Jeśli mamy więcej rozjazdów, niż tylko trapez/pół trapez, np na równi stacyjnej, to przy dużym ruchu składów możemy nie zauważyć, że coś wjechało na rozprucie, np wagon.
Możemy taką sygnalizację zasygnalizować dodając równolegle do żarówki - LEDa:
i umieścić go po stronie torowiska, np w ukresie - np. wskaźnik ukresu może być łebkiem czerwonego LEDa pomalowany dodatkowo białą farbą.
Powyższy schemat jest właściwy dla zasilania DCC. W przypadku analogu trzeba obie diody z rezystorem wpiąć przez mostek prostowniczy.
Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10306
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie
Ostatnio zmieniony 27 gru 2013, 11:54 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10306
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie
Rozjazdy (EW2, EW3) należy zabezpieczyć przed zwarciem przy jeździe na rozprucie. Była już o tym mowa, ale wyciągnę samo zabezpieczenie, jako osobny wątek:
Oczywiście może być inna, ale o takich samych parametrach elektrycznych.
Taką, łatwo zamontować w kostce elektrycznej po wyprostowaniu drucików:
Przedstawiona, na powyższym rysunku metoda polaryzacji iglic "na sztywno" może doprowadzić, szczególnie w przypadku grubszych kół lub nie trzymania rozstawu kół na ośce dokładnie 12 mm (BTTB, ROKAL) do sporadycznych krótkich zwarć podczas normalnego (nie na rozprucie) przejazdu składu przez rozjazd.
By temu zapobiec możemy zastosować zasilanie iglic, nie na stałe, ale przez przekaźnik bistabilny tak by tylko była zasilana ta iglica, po której jedziemy, druga wtedy wisi w powietrzu:
Przekaźnik (dwu sekcyjny) zasilamy równolegle do Conrada, metodą prób i błędów odnajdujemy właściwe styki.
Proponowaną przez Kilkujadka żarówką jest np:
Oczywiście może być inna, ale o takich samych parametrach elektrycznych.
Taką, łatwo zamontować w kostce elektrycznej po wyprostowaniu drucików:
Dodam od siebie jeszcze jedną uwagę.Piotr Kwasny pisze:Jak działa zabezpieczenia zwarciowe dzioba rozjazdu FILMIK
Przedstawiona, na powyższym rysunku metoda polaryzacji iglic "na sztywno" może doprowadzić, szczególnie w przypadku grubszych kół lub nie trzymania rozstawu kół na ośce dokładnie 12 mm (BTTB, ROKAL) do sporadycznych krótkich zwarć podczas normalnego (nie na rozprucie) przejazdu składu przez rozjazd.
By temu zapobiec możemy zastosować zasilanie iglic, nie na stałe, ale przez przekaźnik bistabilny tak by tylko była zasilana ta iglica, po której jedziemy, druga wtedy wisi w powietrzu:
Przekaźnik (dwu sekcyjny) zasilamy równolegle do Conrada, metodą prób i błędów odnajdujemy właściwe styki.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2013, 11:20 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 3 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości