Czyszczonko i smarowanko!

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 142
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: LemingAnadyrski »

ArturSchŁ pisze:Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Polecam to, co napisałem (próbę na mało widocznym fragmencie modelu, a potem ewentualnie trzymanie się sprawdzonego producenta danego rozpuszczalnika), bo jakiekolwiek bardziej "profesjonalne" podejście do sprawy byłoby raczej strzelaniem z armaty do muchy.

A jak ktoś chce się bawić w aptekę, to trzeba byłoby poświęcić jakiś uszkodzony model na próbki, zobaczyć co to dokładnie za tworzywa (oraz ewentualnie jakie farby są na nich naniesione) i wtedy stwierdzić, czy lepiej czyścić alkoholem, czy raczej węglowodorami (benzyna eksktrakcyjna, heksan, etc.), czy jeszcze czym innym.

PS W przypadku wyraźnego nadmiaru gotówki prowadzącego do używania spirytusu spożywczego w charakterze rozpuszczalnika, lepiej kupić etanol cz.d.a. - mniej zanieczyszczeń, a w dodatku będzie można się pochwalić przed kolegami modelarzami "wyjątkowym zaangażowaniem w hobby". ;-) (Mniej więcej takim, jak audiofile kupujący zwykłe przewody zasilające po kilkanaście złotych za metr.)
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2011, 14:40 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

MichalHulek pisze:czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
startówka 92 była tylko BTTB, ona ma identyczny silnik jak "pudełkowa" - ale na 9V!

startówka 81 Tilliga- ma identyczny silnik jak pokazałem (ale znowu zastrzegam że nie ten startowy 81 "neuer antreib"). generalnie biorąc to ona ma uproszczone wiązary, nadwozie bez części napisów no i jedno z kół nie ma zębatki.
katalogowe 92 i 81 mają identyczne (wymienne między sobą) podwozia i napęd, zależy to od roku produkcji i producenta (Zeuke/BTTB/Tillig/Tillig neuer antreib/Tillig startówka).
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 11:08 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Dzięki, tak widziałem ten kompletny w ModelMania, ale to wychodzi chyba drożej niż te oddzielnie elementy.

Sprawdziłem zamianę silników i to w silniku przyczyna, zaczyna kręcić od wyższego napięcia i bardziej się grzeje, no i wierzga na boki co powoduje zarzucanie całej loko.
Może coś z uzwojeniem, więc albo wymiana na nowy, albo może trafię jakiś egzemplarz jako dawcę silnika.

Czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

można też dostać silnik "kompletny":
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,0,
ale i tak trzeba dokupić spężynkę i wał.

szkopuł w tym, że zdarzyło mi się zamówić właśnie taki silnik jak na foto (kiedy ceny były jeszcze normalniejsze!) a otrzymać ze starszym sprzęgiełkiem. wtedy i wał napędowy jest inny (nieco dłuższy no i z innym sprzęgiełkiem) - więc pokazuję tylko rysunek a nie numer katalogowy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Dzieki za namiary, jeszcze tylko testowo zamienie silniki by sie upewnić, czy to dobry kierunek, bo ręcznie porównując zębatki obu egzemplarzy mają podobnie małe opory.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

MichalHulek pisze:W porównaniu do ''wzorcowego'' lepiej jeżdżącego egzemplarza rusza z wyższego napięcia, a jak już jedzie szybciej to nią na boki telepie.
telepie na boki - to raczej jeszcze koła do wymiany, może też coś niedobrego dziać się na styku koła-wiązary.
a co do silnika - bezpośrednio pasuje ten:
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,2,
ale musisz dokupić jeszcze:
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,1,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,0,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,1,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,2,
numery katalogowe wpisz w Modelmanii (wyszukiwanie zaawansowane/szukaj także w częściach serwisowych) i wyskoczą Ci te elementy.
w ostatnim okresie produkcji 81/92 otrzymała całkowicie zmieniony silnik, były też nieznaczne zmiany w ramie stąd odradzam szukanie w częściach zamiennych modelu z dopiskiem "neuer antreib"
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 08:53 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Samowarek »

Ten silnik nie jest do taboru. Ma zastosowanie do napędu wiatraków czy też kół wodnych. Nie czytałeś dokładnie opisu, ma 4 lub 15 obrotów/min. :mrgreen: Szukaj czegoś innego? ;)
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 08:53 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Zrobilem czyszczenie BR92 wg opisu Charakterka, jednak niestety w konkretnym przypadku rewelacji nie ma.

W porównaniu do ''wzorcowego'' lepiej jeżdżącego egzemplarza rusza z wyższego napięcia, a jak już jedzie szybciej to nią na boki telepie.

Pomyślałem, czy nie spróbować wymienić silnik, czy myślicie taki by się nadał do tego modelu?

http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=28121
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Co innego mycie bebechów (silnik, przekładnie, odbiór prądu), a co innego ty mycie powierzchni zewnętrznych !!
Tam gdzie smar, kłaczki w elementach ruchomych używamy spirytus czy benzynę.
Tam gdzie tłuste paluchy i kurz (pudła wagonów, lokomotyw i kontenery) - mydło i ciepła woda.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2011, 08:55 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Samowarek »

Małe części nie gubią się tylko znikają :/ Ostatnio na warsztacie miałem dwie szt. BR221. Jedna przeleżała około 20 lat ale w pudełku, druga po upadku rozwalona i to dość poważnie, owinięta papierem. Nie będę się rozpisywał co i jak ale z dwóch zawsze wyjdzie dobra jedna. I tak się stało. Czyszczona spirytusem, oliwką, smarem i wazelinką. Chodzi super nawet na starej 9V baterii. A co do pogubionych części to jak wyskoczyła szczotka z silnika to do tej pory kamfora. Szukałem po całym pokoju dosłownie macałem go rękoma i dałem sobie święty spokój. Grunt że BR-ka śmiga :mrgreen: Druga to ZNTK :D A co do spirytusu to trzeba uważać bo zmywa napisy (zmyłem połowę napisów na kontenerze). Na wagonach nie próbowałem bo mogła by zaistnieć podobna sytuacja :cry: Smary, oliwka czy też wazelina zachowują się poprawnie. Tyle z moich doświadczeń.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2011, 08:52 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: golab »

Izopropanol także może oddziaływać agresywnie na tworzywo (matowienie), poza tym czasem zdarza mu sie zmyć jakiś napisik :DD

ja z powodzeniem uzywam ostatnio do czyszczenia (po wielu testach innych specyfików) WD40 :) czyści wszystko jak trzeba, niczego mi jeszcze nie znszczył, a później woda + płyn do naczyn i części są jak nowe.

Smaruję smarem silikonowym TAMIYA lub olejem maszynowym
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 12:03 przez golab, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: drlukasz »

ArturSchŁ pisze:Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Spirytus konsumpcyjny służy jak sama nazwa wskazuje ;)
W większości przypadków do czyszczenia używam Izopropanolu (IPA) - alkohol skażony o wysokiej czystości
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 12:59 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 142
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: LemingAnadyrski »

golab pisze:Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi się matowy i jakby bieleje ...?:(
Jak? Och, całkiem naturalnie: następuje degradacja tworzywa, bardzo podobnie jak wtedy, gdyby zostało potraktowane np. toluenem bądź ksylenem. :-)
Nieraz, trafiwszy na benzynę ekstrakcyjną, która ma nieco więcej węglowodorów aromatycznych, może okazać się że plastik nie tylko zmatowieje, lecz także powierzchniowo zmięknie bądź nieco spęcznieje. Rozwiązaniem jest używanie benzyny ekstrakcyjnej oznaczonej jako "niskoaromatyczna" (bądź użycie heksanu, jeśli ktoś ma pod ręką sklep z odczynnikami - wystarczy "czysty" bądź "techniczny").
Poza tym uważajcie używając denaturatu (także bezbarwnego) - w zależności od wytwórni, używane są różne środki skażające, niestety bez podania na etykiecie co zostało dodane (a lista substancji dopuszczonych do takiego zastosowania jest dość urozmaicona, o ile mnie skleroza nie myli :-)). Właśnie ze względu na te dodatki jeden denaturat może być względnie nieszkodliwy dla tworzywa sztucznego czy farby na modelu, a inny będzie już matowił powierzchnię. (Dlatego biorąc nową butelkę warto wpierw wykonać próbę na małym, niewidocznym fragmencie modelu.)
I mała uwaga co do wspomnianego wcześniej przez któregoś z kolegów towotu - niektóre tworzywa mogą spęcznieć w kontakcie z nim (co może nastąpić dopiero po pewnym czasie - przy smarowaniu wszystko może wyglądać dobrze). Smar na bazie silikonu może okazać się bezpieczniejszym (acz droższym) wyborem.

Piotr
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 09:27 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: golab »

No właśnie ... wiec może lepiej skorygować troszke poradnik lub dodać opcję "ostrożnie" :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości