Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Siomar
Posty: 13
Rejestracja: 24 sty 2014, 13:57
Lokalizacja: Lubań
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: Siomar »

Mi również ten pomysł się spodobał ale przede wszystkim z powodu uszkodzenia iglicy podczas montowania EW1 z części, a tym sposobem chyba uda mi się ją naprawić.
swiderskik
Posty: 125
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: swiderskik »

Pozwolę sobie mieć odmienne zdanie, otóż estetycznie zwrotnica znacznie nabiera "kolorów" a jeśli chodzi o wykolejanie to problem tkwi, przynajmniej w moim przypadku, w momencie przejazdu składu przez łączenie iglicy z szyną ale od strony dziobownicy - tam zdarzy się różnica poziomów lub drobne przechylenia...
Dlatego zainteresowałem się tematem podanym przez sTTaszka...
Może i sprawa czasochłonna ale czy biorąc pod uwagę sam fakt budowania makiet i czasu poświęconego na ich upiększanie jest zaledwie promilem...
Nie mówiąc o satysfakcji i innych doznaniach :)
Podsumowując - fajny pomysł :)
sabien

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: sabien »

Mikimoto pisze: wystarczy odpowiednio spiłować iglice...
Robiłem dokładnie tak samo, działa, zero wykolejeń.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2014, 16:47 przez sabien, łącznie zmieniany 1 raz.
Mikimoto
Posty: 53
Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: Mikimoto »

Moim zdaniem taka zabawa jest zupełnie niepotrzebna (chyba, że chodzi też o poprawienie "urody" rozjazdów).
Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to wystarczy odpowiednio spiłować iglice przy użyciu szlifierki prostej i cienkiej tarczy ceramicznej tak, żeby odpowiednio przylegały. Trzeba przy tym uważać, żeby przypadkiem za dużo nie spiłować...
Wszystkie moje rozjazdy EW1 poprawiłem w ten sposób i skończyły się problemy z wykolejaniem taboru.
swiderskik
Posty: 125
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: swiderskik »

Dziękuje za podpowiedź, będę próbował.
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: sTTaszek »

Mocowanie końców iglic wykonałem wzorując się na rozjazdach EW2/EW3.
Na końcach iglic spiłowałem szynę aż do stopki na długości 3 mm, a następnie zagiąłem pod kątem 90 stopni.

Staszek
swiderskik
Posty: 125
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: swiderskik »

Witam
Jedno pytanie odnośnie tej przeróbki.. Mocowanie iglic na końcach - w jaki sposób? wygięta a jeśli tak to nacięta wcześniej ? czy może inny sposób.

Zastanawiam się właśnie jak to rozwiązać bo nie ukrywam że podłapałem pomysł i wydaje mi się dość fajny..
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: sTTaszek »

Siła potrzebna do przestawienia zwrotnicy jest porównywalna z rozjazdem EW2 więc chyba nie jest źle.
W dorobionych elementach spiłowałem stopki szyn na długości 8 mm (przy początkowych 4 mm chodziły rzeczywiście ciężko), gdyby spiłować jeszcze kilka mm powinny chodzić jeszcze lżej.

Staszek
Awatar użytkownika
winner_xp
Posty: 394
Rejestracja: 06 sty 2009, 20:46
Lokalizacja: Miastko/Dzika północ
Kontakt:

Re: Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: winner_xp »

Nie za duże siły działają na rozjazd w trakcie zmiany zwrotnicy ?. Zrobiłem dużo rozjazdów od podstaw i wiem, że na tak krótkim odcinku może być problem z przełożeniem rozjazdu.
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Przeróbka rozjazdu EW1 Tilliga

Post autor: sTTaszek »

Nie wiem czy "skórka jest warta wyprawki" ale przerobiłem jeden z posiadanych rozjazdów EW1. Celem przeróbki było wyeliminowanie zdarzających się problemów (dziwne podskoki, wypadanie z szyn) przy przejeździe taboru po torze zwrotnym.
Przeróbka polegała na usunięciu oryginalnych iglic i szyn łączących i wstawieniu w ich miejsce elementów wykonanych na wzór tych z rozjazdów EW2/EW3. Lekkiej korekty wymagał także podkład i obie długie szyny przy opornicach.
A tak to wyszło w praktyce:
Obrazek
Przeprowadziłem kilka wstępnych prób i jak na razie tabor przejeżdża bez problemu.
Koszt użytych materiałów (ok. 16 cm profilu szyny) jest znikomy, przeróbka jest jednak dość czasochłonna.

Staszek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość