Wymiana silniczków BTTB

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Marcin44
Posty: 19
Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: Marcin44 »

...skończyło się tym, że nie złożyłem silniczka bo zgubiłem element komutatora 1 z 3 - nie wiem jakim cudem. :?
Nie chce mi się tej blaszki dorabiać. Na razie to leży i czeka. Kupiłem drugą taką samą loko w dobrej cenie - w stanie bdb.
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: PiotrZ »

Marcin44 pisze:pobór prądu w obu loko przy tym samym silniku,( loko wisiały w powietrzu, czyli był opór tylko wewnętrznych zębatek, widać różnice)
4-krotnie większy pobór prądu tego samego silnika w BR92 niż BR56 tłumaczyłbym tylko większymi oporami zębatek i wałów w BR92. Jako mechanik sprawdziłbym stan przekładni (luzy, brud, smarowanie) by wyeliminować straty mocy zamiast montować silnik z turbo-doładowaniem 8)
Nie zmienia to faktu, że podziwiam Cię, że wziąłeś się za przewijanie takiego maleństwa
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2280
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: Borczy »

I do tego ujawnił się fachowiec od silników i pewnie od większości prądowych rzeczy ;)
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: Wojtek_Kraków »

Profesjonalna praca magisterska:)
Marcin44
Posty: 19
Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: Marcin44 »

Hej!
Kusiło mnie przewinięcie silniczka 8310 BTTB i tak zrobiłem... częściowo ;)
Ale od początku:
Wsadziłem do loko BR 92 silniczek z BR 56 (w dobrym stanie), pobór prądu w obu loko przy tym samym silniku,( loko wisiały w powietrzu, czyli był opór tylko wewnętrznych zębatek, widać różnice)

Obrazek

Pobór prądu gołego w/w silniczka bez obciążenia:

Obrazek

Przewinąłem silnik drutem 0,2 mm DNE zamiast 0,1mm bo akurat taki miałem i działa! Hardkorowy silnik! Pobór prądu golasa:

Obrazek

Silnik wyrywa z gaci ale są za duże prądy i dlatego zamówiłem DNE odpowiedniej średnicy 0,1mm i 0,12mm.
(Ten odrobinę grubszy żeby zobaczyć jaka moc będzie)
W oryginale drutu było na jednym uzwojeniu 8,7 m (17om).
Pobór prądu był przeprowadzany 2x przy zmianie biegunowości.
A to pobór prądu przez BR118, (nieruszana z własnym silnikiem)

Obrazek

Pozdro.
Prace trwają :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: ArturSchŁ »

Dla bezpieczeństwa warto płytki z elektroniką odizolować elektrycznie albo koszulką termo, albo taśmą izolacyjną, choćby przezroczystym scotch'em. :mrgreen:
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: PiotrZ »

Dzięki Krzysztof za poradę.
Zrobione :) .
DSCN7452.JPG
DSCN7460.JPG
Płytkę przykleiłem taśmą dwustronną, a kabelki przylutowałem na "pajączka". Pierwsze testy wypadły pomyślnie. Jak całkiem wyschnie klej, którym przykleiłem silnik, spróbuję nałożyć budę.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: krzysztof »

PiotrZ pisze:/.../pytanie poboczne o tzw. zaślepki analogowe we współczesnych lokomotywach. Czy one zawierają właśnie dławiki i kondensator? I czy nie można by ich wlutować zamiast starych wielkich elementów dotychczasowych?
to prawda - zawierają one dławiki i kondensatory i TEORETYCZNIE możnaby wlutować je do BTTB zamiast tych wielkich starych elementów. jednak odradzam a to ze względu na pobór prądu jaki wystepuje w starych silnikach - może on doprowadzić do spalenia tych dławików na płytce. znacznie lepszym rozwiązaniem jest wymiana dławików i kondensatora na współcześnie stosowane - ale też polecałbym dławik 10miliH/0,5A bo nawet ten oryginalny dławik stosowany przy kwadratowych silnikach u Tilliga może ulec spaleniu
http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=45139

jeśli jednak pytasz tu o silnik Mabuchi w przerabianym przez Ciebie krokodylu, to możesz śmiało zastosować tą płytkę.
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: PiotrZ »

Dzięki za jasną odpowiedź (koszmarów z elektrotechniki sprzed prawie 40 lat, czyli funkcji pochodnej dI/dt,nie będę analizować :) ).

Mam jednak pytanie poboczne o tzw. zaślepki analogowe we współczesnych lokomotywach. Czy one zawierają właśnie dławiki i kondensator? I czy nie można by ich wlutować zamiast starych wielkich elementów dotychczasowych? Mam kilka takich zaślepek i byłoby mi łatwiej wykorzystać jedną z nich w przerabianej E94, bo tam jest już ciasno pod obudową.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: ArturSchŁ »

Dławiki i kondensator są konieczne w układach analogowych. Niwelują efekt SEM pojawiający się w silniczkach komutatorowych (ujemne szpilki napięcia przy zakończeniu przepływu prądu w elemencie indukcyjnym, tu: uzwojenie w silniku), a powodującym nie tylko trzaski w radiu, ale także mruganie czerwonych LEDowych świateł w jadącej lokomotywie (także w innych na tym samym odcinku zasilania).
W DCC łączymy bezpośrednio do wyprowadzeń dekodera.
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: PiotrZ »

Witam,
Jestem w trakcie wymiany silnika w E94 (a ściślej w 1020 ÖBB). Z pracami mechanicznymi sobie poradziłem, m.in. dzięki manualce od ArturaSch http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/E94.asp.
Mam pytanie do znawców elektryczności: czy silnik Mabuchi można podłączyć na żywca do styków kontaktowych, czy musi pozostać dławik i kondensator, tak jak było w oryginale ??

Z góry dziękuję za info
PiotrZ
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: krzysztof »

mamy coraz nowocześniejsze silniczki, mniejsze, mocniejsze, pieciopolowe, bardzo elastyczne jeśli chodzi o kulture pracy.
w ostatniej partii 92/81 Tillig zastosował zupełnie inny silnik, bo chciał wbudować gniazdo dekodera. ale loka nadal jest głośna, może ciut lepiej pracuje. ale tu konieczna jest zmiana ramy a i jeszcze kilka innych plastików.
widziałem tez, że ludzie eksperymentują z taśmą obustronnie klejącą jako mocowaniem dla różnorakich silników.
ale ja jednak polecam wymianę na BTTB albo "kwadraciaka" - najprostsza...
Marcin44
Posty: 19
Rejestracja: 14 lut 2017, 20:22
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: Marcin44 »

Witam.
Czy po 10 latach zmieniło coś się temacie wymiany silniczka BTTB 8310, na "nowocześniejszy" o lepszej kulturze pracy. Bo mam w mojej leciwej BR92 silnik z "nadpalonym" jednym zwojem i myśle o:
1. Wymianie na silnik tego typu. (wiadomo używka)
2. Zakup silnika "nowszej" generacji pasującego do tej loko.
3. Przewiniecie nadpalonego uzwojenia :) co mnie kusi...
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: krzysztof »

witaj,

już mnie uprzedzono z odpowiedzią, ale muszę jedno dodać:
po złożeniu tak jak opisano w tym artykule BUDA NIE WEJDZIE !!
wyjścia są dwa: nie mocować adaptera 32149 do ramy przez otwór tylko głębiej i conieco skrócić wał albo odciąć tylną część adaptera (tam buda haczy przy zakładaniu) a silnik delikatnie wkleić w adapter. wtedy reszta jest łatwa (tak najlepiej!). co więcej: jeżeli zdecydujesz się na pierwszy wariant, to silnik w adapterze lepiej pasuje założony "do góry wąsami", wtedy podłączenie prądowe jest "na krzyż" no i trzeba skrócić ciężarek z obudowy.

ja odstąpiłem od wymiany silników w tch lokach bo chcę mieć kompletne zaczepy budy, tym bardziej że zapowiedziano powrót tego loka do TT.
pozdrawiam: krzysztof
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wymiana silniczków BTTB

Post autor: ArturSchŁ »

Kłapouchy pisze:Gdzie należy umieścić sprężynkę (39617),
Sprężynkę wkładamy do 32555, a potem wkładamy tam 20477. W ten sposób wał jest dociskany tak, że jego zębatka jest zawsze na właściwym miejscu.
:)
Warto dać odrobinę smaru ST.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości