Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie

Post autor: ArturSchŁ »

Jeśli mamy więcej rozjazdów, niż tylko trapez/pół trapez, np na równi stacyjnej, to przy dużym ruchu składów możemy nie zauważyć, że coś wjechało na rozprucie, np wagon.

Możemy taką sygnalizację zasygnalizować dodając równolegle do żarówki - LEDa:
Obrazek
i umieścić go po stronie torowiska, np w ukresie - np. wskaźnik ukresu może być łebkiem czerwonego LEDa pomalowany dodatkowo białą farbą.

Powyższy schemat jest właściwy dla zasilania DCC. W przypadku analogu trzeba obie diody z rezystorem wpiąć przez mostek prostowniczy.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2013, 11:54 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Zabezpieczenie p/zwarciem przy jeździe na rozprucie

Post autor: ArturSchŁ »

Rozjazdy (EW2, EW3) należy zabezpieczyć przed zwarciem przy jeździe na rozprucie. Była już o tym mowa, ale wyciągnę samo zabezpieczenie, jako osobny wątek:
WM-MODEL pisze:Obrazek
(...), ta żarówka (12V 5W) jest zabezpieczeniem przeciw -zwarciowym, w razie np. rozprucia wajchy prąd zwarciowy płynący przez nią powoduje świecenie, gdy się rozgrzeje zwiększa się opór włókna i prąd nieco maleje.
Proponowaną przez Kilkujadka żarówką jest np:
zarowka_5w_12v.jpg
Oczywiście może być inna, ale o takich samych parametrach elektrycznych.
Taką, łatwo zamontować w kostce elektrycznej po wyprostowaniu drucików:
zarowki.jpg
Piotr Kwasny pisze:Jak działa zabezpieczenia zwarciowe dzioba rozjazdu FILMIK
Dodam od siebie jeszcze jedną uwagę.
Przedstawiona, na powyższym rysunku metoda polaryzacji iglic "na sztywno" może doprowadzić, szczególnie w przypadku grubszych kół lub nie trzymania rozstawu kół na ośce dokładnie 12 mm (BTTB, ROKAL) do sporadycznych krótkich zwarć podczas normalnego (nie na rozprucie) przejazdu składu przez rozjazd.
By temu zapobiec możemy zastosować zasilanie iglic, nie na stałe, ale przez przekaźnik bistabilny tak by tylko była zasilana ta iglica, po której jedziemy, druga wtedy wisi w powietrzu:
Obrazek
Przekaźnik (dwu sekcyjny) zasilamy równolegle do Conrada, metodą prób i błędów odnajdujemy właściwe styki.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2013, 11:20 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości