Kilka pytań początkującego

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kaine
Posty: 445
Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: kaine »

Z literki N wypisałem się :) Muszę poskładać swoje wypraski bo kalki mam :) jedynie napęd poszukać.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: Misiek »

O, właśnie, skoro Petr przyjeżdża do Katowic, to problem stał się akademicki ;)

Kaine, chcesz, mam jeszcze eNkowe - ale są jeszcze bardziej fatalne niż TT :D
Awatar użytkownika
kaine
Posty: 445
Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: kaine »

Na Miśka Motoraka 810 spóźniłem się 5 min jak sprzedawał :?
bankier
Posty: 464
Rejestracja: 21 kwie 2015, 14:06
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: bankier »

Zawsze możesz odwiedzić giełdę w Sosnowcu (kolejna 5.02.2017) - wczoraj obok stoiska Petra swój kramik miał kolejny Gość zza południowej granicy i jak dobrze widziałem miał motoraka w skali TT. Jako, ze swego czasu byłem posiadaczem trzech sztuk wagonów doczepnych to potwierdzę co pisał Kolega Misiek w kwestii "kalek"... Z bliska wyglądają fatalnie.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: Misiek »

gl0dny pisze:Ta 810 jest genialna!
Pozory (Pozor, vlak!) mogą zmylić po pierwszym obejrzeniu modelu.
Miałem taki z doczepą. Co do właściwości jezdnych nie mogę się przyczepić, miałem też dekoder. Ale wizualnie model jest.... taki sobie.
Zwłaszcza naklejki w formie naklejonych kartek.

Jak masz możliwość zajrzenia osobiście do rzeczonego sklepu w Ostrawie, to polecam wizytę ;-)
Łatwo trafić, Ostrava hlavní nádraží - na pięterku ;-)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: ArturSchŁ »

gl0dny pisze:... jednak się wstrzymam z zakupem i poczekam na jakąś imprezę modułową, aby obejrzeć je z bliska.
I to jest bardzo dobra koncepcja !!
Chyba Bielsko-Biała pozwoli Tobie spojrzeć na aktualne tryndy ;) w TT oraz poznać wielu kolegów z Twoich okolic, kraju i spoza PL.

Klimaty industrialne, małe, krótkie manewrówki, a także autobusy szynowe to bardzo ciekawe klimaty, których nie mamy za dużo na spoTTkaniach.
Zerknij na prace kolegi WT z Gdyni: stacja paliw i MC Donald.
Awatar użytkownika
gl0dny
Posty: 12
Rejestracja: 29 gru 2016, 16:42
Lokalizacja: Katowice / Jelenia Góra
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: gl0dny »

Ta 810 jest genialna! - już wiem co chcę od żony na urodziny ;)
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: et22 »

Trochę jest, choć to z reguły dość droga zabawa:

http://www.hobby-shop.cz/masinky/motorove-vozy/!3(3)-tt
Awatar użytkownika
gl0dny
Posty: 12
Rejestracja: 29 gru 2016, 16:42
Lokalizacja: Katowice / Jelenia Góra
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: gl0dny »

Panowie,
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Siedzę, oglądam filmy, szperam po katalogach BTTB, Tilliga i Conrada. Dużo tego jest do nadrobienia i ogarnięcia.
Zdjęcia trakcji i filmiki dużo dają, jednak się wstrzymam z zakupem i poczekam na jakąś imprezę modułową, aby obejrzeć je z bliska.
Ciekawym tematem na module mogły by być widoki które znam z pogranicza Dolnego Śląska - powycinana przez sowietów po drugiej wojnie poniemiecka trakcja elektryczna, której ślady są obecne do dzisiaj, a nie została odtworzona przez PKP.

Co do promienia, to ze względu na brak miejsca planuję na początek dokładane dwie pętle do głównego modułu, jak na rysunku TUTAJ

Jeśli zyskam miejsce, to faktycznie zrobiłbym pętlę, podobnego do tego który wkleił ArturSchŁ,ale w postaci modułu/tunelu.
Obrazek

Nie planuję w swojej kolekcji długich loków (takich jak wspomniane BR52, BR44). E250 jest ciekawym modelem, na który miałem oko dawno temu.
Stawiam na epokę IV/V w dieslu, głównie modele czeskie jeśli chodzi o tabor. W pierwszej kolejności będę stawiał na zakup V36 (przetaczanie towarówek) i/lub BR110 lub czegoś podobnego.
I szynobusy - niestety za dużo w TT nie ma :/
Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: tydzial »

Te semafory bramowe to moje dzieło brak jeszcze fotek bram do sieci trakcyjnej mojego projektu .Sieć trakcyjną można kupić też u Kluby.
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: Niejeden »

Arturze, akurat na przedstawionym zdjęciu Tarczyna nie ma ani naszej sieci (w sensie robionej przez nas) ani naszych słupów... ;)
Tu dobrze widać naszą sieć i słupy, chociaż jeszcze niepomalowane. (Zdjęcie nie moje).
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RZYjZlcF9B
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: ArturSchŁ »

tydzial pisze:... Viessmann to jest to.
Powiadają, że Wieśman to są rury kanalizacyjne, zamiast drutu jezdnego. :mrgreen:
Ale tak na prawdę, to w zamian za sieć trakcyjną Viessmann'a, można dać tylko samorobne (fototrawione) słupy trakcyjne oraz przewody sieci trakcyjnej (cztery z jednej grubości włosa) ...
Trakcja Viessmanna to także duży koszt, jednak, według mojej oceny, jest to właściwy kompromis pomiędzy ceną, wyglądem a obawą, że większy wiatr zdmuchnie nam trakcję z makiety.
Przykładowa sieć Viessmann'a kolegi Rokkor na spoTTkaniu w Łapach:
Obrazek
a tu wykonana przez kolegów Niejeden, też Łapy, choć zdjęcie (ujęcie) nienajlesze:
Obrazek
Pooglądaj filmiki z Łap, tam będziesz miał porównanie obu sieci.
Jeszcze przykład bram kolegów ze Szczecina:
Obrazek Obrazek

Co do minimalnego promienia łuku, to już przy zalecanym R=310 część taboru ma problemy.
Proponuję na planowanych modułach nie dawać całego łuku (180 stopni) tylko zrobić stację po linii prostej. Do tego dorobić dokładane 2 łuki po 180 st., o szerokości toru (8-10 cm) oraz odpowiedni prosty odcinek by w komplecie uzyskać owal, który na czas jazdy będzie rozkładany, a elementy przypinane nie zabiorą dużo miejsca podczas przechowywania.
Mam na myśli coś takiego jak akurat zaprezentował kolega w wątku obok:
Obraz 004.jpg

+ resztę do owalu torów (coś takiego, tu akurat pętla):
Obrazek

Połączenie Twojej stacji z "resztą" owalu może być przy pomocy profilu sTTandardowego, co pozwoli Tobie w przyszłości połączyć się z kolegami na wspólnej imprezie sTTandardowej. :lol:
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: tydzial »

Co do zastosowania łuków na makiecie czy modułach pomyśl czy w Twojej kolekcji mają się znaleźć parowozy i czy to będą BR52, BR44 czyli pięciowiozarowych to łuki są wymagane o większym promieniu co do trakcji elektrycznej to BTTB wykreśl z listy zakupów bo to chłam Viessmann to jest to.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1076
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego

Post autor: KamilW »

Cześć,
minimalny wart zastosowania promień torów to 310 mm, z mniejszym nie radzę kombinować bo wiele nowego taboru po prostu przez ostrzejsze łuki nie przejdzie. Tory tylko Tillig modelowe - to raczej każdy będzie Ci doradzał, można też bettungsy zastosować ale wyglądają bardziej zabawkowo niż ładnie obsypane tłuczniem tory modelowe.
Trakcję produkuje Viessmann i jest to produkt dużo wyższej jakości niż to co oferowało kiedyś BTTB.
Awatar użytkownika
gl0dny
Posty: 12
Rejestracja: 29 gru 2016, 16:42
Lokalizacja: Katowice / Jelenia Góra
Kontakt:

Kilka pytań początkującego

Post autor: gl0dny »

Witam wszystkich forumowiczów.
Od dawna chciałem zbudować makietę, ale dotychczas jakoś to było niewykonalne.
W wakacje miałem okazję zobaczyć makietę modułową Śląskiej grupy TT, i jakoś tak od tego momentu mnie kusi aby w końcu spróbować złożyć torta z modułów lub dioramę. N-ki jest za mało w PL, H0 za duże, TT miałem z trzydzieści lat temu i byłem zadowolony pod względem wykonania.
Poczytałem trochę forum, popatrzyłem co jest na giełdzie w Sosnowcu, kombinuję w SCARM'ie i w dalszym ciągu nie mogę rozwiać kilku wątpliwości, tj.:

1 - Najmniejszy łuk torów - wg. bazy SCARM, to R01 z gotowców, lub można uzyskać jeszcze mniejszy z flexów R250. Na YT znalazłem (filmik), w którym uzyskano jeszcze mniejszy promień (32-35cm), jednak z tego co rozumiem, na torach z N-ki. Na forum są różne opinie co do małych promieni, w katalogach BTTB i Tilliga też są ostrzeżenia, jednak jak to w praktyce ma się do taboru?

Zakładam, że wśród mojego "koszyka życzeń" są:
-E250 (to zależy od możliwości dodania trakcji)
-BR110
-BR130
-V36
-LVT (max dwa człony)
-Bipa dwuczłonowa

2 - Trakcja elektryczna - z tego co wypatrzyłem, to Tillig nie kontynuuje wszystkich modeli BTTB i w ofercie nie znalazłem kilku rzeczy, m.in słupów i okablowania trakcji elektrycznej. W takim razie jakiego producenta polecacie? Czy oferta jest w ogóle osiągalna w PL?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość