Mój TT tabor - DBv

Nasz tabor TT i galeria jego zdjęć

Moderator: mod-Moja TT

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Mój TT tabor - DBv

Post autor: DBv »

Wątek nieaktualny i od dawna nie aktualizowany ale tak dzisiaj przy znośnej pogodzie dało się parę zdjęć zrobić. Zamieszczam więc parę zdjęć modeli, które wzbogaciły kolekcję (przy udziale prac własnych)

Na początek znane chyba wszystkim wagony - silosy z czeskich zestawów ex LPH Jicin. Zastosowano kalkomanię i (niektóre!) elementy trawione od firmy DETAIL. Pozostaje tylko polecić, bo są niedrogie (jak przy zakupie płaciłem ok 3PLN za kalkomanię i 9PLN za trawionki) i dobrej jakości. Szkoda trochę, że kalkomania nie przewiduje różnych numerów wagonów ale do części trawionych przyczepić się nie można (sygnowane znakiem EDUARD) - nie są wykonane na nienaturalnie cienkiej blaszce i świetnie oddają charakter oryginału.

ObrazekObrazekObrazekObrazek



Rzecz druga - jak by nie było powiązana tematycznie, to lokomotywa spalinowa T435. Wykonana jako "dummy" (bo nie do końca moja epoka i trochę taki poligon doświadczalny) wykonana została z części S.E.S i (niektórych!) części fototrawionych od firmy HekTTor.

Pierwowzorem dla modelu był egzemplarz prototypowy lokomotywy (odpowiada epoce III), który od późniejszych egzemplarzy odróżniał przede wszystkim brak bocznych poręczy na pomoście oraz wygląd dachu. Brakuje jeszcze paru detali, nie wszystkie z resztą części fototrawione (porównując z oryginałem) do końca odpowiadają pierwowzorowi. Co tu dużo mówić - nie wszystkie testowane przy budowie rozwiązania okazały się w pełni satysfakcjonujące. Ogólnie jednak budowniczy z modelu zadowolony :)

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Mój TT tabor - DBv

Post autor: DBv »

Korzystając z okazji, że wątek zakładam ponownie, poczynione zostały pewnw porządki.

Obszarem mojego zainteresowania jest kolej około 1980 roku, z terenu b. NRD, czyli zarząd DR. Tabor to więc głównie DR ep IV (co z resztą widac). Jest też i trochę z innych zarządów i epok ale jeśli chodzi o to, to wiele modeli jest z biegiem czasu przerabianych na epIV. Oczywiście fakt, że skupiam się na kolejach wschodnioniemieckich nie oznacza, że inne zarządy kolejowe (CSD, PKP) sa mi obce, wręcz przeciwnie. Tym bardziej, ze w rzeczywistości, zwłaszcza jeśli chodzi o wagony, dochodziło do duzych migracji taboru, pomiedzy poszczególnymi krajami bloku wschodniego (i nie tylko z resztą). Poniżej zamieszczam spis moich modeli (uaktualniony, korzystając z przenosin), co nieco o mojej makiecie postaram się napisac (i pokazać) w najbliższym czasie.

Uwagi dotyczące przedstawianego spisu modeli
Oznaczenia modeli przedstawiono wg następującego schematu: seria lokomotywy/wagonu, zarząd kolejowy oraz numer katalogowy. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, to numer katalogowy odnosi się do numeracji stosowanej przez Berliner TT Bahnen. W odniesieniu do innych producentów zastosowano następujące skróty: Til – Tillig; pmt – Profi Model Thyrow; TtClu – TT Club (Peresvet), LPH – LPH Jicin, Loc – Loco, Jag – Jago, Zeu – TT Zeuke, TTZeu – TT Zeuke/BTTB, Del - Deltax CZ. Lokomotywy zakładowe, bez przydziału do jakiegokolwiek zarządu kolejowego oznaczono jako werklok. Do wagonów osobowych zakwalifikowano również wszystkie wagony pocztowe oraz bagażowe


Osobno opisano modele zbudowane od podstaw, bądz też będace znaczną przeróbką modeli seryjnych. Opisanie modelu jako toczny oznacza, że ma możliwość niesamodzielnego poruszania się po torze (tj. tak jak wagon), natomiast określenie stojący, oznacza, ze jest to model, którego osie zestawów kołowych nie są ruchome.
Wiem, wiem, ten ma to źle zrobione, ten powienien miec to inaczej, pewnie macie racje...
Jak widać wiekszość nie ma jeszcze oznaczeń bo i techniki ich wykonywania (zadowalającej) jeszcze nie opanowałem.

Ale po kolei:
Materiał to praktycznie jedynie karton. Oczywiście w róznym stopniu przy różnych modelach. Ok22 wykonana jest z kartonu praktycznie w 99% (reszta to kawałek drutu, wykałaczka, folia samoprzylepna i zużyty wkład od długopisu), podobnie Tkt 48 oraz SM02 i SM42 (tu doszedł jeszcze w uzyciu kawałek starej karty magnetycznej, z której wykonano zaluzje). Do wagonów wykorzystano natomiast fragmenty podwozia ze starych modeli wagonów, po to aby zapewnić możliwie dobre właściwości jezdne (własciwe prowadzenie zestawów kołowych). SR51 to tez papier (łącznie z barierkami na pomoście i pantografem), ramę podwozia natomiast wykonałem z karty telefonicznej chipowej (tej grubszej).
wszystkie modele jaki wykonuje, staram sie nie przeciązać detalami. Dlatego nie ma np oddzielnych poręczy. Modele pod względem odtworzenia detali wykonane są tak jak powiedzmy seryjne produkty gdzieś tak z lat 70-tych. Oczywiście można by to próbować robić lepiej ale wtedy dochodzimy do punktu w którym te detale nie tyle upiekszaja model co go psują. Są to już wtedy bowiem elementy małe, trudne do prawidłowego przyklejenia czy pomalowania. Dlatego ja wole zastosować jakies uproszczenia, tak aby w ogólnym rozrachunku czesc ta nie szpeciła modelu np nadmiarem kleju, nierównym malowaniem itp. To tak moja "modelarska filozofia"

W środku SR51 jak widać jest silnik , który napędza jedną oś (jest to wystarczające). To pierwsza moja konstrukcja z napedem zbudowanym praktycznie od podstaw, wiec właściwości trakcyjne sa kiepskie (sunie ja rakieta), ale można powiedziec, ze to był swoisty poligon i nastepne konstrukcje będą na pewno lepsze. Wagon ma dodatkowo 3- punktowe oświetlenie czołowe (diody LED, to te "garnki") - zmienne w zalezności od kierunku jazdy, uzupełnione o światło czerwone (to te małee otworki nad oknami ściany przedniej). Niestety elektryk ze mnie żaden, więc to to sunie po torach, ale oświetlenie coś średnio działa, nie wiem, najwyraźniej moje podlączenia "na chłopski rozum" okazały sie tu niewystarczające. W zasadzie to to specjalnie nie przeszkadza, no może poza ta plątaniną kabli w środku.
TKt 48 (BTTB), powstała na bazie BR86, więc zasadniczo jeździ, tyle że model tej BRki był wielce leciwy, więc porusza sie to bardzo "marudnie". Jeżeli jednak wymienic by tam parę fabrycznych cześci napedowych to wszystko powienno być ok. Ten model w zasadzie jako jedyny wykonany został głownie z tworzywa sztucznego, kartonu praktycznie tam nie ma
Co do kartonowych Ok22 i Tkt48 to są wykonane jako modele stojące, natomiast SM42 i SM02 (ruchome wiązary uniemozliwiły montaż stopni wejsciowych do kabiny) moga poruszać sie niesamodzielnie, tzn nie mają napedu własnego. SM 42 również stanowiła w zasadzie eksperyment, bo w założeniu miała powstać później druga, już z napedem (jako SM 42 PKP). Póki co jednak nie powstała i nie wiem czy powstanie, bo w międzyczasie zająłem sie innymi projektami (EU07).

Jeżeli chodzi o EP 05 to w zasadzie to pierwszy model jaki przerobiłem własnorecznie. Podstawe stanowiła jak nietrudno sie domyslec model E499 BTTB, a w zasadzie radziecka wersja tej lokomotywy. Pewnego dnia lok po prostu przestał jezdzić i został odstawiona w kat. Z resztą nie miałem sieci trakcyjnej i nigdy nie należala ona do moich ulubienic. Jakiś czas pozniej, pod wpływem fascynacji warkotem ST43, pojawiła sie koncepcja przerobienia na cos ST43 podobnego. Tez takie okragławe kształty itp. Oczywiście świadomości związków pomiedzy oryginałami wtedy nie posiadałem, a i takie szczegółu jak inna liczba osi, nie stanowiły problemu. Nie trudno wiec zgadnąć, ze po takich zabiegach pudło stanowiło raczej złom, niż coś co mogłoby sie na coś przydac. To jednak spowodowało, ze postanowiłem poddać je kolejnym przeróbkom, tym razem w kierunku EP 05. W zasadzie przynkiem były litery, które pewnego wieczora :powykręcałem" sobie z drutu miedzianego. Stwierdziłem ze zdziwieniem, ze może dorobić by do tego można było lokomotywe? Wybór padło na EP 05, chociaz przyznaje nigdy w życiu tej lokomotywy nie widziałem. Przy przeróbce nie miałem też zdjęć czy planów, wszak chociażby internet stanowił wóczas dla mnie coś zupełnie nieznanego. Jedynym źródłem na podstawie którego model został przerobiony jest (jakże marna) fotografia zamieszczona w jednym z "Modelarzy" z okazji 150 kolei w Polsce (relacja z wystawy na dworcu Swiebockim). Nie moge sie tego zdjecia dokopać, ale może ktoś je kojarzy, wiec wie jak marny to materiał wyjściowy (zdjęcie wykonane od przodu, pod kątem). Efekt jest wiec taki jaki jest, z wszelkimi błędami, co oczywiście nie zmienia faktu, ze to pierwsza moja poważniejsza przeróbka i jestem z niej bardzo dumny.
Jak już pisałem wczesniej, model przygotowywany był z bardzo prostych materiałów, stad tez i poczatkowe założenie, ze nie ma miec wielu szczegółów. Inna rzecz, że na podstawie tego marnego zdjęcia "źródłowego" wyposażanie w jakiekolwiek dodatkowe detale byłoby po prostu zupełnym zmyślaniem. Tak wiec jest jak jest, a z czasem doszedł wymieniony silnik, wiec teraz jest to loko pełnowartościowe. W zasadzie powinienem napisać "pełnowartościowe", bo jak jeżdzą starsze modele BTTB to każdy wie, a tu w zasadzie nic nie było w napędzie zmieniane. Szczękoszczety zostały zlikwidowane w najprostszy sposób. Przód (tj czołownica i lemiesz) został odciety od reszty wózka. Następnie ta odciętą część rozciąłem na pół, uzyskując osobno czołownice i osobno lemiesz. Po odcieńciu (opiłowaniu itp) lemiesz ponownie trafił do wózka, a czołownica doklejona została do pudła. Tak wiec równiez pod tym wzgledem przód wyglada odmiennie od oryginału, wszak lemiesz w modelu ma raczej nietypowy kształt. Sprzeg został wmontowany bezpośrednio w czołownicę, wiec nie jest wychylny razem z wózkiem. Nie zaobserwowałem jednak jakiś poważnych niedogodności takiego montażu tego elementu. Ogólnie mimo pewnych uproszczeń, podoba mi sie ten przerobiony przód.

„Ryflak” to przykład kolejnej przeróbki. Tym razem od BTTB ostały sie jeno wózki. Też nie najlepsze, ale model ma sporo wad, wiec nie chce inwestowac w wymianę na czeskie zestawy. Pewnie w kolejnym będa już właściwe. Model powstał w oparciu o szkic boczny zamieszczony w SK, niestety po fakcie okazało sie że rysunek niekoniecznie trzyma proporcje. Pudło zmontowałem z kart telefonicznych, dach z kawałka pleksi. Okna powinny mieć zaokrąglone narozniki, ale aby ułatwić sobie robotę, poszedłem na ustępstwo. Po prostu doszedłem do wniosku, ze nierówno obrobione zaokrąglenia będa wyglądały gorzej. Boczne ryfle to drut miedziany, drzwi środkowe są przesuwne, tzn można je zamykac i otwierać.


Parowozy
BR 01 DR (Til2124)
Obrazek

BR35 DR (Til2119)
Obrazek

BR52.8 (Til2274)
Obrazek

BR 80 werklok (przeróbka z BR81 (2210), których na kolejach DR nie było)
BR 86 DR (2240)
Obrazek

Tkt 48 PKP (przeróbka z Br86 (2240))
Obrazek

Tkt 48 PKP (stojący, na bazie zeszytu KF)
Obrazek

Ok 22 PKP (stojący, na bazie zeszytu Zetki)
Obrazek

Spalinowozy
BR 102.1 DR (Beckmann)
Obrazek

BR 103 DR (przeróbka z V36 (2630), zielona)
BR 103 DR (Til2631)
Obrazek

BR 106 DR (Til96122)
Obrazek

BR 107 DR (2620)
BR 110 DR (2540)
BR 110 DR (2545)
BR 118.1 DR (2522)
BR 118.1 DR (Til2661)
Obrazek

BR 118.2 DR (Til2651)
Obrazek

BR 119 DR (Til2551)
Obrazek

BR 120 DR (Til2561)
Obrazek

BR 132 DR (Roc36200)
Obrazek

T 334 werklok (Til 2611)
T 698.2 CSD (2641)
SM 42 werklok (toczny, na bazie zeszytu GPM)
Obrazek

SM 02 PKP (toczny, na bazie zeszytu Zetki)
Obrazek

Elektrowozy
EP 05 PKP (przeróbka z E499.0 (2312))
Obrazek

Obrazek

E 499.0 CSD (2312)

Spalinowe wagony motorowe

BR171+171.8 DR (2810)
SR 51 PKP (jeżdżący, na bazie zeszytu Delty)
Obrazek

M152 CSD (LPH?) - w budowie

Wagony osobowe


Post aa DR (4155)
Gbqrss DR (4154)
Daa 56 DR (3420)
Pwgs DR (13472)
Obrazek

Bi CSD (LPH)
B PKP (ryflak – konstrukcja własna)
Obrazek

Pruskie 2-osiowe:
Ci Pr91 KPEV (3113)
Ci Pr91 KPEV (3124)
Pwi Pr94/93 KPEV (3440)

Pruskie 3-osiowe:
C 3 Pr11 DR (3131)
C 3 Pr11 DR (3130)
Pw 3 Pr11 DR (3450)

Piętrowe
DBvqe DR grun/grau (3730)
DBvqe DR chromoxidgrun/braun (3730?)
Bipa PKP (3732)
Bipa PKP (3732)
Bipa PKP (3742)

Reko:
Bage DR (3220)
Bage DR (3220)
Bage DR (3220)
Bage DR (3220)
Bghwe DR (3621)
Bghwe DR (3621)
Bghwe DR (3621)
Bghwe DR (Til13620)
Bghwe DR (Til13620)
BDghswe DR (Til 13603)
WRge StExDR (3751)

Typ Y:
ABme DR (Til13616)
Ayumz DB (3617)
Ame StEx DR (3615)
Bme StEx DR (Til13631)
Bme StEx DR (Til13631)
Ame DR (Til13633)
Bme DR (Til13632)
ABme DR (3610)
WLABme DR (3720)
WRm DR (3710)
WLAB PKP (3721)
Post m DR (3810)

Halberstadt:
Bmhe DR (Til13652)
Bmhe DR (Til13652)
Obrazek


Wagony towarowe

2-osiowe:
Omu DR (4216)
Omu DR (Zeu4220)
E SNCB (4233)
Es-u DR (4244)
Es-u DR (4245)
Es PKP (przeróbka z E55 (4247))
Es-u DR (Til14240)
Es-u DR (Til14240)
Elo DR (Til14234)
Obrazek

Row DR (4620)
Row DR (Til14620)
Kmm DR (4710 – przeróbka na epIV))
Tm Kmm (Til )
Zkz DR (4420)
Rm DR (4540)
Rm DR (4541)
Rm DR (4541)
Sm DR kuhl-container (4522)
Sm DR cti (4523)
SOw SNCF (4431)
G DR (4120)
G DR (bez bud.ham. ?)
Z CSD (4131)
Gl DR (4160)
Gl DR (4160)
Gbs DR (4150)
Gbs DR (4150)
Gbs DR (4150)
Grs DB (4151)
Ibblpqrs DR (4153)
GGths DR (5110)
GGths DR (5110)
Ichqrs DB (4342)
---- RENFE (4341)
Ichqrs DB (4344)
ZA DSB (4331)
ZA DSB (4332)
ZA DSB (4333)
---- OBB (4414)
---- OBB (4415)
Zw DR (4412)
Zw DR (4412)
Zw DR (4418)
Zw DR (4402)
Zw DR (4402)
Zw DR (4402)
Glm PKP (Til95226)
---- DR (pmt65202)
---- DR (Til14164)
X PKP (przeróbka z 4331)
X PKP (przeróbka z platformy start)
Kmm DR (wapniarka – konstrukcja własna)
Gbs PKP (toczny, na bazie zeszytu KF)
Obrazek

Kdt PKP (toczny, na bazie zeszytu Zetki)
Obrazek

Lbks DR (Til14721)
Obrazek

Zik DR (Til14444)
Obrazek

Ks DR (Til14750)
Obrazek

El-u DR (Jag311431)
Obrazek

E (Vtr) CSD (Loc3201)
Obrazek

Glm (Ztr) CSD (Loc3006)
Obrazek

Gbs DR (Til 14190)
Obrazek

Icor DR (Til14101)
Zh DR (Til14471)
Ommstu DR (Til01467)
Ommstu DR (Til01467)
Ommstu DR (Til01467)
Obrazek

Obrazek



4-osiowe:
Eas DR (5220)
OOtu DR (5210)
Rs DR (5510)
Rgs DR Morflot (TTZeu)
Uacs CSD (LPH)
Fal CSD (LPH)
TTnhh DR (5310)
TTnhh DR (5313)
TTnhh DR (5314)
La CSD (5311)
TTlacghgrs DR (TTtClu401007)
ZZ DR (5416)
ZZ DR (5410)
ZZ DR (Zeu5410)
ZZ DR (5418)
BC SNCF (5413)
---- DB (5417)
---- DB (5411)
Zas CSD (LPH304425)
Zas CSD (LPH304425)
Zas CSD (LPH304425)
Obrazek

Wagon p-poż PKP (na bazie tendra o ramie sztywnej Floridsdorf)
Fals PKP (Til15206)
Gags-t PKP (Fred)
Obrazek

OOru DR (pmt65311)
Obrazek

Eal DR (pmt65312)
Obrazek

Zacs DR (Til15421)
Obrazek

Rlmmp DR (Roc37572)
Obrazek

Rgs DR (Til15503)
Rgs DR (Til15507)
Fals PKP (Deltax)
Fals PKP (Deltax)
Obrazek



Wieloczłonowe:
Laae DR(Til15598)
Ostatnio zmieniony 06 sty 2007, 18:28 przez DBv, łącznie zmieniany 4 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Moja TT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość