Wymiana silniczków BTTB
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
-
- Posty: 19
- Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
...skończyło się tym, że nie złożyłem silniczka bo zgubiłem element komutatora 1 z 3 - nie wiem jakim cudem.
Nie chce mi się tej blaszki dorabiać. Na razie to leży i czeka. Kupiłem drugą taką samą loko w dobrej cenie - w stanie bdb.
Nie chce mi się tej blaszki dorabiać. Na razie to leży i czeka. Kupiłem drugą taką samą loko w dobrej cenie - w stanie bdb.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
4-krotnie większy pobór prądu tego samego silnika w BR92 niż BR56 tłumaczyłbym tylko większymi oporami zębatek i wałów w BR92. Jako mechanik sprawdziłbym stan przekładni (luzy, brud, smarowanie) by wyeliminować straty mocy zamiast montować silnik z turbo-doładowaniemMarcin44 pisze:pobór prądu w obu loko przy tym samym silniku,( loko wisiały w powietrzu, czyli był opór tylko wewnętrznych zębatek, widać różnice)
Nie zmienia to faktu, że podziwiam Cię, że wziąłeś się za przewijanie takiego maleństwa
- Borczy
- Posty: 2296
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
I do tego ujawnił się fachowiec od silników i pewnie od większości prądowych rzeczy
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Profesjonalna praca magisterska:)
-
- Posty: 19
- Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Hej!
Kusiło mnie przewinięcie silniczka 8310 BTTB i tak zrobiłem... częściowo
Ale od początku:
Wsadziłem do loko BR 92 silniczek z BR 56 (w dobrym stanie), pobór prądu w obu loko przy tym samym silniku,( loko wisiały w powietrzu, czyli był opór tylko wewnętrznych zębatek, widać różnice)
Pobór prądu gołego w/w silniczka bez obciążenia:
Przewinąłem silnik drutem 0,2 mm DNE zamiast 0,1mm bo akurat taki miałem i działa! Hardkorowy silnik! Pobór prądu golasa:
Silnik wyrywa z gaci ale są za duże prądy i dlatego zamówiłem DNE odpowiedniej średnicy 0,1mm i 0,12mm.
(Ten odrobinę grubszy żeby zobaczyć jaka moc będzie)
W oryginale drutu było na jednym uzwojeniu 8,7 m (17om).
Pobór prądu był przeprowadzany 2x przy zmianie biegunowości.
A to pobór prądu przez BR118, (nieruszana z własnym silnikiem)
Pozdro.
Prace trwają
Kusiło mnie przewinięcie silniczka 8310 BTTB i tak zrobiłem... częściowo
Ale od początku:
Wsadziłem do loko BR 92 silniczek z BR 56 (w dobrym stanie), pobór prądu w obu loko przy tym samym silniku,( loko wisiały w powietrzu, czyli był opór tylko wewnętrznych zębatek, widać różnice)
Pobór prądu gołego w/w silniczka bez obciążenia:
Przewinąłem silnik drutem 0,2 mm DNE zamiast 0,1mm bo akurat taki miałem i działa! Hardkorowy silnik! Pobór prądu golasa:
Silnik wyrywa z gaci ale są za duże prądy i dlatego zamówiłem DNE odpowiedniej średnicy 0,1mm i 0,12mm.
(Ten odrobinę grubszy żeby zobaczyć jaka moc będzie)
W oryginale drutu było na jednym uzwojeniu 8,7 m (17om).
Pobór prądu był przeprowadzany 2x przy zmianie biegunowości.
A to pobór prądu przez BR118, (nieruszana z własnym silnikiem)
Pozdro.
Prace trwają
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Dla bezpieczeństwa warto płytki z elektroniką odizolować elektrycznie albo koszulką termo, albo taśmą izolacyjną, choćby przezroczystym scotch'em.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Dzięki Krzysztof za poradę.
Zrobione .
Płytkę przykleiłem taśmą dwustronną, a kabelki przylutowałem na "pajączka". Pierwsze testy wypadły pomyślnie. Jak całkiem wyschnie klej, którym przykleiłem silnik, spróbuję nałożyć budę.
Zrobione .
Płytkę przykleiłem taśmą dwustronną, a kabelki przylutowałem na "pajączka". Pierwsze testy wypadły pomyślnie. Jak całkiem wyschnie klej, którym przykleiłem silnik, spróbuję nałożyć budę.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
to prawda - zawierają one dławiki i kondensatory i TEORETYCZNIE możnaby wlutować je do BTTB zamiast tych wielkich starych elementów. jednak odradzam a to ze względu na pobór prądu jaki wystepuje w starych silnikach - może on doprowadzić do spalenia tych dławików na płytce. znacznie lepszym rozwiązaniem jest wymiana dławików i kondensatora na współcześnie stosowane - ale też polecałbym dławik 10miliH/0,5A bo nawet ten oryginalny dławik stosowany przy kwadratowych silnikach u Tilliga może ulec spaleniuPiotrZ pisze:/.../pytanie poboczne o tzw. zaślepki analogowe we współczesnych lokomotywach. Czy one zawierają właśnie dławiki i kondensator? I czy nie można by ich wlutować zamiast starych wielkich elementów dotychczasowych?
http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=45139
jeśli jednak pytasz tu o silnik Mabuchi w przerabianym przez Ciebie krokodylu, to możesz śmiało zastosować tą płytkę.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Dzięki za jasną odpowiedź (koszmarów z elektrotechniki sprzed prawie 40 lat, czyli funkcji pochodnej dI/dt,nie będę analizować ).
Mam jednak pytanie poboczne o tzw. zaślepki analogowe we współczesnych lokomotywach. Czy one zawierają właśnie dławiki i kondensator? I czy nie można by ich wlutować zamiast starych wielkich elementów dotychczasowych? Mam kilka takich zaślepek i byłoby mi łatwiej wykorzystać jedną z nich w przerabianej E94, bo tam jest już ciasno pod obudową.
Mam jednak pytanie poboczne o tzw. zaślepki analogowe we współczesnych lokomotywach. Czy one zawierają właśnie dławiki i kondensator? I czy nie można by ich wlutować zamiast starych wielkich elementów dotychczasowych? Mam kilka takich zaślepek i byłoby mi łatwiej wykorzystać jedną z nich w przerabianej E94, bo tam jest już ciasno pod obudową.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Dławiki i kondensator są konieczne w układach analogowych. Niwelują efekt SEM pojawiający się w silniczkach komutatorowych (ujemne szpilki napięcia przy zakończeniu przepływu prądu w elemencie indukcyjnym, tu: uzwojenie w silniku), a powodującym nie tylko trzaski w radiu, ale także mruganie czerwonych LEDowych świateł w jadącej lokomotywie (także w innych na tym samym odcinku zasilania).
W DCC łączymy bezpośrednio do wyprowadzeń dekodera.
W DCC łączymy bezpośrednio do wyprowadzeń dekodera.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Witam,
Jestem w trakcie wymiany silnika w E94 (a ściślej w 1020 ÖBB). Z pracami mechanicznymi sobie poradziłem, m.in. dzięki manualce od ArturaSch http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/E94.asp.
Mam pytanie do znawców elektryczności: czy silnik Mabuchi można podłączyć na żywca do styków kontaktowych, czy musi pozostać dławik i kondensator, tak jak było w oryginale
Z góry dziękuję za info
PiotrZ
Jestem w trakcie wymiany silnika w E94 (a ściślej w 1020 ÖBB). Z pracami mechanicznymi sobie poradziłem, m.in. dzięki manualce od ArturaSch http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/E94.asp.
Mam pytanie do znawców elektryczności: czy silnik Mabuchi można podłączyć na żywca do styków kontaktowych, czy musi pozostać dławik i kondensator, tak jak było w oryginale
Z góry dziękuję za info
PiotrZ
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
mamy coraz nowocześniejsze silniczki, mniejsze, mocniejsze, pieciopolowe, bardzo elastyczne jeśli chodzi o kulture pracy.
w ostatniej partii 92/81 Tillig zastosował zupełnie inny silnik, bo chciał wbudować gniazdo dekodera. ale loka nadal jest głośna, może ciut lepiej pracuje. ale tu konieczna jest zmiana ramy a i jeszcze kilka innych plastików.
widziałem tez, że ludzie eksperymentują z taśmą obustronnie klejącą jako mocowaniem dla różnorakich silników.
ale ja jednak polecam wymianę na BTTB albo "kwadraciaka" - najprostsza...
w ostatniej partii 92/81 Tillig zastosował zupełnie inny silnik, bo chciał wbudować gniazdo dekodera. ale loka nadal jest głośna, może ciut lepiej pracuje. ale tu konieczna jest zmiana ramy a i jeszcze kilka innych plastików.
widziałem tez, że ludzie eksperymentują z taśmą obustronnie klejącą jako mocowaniem dla różnorakich silników.
ale ja jednak polecam wymianę na BTTB albo "kwadraciaka" - najprostsza...
-
- Posty: 19
- Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Witam.
Czy po 10 latach zmieniło coś się temacie wymiany silniczka BTTB 8310, na "nowocześniejszy" o lepszej kulturze pracy. Bo mam w mojej leciwej BR92 silnik z "nadpalonym" jednym zwojem i myśle o:
1. Wymianie na silnik tego typu. (wiadomo używka)
2. Zakup silnika "nowszej" generacji pasującego do tej loko.
3. Przewiniecie nadpalonego uzwojenia co mnie kusi...
Czy po 10 latach zmieniło coś się temacie wymiany silniczka BTTB 8310, na "nowocześniejszy" o lepszej kulturze pracy. Bo mam w mojej leciwej BR92 silnik z "nadpalonym" jednym zwojem i myśle o:
1. Wymianie na silnik tego typu. (wiadomo używka)
2. Zakup silnika "nowszej" generacji pasującego do tej loko.
3. Przewiniecie nadpalonego uzwojenia co mnie kusi...
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
witaj,
już mnie uprzedzono z odpowiedzią, ale muszę jedno dodać:
po złożeniu tak jak opisano w tym artykule BUDA NIE WEJDZIE
wyjścia są dwa: nie mocować adaptera 32149 do ramy przez otwór tylko głębiej i conieco skrócić wał albo odciąć tylną część adaptera (tam buda haczy przy zakładaniu) a silnik delikatnie wkleić w adapter. wtedy reszta jest łatwa (tak najlepiej!). co więcej: jeżeli zdecydujesz się na pierwszy wariant, to silnik w adapterze lepiej pasuje założony "do góry wąsami", wtedy podłączenie prądowe jest "na krzyż" no i trzeba skrócić ciężarek z obudowy.
ja odstąpiłem od wymiany silników w tch lokach bo chcę mieć kompletne zaczepy budy, tym bardziej że zapowiedziano powrót tego loka do TT.
pozdrawiam: krzysztof
już mnie uprzedzono z odpowiedzią, ale muszę jedno dodać:
po złożeniu tak jak opisano w tym artykule BUDA NIE WEJDZIE
wyjścia są dwa: nie mocować adaptera 32149 do ramy przez otwór tylko głębiej i conieco skrócić wał albo odciąć tylną część adaptera (tam buda haczy przy zakładaniu) a silnik delikatnie wkleić w adapter. wtedy reszta jest łatwa (tak najlepiej!). co więcej: jeżeli zdecydujesz się na pierwszy wariant, to silnik w adapterze lepiej pasuje założony "do góry wąsami", wtedy podłączenie prądowe jest "na krzyż" no i trzeba skrócić ciężarek z obudowy.
ja odstąpiłem od wymiany silników w tch lokach bo chcę mieć kompletne zaczepy budy, tym bardziej że zapowiedziano powrót tego loka do TT.
pozdrawiam: krzysztof
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana silniczków BTTB
Sprężynkę wkładamy do 32555, a potem wkładamy tam 20477. W ten sposób wał jest dociskany tak, że jego zębatka jest zawsze na właściwym miejscu.Kłapouchy pisze:Gdzie należy umieścić sprężynkę (39617),
Warto dać odrobinę smaru ST.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości