzie zlokalizowany na połączeniu dwóch segmentów makiety, stąd prośba o wyjawienie patentu.ArturSch pisze:Jest jeszcze jeden mały patent na łączenie odwróconej szyny na przejściach między segmentami makiety, ale o tym może później.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2009, 10:15 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Dzięki, po raz kolejny! Tunel jest za niski w przedniej części bym mógł zastosować to rozwiązanie, ale wiem już teraz czego się trzymać i coś wymyślę.
Przy okazji: widzieliście te połacie makiety w linku powyżej!! Masackra
Jak będę na etapie lutowania, to uśmiechnę się po ten wspomniany patent
Przy okazji: widzieliście te połacie makiety w linku powyżej!! Masackra
Jak będę na etapie lutowania, to uśmiechnę się po ten wspomniany patent
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
Muszę przyznać, że nie jestem autorem tego pomysłu, lecz go zapożyczyłem z fotki w jakiejś gazecie DE (pewnie MIBA).rokkor pisze:... Twój sposób ...
PS:
Pomysł by sieć trakcyjna kończyła się zaraz za wjazdem do tunelu ...oczywiście działa i jest dużo prostszy. Wielu mi go proponowało zastosować. Jednak postanowiłem w całym tunelu zastosować przewód jezdny (?) sieci trakcyjnej z odwróconej szyny gdyż klejenie tego sprawia mi radochę.
Jest jeszcze jeden mały patent na łączenie odwróconej szyny na przejściach między segmentami makiety, ale o tym może później.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 12:54 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Posty: 440
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
- Lokalizacja: wlkp
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
http://stummi.foren-city.de/htopic,38070,Tunneloberleitung.html
Jeżeli nie zasilasz to pozostaje pytanie ile torów w tunelu i czy warto się bawić. Ktoś kiedyś pokazywał genialne rozwiązanie. Nie mogę tego znaleźć teraz.
Zaraz za portalami tunelu druty trakcyjne były unoszenie pod lekkim katem i zamocowane na stale. Wjeżdżając do tunelu lina się unosiła, więc pantograf się unosił i w końcu jechał bez żadnego tarcia o drut. Z drugiej strony gdy miał wyjechać z tunelu pantograf zbliżał się do opadającego drutu i stopniowo schodził do zadanej wysokości by w końcu wyjechać już za portalem na odpowiedniej wysokości. Poniżej starałem się to narysować
Jeżeli nie zasilasz to pozostaje pytanie ile torów w tunelu i czy warto się bawić. Ktoś kiedyś pokazywał genialne rozwiązanie. Nie mogę tego znaleźć teraz.
Zaraz za portalami tunelu druty trakcyjne były unoszenie pod lekkim katem i zamocowane na stale. Wjeżdżając do tunelu lina się unosiła, więc pantograf się unosił i w końcu jechał bez żadnego tarcia o drut. Z drugiej strony gdy miał wyjechać z tunelu pantograf zbliżał się do opadającego drutu i stopniowo schodził do zadanej wysokości by w końcu wyjechać już za portalem na odpowiedniej wysokości. Poniżej starałem się to narysować
Ostatnio zmieniony 13 lis 2009, 16:34 przez Cobrix, łącznie zmieniany 1 raz.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?
KAPITALNIE !
Zdjęcia tłumaczą jednak o wiele lepiej niż tylko słowa. Wszystkim Wam Wielkie Podziękowania!! Teraz "dam radę" (jak to się po poznańsku mówi) !
Zdjęcia tłumaczą jednak o wiele lepiej niż tylko słowa. Wszystkim Wam Wielkie Podziękowania!! Teraz "dam radę" (jak to się po poznańsku mówi) !
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość