Czyszczonko i smarowanko!

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1459
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Been thanked: 7 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: krzysztof » 08 kwie 2014, 12:51

wiercik pisze:Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
witamy w matni... :lol:

wiercik pisze: Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?
jak wyjąc? hmmmm.... to jest tzw. szajsmetal i trzeba robić to ostrożnie... ja na to nie mam dobrej rady... pewno połamane było mocowanie silnika? nie dokrecaj za mocno do siebie obu części tej ramy.

wiercik pisze:2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1748_1768
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1747_1683


one są w zasadzie dostępne. jedynie co, to w Tilligu był zainstalowany inny silnik, tam pierwszy wałek (ten z silnika) tez się różni od BTTB. ale można bez "większego ale" dać nowy silnik lub przerobić wałek...
gdyby co, to tez mam u siebie te części, służę innymi radami.
p.s. jakbyś wpadł na jakiś pomysł z nowa ślimacznicą do BR56 czy kołami napędowymi to odradzam bez zapytania...

pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2014, 20:11 przez krzysztof, łącznie zmieniany 3 razy.


wiercik
Posty: 1
Rejestracja: 08 kwie 2014, 08:32
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: wiercik » 08 kwie 2014, 11:17

Dzień dobry!

Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
Moje najmłodsze dziecko skończyło właśnie 7 lat i postanowiłem wyciągnąć stare zabawki ;-)

I od razu konkretnie:
1. Udało mi się dość tanio kupić BR 56, niestety w ciężkim stanie.
Po demontażu okazało się, że ma połamane obydwa czerwone elementy ramy.
No to już się wziąłem do klejenia, ale znalazłem w całości (paczka idzie).

Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?

2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...

Dziękuję za przerobienie tematu reanimacji, aktualnie bardzo się przydaje :-)

Pozdrawiam
Darek Świder
womo
Posty: 1361
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 24 times
Been thanked: 31 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: womo » 01 lut 2013, 21:30

Ja nie smaruje. Raz zrobiłem tak jak pisali, i potem nie dość, że pokazały się plamy na kołach to kłaki kurzu właziły w wiązary :evil: Naoliwiłem tylko bardzo bardzo delikatnie czubkiem patyczka do uszu tak, że wyglądało jakbym wcale nic tam nie dał. I jak stała to ok, ale po paru kółkach trzeba było wszystko rozebrać i wyczyścić.
Mikimoto
Posty: 46
Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: Mikimoto » 01 lut 2013, 16:58

Moim zdaniem smarowanie tych elementów nie jest potrzebne. Są one tak małe i lekkie, że opory ruchu są praktycznie zerowe. Natomiast smar ma oprócz właściwości smarnych także tę cechę, że przyciąga dobrze kurz - czyszczenie tak drobnych i delikatnych elementów jest mocno kłopotliwe.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3024
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: Maciej » 31 sty 2013, 20:22

Mam pytanie do znawców tematu. Chodzi o smarowanie korbowodów i wiązarów w parowozach ?? Dysponuje oliwą z pięcioraka Faller;a. Pytanie brzmi - czy ten olej nadaje się do tego i drugie czy smarować jak zaleca producent? Boje się że zafajdam sobie zestawy kołowe i tory.
Mikimoto
Posty: 46
Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: Mikimoto » 19 lis 2011, 13:35

Wczoraj zostałem właścicielem zielonej Tekatki, którą chciałbym na wszelki wypadek sprawdzić i przesmarować napęd. Mam "drobny" problem ze zdjęciem dolnej osłony kół - po odkręceniu śrubek trzymają ją jeszcze "uszy" w środku. Co należy zrobić, żeby puściły - rozgiąć je na boki, czy też wypchnąć przytrzymującą je oś ??
Ostatnio zmieniony 19 lis 2011, 14:57 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
nikos68
Posty: 141
Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: nikos68 » 16 paź 2011, 22:55

Tu masz numery kat. części http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/parts.asp?g=Till&k=BTTB a szukać ich proponuje w modelmanii kategoria cżęści serwisowe ;)
groszek
Posty: 103
Rejestracja: 16 sie 2011, 19:48
Lokalizacja: Kielce

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: groszek » 16 paź 2011, 22:19

Witam wszystkich forumowiczów.

Po latach wracam do dawnego hobby, obecni jestem na etapie modernizacji i przeglądu posiadanego taboru.
Czyszcząc loki BR 130 starej produkcji BTTB zauważyłem, że mam zużyte wózki (bardzo duże luzy na osiach) czy ktoś naprawiał takie usterki jeżeli tak to prosiłbym o jakąś rade jak to zrobić? Ewentualnie może ma ktoś namiary gdzie można kupić takie wózki?

pozdrawiam Marcin
Awatar użytkownika
Pędrak
Posty: 118
Rejestracja: 09 sty 2011, 07:52
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 3 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: Pędrak » 17 wrz 2011, 10:56

Kilka dni temu stałem się szczęśliwym posiadaczem parowozu BR 86 :lol: Wiedziałem, że trzeba będzie mu poświęcić trochę czasu na przywrócenie do dawnej świetności. Kopciuch jeździł, jednak jakoś tak ciężko... W rozłożeniu bardzo pomocnym dla mnie okazał się ten dział, a szczególnie porady kolegi Charakterka nt wyciągnięcia prowadnic przedniej i tylnej osi skrętnej. Miałem jeszcze mały problem z wyciągnięciem dużej metalowej części ze środka jednak dokładne oględziny doprowadziły do pomyślnego rozwiązania. Stan elementów wymagał gruntownego czyszczenia i nasmarowania:
Obrazek

Cały remont zajął mi ok. 5 godzin. Teraz lokomotywa rusza od najniższych napięć i jeździ bardzo płynnie. Może tylko napęd jest trochę zbyt głośny lecz dla mnie ma to swego rodzaju urok jako, że wychowałem się na produkcji BTTB i Zeuke. Oświetlenie również sprawuje się bez zarzutu 8)
Kolejnym krokiem będzie digitalizacja BR-ki, a przynajmniej będę próbował to uczynić :P
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2011, 11:50 przez Pędrak, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 575
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: BarTTmań » 12 wrz 2011, 13:56

Ja, oprócz czystego spirytu do bebechów, polecam oryginalny preparat Tilliga 08977 do plastików. Używam, czyści bardzo dobrze i jeszcze niczego mi nie zmył, ani nie uszkodził.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 134
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Been thanked: 1 time

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: LemingAnadyrski » 10 wrz 2011, 17:16

ArturSchŁ pisze:Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Polecam to, co napisałem (próbę na mało widocznym fragmencie modelu, a potem ewentualnie trzymanie się sprawdzonego producenta danego rozpuszczalnika), bo jakiekolwiek bardziej "profesjonalne" podejście do sprawy byłoby raczej strzelaniem z armaty do muchy.

A jak ktoś chce się bawić w aptekę, to trzeba byłoby poświęcić jakiś uszkodzony model na próbki, zobaczyć co to dokładnie za tworzywa (oraz ewentualnie jakie farby są na nich naniesione) i wtedy stwierdzić, czy lepiej czyścić alkoholem, czy raczej węglowodorami (benzyna eksktrakcyjna, heksan, etc.), czy jeszcze czym innym.

PS W przypadku wyraźnego nadmiaru gotówki prowadzącego do używania spirytusu spożywczego w charakterze rozpuszczalnika, lepiej kupić etanol cz.d.a. - mniej zanieczyszczeń, a w dodatku będzie można się pochwalić przed kolegami modelarzami "wyjątkowym zaangażowaniem w hobby". ;-) (Mniej więcej takim, jak audiofile kupujący zwykłe przewody zasilające po kilkanaście złotych za metr.)
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2011, 14:40 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1459
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Been thanked: 7 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: krzysztof » 22 sie 2011, 10:46

MichalHulek pisze:czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
startówka 92 była tylko BTTB, ona ma identyczny silnik jak "pudełkowa" - ale na 9V!

startówka 81 Tilliga- ma identyczny silnik jak pokazałem (ale znowu zastrzegam że nie ten startowy 81 "neuer antreib"). generalnie biorąc to ona ma uproszczone wiązary, nadwozie bez części napisów no i jedno z kół nie ma zębatki.
katalogowe 92 i 81 mają identyczne (wymienne między sobą) podwozia i napęd, zależy to od roku produkcji i producenta (Zeuke/BTTB/Tillig/Tillig neuer antreib/Tillig startówka).
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 11:08 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 119
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 5 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: MichalH » 22 sie 2011, 09:50

Dzięki, tak widziałem ten kompletny w ModelMania, ale to wychodzi chyba drożej niż te oddzielnie elementy.

Sprawdziłem zamianę silników i to w silniku przyczyna, zaczyna kręcić od wyższego napięcia i bardziej się grzeje, no i wierzga na boki co powoduje zarzucanie całej loko.
Może coś z uzwojeniem, więc albo wymiana na nowy, albo może trafię jakiś egzemplarz jako dawcę silnika.

Czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1459
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Been thanked: 7 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: krzysztof » 22 sie 2011, 07:15

można też dostać silnik "kompletny":
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,0,
ale i tak trzeba dokupić spężynkę i wał.

szkopuł w tym, że zdarzyło mi się zamówić właśnie taki silnik jak na foto (kiedy ceny były jeszcze normalniejsze!) a otrzymać ze starszym sprzęgiełkiem. wtedy i wał napędowy jest inny (nieco dłuższy no i z innym sprzęgiełkiem) - więc pokazuję tylko rysunek a nie numer katalogowy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 119
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 5 times

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Postautor: MichalH » 21 sie 2011, 21:53

Dzieki za namiary, jeszcze tylko testowo zamienie silniki by sie upewnić, czy to dobry kierunek, bo ręcznie porównując zębatki obu egzemplarzy mają podobnie małe opory.

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość