Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

Jeszcze jedno spojrzenie na problem, tym razem: :arrow: Loco Revue 7/2009 (744, s. 30-33).

Obrazek
PS:
- zamiast drutu mosiężnego można użyć zwykły drut miedziany z kabla podtynkowego (nie linki), którego zawsze sporo zostaje po remontach budowlanych. :mrgreen:
- klejone płytki laminatu miedzianego można zastąpić wkrętami lub gwoździkami, które dają się lutować.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2014, 11:12 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

PS:
Na starym Forum: Trakcja w TT... jak i ile??
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

Arturze, jeszcze raz dziękuję za pomoc.
Przyjąłem rozwiązanie połowiczne - część wykonam na prętach M3, część podwieszoną pod sufitem tunelu (nakładaną razem tunelem), jak w załączonym przez Ciebie linku. :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

Widziałem takie rozwiązanie (na makiecie, nie mogę znaleźć)
Znalazłem : Sieć trakcyjna.
Ostatnio zmieniony 26 maja 2010, 08:41 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

Moje skrzynki mają 90x120 cm. Przy każdym przejściu z segmentu na segment pierwsze podpory są 5 cm od krawędzi skrzynki. Pozostała część toru jest dzielona na równe odcinki tak by były one mniejsze od 30 cm (najdłuższe przęsło Viessmanna) co wychodzi max ok 27,5 cm lub podobnie. Od osi toru przyjąłem 3 cm.
Takie przyjąłem założenia, oczywiście w niektórych miejscach muszę odstąpić od w/w zasad bo np wypada z drugiej strony żebrowanie skrzynki.
:)
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

Aha, jeszcze jedno pytanie do Artura. Patrząc na Twoje fotografię szacuję, że kolejne podpory z pręta masz co około 30 cm ?? Czy tak jest faktycznie ?
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

Koledzy, prace trwają !! Dziękuję Wam jeszcze raz za pomoc i zdjęcia. Postaram się również zamieścić tu swoją relację z budowy. :)
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: PiotrZ »

Przedstawiam fotki zelektryfikowanego tunelu w Długopolu: widok od strony Kłodzka i po stronie stacji.
Widać, że lina nośna jest obniżana prawie do poziomu drutu jezdnego za pomocą ramienia o innej konstrukcji niż normalnie.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Nie interesuję się siecią trakcyjną, a zdjęcia robiłem, gdy budowałem swój moduł z tunelem. Trakcję widać „przypadkowo” ale może się Tobie przyda :>
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 09:44 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

BarTTman pisze:.. ten górny się już nie zmieści.
Widziałem takie rozwiązanie (na makiecie), gdzie drut nośny (górny) był poprzez izolator zakotwiczony bezpośrednio w portalu (do ściany ponad otworem tunelu), natomiast drut jezdny (dolny) wchodził do tunelu. Myślę, że nie jest to nazbyt eleganckie rozwiązanie, ale spełni swoją funkcję. Warto poszukać fotek, jak w realu takie sytuacje zostały zrealizowane.

Patencik łączenia odwróconej szyny pomiędzy segmentami makiety.

Obrazek
Cały pomysł opiera się na założeniu, że żaden element sieci trakcyjnej nie może wystawać poza obrys segmentu makiety (w czasie składowania czy transportu), natomiast po rozłożeniu makiety połączenie musi być bez przerw, które by mogły powstać w przypadku różnego ustawienia segmentów (pochylenie segmentów względem siebie góra-dół, czy przesunięcie lewo-prawo). Takie sytuacje mogą powstać gdybyśmy odwzorowali sposób łączenia szyn jak w torach - tam wszelkie drobne przerwy są dopuszczalne dzięki współpracy z obręczą koła, natomiast takie same przerwy w "odwróconej szynie" są śmiertelne dla odbieraka prądu w pantografie.

Jak to jest zbudowane i jak działa:
Obrazek Obrazek
Jak widać powyżej do belki nośnej (poprzecznej) przylutowane są wsówki, a nie sama szyna.

Obrazek Obrazek Obrazek
Jest możliwe wysunięcie jej z jednej z wsówek, tak by się całkowicie schowała w obrębie segmentu. Powyżej, na prawej fotce widać połączenie w pozycji "do transportu". :)
Zagięcie końcówek do góry z jednej strony jest duże (na fotkach z lewej strony) co całkowicie uniemożliwia wysunięcie się szyny z wsówki. Z drugiej strony zagięcie jest mniejsze, na tyle że szyna daje się wysunąć/wsunąć przy użyciu większej siły - ważne: nie ma prawa sama się wysunąć !! Dodam, że wsówka lewa jest ciaśniejsza niż prawa (można wybrać jedną nową, a drugą używaną wcześniej).
Kształt zakończenia (tu prawego) dobieramy eksperymentalnie. Ja wpierw zagiąłem szynę za bardzo (wsówka nie dawała się wysunąć), a potem oszlifowałem zagięcie, ale tylko na tyle by wreszcie wsówka zeszła.

Obrazek Obrazek
Podczas profilowania szyny łączącej należy zwrócić szczególną uwagę na końcówkę wysuwaną, gdyż pantograf nie może zahaczyć o jej krawędź, a tylko łagodnie przejść przez połączenie.
Jeszcze jedna uwaga: odcinek "szyny odwróconej" jest do belki nośnej mocowany za pomocą wsówki, natomiast pozostałe (nierozbieralne szyny) są lutowane bezpośrednio do tej samej belki. Dzięki temu odcinek łączący jest o grubość wsówki niżej od sąsiednich. Ułatwia to wyprofilowanie przejść. W idealnych warunkach wystarczyłoby zaokrąglenie końcówek tylko na wysokość równą grubości blaszki wsówki. Należy jednak dodać większy margines tolerancji, gdyż segmenty będą w różnych warunkach montowane i trudno nam przewidzieć jakie będą rzeczywiste odchylenia od ideału.

Możliwe jest także zaadoptowanie "patentu" do sieci trakcyjnej realizowanej z drutu miedzianego.

Zapraszam na moją stronę z powyższym opisem.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 12:46 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

No, pręt M3 dziś kupiłem, w sobotę ruszą prace... :)
Zastanawiam się tylko, jak wprowadzić trakcję tzw. prawdziwą (Viessmann) do portalu. Trakcja idzie w dwóch poziomach (górny - nośny, dolny "zasilający"). Mi ten górny się już nie zmieści. Chyba, że jakiś producent ma specjalne maszty/zestawy, dzie drut nośny kończy się przed portalem...
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: rokkor »

ArturSch pisze:Jest jeszcze jeden mały patent na łączenie odwróconej szyny na przejściach między segmentami makiety, ale o tym może później.
Za kilka tygodni stanę przed tym właśnie problemem, bo mój tunel z odwróconą szyną będzie zlokalizowany na połączeniu dwóch segmentów makiety, stąd prośba o wyjawienie patentu.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2009, 10:15 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

Dzięki, po raz kolejny! Tunel jest za niski w przedniej części bym mógł zastosować to rozwiązanie, ale wiem już teraz czego się trzymać i coś wymyślę.

Przy okazji: widzieliście te połacie makiety w linku powyżej!! Masackra :)

Jak będę na etapie lutowania, to uśmiechnę się po ten wspomniany patent !! :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: ArturSchŁ »

rokkor pisze:... Twój sposób ...
Muszę przyznać, że nie jestem autorem tego pomysłu, lecz go zapożyczyłem z fotki w jakiejś gazecie DE (pewnie MIBA).
:oops:

PS:
Pomysł by sieć trakcyjna kończyła się zaraz za wjazdem do tunelu ...oczywiście działa i jest dużo prostszy. Wielu mi go proponowało zastosować. Jednak postanowiłem w całym tunelu zastosować przewód jezdny (?) sieci trakcyjnej z odwróconej szyny gdyż klejenie tego sprawia mi radochę.
:)

Jest jeszcze jeden mały patent na łączenie odwróconej szyny na przejściach między segmentami makiety, ale o tym może później.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2009, 12:54 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: Cobrix »

Obrazek http://stummi.foren-city.de/htopic,38070,Tunneloberleitung.html

Jeżeli nie zasilasz to pozostaje pytanie ile torów w tunelu i czy warto się bawić. Ktoś kiedyś pokazywał genialne rozwiązanie. Nie mogę tego znaleźć teraz.
Zaraz za portalami tunelu druty trakcyjne były unoszenie pod lekkim katem i zamocowane na stale. Wjeżdżając do tunelu lina się unosiła, więc pantograf się unosił i w końcu jechał bez żadnego tarcia o drut. Z drugiej strony gdy miał wyjechać z tunelu pantograf zbliżał się do opadającego drutu i stopniowo schodził do zadanej wysokości by w końcu wyjechać już za portalem na odpowiedniej wysokości. Poniżej starałem się to narysować :lol:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lis 2009, 16:34 przez Cobrix, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Trakcja w tunelu - jak to zrobić ?

Post autor: BarTTmań »

KAPITALNIE !!!
Zdjęcia tłumaczą jednak o wiele lepiej niż tylko słowa. Wszystkim Wam Wielkie Podziękowania!! Teraz "dam radę" (jak to się po poznańsku mówi) !!!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość