ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: Kilkujadek »

ArturSchŁ pisze:Oczywiście skrzynki powinny pasować, jednak często widać na imprezach, że niektóre do siebie nie pasują mimo stosowania w otworach Ø 10 śrub Ø 8.
Teoretycznie w takim przypadku regulacja wynosi 2 mm. Jeżeli ktoś nie potrafi zmieścić się w takiej tolerancji... Nie każdy musi być modelarzem ;)
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: JarUs »

Pytanie dotyczyło tego nowego rozwiania.
Też uważam, że stare sprawdzone rozwiazanie jest najlepsze (otwór Ø 10 śruba M 8 lub M 6 z podkładką, w skrajnych przypadkach M 5). :D
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: Misiek »

JarUs pisze:... "rozwiązanie problemu" jest tylko w płaszczyźnie poziomej; a w pionie ?? ;)
Misiek pisze:2. nie lepiej stosować mniejsze śruby skręcające dające trochę luzu w otworach? U nas w N, zazwyczaj wystarcza.
:D
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: JarUs »

... "rozwiązanie problemu" jest tylko w płaszczyźnie poziomej; a w pionie ?? ;)
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: Misiek »

ArturSchŁ pisze:bo każdy zakłada, że będzie pasowało,
a problem pojawia się dopiero gdy skrzynka jest gotowa i za późno na takie modyfikacje
Otóż to!
Mając kilkanaście modułów swojej i nie swojej konstrukcji, wiem coś o tym ;-)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: ArturSchŁ »

Rozwiązanie jest z cyklu tych, że jak się nie da na śrubę, to skręćmy drutem ... :/
Oczywiście skrzynki powinny pasować, jednak często widać na imprezach, że niektóre do siebie nie pasują mimo stosowania w otworach Ø 10 śrub Ø 8.
Kwestię tłucznia pozostawmy tym co będą pomysł realizować, choć wątpię by ktoś planował, bo każdy zakłada, że będzie pasowało,
a problem pojawia się dopiero gdy skrzynka jest gotowa i za późno na takie modyfikacje (gdybym wiedział, że się przewrócę, to bym się położył).
:mrgreen:

Bartowe stosuje tłuczeń Styrostone. W nim istnieje możliwość "regulacji" położenia końca szyny we wszystkich kierunkach, ba więcej: bez łączenia sąsiednich szyn wsuwkami nie ma gwarancji, że tor będzie przejezdny - ale to inna bajka. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: Misiek »

1. a co z szutrem? Też luźny?
2. nie lepiej stosować mniejsze śruby skręcające dające trochę luzu w otworach? U nas w N, zazwyczaj wystarcza.

Słabo to widzę, takie krzywizny i tak widać.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

ZAWSZE spasowane osie torów sąsiednich skrzynek

Post autor: ArturSchŁ »

Pomysł na zawsze pasujące łączenia skrzynek.

Mimo coraz doskonalszych szablonów zdarzają się sytuacje gdy nie pasują osie torów z sąsiadujących skrzynek.
Model Railroader w najnowszym numerze pokazuje ciekawy patent na ZAWSZE pasujące łączenia torów sąsiednich skrzynek:
Przechwytywanie.JPG
Pomysł polega na pozostawieniu końcowego fragmentu toru luźnym (w płaszczyźnie skrzynki) na jakieś +/- 1 mm.
Regulacji odchylenia dokonujemy śrubą, co uniemożliwia samoistne przemieszczanie się toru.

Na koniec trzeba jeszcze tylko zamaskować krzaczorami śrubę. :mrgreen:
:idea: Przy odrobinie pomysłowości, można taką regulację zamocować pod skrzynką i wyprowadzić główkę śruby na bok skrzynki (np szprycha rowerowa).

[Źródło: Model Railroader 8/2016, str. 34-35]
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości