Wymiana silniczków BTTB
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- Kłapouchy
- Posty: 91
- Rejestracja: 04 sty 2009, 17:08
- Lokalizacja: Poznań / Złotów
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Wymieniam silniczek w BR 107 zgodnie z opisem zamieszczonym tutaj http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/lo/mane/02621/02621.asp .
W związku z tą wymianą mam pytanie: Gdzie należy umieścić sprężynkę (39617), bo w opisie nie ma nic wspomniane o niej?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Karol - Kłapouchy
W związku z tą wymianą mam pytanie: Gdzie należy umieścić sprężynkę (39617), bo w opisie nie ma nic wspomniane o niej?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Karol - Kłapouchy
- krzysztof
- Posty: 1737
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
a teraz, jak już mnie naszło poszukać zdjęć z tej pracy, to je zaprezentuję. jak już wcześniej napisałem zasadą którą przyjąłem było nieingerowanie w oryginalne rozwiązania i zastosowanie serwisowych części zamiennych.
1. wymiana na "kwadraciaka" w br 118/221, 130 i pochodne oraz nohab - na zdjęciu jest nohab, ale wymiana i części użyte niczym się nie różnią:
a. ponieważ w tych lokach są zmiany w przełożeniach i średnicach zębatek, aby nie ocierały one o silnik najpierw podcinamy plastikowy adapter mocowania silnika jak na zdjęciu (celowo wyciętą część zamalowałem na czerwono),
b. mocowanie silnika "wąsami do góry", ponieważ jest to odwrotny kierunek od oryginalnego a zarazem wymaganego łączymy go za pomocą dławików 10miliH "na krzyż",
c. łączymy przez sprzęgiełko wał z silnikiem, maleńka podkładka m. zębatką wału i mocowaniem do ramy i jazda!
2. wymiana w br23/35:
a. tutaj mniej opisu, zdjęcie powinno wystarczyć, dodam tylko, że przy okazji poprowadziłem inaczej te gołe druty od dławików do silnika, są teraz niewidoczne z zewnątrz, mocowanie silnika również "wąsami do góry" i również podłączenie "na krzyz"
b. wymieniamy zębatkę na wale, musi mieć średnicę taką jak z wału v36 lub br81/92, są takie również na czeskiej wyprasce w hobby-shop.cz - bardzo przydatna!
c. łączymy przez sprzęgiełko wał z silnikiem, maleńka podkładka m. zębatką wału i mocowaniem do ramy i jazda!
3. wymiana w v36/br103 oraz br81/92 jest najłatwiejsza, stosujemy tą samą zasadę "wąsami do góry" i podłączenie "na krzyż".
4. wymiana w br56/86 - tutaj "wąsami na dół" i łączymy do oryginalnych wyprowadzeń przewodów, natomiast na wale musimy zastosować większą zębatkę - jak w uwagach dotyczących br23/35.
no i uwaga ogólna: tillig stosował dwa rodzaje sprzęgiełek silnik/wał: widełki i tulejka z wcięciami/"buława". zdecydowanie polecam to drugie. zawsze pomiędzy jest sprężyna i ona musi być. ramy tilliga mają przesunięte o ok. 1mm mocowanie silnika do przodu. nie gra to większej roli w przypadku tych przeróbek.
w razie czego służę radą, pozdrawiam: krzysztof
1. wymiana na "kwadraciaka" w br 118/221, 130 i pochodne oraz nohab - na zdjęciu jest nohab, ale wymiana i części użyte niczym się nie różnią:
a. ponieważ w tych lokach są zmiany w przełożeniach i średnicach zębatek, aby nie ocierały one o silnik najpierw podcinamy plastikowy adapter mocowania silnika jak na zdjęciu (celowo wyciętą część zamalowałem na czerwono),
b. mocowanie silnika "wąsami do góry", ponieważ jest to odwrotny kierunek od oryginalnego a zarazem wymaganego łączymy go za pomocą dławików 10miliH "na krzyż",
c. łączymy przez sprzęgiełko wał z silnikiem, maleńka podkładka m. zębatką wału i mocowaniem do ramy i jazda!
2. wymiana w br23/35:
a. tutaj mniej opisu, zdjęcie powinno wystarczyć, dodam tylko, że przy okazji poprowadziłem inaczej te gołe druty od dławików do silnika, są teraz niewidoczne z zewnątrz, mocowanie silnika również "wąsami do góry" i również podłączenie "na krzyz"
b. wymieniamy zębatkę na wale, musi mieć średnicę taką jak z wału v36 lub br81/92, są takie również na czeskiej wyprasce w hobby-shop.cz - bardzo przydatna!
c. łączymy przez sprzęgiełko wał z silnikiem, maleńka podkładka m. zębatką wału i mocowaniem do ramy i jazda!
3. wymiana w v36/br103 oraz br81/92 jest najłatwiejsza, stosujemy tą samą zasadę "wąsami do góry" i podłączenie "na krzyż".
4. wymiana w br56/86 - tutaj "wąsami na dół" i łączymy do oryginalnych wyprowadzeń przewodów, natomiast na wale musimy zastosować większą zębatkę - jak w uwagach dotyczących br23/35.
no i uwaga ogólna: tillig stosował dwa rodzaje sprzęgiełek silnik/wał: widełki i tulejka z wcięciami/"buława". zdecydowanie polecam to drugie. zawsze pomiędzy jest sprężyna i ona musi być. ramy tilliga mają przesunięte o ok. 1mm mocowanie silnika do przodu. nie gra to większej roli w przypadku tych przeróbek.
w razie czego służę radą, pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 14 lip 2009, 21:36 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- krzysztof
- Posty: 1737
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- krzysztof
- Posty: 1737
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
to nie są te!!!
ja stosowałem oryginalne tilliga z adapterami i wałkami napędowymi. te zaś ze zdjęcia podejrzewam o 9v czy coś tak. mam jeden i próba (przy moim założeniu zero zmian w oryginale) nie powiodła się.
ja stosowałem oryginalne tilliga z adapterami i wałkami napędowymi. te zaś ze zdjęcia podejrzewam o 9v czy coś tak. mam jeden i próba (przy moim założeniu zero zmian w oryginale) nie powiodła się.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2009, 20:21 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
W tej chwili są na Aukro po ok. 11 zł. Jest ich ok 90 szt, można się skrzyknąć i zakupić większą partię.krzysztof pisze:ja wszędzie zastosowałem te "kwadraciaki" - nowsze wcielenie starego, okrągłego bttb.
...a TU są w sklepie.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2009, 20:19 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
- krzysztof
- Posty: 1737
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
witam,
ja wszędzie zastosowałem te "kwadraciaki" - nowsze wcielenie starego, okrągłego bttb.
wiem, nie mają masy kinetycznej (a loki wybiegu) ale jeżdżą ok. ruszają od najmniejszych napięć, niestety często za szybko (ale kto każe dawać prądem do oporu?!).
moim celem było nie ruszać oryginalnej konstrukcji, więc przy wymianie natknąłem się na kilka pułapek związanych z tym, że tillig przekonstruował ramy, zmienił zębatki i inne takie historie - służe radą w konkretnym przypadku, tyle że nie mam elektrowozów, br110 i 119 i tam nigdy nic nie grzebałem a w br 107 to trochę nie wychodzi.
a co do przekazywania napędu z mabuchi - czyż nie można zastosować oryginalnych wałków napędowych i sprzęgieł z osi silnika wczesnego tilliga? różnicą będzie jedynie długość osi wałka i średnica koła zębatego (generalnie tillig zmniejszył średnicę koła zębatego prawie we wszystkich parowozach - oprócz br81/92).
pozdrawiam: krzysztof
ja wszędzie zastosowałem te "kwadraciaki" - nowsze wcielenie starego, okrągłego bttb.
wiem, nie mają masy kinetycznej (a loki wybiegu) ale jeżdżą ok. ruszają od najmniejszych napięć, niestety często za szybko (ale kto każe dawać prądem do oporu?!).
moim celem było nie ruszać oryginalnej konstrukcji, więc przy wymianie natknąłem się na kilka pułapek związanych z tym, że tillig przekonstruował ramy, zmienił zębatki i inne takie historie - służe radą w konkretnym przypadku, tyle że nie mam elektrowozów, br110 i 119 i tam nigdy nic nie grzebałem a w br 107 to trochę nie wychodzi.
a co do przekazywania napędu z mabuchi - czyż nie można zastosować oryginalnych wałków napędowych i sprzęgieł z osi silnika wczesnego tilliga? różnicą będzie jedynie długość osi wałka i średnica koła zębatego (generalnie tillig zmniejszył średnicę koła zębatego prawie we wszystkich parowozach - oprócz br81/92).
pozdrawiam: krzysztof
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Jak prześledzisz aukcje na eBayu to przekonasz się do których konstrukcji się nadają oferowane silniki. W pierwszym poście też są one wymienione.merry pisze:Szczególnie interesuje mnie możliwość adaptacji w parowozach.
Co do czajników, to silniki BTTB były w nich instalowane tak, że grubsza, okrągła część wypełniała sobą całą kabinę, a MABUCHI (ten model) jako grubszy, tam się nie mieści.
Nic nie stoi na przeszkodzie zastosować inny silnik np od BR52, Desiro czy BR110 - POWODZENIA.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Chętnych będzie bardzo wielu.Gdyby temat był aktualny to dla mnie min. 3 kpl./ew. szt./
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Czy temat umarł czy też jest szansa w nim uczestniczyć?ArturSch pisze:Co do silników MABUCHI, to ...
Czy wspomniany silnik nadaje się do wszystkich konstrukcji BTTB czy tylko do niektórych (jeżeli tak to jakich)? Szczególnie interesuje mnie możliwość adaptacji w parowozach.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2009, 16:47 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Poszukaj strony ....
... jednak do tego dochodzi przegub i ośka.
... jednak do tego dochodzi przegub i ośka.
- brovarek
- Posty: 861
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Artur , gdzieś mi pałęta w pamieci strona firmy-dystrybutora Mashimy z Azji. Pamiętam ,ze silniczki były tam po kilka euro i była to połowa ceny oferowanej w Europie.
Ilość minimalna chyba 100 szt , może takie hurtowe zamówienie też byłoby ciekawe - tak w kwestii silniczków Bttb
Ilość minimalna chyba 100 szt , może takie hurtowe zamówienie też byłoby ciekawe - tak w kwestii silniczków Bttb
-
- Posty: 240
- Rejestracja: 16 maja 2006, 10:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Witam,
Chętnie zmodernizowałbym krokodyla i BR35, bo to są "ulubieńce" mojej córki.
Mam też kilka innych lokomotyw BTTB (BR107, BR56, V200, BR130 itd) do których mam wielki sentyment i chciałbym przywrócić im "nowe życie". Chętnie przyłączę się do zbiorowego zakupu.
Pozdrawiam, Wojciech Jakubiak
Chętnie zmodernizowałbym krokodyla i BR35, bo to są "ulubieńce" mojej córki.
Mam też kilka innych lokomotyw BTTB (BR107, BR56, V200, BR130 itd) do których mam wielki sentyment i chciałbym przywrócić im "nowe życie". Chętnie przyłączę się do zbiorowego zakupu.
Pozdrawiam, Wojciech Jakubiak
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Popieram, tym bardziej, że żal mi sprzedawać/wyrzucać betkiArturSch pisze:Myślę, że ściąganie pojedynczych sztuk z DE jest kosztowne, ale wspólny zakup 10-20 kompletów miałby już uzasadnienie ekonomiczne, a może dla ForumTT.pl uda się wynegocjować lesze ceny (przy większym zamówieniu)
Ostatnio zmieniony 24 maja 2009, 13:54 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10277
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Wymiana silniczków BTTB
Podczas Dni Otwartych Tilliga w Sebnitz, na sali gimnastycznej w gimnazjum pod jedną ze ścian rozłożyli się producenci dodatków i przeróbek taboru TT.
Chciałbym przedstawić dwóch:
TT-Bahn-Umbauspezialist, Harry Barth, Drezno, TT-Barth.de.
Specjalizuje się w:
- kitach wymiany silnika BTTB na MABUCHI (BR 118/221/130/Nohab, E 94/194/254/ÖBB 1020),
- kitach do przebudowy/modyfikacji parowozów (BR 23/35),
- kompletnej przebudowie napędu lokomotyw (j.w. oraz BR120, BR 81/92, V36, V100, V75) na silniki 5-cio polowe, oświetlenie LED, dygitalizacja,
- oświetlenie LED do piętrusów BTTB.
Moją uwagę zwróciła V36 ze zdjętą obudową, jeżdżąca bezszelestnie i bardzo wolno po kółeczku torów. Miała całkowicie przebudowany napęd. Okazuje się, że przeróbka jest dostępna TYLKO jako usługa, tzn dostarczamy loka i odbieramy z nowym napędem, cena usługi ok. 40 EUR. Szkoda, że kity są niedostępne.
der Belechtungsspezialist fur TT, Roland Weber, Chemnitz, MBZ-Weber.de.
Specjalizujący się w kompletnych systemach oświetleń LED do chyba całej gamy wagonów osobowych, włączając najnowsze pocztowe (nowość 2009) oraz Kuehn'y (piętrowe i silberingi). Analog i DCC oraz ze zintegrowanymi dekoderami DCC.
Jednak najciekawsze co zauważyłem to zewnętrzne latarnie końca składu oraz latarnie parowozów (LED Golden White®) - cacuszka
Było jeszcze kilku innych producentów (m/innymi digitalzentrale.de, o którym była już mowa na Forum), głownie z blaszkami fototrawionymi, z ciekawszych rzeczy wywrotnica do węglarek.
Ceny TYPOWE dla rynku DE, czyli drogo. Myślę, że nasi wytwórcy (zwłaszcza oświetlenia) mogą zaczerpnąć z tych pomysłów.
Co do silników MABUCHI, to podaję powyższe informacje, gdyż od czasu do czasu dostaję w tej sprawie zapytania. Myślę, że ściąganie pojedynczych sztuk z DE jest kosztowne, ale wspólny zakup 10-20 kompletów miałby już uzasadnienie ekonomiczne, a może dla ForumTT.pl uda się wynegocjować lesze ceny (przy większym zamówieniu)
Chciałbym przedstawić dwóch:
TT-Bahn-Umbauspezialist, Harry Barth, Drezno, TT-Barth.de.
Specjalizuje się w:
- kitach wymiany silnika BTTB na MABUCHI (BR 118/221/130/Nohab, E 94/194/254/ÖBB 1020),
- kitach do przebudowy/modyfikacji parowozów (BR 23/35),
- kompletnej przebudowie napędu lokomotyw (j.w. oraz BR120, BR 81/92, V36, V100, V75) na silniki 5-cio polowe, oświetlenie LED, dygitalizacja,
- oświetlenie LED do piętrusów BTTB.
Moją uwagę zwróciła V36 ze zdjętą obudową, jeżdżąca bezszelestnie i bardzo wolno po kółeczku torów. Miała całkowicie przebudowany napęd. Okazuje się, że przeróbka jest dostępna TYLKO jako usługa, tzn dostarczamy loka i odbieramy z nowym napędem, cena usługi ok. 40 EUR. Szkoda, że kity są niedostępne.
der Belechtungsspezialist fur TT, Roland Weber, Chemnitz, MBZ-Weber.de.
Specjalizujący się w kompletnych systemach oświetleń LED do chyba całej gamy wagonów osobowych, włączając najnowsze pocztowe (nowość 2009) oraz Kuehn'y (piętrowe i silberingi). Analog i DCC oraz ze zintegrowanymi dekoderami DCC.
Jednak najciekawsze co zauważyłem to zewnętrzne latarnie końca składu oraz latarnie parowozów (LED Golden White®) - cacuszka
Było jeszcze kilku innych producentów (m/innymi digitalzentrale.de, o którym była już mowa na Forum), głownie z blaszkami fototrawionymi, z ciekawszych rzeczy wywrotnica do węglarek.
Ceny TYPOWE dla rynku DE, czyli drogo. Myślę, że nasi wytwórcy (zwłaszcza oświetlenia) mogą zaczerpnąć z tych pomysłów.
Co do silników MABUCHI, to podaję powyższe informacje, gdyż od czasu do czasu dostaję w tej sprawie zapytania. Myślę, że ściąganie pojedynczych sztuk z DE jest kosztowne, ale wspólny zakup 10-20 kompletów miałby już uzasadnienie ekonomiczne, a może dla ForumTT.pl uda się wynegocjować lesze ceny (przy większym zamówieniu)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości