Napęd zwrotnicowy.

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: T_Domagalski »

Zasada generalna jest taka, że do rozjazdu prawego pasuje prawy napęd, a do lewego - lewy.
Reszta (kształt napędu, położenie "cycka") to konsekwencja tej ogólnej reguły. Jak sobie wyobrazisz prawy rozjazd, z torem zwrotnym odchodzącym w prawo, to napęd musi znajdować się z lewej strony, a "cycek" do ręcznego przestawiania - w pobliżu iglic tego rozjazdu.

Nie ma znaczenia, czy rozjazd jest prosty czy łukowy. Wyjątkiem jest rozjazd podwójny angielski, gdzie wchodzą dwa napędy prawe.
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 60
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Przemo_TT »

Czyli jeżeli "cycek" do ręcznego przestawiania jest po lewej stronie, to napęd jest prawy (bo trzpień do mocowania "ściągu iglicowego" jest po prawej stronie).
i vice wersa
Dziękuję
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ArturSchŁ »

:arrow: 83531, 83532.
Przyjrzyj się obrazkom.
W obu napędach występuje u góry guziczek do ręcznego przestawienia, w każdym po przeciwnej stronie.
Pod tym guziczkiem znajduje się otwór mechanizmu przesuwającego belkę z iglicami. Drugi otwór jest ślepy.
To wskazuje jak zamontować napęd do rozjazdu.
W sekcji rozjazdów EW1 przy lewej/prawej podano nr właściwego napędu.

W przypadku DKW zobacz: 83300.
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 60
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Przemo_TT »

Panowie jak rozróżnić napęd Tilliga. 83531 to napęd prawy; 83532 to napęd lewy. A jak je w praktyce rozróżnić?
Czy do rozjazdu łukowego lewego to napęd lewy czy prawy? A jakie napędy do r. krzyżowego?
gonzoTTom
Posty: 308
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: gonzoTTom »

Opis napędu MP7 (MTB) w MIBA 2018-03 str.32-34.
ko20
Posty: 90
Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ko20 »

swiderskik pisze:Jeśli na sucho słyszysz trzask przeskakującej zębatki to jest to dziwne tym bardziej ze mechanizm działa poprzez ruch po okręgu. Przeskakiwanie zębatki może pojawić się gdy napęd masz zamontowany i jest źle ustawiony względem jednej ze skrajnych pozycji ( ale możliwości regulacji są na tyle duże ze łatwo można to zniwelować).
Może źle założyłeś przy zmianie skoku ten czerwony element który pracuje w poziomie? jeśli dasz go odwrotnie to jest źle spasowany i po dokręceniu obudowa blokuje przesuw.
NIe skacze na sucho, tylko pod zwrotnica. Skok potrzebny zwrotnicy to jakies 2mm. Ale skoro u innych działa bez problemu to musze jeszcze nad regulacja w takim razie popracowac.

dzieki
swiderskik
Posty: 125
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: swiderskik »

Jeśli na sucho słyszysz trzask przeskakującej zębatki to jest to dziwne tym bardziej ze mechanizm działa poprzez ruch po okręgu. Przeskakiwanie zębatki może pojawić się gdy napęd masz zamontowany i jest źle ustawiony względem jednej ze skrajnych pozycji ( ale możliwości regulacji są na tyle duże ze łatwo można to zniwelować).
Może źle założyłeś przy zmianie skoku ten czerwony element który pracuje w poziomie? jeśli dasz go odwrotnie to jest źle spasowany i po dokręceniu obudowa blokuje przesuw.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: womo »

Reklamuj ...
ko20
Posty: 90
Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ko20 »

womo pisze:3 mm jest ok.
Tam nie ma szansy przeskoczyć zębatka. Ten trzask to przełączanie mikrowyłączników . Tam niżej są moje zdjęcia. Na ostatnim widać czerwony wał który naciska te czerwone łapki odpowiedzialne za nacisk na włączniki. I to one trzaskają.
Ja to rozbierałem, wiem jak jest zbudowane.
Przeskakuje zębatka. Odróżniam odgłos przełącznika od przeskakującej zębatki.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: womo »

3 mm jest ok.
Tam nie ma szansy przeskoczyć zębatka. Ten trzask to przełączanie mikrowyłączników . Tam niżej są moje zdjęcia. Na ostatnim widać czerwony wał który naciska te czerwone łapki odpowiedzialne za nacisk na włączniki. I to one trzaskają.
ko20
Posty: 90
Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ko20 »

Mam pytanie do osób, które używały napędu MP1.
Póki co na sucho testowałem, ale mam wrażenie że nawet ustawienie najmniejszego skoku 3mm jest zbyt dużo, i po dojechaniu do końca słyszę trzask przeskakującej zębatki. Rzecz jasna wolałbym tego uniknąć.
gonzoTTom
Posty: 308
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: gonzoTTom »

Opis napędu MP1 (MTB) w MIBA 2016-06 str.79-81.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: womo »

Zwykły zasilacz 12v i jak wiesz gdzie dotknąć to też "recznie" przestawisz :mrgreen:
swiderskik
Posty: 125
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: swiderskik »

Zawsze można szukać dziury w całym ... a na pewno czerpać przyjemność w przestawianiu ponad 30 zwrotnic na makietę ręcznie nie bardzo zachęca do odpalania makiety wogole... jakoś wole spożytkować taki ewentualny czas nad wizualna stroną.
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 696
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Scio »

swiderskik pisze:...w sumie to ciężko bawić się makieta bez zasilania wiec jak dla mnie taka funkcjonalność zbyteczna .
U mnie właśnie padło zasilanie, ale ruch odbywa się normalnie, choć ręczne przestawianie rozjazdów nie należy do szczególnie komfortowych. Do czasu jednak, kiedy dojdzie nowy zasilacz nie mam innego wyjścia :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość